خواص دارویی و درمانی شیرین بیان + عوارض و مضرات آن

خواص شیرین بیان

شیرین بیان یک گیاه چند ساله است که حدود 1 الی 2 متر رشد می کند .از شیرین بیان و ریشه آن علاوه بر استفاده در غذاها ‏ ، در طب سنتی و پزشکی نیز استفاده می شود.مواد معدنی و ویتامین های بسیاری در شیرین بیان وجود دارد مانند :  ویتامین B1 (تیامین)، B2 ( ریبوفلاوین )، B3 ( نیاسین )، B5 (پانتوتنیک اسید) و ویتامین E (توکوفرول) ، همچنین مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم ، کولین، آهن ، منیزیم ، پتاسیم ، سلنیوم ، سیلیکون و روی و مواد مغذی ضروری از جمله بتا کاروتن، گلیسیریزین، گلابریدین، ایزوالکریتی ژنین، تیمول، فنول، اسید فرولیک و کورستین و ... خواص شیرین بیان عکس شیرین بیان خواص شیرین بیان عکس شیرین بیان از شیرین بیان برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامت مانند مشکلات معده ‏ ، بیماری های تنفسی ، ‏ سندرم قبل از قاعدگی ‏ ، زخم معده ، علائم یائسگی ، آرتریت روماتوئید ، دیابت ، سندرم خستگی مزمن ، برخی از اختلالات عصبی ، مشکلات مربوط به باروری زنان ، درمان چاقی ، سم زدایی بدن و پوست ، افزایش سلامت دندان ها ، کاهش کلسترول بد خون و درمان برخی از عفونت ها و ... علاوه بر این ، بوی شیرین بیان می تواند تاثیر خوبی برای درمان افسردگی داشته باشد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص و فواید مصرف شیرین بیان اشاره شده است .

خواص و فواید شیرین بیان

1 ) خواص شیرین بیان - برای درمان زخم و آفت دهان موثر است

شیرین بیان در طب سنتی برای زخم ها و ‏آفت های دردناک دهان مورد استفاده قرار می گیرد.این آفت ها زخم های کوچک و دردناک غیر مسری هستند که در بخش داخلی دهان ایجاد می شوند.مطالعات اخیر نشان داده است که شیرین بیان تاثیر قابل توجهی برای درمان این زخم ها دارد و درد و التهاب آفت های دهان را کاهش می دهد .علاوه بر این ، شیرین بیان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بهبود سریع تر زخم ها کمک می کند.

2 ) خواص شیرین بیان - برای سلامت کبد مفید است

شیرین بیان دارای ماده ای به نام گلیسیریزین است که طبق مطالعات اخیر می تواند برای درمان اختلالات کبدی و کاهش سمیت کبد موثر باشد.تحقیقات دیگری نشان داده است که فلاونوئید ایزولای کریتی ژنین (Isoliquiritigenin) موجود در شیرین بیان دارای خواص آنتی اکسیدانی خوبی است که می تواند از سلول های کبد در برابر آسیب های ناشی از چربی بالا و چاقی حفاظت کند.

3 ) فواید شیرین بیان  - به درمان مشکلات معده کمک می کند

اسید گلیسریزیک موجود در شیرین بیان خواص آنتی بیوتیک طبیعی دارد و بخصوص برای جلوگیری از رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری بسیار موثر عمل می کند.به همین دلیل مصرف شیرین بیان می تواند به کاهش علائم مشکلات معده و برخی از مشکلات دستگاه گوارشی کمک کند.

4 ) خواص شیرین بیان - به درمان آرتریت روماتوئید کمک می کند

عصاره شیرین بیان خواص ضد التهابی دارد و می تواند برای کاهش درد و التهاب مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید بسیار موثر باشد . تحقیقات نشان داده است که عصاره شیرین بیان می تواند سطح سیتوکین را در بدن کاهش دهد.

5 )‌ استفاده از شیرین بیان برای درمان علائم یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی

ریشه شیرین بیان برای کاهش علائم یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی موثر است .شیرین بیان سرشار از ایزوفلاون هایی است که می تواند باعث حفظ تعادل بین استروژن و پروژسترون در بدن شده و در نتیجه علائم یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی را بهبود می بخشد. علاوه بر این ، شیرین بیان با افزایش سطح هورمون پروژسترون می تواند بی خوابی و افسردگی در دوران قاعدگی را کاهش دهد .

6 ) خواص شیرین بیان - به پیشگیری از سرطان کمک می کند

شیرین بیان به درمان انواع مختلفی از سرطان کمک می کند . مطالعات اخیر نشان داده است که عصاره شیرین بیان می تواند رشد سلولی و تکثیر سلولی در سلول های سرطان پستان را کاهش داده و از پیشروی این سرطان در زنان جلوگیری کند. همچنین شیرین بیان حاوی فلاونوئیدهایی است که به درمان سرطان روده بزرگ کمک می کند.علاوه بر این مصرف شیرین بیان می تواند به کاهش سمیت بدن در اثر مصرف داروهای شیمی درمانی کمک کند. عصاره شیرین بیان تاثیر خوبی در پیشگیری و درمان سرطان پروستات دارد .

7 ) خواص شیرین بیان - به درمان سندرم خستگی مزمن کمک می کند

شیرین بیان می تواند با تاثیر گذاری بر روی غده فوق کلیوی بر روی تولید هورمون هایی مانند هورمون کورتیزول  تاثیر گذاشته و استرس و خستگی بدن را کاهش دهد.از این خاصیت شیرین بیان می تواند در کاهش اثرات استرس بعد از عمل جراحی نیز استفاده کرد.

8 ) شیرین بیان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

شیرین بیان مکانیسم سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث افزایش سطح اینترفرون در بدن شده و به مقاومت بیشتر بدن در برابر انواع ویروس ها مانند ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند.

9 ) فواید شیرین بیان - به درمان سل کمک می کند

مطالعات اخیر نشان داده است که شیرین بیان برای درمان سل ریوی موثر است و طول پروسه درمان و بهبودی را کاهش می دهد.اثرات ضد میکروبی و آنتی بیوتیک طبیعی شیرین بیان به درمان انواع مختلفی از عفونت های ریه کمک می کند.

10 ) شیرین بیان به درمان عفونت های بدن کمک می کند

شیرین بیان حاوی اسید گلیسریک است که برای درمان انواع عفونت های ویروسی ، قارچی و باکتریایی مفید و موثر است.تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اثرات ضد ویروسی شیرین بیان در مهار رشد ویروس تبخال موثر است .همچنین این گیاه دارویی برای درمان زونا و از بین بردن ویروس واریسلا زوستر نیز بسیار تاثیرگذار است .

11 ) شیرین بیان کلسترول خون را کاهش می دهد

ریشه شیرین بیان حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در حفظ سطح کلسترول خون و حفظ تعادل بین کلسترول بد و کلسترول خوب موثر است .گلابریدین فلاونوئید موجود در شیرین بیان ، می تواند از انباشته شدن کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم و LDL جلوگیری کرده و خطر ابتلا به آترواسکلروز ، بیماری های قلبی و عروقی و حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

12 ) به درمان اختلالات تنفسی کمک می کند

شیرین بیان برای درمان گلودرد ، سرفه ، سرماخوردگی ، برونشیت ، آمفیزم و ... می تواند مفید باشد.

13 ) شیرین بیان به کاهش عوارض ایدز کمک می کند

مطالعات نشان داده است که گلیسیریزین موجود در شیرین بیان در مهار تکثیر سلولی ویروس ایدز موثر است و از تخریب سلول های سفید خون توسط ویروس ایدز نیز جلوگیری می کند.

14 ) به سم زدایی بدن کمک می کند

شیرین بیان خاصیت سم زدایی دارد و می تواند جذب سموم خون از طریق کولون را افزایش داده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند .

15 ) شیرین بیان باروری زنان را افزایش می دهد

چای شیرین بیان روش درمانی مناسبی برای زنانی است که به دلیل تغییرات هورمونی دچار مشکلات باروری شده اند.بی نظمی های هورمونی و ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند تعادل هورمونی بدن زن را دچار تغییراتی کرده و باعث اختلال در تخمک گذاری شود.چای شیرین بیان ترشح هورمون استروژن را در بدن زنان متعادل کرده و تخمک گذاری را منظم تر می کند . علاوه بر این ، چای شیرین بیان با کاهش میزان تستوسترون خون در زنان ، به درمان مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک و هیرسوتیسم کمک می کند.

16 ) به کاهش وزن و درمان چاقی کمک می کند

عصاره شیرین بیان می تواند برای کاهش وزن و درمان چاقی موثر باشد.فلاونوئیدهای موجود در شیرین تاثیر قابل توجهی در کاهش بافت های چربی بدن و کاهش تری گلیسیرید خون دارد.

17 ) خواص شیرین بیان - سلامت پوست

شیرین بیان یک گیاه دارویی مفید برای سلامت پوست و درمان برخی از مشکلات پوست مانند اگزما ، جوش ، آکنه و پسوریازیس است .مطالعات نشان داده است که استفاده موضعی از عصاره و یا روغن شیرین بیان می تواند تورم ، التهاب و خارش پوست را کاهش دهد.علاوه بر این ، عصاره شیرین بیان خاصیت روشن کننده پوست دارد و می تواند از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

18 ) برای درمان زخم معده مفید است

عصاره شیرین بیان می تواند برای درمان و کاهش علائم زخم معده مفید باشد.

سایر خواص دارویی و درمانی شیرین بیان

  • برای سلامت مو مفید است » این گیاه پرخاصیت ، از شوره سر جلوگیری کرده و باعث کاهش چربی پوست سر و موی سر می شود.این خاصیت به رشد سریع تر موی سر کمک کرده و باعث کاهش تولید هورمون دی هیدروتستوسترون شده و از ریزش مو پیشگیری می کند.
  • به درمان افسردگی کمک می کند » مطالعات زیادی در این باره انجام شده است که نشان می دهد شیرین بیان در کاهش علائم افسردگی می تواند موثر باشد.این خاصیت شیرین بیان می تواند به دلیل وجود مواد معدنی ضروری مانند منیزیم ، کلسیم ، بتا کاروتن و فلاونوئیدها باشد . علاوه بر این ، بوی شیرین بیان برای کاهش علائم افسردگی بسیار مفید است .
  • به سلامت دهان و دندان کمک می کند » عصاره شیرین بیان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بسیار مفید است .استفاده از عصاره این گیاه دارویی می تواند از ایجاد پلاک و جرم دندان جلوگیری کرده و بوی بد دهان را از بین ببرد .از عصاره شیرین بیان در برخی از خمیر دندان ها و محصولات بهداشتی مربوط به مراقبت از دندان ، استفاده می شود.
  • درمان برخی از اختلالات عصبی » شیرین بیان ممکن است به درمان برخی از اختلالات  عصبی درکنار سایر درمان ها ، کمک کند.مانند فلج بل و بیماری لیم و خروج غیر ارادی اشک چشم در کسانی که دچار فلج بل هستند.
  • به سلامت قلب و عروق کمک می کند » خاصیت آنتی اکسیدانی شیرین بیان در کاهش استرس قلب و عروق در بیماران دیابتی موثر است.فلاونوئید گاباردین موجود در ریشه شیرین بیان از عروق خونی در افراد دیابتی و در شرایط گلوکز بالا جلوگیری می کند.علاوه بر این ، می تواند از تشکیل پلاک در عروق خونی افراد دیابتی جلوگیری کرده و از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری کند.
  • به بهبود حافظه و یادگیری در افراد دیابتی کمک می کند  » مطالعات اخیر نشان داده است که شیرین بیان می تواند به بهبود یادگیری و حافظه در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.Amorfrutins موجود در شیرین بیان اثرات ضد دیابتی و ضد التهابی دارد و به کاهش مقاومت در مقایل انسولین و در نتیجه به کاهش قند خون کمک می کند.
  • از آسیب کلیوی در افراد دیابتی پیشگیری می کند » مطالعات نشان داده است که مصرف شیرین بیان از آسیب کلیه پیشگیری می کند.افراد دیابتی در دراز مدت ممکن است به مشکلات کلیوی دچار شوند.

عوارض جانبی مصرف شیرین بیان

شیرین بیان حاوی موادی است که در برخی از موارد و در برخی از اشخاص می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. عوارضی مانند خستگی عمومی بدن و بی حالی ، قاعدگی نامنظم ، اختلالات کلیوی ، ادم و ... »کسانی که دچار مشکلات قلبی و عروقی  هستند در مصرف شیرین بیان باید احتیاط کرده و طبق نظر پزشک رفتار کنند. شیرین بیان می تواند فشار خون را افزایش دهد (و با داروهایی مانند آتنولول و کاپتوپریل تداخل دارد) ، موجب تشدید آریتمی قلبی شده و نارسایی احتقانی قلبی را افزایش دهد. » تغییرات هورمونی بدن: شیرین بیان اثرات استروژنی دارد و می تواند بیماری های مربط با هورمون های زنانه را تشدید کند/ بیماری هایی مانند: سرطان پستان ، فیبروئید های رحم و سرطان تخمدان .

مصرف شیرین بیان در دوران شیردهی

مواد موجود در شیرین بیان از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای سلامت کودک مضر باشد.علاوه بر این تغییرات هورمونی ناشی از مصرف شیرین بیان می تواند بر روی میزان شیر مادر اثر گذار باشد.

مصرف شیرین بیان در دوران بارداری

مصرف شیرین بیان در دوران بارداری خطرناک است و می تواند باعث مرگ جنین و یا سقط جنین شود.

عوارض جنسی شیرین بیان

مصرف شیرین بیان می تواند باعث عدم تعادل هورمونی در بدن مردان شده و میل جنسی مرد را کاهش دهد .

تداخل شیرین بیان با داروها

شیرین بیان با داروهای ادرار آور و داروهای کنترل فشار خون ، داروهای قلبی و داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین تداخل دارد . همچنین شیرین بیان با کورتیکواستروئیدها تداخل دارد و می تواند بر سطح هورمون کورتیزول تاثیر بگذارد .

توجه : شیرین بیان می تواند داروهای پیشگیری از بارداری مانند لوونورژسترول را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز بارداری ناخواسته شود.

تهیه و ترجمه اختصاصی / گروه سلامت / pamuh.com
نظرات: 0 مشاهده