فواید ، خواص و مضرات سیر + جدول ارزش غذایی

فواید درمانی و مضرات سیر

گیاه سیر گیاه سیر سیر گیاهی پایا ، با نام علمی Allium sativum ، از خانواده نرگسیان (Amaryllidaceae) ، زیر تیره پیازیان (Alliaceae) و سرده سیر (Allium) می باشد و با سبزیجاتی مانند پیاز ، تره فرنگی ، تره و پیازچه از یک خانواده می باشد. این گیاه بومی آسیای مرکزی است اما در ایتالیا و جنوب فرانسه به صورت وحشی نیز می روید. گونه Allium oleraceum ، یک نوع وحشی از سیر است که معمولا در انگلستان رشد می کند. بیش از 450 نوع سیر وجود دارد. گیاه سیر می تواند تا حدود 60 سانتی متر رشد کند. بسته به نوع رقم ، برگ های آن باریک و نواری شکل به رنگ سبز می باشد و در انتهای سیرهای تازه سیر های کوچکی می روید که به آن گل سیر می گویند و به شکل خوشه کروی و به رنگ های سفید مایل به صورتی می شکفند و در قسمت زیرزمینی آن ، 8 الی 20 عدد حبه خوراکی در غشاهای نازک و ظریف (که به رنگ خاکستری مایل به سفید و یا ته رنگ بنفش یا صورتی است) ، محصور می‌باشند. هر حبه سیر حدود یک گرم وزن دارد. سیر با کاشت حبه سیر و یا دانه سیر رشد می کنند.

ارزش غذایی سیر

سیر از لحاظ طب سنتی ایران دارای مزاج گرم و خشک می باشد. این گیاه حاوی مواد مغذی حیاتی مانند فلاونوئیدها ، الیگوساکارید ها، اسیدهای آمینه ، آلیسین و سطح بالای گوگرد است. همچنین حاوی حدود 0.1 درصد روغن اسانس است که اجزای اصلی آن دی آلیل تری سولفید ، دی‌آلیل دی ‌سولفید و آلیل پروپیل دی سولفید است. سیر همچنین حاوی آلئین و آلیسین است که هر دو ترکیبات گوگردی مفید برای سلامت انسان ها هستند. خواص آليسين موجود در سير مخصوصا در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است. پتانسیل این ترکیبات گوگردی موجود در سیر برای جلوگیری و درمان بیماری های مزمن و مرگبار مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی و مانند آن ، مورد توجه دانشمندان هستند. توجه داشته باشید که سیر را باید در مکان تاریک ، خشک ، خنک و دور از غذاهای دیگر نگهداری کنید.

جدول ارزش غذایی سیر

ارزش غذایی موجود در هر صد گرم از سیر خام به این شکل می باشد:
Principle Nutrient Value
انرژِی 149 Kcal
کربوهیدرات 33.06 گرم
پروتئین 6.36 گرم
چربی کل 0.5 گرم
کلسترول 0 میلی گرم
فیبر غذایی 2.1 گرم
Vitamins
فولات 3 میکرو گرم
ویتامین ب 3 0.700 میلی گرم
ویتامین ب 5 0.596 میلی گرم
ویتامین ب 6 1.235 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.110 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.200 میلی گرم
ویتامین A 9 IU
ویتامین C 31.2 میلی گرم
ویتامین E 0.08 میلی گرم
ویتامین K 1.7 میکرو گرم
Electrolytes
سدیم 153 میلی گرم
پتاسیم 401 میلی گرم
Minerals
کلسیم 181 میلی گرم
مس 0.299 میلی گرم
آهن 1.70 میلی گرم
منیزیم 25 میلی گرم
منگنز 1.672 میلی گرم
فسفر 153 میلی گرم
سلنیوم 14.2 میکرو گرم
روی 1.160 میلی گرم
Phyto-nutrients
بتا کاروتن 5 میکرو گرم
بتا کریپتوزانتین 0 میکرو گرم
لوتئین - زآگزانتین 16 میکرو گرم
 

فواید درمانی سیر

فواید درمانی سیر فواید درمانی سیر سیر می تواند همانند آسپیرین خون را رقیق کند. سیر همچنین برای آبسه ، گزیدگی زنبور ، آسم ، پیری زودرس ، کرم روده ، بلغم ، درد گلو ، نیش حشرات ، برونشیت ، آسم برونشیت ، گرفتگی بینی ، قارچ های پوستی ، مشکلات جنسی ، سفتی رگ ها ، واریس ، گرفتگی رگ ها ، سرطان روده بزرگ ، ضعف روده بزرگ ، کلسترول ، کاهش وزن و بسیاری دیگر مفید می باشد ، در این جا به خلاصه ای از فواید سیر می پردازیم:

1. سیر برای بیماری های قلبی مفید است

سال هاست که سیر به عنوان ماده غذایی مفید برای بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی و متابولیکی ، از جمله تصلب شرایین ، هیپرلیپیدمی ، ترومبوزیس ، فشار خون بالا و دیابت شناخته شده است. در تحقیقات نشان داده شده است که سیر با رفع پلاک در سرخرگ ها می تواند به درمان بیماری های قلبی در مراحل اولیه کمک کند. در یک مطالعه ی دوسو کور که در سال 2016 در مجله Journal of Nutrition منتشر شد ، 55 بیمار 40 تا 75 ساله که با سندرم متابولیک تشخیص داده شده بودند ، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره سیر کهنه در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک ، به طور موثر پلاك موجود در شريان های كرونر (شريانی كه خون را به قلب می رسانند) را كاهش داد.

2. سیر در پیشگیری و درمان سرطان کمک کننده است

اعتقاد بر این است که سبزیجات خانواده پیاز ، به خصوص سیر و پیاز که حاوی ترکیبات گوگردی زیست فعال هستند ، از جلوگیری از تشکیل تومور های سرطانی گرفته تا درمان این بیماری کمک کننده می باشند. به گفته ی موسسه NIH National Cancer مطالعات متعدد انسانی نشان می دهند که ، بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر بروز برخی از انواع سرطان ها ، از جمله سرطان های معده ، سرطان روده بزرگ ، سرطان مری ، سرطان پانکراس و سرطان پستان ، ارتباط مستقیم وجود دارد. اثرات محافظتی سیر ممکن است به خاطر خواص ضد باکتریایی آن یا توانایی این گیاه برای جلوگیری از تشکیل ترکیبات سرطان زا ، توقف فعالیت مواد سرطان زا ، افزایش بازسازی DNA ، کاهش تکثیر سلولی یا القای مرگ سلولی باشد. یک بررسی در فرانسه بر روی 345 بیمار مبتلا به سرطان پستان نشان داد که افزایش مصرف سیر ، پیاز و فیبر غذایی با کاهش قابل توجهی در میزان خطر ابتلا به سرطان پستان همراه است. سرطان دیگری که سیر در درمان آن موثر است ، سرطان پانکراس می باشد که یکی از مرگبار ترین شکل سرطان ها است. تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف مقدار مناسب سیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش دهد. تحقیقات انسانی انجام شده در منطقه خلیج سان فرانسیسکو نشان داد که خطر ابتلا به سرطان پانکراس در افرادی که مقادیر بیشتری از سیر و پیاز مصرف می کنند ،  در مقایسه با افرادی که مقادیر کمتری از آن را استفاده می کنند ، 54 درصد کمتر می باشد. این مطالعه همچنین نشان داد که افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها می تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان پانکراس موثر باشد. همچنین سلنیوم موجود در سیر دارای خواص ضد سرطانی است ، مانع از جهش DNA و تکثیر سلول های سرطانی و متاستاز می شود. یک آزمایش بالینی که توسط دانشمندان چینی بر روی بیماران سرطانی انجام شد، نشان داد که که مصرف سیر باعث کاهش احتمال تشکیل تومور به میزان 33٪ و کاهش سرطان معده به میزان 52٪ می شود. ترکیبات ارگانوسولفور موجود  سیر ، از جمله دی آلیل تری سولفید ، دی‌ آلیل دی ‌سولفید ، آجوئن و اس-آلیل مرکاپتان سیستین ، وقتی که در آزمایشات درون‌ کشتگاهی به سلول های سرطانی اضافه می شوند ، به القای توقف سیکل سلولی منجر می شوند. علاوه بر این ، این ترکیبات گوگردی هنگامی که به سلول های مختلف سرطانی که در کشت آزمایشگاهی رشد یافته اند ، افزوده می شود منجر به القای آپوپتوز (مرگ سلولی برنامه ریزی شده) می شود. البته توجه داشته باشید که همه این ترکیبات ، وقتی سیر به طور طبیعی خورده می شود مفید است ، چیزهایی مثل قرص سیر حتی می تواند مضر هم باشد. کاشت سیر کاشت سیر

3. برای درمان فشار خون بالا مفید است

در تحقیقات نشان داده شده است که سیر به کنترل فشار خون بالا کمک می کند. یک مطالعه به بررسی تأثیر عصاره سیر کهنه به عنوان کمک درمان برای افرادی که در حال حاضر داروهای ضد فشار خون مصرف می کنند اما فشار خونشان کنترل نشده است ، پرداخت. در این بررسی مشاهده شد که سیر در این زمینه موثر می باشد. به نظر می رسد پلی سولفید سیر باعث باز شدن یا گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود. (قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید)

4. در رفع سرما خوردگی و عفونت کمک کننده می باشد

آزمایشات نشان داده اند که سیر در نابود کردن میکروارگانیسم هایی که مسئول برخی از عفونت های رایج و معمول ، از جمله سرماخوردگی ، هستند بسیار موثر است. سیر می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی و همچنین عفونت های دیگر کمک کند. این گیاه قرن هاست که برای درمان سرماخوردگی و آسم استفاده می شود. خواص ضد میکروبی ، ضد ویروسی و ضد قارچی سیر می تواند به کاهش عوارض سرماخوردگی و سایر عفونت ها کمک کند. به طور خاص ، آليسين موجود در سير ، نقش مهمی در خاصیت ضد ميکروبی این گياه دارد.

5. سیر برای کاهش ریزش مو در زنان و مردان مفید است

قرن هاست که سیر برای جلوگیری و درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد. در نوشته ی "5 روش خانگی برای کمک به رشد مو با استفاده از سیر " می توانید چند روش خانگی را در این زمینه مشاهده کنید.

6. برای بیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کننده می باشد

سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از مکانیسم های محافظ بدن ، در برابر آسیب های اکسیداتیو حمایت کند . آسیب های اکسیداتیو که به وسیله ی رادیکال های آزاد ایجاد می شوند ، یکی از علل بروز بیماری های شناختی هستند. گل سیر گل سیر

7. سیر برای کاهش علائم بیماری دیابت مفید است

مصرف سیر برای کمک به تنظیم سطح قند خون ، توقف یا کاهش اثرات برخی از عوارض بیماری دیابت ، همچنین مبارزه با عفونت ، کاهش سطح کلسترول LDL و بهبود گردش خون کمک کننده است. بعضی از ترکیبات موجود در سیر  شامل آلسین ، آللییل پروپیل دی سولفید و اس آلیل سیستین سولفوکسید هستند که در این زمینه بیشترین تاثیر را دارند. میزان قند خون بالا می تواند شما را در معرض ابتلا به دیابت ، فشار خون ، چاقی و غیره قرار دهد. بر اساس بررسی های دانشمندان کویتی در مورد سیر خام و سیر پخته نشان می دهد که مصرف سیر خام باعث کاهش معنی داری در میزان قند خون می شود. بنابراین ، شاید بهتر باشد به جای سیر پخته ، سیر خام را برای کاهش سطح قند خون مصرف کنید.

8. از بروز ترومبوزیس جلوگیری می کند

لخته شدن خون برای جلوگیری از دست دادن بیش از حد خون ضروری است ، اما نه زمانی که لخته های خون جدا شده و توسط جریان خون به سایر ارگان های حیاتی مانند مغز ، ریه ، کلیه و غیره برده شوند. دانشمندان هندی اثرات سیر را در این زمینه مورد مطالعه قرار دادند ، در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد تا هر روز قبل از صبحانه برای دو ماه به مقدار 10 میلی گرم سیر خام مصرف کنند. این مطالعه نشان داد که مصرف سیر می تواند برای جلوگیری از ترومبوآمبولی مفید باشد.

مضرات ، اثرات جانبی و تداخلات دارویی مصرف سیر خام

  • مصرف سیر برای بسیاری از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس ، لوپوس و امثال آن مضر می باشد. همچنین مصرف سیر باعث پیشرفت سریع بیماری ویتیلیگو می شود.
  • مصرف سیر بیش از حد می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک مانند خارش پوست ، قرمزی پوست و پوسته پوسته شدن پوست بدن ، شود.
  • اگر بیماری های مرتبط با تیروئید دارید در مصرف سیر احتیاط کنید ، زیرا سیر حاوی گوگرد می باشد و مواد غذایی حاوی گوگرد می تواند باعث افزایش علائم این بیماری ها شود.
  • اگر کم‌خونی همولیتیک دارید باید در مصرف سیر احتیاط کنید.
  • اگر کم خونی آنمی دارید باید در مصرف سیر خام احتیاط کنید.
  • مصرف بیش از حد سیر باعث ایجاد حس خستگی می شود.
  • مصرف سیر  می تواند باعث ایجاد جوش و آکنه به ویژه در بانوان شود.
  • سیر خام می تواند موجب سوزش دهان یا معده ، بوی بد دهان ، سوزش سر دل ، نفخ ، تهوع ، استفراغ ، بوی بد بدن و اسهال شود. احتمال بروز این عوارض جانبی با افزایش میزان مصرف سیر خام افزایش می یابد. پس در مصرف سیر زیاده روی نکنید.
  • به طور کلی ، سیر در هر شکل می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد ، زیرا به عنوان رقیق کننده طبیعی خون عمل می کند. در نتیجه اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید ، قبل از مصرف سیر خام با پزشک خود مشورت کنید و همچنین حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده ، مصرف سیر را متوقف کنید.
  • اعتقاد بر این است که مصرف سیر در طول دوران بارداری و شیردهی در مقدار کم بلامانع است ، اما در مقادیر زیاد ممکن است ناسالم باشد. در هر صورت به گفته پزشکتان عمل کنید.
  • گفته می شود که مصرف سیر در مقادیر کم  و برای دوره کوتاه ، برای کودکان بلامانع است. با این حال ، سیر نباید به بچه ها در مقادیر زیاد داده شود.
  • اگر مشکلات گوارشی دارید ، مهم است بدانید که سیر خام می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند. افراد مبتلا به زخم معده باید از مصرف سیر پرهیز کنند.
  • سیر خام اگر به صورت موضعی استفاده شود ، ممکن است باعث ایجاد حس سوزش در پوست شود .
  • قبل از مصرف سیر خام ، اگر فشار خون پایین ، اولسر یا سایر مسائل مربوط به سیستم گوارشی و یا سایر مشکلات مربوط به سلامت دارید ، با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف بیش از حد سیر می تواند منجر به افزایش حرارت بدن شما شود ، که این هم باعث تعرق بیشتر می شود.
  • مصرف سیر می تواند باعث عود میگرن شود. بنابراین ، اگر از میگرن رنج می برید ، از مصرف بیش از حد  سیر خام اجتناب کنید.
  • گر بیش از حد سیر مصرف کنید ، می توانید بینایی خود را تحت تاثیر قرار دهید. هایفما یا خونریزی داخل چشم ، در افرادی که بیش از حد سیر مصرف می کنند ، دیده می شود.
  • بعضی از متخصصان معتقدند که مصرف بیش از حد سیر می تواند به کبد آسیب برساند.
  • همچنین توجه داشته باشید که سیر و پیاز برای گربه ها و سگ ها سمی هستند.
  • به طور کلی اگر هر گونه دارو مصرف می کنید ، قبل از مصرف سیر خام در مقادیر زیاد با پزشک خود مشورت کنید ، به ویژه موارد زیر:
  • داروهای رقیق کننده خون (مانند وارفارین ، پلاویکس)
  • ایزونیازید
  • قرص های ضد بارداری
  • سیکلوسپورین
  • داروهای ضد اچ آی وی/ ایدز
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

تاریخچه استفاده از سیر

در دوران باستانی و قرون وسطی ، سیر به دلیل خواص دارویی آن مورد توجه قرار داشت و به عنوان یک طلسم در برابر خون آشام ها و سایر شیاطین استفاده می شد! سوابق باستان شناسی نشان می دهد که این گیاه حتی در دوره های نوسنگی ، بیش از 7000 سال پیش ، مورد استفاده قرار گرفته است. سیر یکی از اولین گیاهان است که توسط انسان کشت شده است. کشت سیر حدود 4000 سال پیش آغاز شد. نخستین تمدن باستانی که سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کرد ، مصر بود.  حدود 5000 سال پیش در فرهنگ مصر و هند به سیر اشاره شده است و شواهد تاریخی روشنی در مورد استفاده از سیر توسط بابلیان در 4500 سال پیش و توسط چین در 2000 سال پیش وجود دارد. البته برخی از نوشته ها نشان می دهند که سیر در چین 4000 سال پیش رشد کرده است. نه تنها در طول زمان بابلی ها و چینی ها ، بلکه در زمان فرعون ها نیز استفاده می شد. به دستور خوفو ، یک پر سیر ، روی بلندترین هرم جیزه حکاکی شد. سنگ نوشته‌ای که از یکی از سنگ‌های اهرام مصر ، دربارهٔ خواص طبی و درمانی سیر باقی‌مانده است ، نشان می دهد که هر روز صبح به کارگرانی که در ساخت اهرام کار می‌کردند یک پر سیر داده می شد تا استقامتشان افزایش پیدا کرده و در برابر بیماری ها مصون بماند ، حتی سربازان مصری نیز ، سیر مصرف می کردند تا شجاعت خود را در طول جنگ افزایش دهند! یونانی‌ها ، بر خلاف مصریان هر کسی را که بوی سیر می‌داد از معابد بیرون می‌انداختند. با این وجود پهلوانان یونانی پیش از مسابقات المپیک یک دوره طولانی سیر مصرف می‌کردند. یونانیان و رومیان سیر را نوشدارو می‌دانستند و مورد مصرف قرار می‌دادند. بر اساس نوشته ی تاریخ نویس یونانی ، هرودوت ، نخستین شورش تاریخ بشر توسط کارگران معبد خوفو به خاطر قطع شدن جیره سیر آن‌ها به وقوع پیوسته است. در طول جنگ جهانی اول و دوم نیز ، سیر به عنوان ضد عفونی کننده ، برای زخم ها مورد استفاده قرار می گرفت و برای جلوگیری از عفونت ها (مانند قانقاریا) به سربازان داده می شد.
نظرات: 0 مشاهده