درمان قرمز شدن چشم ها با 12 روش خانگی و گیاهی

علت قرمز شدن چشم ها چیست ؟

چشم ها بخش حساس و بسیار مهمی از بدن ما هستند و شدیدا نسبت به عوامل محیطی مانند نور خورشید ‏ گرد و غبار ‏و... واکنش نشان می دهد.وقتی چشم ها به هر دلیلی دچار مشکل می شوند ممکن است دچار آبریزش ،‏ قرمز شدن و سایر مشکلات مربوط به چشم شوید.معمولا در این زمان احساس می کنید که چیزی در داخل چشم و زیر پلک وجود دارد (که ممکن است اصلا چیزی وجود نداشته باشد) یا در پلک های خود احساس سنگینی می کند. درمان قرمز شدن چشم ها با روش خانگی و گیاهی درمان قرمز شدن چشم ها با روش خانگی و گیاهی تقریبا در اکثر مواردی که به هر دلیلی چشم دچار آسیب دیدگی جزئی می شود ‏ این آسیب دیدگی به صورت خودبخودی درمان می شود و نیاز به اقدام خاصی نیست. ولی در مواردی به علت برخی از عفونت ها و آلرژی ها ‏ ، مشکلات حادی برای چشم به وجود می آید که نیاز به درمان و مداخله پزشکی دارد.این مشکلات معمولا ناشی از نور آفتاب ، ‏ آلودگی هوا، ‏ مالیدن چشم ها ،‏ گرد و غبار ‏ ، مشکلات ناشی از لنزهای چشمی ، تماشای بیش از حد تلوزیون و یا کامپیوتر و ...هستند.

علائم و نشانه های مشکلات چشم

در صورتی که به هر دلیلی مشکلی برای چشم بوجود بیاید ، می تواند باعث بوجود آمدن برخی از نشانه ها و علائم ناراحت کننده شود . مانند :
  • قرمز شدن چشم ها
  • تورم پلک ها و زیر چشم
  • سوزش چشم
  • حساسیت به نور خورشید و حتی نور چراغ
  • احساس درد زمانی که چشم های خود را حرکت می دهید. مثلا ممکن است زمانی که به بالا نگاه می کنید چشم های شما درد کنند .
  • آبریزش چشم
  • آبریزش بینی
  • گلو درد و گاهی احساس علائمی مانند علائم سرماخوردگی

برخی از نشانه هایی که نادر هستند عبارتند از:

  • خونریزی از چشم
  • کبود شدن پلک  و زیر چشم
  • سردرد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • از دست دادن موقت بینایی

روش های خانگی و گیاهی برای رفع قرمز شدن چشم

در صورتی که قرمز شدن چشم مربوط به عفونت و بیماری خاص و خطرناکی نباشد ، ممکن است با یکی از روش های زیر بتوانید آن را رفع کنید.

1 ) استفاده از یخ برای رفع قرمزی چشم

اولین و ساده ترین روش کاهش قرمزی چشم استفاده از کمپرس یخ است .با استفاده از این روش می توانید سوزش و تورم چشم را نیز درمان کنید. برای استفاده از این خاصیت می تواند از روش زیر استفاده کنید . روش اول : استفاده از میوه ها و سبزیجات یخ زده می توانید میوه ها و سبزیجاتی مانند کوجه فرنگی ‏ ،کیوی ‏ ، خیار و ... را در جای یخی قرار دهید و بعد از اینکه به صورت کامل یخ زدند آن را داخل یک دستمال کاغذی تمیز قرار دهید و سپس بر روی پلک خود  بگذارید.از این روش می توانید 2 الی 3 بار در روز استفاده کنید. روش دوم : حوله سرد می توانید یک حوله را با آب یخ خیس کرده و بر روی پلک خود قرار دهید.از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید. روش سوم :استفاده از چای کیسه ای می توانید چای کیسه ای خیس خورده را در یخچال قرار دهید و بعد از خنک شدن ، بر روی چشم خود بگذارید . از این روش یکبار در روز استفاده کنید. روش چهارم : یک قالب یخ را در یک حوله نازک و یا پارچه تمیز بپیچید و بر روی چشم خود قرار دهید . از این روش می توانید دو بار در روز استفاده کنید.

2 ) استفاده از ژل آلوئه ورا برای رفع قرمز شدن چشم

آلوئه ورا به عنوان یکی از گیاهان دارویی مفید می تواند برای رفع برخی از مشکلات چشم مانند قرمزی چشم مورد استفاده قرار گیرد .آلوئه ورا خاصیت آنتی اکسیدان و ضد میکروبی دارد و حاوی 18 نوع اسید آمینه مفید برای سلامت پوست است .از آلوئه ورا علاوه بر درمان قرمز شدن چشم می تواند برای رفع و جلوگیری از چین و چروک زیر چشم نیز استفاده کنید.برای استفاده از این خاصیت می تواند از روش زیر استفاده کنید.
مطلب پیشنهادی : خواص و فواید آلوئه ورا
روش اول  : ژل آلوئه ورا را در داخل یک لیوان بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید تا رقیق تر شود .سپس پنبه را به این ژل آغشته کرده و به مدت 15 دقیقه بر روی پلک خود قرار دهید. از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید. روش دوم : ژل آلوئه ورا را مستقیما بر روی پلک خود بمالید و بعد از بیست دقیقه با آب بشویید . از این روش می توانید یکبار در روز استفاده کنید.

3 ) استفاده از عصاره گل رز برای درمان قرمز شدن چشم

عصاره گل رز علاوه بر این که برای سلامت پوست بسیار مفید است ‏ می تواند برای رفع برخی از مشکلات چشم نیز مورد استفاده قرار گیرد.عصاره گل رز خاصیت مسکن دارد و می تواند درد و تورم و التهاب چشم را کاهش دهد.برای استفاده از این خاصیت عصاره گل رز می توانید از روش زیر استفاده کنید. روش اول : گلبرگ های گل رز را در یک لیوان پر از آن قرار داده و لیوان را برای 1 ساعت داخل یخچال بگذارید.سپس پنبه را به این آب  آغشته کرده و به مدت 10 دقیقه بر روی چشم خود قرار دهید. از این روش می توانید سه بار در روز استفاده کنید. روش دوم : آب درست شده در روش قبل را بر روی پلک خود بمالید و بعد از بیست دقیقه بشویید.

4 ) استفاده از روغن کرچک برای درمان قرمز شدن چشم

روغن کرچک مسکن خوبی برای درد و التهاب چشم است و تحریک پذیری چشم را کاهش می دهد.روغن کرچک حاوی اسیدهای چرب مفیدی مانند لینولئیک و هچنین برخی از آنتی اکسیدان های مفید برای پوست است .علاوه بر این روغن کرچک باعث افزایش نرمی  و رطوبت پوست پلک و زیر چشم می شود و به همین دلیل برای کاهش خارش چشم بسیار مفید است . برای این منظور می تواند از روش زیر استفاده کنید. توجه : قبل از استفاده از روغن کرچک ، باید مطمئن شوید که به این روغن گیاهی حساسیت نداشته باشید . روغن کرچک را با یک روغن حامل مثل روغن نارگیل اصل و یا روغن زیتون مخلوط کنید و شب قبل از خواب بر روی پلک خود بمالید و صبح روز بعد به خوبی بشویید.
مطلب پیشنهادی : خواص روغن کرچک
برای کاهش قرمزی چشم از سرکه سیب استفاده کنید برای کاهش قرمزی چشم از سرکه سیب استفاده کنید

5 ) برای کاهش قرمزی چشم از سرکه سیب استفاده کنید

برای استفاده از خواص سرکه سیب برای کاهش قرمزی چشم می توانید از روش زیر استفاده کنید. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک کاسه آب اضافه کنید.پنبه را به این آب آغشته کرده و بر روی پلک و چشم خود قرار دهید.بعد از 15 دقیقه چشم خود را بشویید. از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید.
کطلب پیشنهادی : خواص سرکه سیب

6 ) استفاده از خیار برای کاهش قرمز شدن چشم

خیار می تواند به راحتی التهاب و خارش چشم را کاهش دهد .علاوه بر این برای سلامت پوست چشم و پلک نیز بسیار مفید است .95 درصد از خیار را آب تشکیل داده است و حاوی مقداری پتاسیم و ویتامین e نیز هست که می تواند برای کاهش چین و چروک چشم و جلوگیری از پیری زودرس نیز مفید باشد.اسید کافئیک و ویتامین c موجود در خیار می تواند التهاب و آب درون چشم را کاهش دهد.برای استفاده از این خاصیت خیار می توانید از روش زیر استفاده کنید. روش اول : خیار را خوب بشویید و همراه با پوست آن ، حلقه حلقه کنید.حلقه های خیار را داخل یک لیوان آب یخ قرار دهید.بعد از چند دقیقه خیارها را از آب سرد خارج کرده و بر روی پلک و چشم خود قرارر دهید و بعد از 15 دقیقه بردارید.از این روش چندین بار در روز می توانید استفاده کنید. روش دوم : به روش اول کمی عصاره گل روز و یا چند عدد گلبرگ گل رز اضافه کنید. برای کاهش قرمزی چشم از عسل و شیر استفاده کنید برای کاهش قرمزی چشم از عسل و شیر استفاده کنید

7 ) برای کاهش قرمزی چشم از عسل و شیر استفاده کنید

عسل طبیعی خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب بسیار خوبی دارد و می تواند برای کاهش التهاب چشم بسیار مفید باشد .برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش زیر استفاده کنید. به یک فنجان شیر یک قاشق چای خوری عسل اصل اضافه کنید و با استفاده از پنبه بر روی چشم خود بمالید.بعد از ده دقیقه چشم خود را بشویید. از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید.

8 ) چگونه قرمزی چشم را برطرف کنیم - از سیب زمینی استفاده کنید

سیب زمینی خاصیت ضد میکروبی و ضد التهاب دارد و می تواند برای کاهش التهاب چشم مورد استفاده قرار گیرد.علاوه بر این ، با استفاده از سیب زمینی می توانید سیاهی و تیرگی دور چشم را نیز کاهش دهید. برای استفاده از این خاصیت سیب زمینی می توانید سیب زمینی را با پوست رنده کنید و آب آن را بگیرید. این آب سیب زمینی را با استفاده از پنبه بر روی پلک خود بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید. از این روش می توانید هر شب قبل از خواب استفاده کنید.

9 ) برای کاهش التهاب چشم از برگ گشنیز استفاده کنید

از برگ های گشنیز در طب سنتی برای رفع بسیاری از مشکلات چشم استفاده می شود.برگ گشنیز خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی و ضد عفونی کننده دارد و می تواند التهاب چشم را به راحتی کاهش دهد .برای استفاده از این خاصیت برگ گشنیز می توانید برگ های گشنیز را بشویید و داخل مخلوط کن ، مخلوط کنید تا آب آن خارج شود.سپس این آب را بر روی پلک چشم خود بمالید.(با مشورت کردن با متخصص طب سنتی ، حتی می توانید آب گشنیز را داخل چشم بچکانید.ولی خودسرانه این کار را انجام ندهید) از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید.

10 ) چگونه قرمزی چشم را برطرف کنیم - از زردچوبه استفاده کنید

زردچوبه به دلیل خواص دارویی و درمانی آن در طب سنتی ، بسیار معروف است .از این گیاه دارویی می توانید برای کاهش التهاب و درمان برخی از عفونت های چشم استفاده کنید. زردچوبه خواص آنتی اکسیدان ، آنتی بیوتیک و ضد میکروب طبیعی دارد و می تواند برای کاهش تورم و قرمزی چشم مورد استفاده قرار گیرد. این خواص زردچوبه بیشتر به دلیل وجود ماده فعالی به نام کورکومین است .برای استفاده از این خاصیت زردچوبه ، یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه را با یک لیون آب گرم مخلوط کنید و بر روی چشم خود بمالید. با متخصص طب سنتی مشورت کنید و در صورت صلاح دید او ، می توانید این مخلوط را داخل چشم خود بچکانید. (هیچگاه بدون مشورت با متخصص ، هیچ ماده ای را داخل چشم خود وارد نکنید.)

11 ) از بابونه استفاده کنید

بابونه نیز می تواند برای درمان قرمز شدن چشم مفید باشد. چای بابونه دارای خواص ضدالتهابی است و می تواند به کاهش درد ، خارش و قرمزی چشم کمک کند. علاوه بر این ، بابونه با جلوگیری از انتشار هیستامین ، از واکنش آلرژیک در چشم جلوگیری می کند. برای استفاده از این خاصیت بابونه می توانید چای کیسه ای بابونه را در آب گرم خیس کنید و بعد از چند دقیقه از آب خارج کرده و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس این چای کیسه ای را بر روی پلک خود قرار داده و بعد از 15 دقیقه بردارید.

 12 ) چگونه قرمزی چشم را برطرف کنیم - چای سبز

چای سبز دقیقا مانند چای بابونه برای درمان انواع مختلفی از مشکلات چشم بسیار مفید است .چای سبز باعث کاهش التهاب و خارش چشم می شود.علاوه بر این خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی و ضد میکروبی دارد و می تواند برای درمان برخی از عفونت ها مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده از این خاصیت می توانید مانند روش 11 (چای بابونه) استفاده کنید. تهیه و ترجمه اختصاصی / گروه سلامت / pamuh.com
نظرات: 0 مشاهده