سرطان روده بزرگ - علائم ، دلایل و روش های پیشگیری از سرطان کولون

با وجود اينکه هیچ تضمینی برای پیشگیری و درمان سرطان وجود ندارد ولی با استفاده از برخی روش های گیاهی و خانگی و تغییر سبک زندگی می توان تا حد زیادی از ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری کرد.طبق تحقیقات اخیر در امریکا ، حدود 50 درصد از سرطان های روده بزرگ و کولون با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است.سرطان کولون یا روده بزرگ عبارتند است از رشد بی رویه سلول های بدخیم در روده بزرگ و راست روده که می تواند به سایر اندام های بدن نیز گسترش پیدا کند. سرطان روده بزرگ - علائم ، دلایل و روش های پیشگیری از سرطان کولون سرطان روده بزرگ - علائم ، دلایل و روش های پیشگیری از سرطان کولون

سرطان کولون چیست؟

روده بزرگ آخرین بخش دستگاه گوارش است.زمانی که غذا می خوریم ، بعد از جویدن ، غذا از طریق مری وارد معده می شود و بعد از هضم ، وارد روده کوچک می شود.روده کوچک طولانی ترین بخش دستگاه گوارش است (بیش از 6 متر طول دارد).ادامه فرایند هضم در روده کوچک انجام شده و سپس مواد غذایی وارد روده بزرگ یا کولون می شود.روده بزرگ حدودا 1.5 متر طول دارد .در ابتدای روده بزرگ ، آب و مواد مغذی از غذا جذب شده و بقیه آن به مدفوع تبدیل می شود. کولون به 4 بخش مختلف تقسیم می شود و سرطان کولون می تواند در هر 4 بخش از روده بزرگ بروز کند.سرطان در هر بخشی از روده بزرگ می تواند علائم متفاوتی ایجاد کند و معمولا سرطان روده ، سالها بدون علامت است .محققان در تحقیقات اخیر متوجه شده اند که معمولا سرطان روده بزرگ با ضایعاتی به نام پولیپ آغاز می شود و 5 الی 10 سال بعد ، پولیپ روده بزرگ به سرطان کولون تبدیل می شود. بنابراین درمان زود هنگام پولیپ روده بزرگ یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای پیشگیری از سرطان کولون است.

دلایل ابتلا به سرطان روده بزرگ

دلایل زیادی می تواند منجر به ابتلا به سرطان کولون شود که در ادامه به برخی از رایج ترین دلایل آن اشاره شده است :
  • بیماری کولیت زخمی ، در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند به تدریج منجر به سرطان روده بزرگ شود
  • اگر قبلا سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ دارید که درمان شده است ، احتمال ابتلا دوباره به این بیماری وجود دارد
  • اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد ، این احتمال برای شما نیز هست .
  • داشتن رژیم های غذایی نادرست و بسیار چرب می تواند احتمالا ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.
  • بی تحرکی و ورزش نکردن
  • افزایش وزن و چاقی
  • سیگار کشیدن - تحقیقات اخیر نشان داده است که افراد سیگاری 30 تا 40 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند
  • مصرف مداوم مشروبات الکلی
  • و...

علائم سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ

این سرطان می تواند در بخش های مختلفی از روده ایجاد شود که هر بخش می تواند علائم و نشانه های مختلفی در پی داشته باشد .برخی از رایج ترین علائم سرطان روده بزرگ عبارتند از :
  •  تغییرات غیر معمول در دفع مدفوع

هرگونه تغییر غیر عادی در عادات دستشویی رفتن و دفع مدفوع می تواند نشانه سرطان روده بزرگ باشد. مانند : مدفوع خونی ، احساس حرکات شکم و روده و نیاز فوری به دستشویی رفتن ، افزایش بیش از حد نیاز به دفع مدفوع ، یبوست های طولانی مدت و ...
  •  درد شکم به مدت طولانی

با وجود اینکه درد شکم اغلب نگران کننده نیست ولی اگر درد شکم به مدت طولانی و روزهای متوالی ادامه داشته باشد ، نیاز به بررسی های دقیق تر دارید .
  •  وجود خون در مدفوع

رایج ترین علامت سرطان روده بزرگ ، مشاهده خون در مدفوع است.حدود 90 درصد از بیماران این علامت را مشاهده می کنند.البته وجود خون در مدفوع همیشه به دلیل سرطان نیست .ممکن است مشکل دیگری مانند هموروئید داشته باشید. برای اطمینان از این موضوع ، به پزشک مراجعه کنید.
  • تومور

اگر با لمس قسمت راست شکم و زیر دنده ها احساس می کنید که برجستگی هایی در زیر پوست شکم وجود دارد ممکن است نشانه وجود تومور در روده بزرگ باشد.
  • یبوست طولانی مدت

یبوست طولانی مدت و غیر عادی مخصوصا اگر با درد همراه باشد می تواند یکی از نشانه های سرطان روده بزرگ باشد. عکس سرطان کولون - سرطان روده بزرگ عکس سرطان کولون - سرطان روده بزرگ

روش های خانگی و گیاهی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ

با برخی از تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی می توانید تا حد زیادی از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری کنید.در ادامه این مطلب به برخی از این روش ها اشاره شده است .

1 ) غربالگری سرطان روده بزرگ (کولون)

اولین و مهم ترین روش برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ غربالگری سرطان روده بزرگ است.تاریخچه پزشکی خانوادگی خود را بررسی کنید و اگر سابقه ابتلا به این نوع سرطان را در خانواده خود دارید حتما به صورت منظم غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهید.انجام این غربالگری بعد از سن 50 سالگی بسیار مهم است .خوشبختانه سرطان روده بزرگ براحتی و قبل از ایجاد قابل تشخیص است.در هنگام غربالگری با مشاهده هرگونه پولیپ در روده و درمان به موقع می توان از بسیار از سرطان های روده پیشگیری کرد. پولیپ های روده معمولا بعد از مدتی ، تبدیل به سرطان کولون خواهند شد. برخی از رایج ترین روش های غربالگری سرطان روده بزرگ عبارتند از :
  • اندوسکوپی

در این روش یک دوربین را به داخل روده هدایت کرده و کولون را بررسی می کنند. اندوسکوپی یکی از دقیق ترین روش های تشخیص سرطان کولون و پولیپ های روده بزرگ است .
  • سی تی اسکن

سی تی اسکن که به عنوان کولونوسکوپی نیز شناخته می شود و توسط یک اسکنر دیجیتال از داخل روده تصویر برداری می شود.اگر به هر دلیلی نمی توانید از روش کولونوسکوپی استفاده کنید ، سی تی اسکن روده می تواند انتخاب مناسبی باشد .
  • آندوسکوپی سیگما انعطاف پذیر

این روش بسیار شبیه به روش کولونوسکوپی است با این تفاوت که پزشک از یک لوله کوچکتر و انعطاف پذیر برای مشاهده داخل روده بزرگ استفاده می کند.
  •  آزمایش مدفوع

در این آزمایش ، خون در مدفوع تشخیص داده می شود که می تواند یکی از علائم سرطان کولون باشد.

2 ) روش های پیشگیری از سرطان کولون - تغییر رژیم غذایی

مصرف فیبر بیشتر می تواند به تقویت سیستم گوارشی بدن کمک کند.برخی از محققان اعتقاد دارند که سموم و پسماندهای موجود در روده باعث ایجاد پولیپ هایی می شود که در نهایت منجر به سرطان کولون خواهند شد.فیبر با خارج کردن سموم و ضایعات موجود در روده و پاکسازی روده بزرگ می تواند تاثیر بسیار بزرگی در جلوگیری از پولیپ های روده داشته باشد. روزانه مقدار زیادی میوه تازه مصرف کنید.سبزیجات نیز مقدار زیادی فیبر دارند بخصوص سبزیجاتی که دارای برگ های سبز تیره هستند.سیب زمینی آب پز نیز اگر با پوست مصرف شود می تواند بسیار مفید باشد.

3 ) روش های جلوگیری از سرطان کولون - مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید

غذاهای چرب باعث افزایش احتمال رشد پولیپ در روده بزرگ می شوند.مصرف چربی های حیوانی با ابتلا به انواع سرطان ها ارتباط مستقیم دارد.علاوه بر این خوردن گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوشت خوک نیز می تواند احتمال سرطان کولون را افزایش دهد.مصرف غذاهای فراوری شده و کنسروها تاثیرات سرطان زای بسیار بیشتری نیز دارند. مصرف سوسیس و کالباس ، گوشت های فراوری شده ، انواع کنسرو ها و غذاهای آماده و یخ زده را بسیار محدود کنید و در صورت امکان کلا از سبد غذایی خود حذف کنید. (+) روش های جلوگیری از سرطان کولون روش های جلوگیری از سرطان کولون

4 ) پیشگیری از سرطان روده بزرگ - خوراکی های سرشار از فولات مصرف کنید

فولات نوعی ویتامین محلول در آب است و علاوه بر خواص و فواید بسیاری که دارد ، می تواند در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ تاثیر بزرگی داشته باشد.شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد کمبود فولات بدن می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را شدیدا افزایش دهد.مصرف منظم و مناسب فولات می تواند تا 40 درصد ، احتمال ابتلا به پولیپ های روده بزرگ و سرطان کولون را کاهش دهد.برخی از منابع خوب فولات عبارتند از: انواع سبزیجات ، کلم بروکلی ، اسفناج پخته شده ، آب پرتقال ، بادام زمینی ، عدس ،مارچوبه ، آووکادو ، زردچوبه و ... در صورتی که به هر دلیل قادر به تامین فولات بدن از طریق مصرف خوراکی ها و رژیم غذایی نیستید می توانید تحت نظر پزشک از مکمل های حاوی اسید فولیک استفاده کنید.

5 ) به اندازه کافی کلسیم مصرف کنید

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف میزان مناسبی از کلسیم می تواند از تشکیل پولیپ های روده جلوگیری کرده و باعث پیشگیری از سرطان کولون شود.(+) مصرف روزانه 1000 میلی گرم کلسیم می تواند مناسب باشد.این میزان برای زنان بالای 50 سال 1200 میلی گرم است .برخی از منابع خوب کلسیم عبارتند از : محصولات لبنی حیوانی و طبیعی مانند پنیر ، ماست ، شیر و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و همینطور انواع ماهی های وحشی و آزاد و ....

6 ) تاثیر آنتی اکسیدان ها در جلوگیری از سرطان روده بزرگ

آنتی اکسیدان ها به بازسازی سلول های بدن کمک می کنند و در جلوگیری از تشکیل پولیپ های روده نقش بسیار مهمی دارند.برخی از خوراکی هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند عبارتند از :زغال اخته ، توت فرنگی ، تمشک ، انواع آجیل ها و مغزها ، سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند ، چای سبز ، برخی از ادویه جات و گیاهان دارویی و ...

7 ) پاپایا مصرف کنید

پاپایا حاوی بسیاری از آنزیم های مهم مانند پاپائین و چیپائین است که می تواند به کاهش چگالی چربی در بدن کمک کرده و سلامت سیستم گوارشی بدن را افزایش دهد.علاوه بر این ، این آنزیم ها می توانند از تشکیل پولیپ های روده جلوگیری کرده و در صورتی که پولیپ تشکیل شده است ، سرعت رشد و گسترش پولیپ را کاهش می دهد.می توانید پاپایا را در بین وعده های غذایی و به صورت روزانه مصرف کنید.

8 ) ماست برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ مفید است

ماست سرشار از کلسیم است و همچنین به عنوان یک پروبیوتیک می تواند تعادل باکتری های موجود در روده را حفظ کرده و از ایجاد پولیپ در روده پیشگیری کند.ماست برای سلامت معده مفید است ، دستگاه گوارش را تمیز می کند ، تحرک معده و روده را افزایش می دهد و در مواردی از یبوست جلوگیری کرده و یا اسهال را درمان می کند .

9 ) آب میوه های طبیعی

آبمیوه های طبیعی سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، آنزیم ها ، اسیدهای آمینه و سایر مواد مغذی است که برای سلامت بدن مفید و ضروری هستند.ترکیبات بیوشیمیایی موجود در آبمیوه های طبیعی خواص ضد سرطانی بسیار قوی دارد و می تواند از تشکیل پولیپ در روده بزرگ جلوگیری کند.توجه داشته باشید که منظور از آبمیوه طبیعی ، آب میوه ای است که در همان لحظه از میوه گرفته شده باشد و آبمیوه های آماده و بسته بندی شده حتی اگر بر روی ها نوشته شده باشد که صددرصد طبیعی است ، هیچ تاثیری در این مورد ندارند.

10 ) لوبیا و حبوبات

لوبیا و بسیاری از حبوبات دیگر حاوی پروتئین ، فیبر ، ویتامین B و E هستند.از طرفی ، لوبیا و سایر حبوبات حوای فلاونوئیدهایی هستند که می توانند از رشد تومورهای سرطانی در روده جلوگیری کنند.

11 ) ماهی بخورید

ماهی های آزاد و وحشی مانند ماهی قزل آلا دارای اسیدهای چرب امگا3 هستند که برای سلامت قلب مفید است و می تواند از رشد سلول های سرطانی پیشگیری کند.شواهدی وجود دارد که مصرف ماهی آزاد و وحشی می تواند از تشکیل پولیپ در روده بزرگ و ابتلا به سرطان کولون جلوگیری کند. توجه داشته باشید که برخی از ماهی ها مانند کوسه ماهی ، ماهی خال مخالی و ماهی تن به دلیل داشتن مقداری جیوه در این مورد بسیار مضر است و می تواند باعث افزایش احتمال سرطان روده بزرگ شود .

12 ) کاهش وزن

اضافه وزن و چاقی علاوه بر بسیاری از مشکلاتی که برای سلامت عمومی شما دارد می تواند احتمال ابتلا به سرطان کولون را افزایش دهد.کاهش وزن می تواند برای جلوگیری از این نوع سرطان ، بسیار مفید باشد .

13 ) به صورت منظم ورزش کنید

فعالیت بدنی و انجام ورزش به صورت منظم می تواند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به پولیپ های روده و سرطان کولون داشته باشد .

14 ) بجای توالت فرنگی از توالت ایرانی استفاده کنید

برخی شواهد نشان می دهد استفاده از توالت فرنگی می تواند احتمال بروز سرطان روده بزرگ را افزایش دهد .همچنین بر اساس برخی از تحقیقات ، استفاده از توالت های ایرانی و یا ساحلی می تواند احتمال ایجاد پولیپ در روده را کاهش داده و از ابتلا به سرطان روده پیشگیری کند . البته در این مورد اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد .

15 ) به صورت منظم سیر بخورید

خوردن سیر یکی از راه ههای شناخته شده و موثر در پیشگیری از پولیپ های روده و سرطان کولون است .آنتی اکسیدان های موجود در سیر می تواند در این مورد بسیار تاثیر گذار باشد .  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده