قرص و مکمل سوی منوپوز - عوارض - فواید مصرف soy menopause

مکمل soy menopause یا سوی منوپوز چیست ؟

مکمل های «سوی منوپوز» در اصطلاح به مکمل هایی گفته می شود که حاوی سویا هستند و برای کاهش علائم دوران یائسگی در زنان استفاده می شوند.مکمل هایی مانند سوی منوپوز نیچرمید Nature Made Menopause  Soy  و سایر مکمل های مخصوص بانوان که حاوی سویا هستند. سوی منوپوز نیچرمید Nature Made Menopause Soy سوی منوپوز نیچرمید Nature Made Menopause Soy

فواید مصرف مکمل سوی منوپوز یا مکمل های یائسگی حاوی سویا

سویا به دلیل داشتن پروتئین بالا در بین مردم مشهور است. سویا برای درمان فشار خون بالا ، جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت ، آسم ، سرطان ریه ، سرطان آندومتر ، سرطان پروستات ،سرطان تیروئید ، جلوگیری از پوکی استخوان ، پیشگیری از بیماری های کلیوی و همچنین برای کاهش علائم یائسگی و جلوگیری از عوارض دوره یائسگی مورد استفاده قرار می گیرد. مکمل های حاوی سویا برای پیشگیری از بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت زنان می تواند مورد استفاده قرار گیرید . مانند : پیشگیری از سرطان پستان ، جلوگیری از گرگرفتگی های ناشی از سرطان پستان ، کاهش علائم یائسگی و پیشگیری از سندرم پیش از قاعدگی و... ماده اصلی موجود در سویا ایزوفلاون نام دارد و تحقیقات نشان داده است که اکثر مکمل های سوی منوپوز (مکمل های حاوی سویا برای کاهش علائم یائسگی) موجود در بازار حاوی  ایزوفلاون هستند.ایزوفلاون در بدن زنان به هورمونی شبیه به هورمون استروژن تبدیل می شود و می تواند برای درمان مشکلات ناشی از عدم تعادل هورمونی در بدن زنان مفید باشد .

فواید مصرف مکمل های حاوی سویا (مانند سوی منوپوز نیچرمید)

  •  برای پیشگیری از سرطان پستان مفید است

محققان معتقد هستند که سویا می تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند.به نظر می رسد در کشورهای آسیایی که زیاد سویا مصرف می کنند آمار ابتلا به سرطان پستان بسیار کمتر است .طبق تحقیقاتی که در این کشورها انجام شده است ، مصرف سویا قبل از دوران یائسگی می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد .
  • برای پیشگیری و درمان دیابت مفید است

اکثر شواهد نشان می دهد که مکمل های حاوی سویا می تواند باعث کاهش سطح قند خون شود.البته برخی از تحقیقات نشان داده است که این اثر سویا فقط در افراد سالم مشاهده شده است و مصرف سویا تاثیری بر قند خون افراد دیابتی ندارد.می توان گفت تاثیر سویا فقط در پیشگیری از ابتلا به دیابت است و بر روی درمان دیابت بی تاثیر است . ایزوفلاون‌های موجود در سویا و مکمل های حاوی سویا می تواند از آسیب های کلیوی ناشی از دیابت نیز پیشگیری کند.
  • به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند

به نظر می رسد سویا و مکمل های حاوی سویا به میزان کم می تواند بر کاهش کلسترول بد خون تاثیر گذار باشد .
  • به کاهش علائم یائسگی کمک می کند

خوردن سویا و مصرف مکمل های حاوی سویا می تواند علائم یائسگی مانند گرگرفتگی ناشی از یائسگی  را کاهش دهد .البته توجه داشته باشید که مکمل های سوی مونوپوز هیچ تاثیری بر خشکی واژن و یا خارش واژن ناشی از یائسگی ندارد .
  • می تواند از پوکی استخوان پیشگیری کند

تولید هورمون های زنان در دوران یائسگی متوقف می شود و به همین دلیل زنان یائسه در معرض پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی قرار دارند.مکمل های حاوی سویا می تواند از کاهش تراکم استخوان ها در زنان یائسه پیشگیری کند .
  • برای کاهش دردهای عضلانی مفید است

مکمل های حاوی سویا می تواند برای کاهش دردهای عضلانی ناشی از ورزش و فعالیت های بدنی سنگین مفید باشد. عوارض جانبی مکمل های سوی منوپوز عوارض جانبی مکمل های سوی منوپوز

عوارض جانبی مکمل های سوی منوپوز

خوردن مکمل های حاوی سویا یا قرص سوی منوپوز می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد .البته معمولا مکمل های سوی منوپوز ایمن هستند و در صورتی که کمتر از 6 ماه مصرف شوند عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی کنند.رایج ترین عرضه جانبی این مکمل ها یبوست ، نفخ ، تهوع و استفراغ است و در صورتی که به صورت طولانی مدت مصرف شود ممکن است باعث بزرگی غیر طبیعی رحم شود.در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین عوارض جانبی مکمل های سوی منوپوز عبارتند از :

مصرف مکمل های سوی منوپوز در دوران بارداری

مصرف سویا در مقدار محدود در دوران بارداری معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند .ولی زمانی که از مکمل های حاوی سویا استفاده می کنید می تواند در دوران بارداری مضر باشد .مصرف مکمل های حاوی سویا می تواند به سلامت جنین آسیب وارد کرده و باعث کندی رشد جنین شود.در دوران بارداری قبل از مصرف مکمل های سوی منوپوز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف مکمل های حاوی سویا در دوران شیردهی

اثرات مکمل های سوی منوپوز در دوران شیردهی به صورت کامل مشخص نیست و باید حتما تحت نظر و صلاح دید پزشک متخصص باشد .

مصرف مکمل های حاوی سویا در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک

مکمل های حاوی سویا می تواند برای بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک مضر باشد .

مصرف مکمل های حاوی سویا در افراد مبتلا به سرطان پستان

اثرات سویا و مکمل های سوی منوپوز بر روی سرطان سینه به صورت کامل مشخص نیست ولی برخی از تحقیقات نشان می دهد که ممکن است باعث بدتر شدن برخی از انواع سرطان سینه شود .مطالعات دیگری نشان داده است که مکمل های حاوی سویا برای درمان سرطان سینه مفید است که دقیقا برعکس تحقیق قبلی است .احتمالا این اختلاف به دلیل تفاوت در نحوه مصرف و میزان مصرف این مکمل ها است . از آنجایی که تحقیقات معتبری برای این مورد وجود ندارد ، افرادی که به سرطان پستان مبتلا هستند و یا سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند بهتر است از مصرف مکمل های حاوی سویا خودداری کنند .

تاثیر مکمل های حاوی سویا بر سرطان آندومتر

استفاده طولانی مدت از مکمل های سوی منوپوز می تواند باعث ایجاد تغییراتی در بافت رحم و حتی سرطان رحم شود.اگر سرطان آندومتر و یا سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات رحم و سرطان رحم دارید نباید مکمل های حاوی سویا مصرف کنید.

تاثیر مکمل های سوی منوپوز در نارسایی کلیه

مکمل های حاوی سویا دارای ماده ای به نام فیتواستروژن هستند و مصرف طولانی مدت فیتواستروژن می تواند موجب نارسایی کلیوی شود.علاوه بر این استفاده طولانی مدت از مکمل های حاوی فیتواستروژن می تواند خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش دهد .در صورتی که هرگونه مشکل کلیوی دارید ، از مصرف مکمل های سوی منوپوز خودداری کنید.علاوه براین طبق تحقیقات اخیر مشخص شده است که سویا و مکمل های حاوی سویا می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. این مکمل ها معمولا حاوی ماده شیمیایی به نام اگزالات هستند که با خطر ایجاد سنگ در کلیه ارتباط دارد. همچنین مصرف مکمل های حاوی سویا می تواند خطر ابتلا به مشکلات مثانه و سنگ مثانه را افزایش دهد .اگر سابقه هر نوع مشکل دستگاه ادرار دارید با از مصرف هرگونه مکمل سوی منوپوز مانند مکمل « سوی منوپوز نیچرمید Nature Made Menopause  Soy » خودداری کنید. سایر نکات : مصرف مکمل های حاوی سویا می تواند کم کاری تیروئید را بدتر کند. مصرف مکمل های سویا می تواند باعث بدتر شدن آسم شود. مصرف مکمل های حاوی سویا می تواند برای بیماران دیابتی مضر باشد و یا میزان داروی مورد نیاز برای کنترل قند خون را تحت تاثیر قرار دهد.

تداخل دارویی مکمل حاوی سویا

مکمل های سوی منوپوز می توانند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد.برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز مکمل های حاوی سویا ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با مکمل های سوی منوپوز تداخل دارند عبارتند از :

 تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 4 مشاهده