پیاز ، خواص درمانی و عوارض جانبی + جدول ارزش غذایی پیاز خام و پخته

فواید و خواص درمانی پیاز

گیاه پیاز گیاه پیاز پیاز با نام علمی Allium cepa L از خانواده سوسنیان (Liliaceae) ، از زیر تیره پیازیان (Allioideae) و از سرده سیر می باشد. پیاز یک گیاه کوچک است که تا حدود 61 سانتی متر می تواند رشد کند. ارقام مختلفی از گیاه پیاز در سراسر جهان وجود دارد. پیاز در رنگ های مختلف مانند سفید ، زرد/قهوه ای ، قرمز/ بنفش موجود است.  چند نوع از مرسوم ترین آن ها عبارتند از:
  • پیاز سفید که پوست و قسمت داخلی اش به طور کامل سفید می باشدو مزه ملایم و شیرین دارد.
  • پیاز زرد که پیاز قهوه‌ای نیز نامیده می شود. درون این پیاز سفید بوده و  پوست کاغذیش رنگ قهوه‌ای متمایل به زرد دارد.
  • پیاز قرمز یک رقم از پیاز با پوست قرمز ارغوانی می باشد که رنگ قرمز این رقم به خاطر وجود ماده سیانیدین است.
  • پیاز شالت (با نام علمی Allium Ascalonicum) نوعی پیاز کوچک است ، در حدود ۴۰ گونه از این گیاه شناخته شده که همگی در نواحی معتدل و مناطق مدیترانه‌ای رشد می کنند. نسبت به پیازهای دیگر کوچکتر ، دارای تندی کمتر و شیرین تر می باشد.
  • پیاز درختی یا پیاز مصری (با نام علمی Allium × proliferum)، بسیار شبیه پیاز معمولی است و پیازچه‌های این گیاه بر روی ساقه می‌توانند جوانه بزنند. این پیازها قطری بین ۵/. تا ۳ سانتی متر دارند.
بوی تند پیاز به علت ترکیب گوگرد موجود در آن می باشد، این ترکیب آلیل پروپیل دی‌ سولفید نامیده می شود. پیاز قرمز اسپانیایی به طور کلی حاوی مقدار کمتری از این ترکیب است و در نتیجه طعم ملایم تری نسبت به انواع سفید یا قهوه ای./ زرد دارد. این ویژگی ، این نوع پیاز را برای استفاده در سالادهای خام مناسب می کند.
مطلب پیشنهادی : خواص ریحان

ارزش غذایی پیاز

پیاز شالت در مقایسه با پیاز سفید و قرمز ، معمولا درصد کمتری از ترکیبات مفید را دارا می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه مواد مغذی پیاز، پیازهای زرد دارای بیشترین مقدار کوئرستین و همچنین بیشترین ترکیبات سولفوریک هستند ، اما پیاز قرمز از لحاظ سایر آنتی اکسیدان های مفید ، غنی تر می باشد. معمولا هر چه بو و طعم پیاز قوی تر باشد و چشم را بیشتر بسوزاند ، به این معنی است که مواد مغذی بیشتری در آن وجود دارد. مطالعات نشان می دهند که لایه های بیرونی پیاز دارای بیشترین غلظت فلاونوئیدها هستند.

جدول ارزش غذایی پیاز

ارزش غذایی موجود در هر صد گرم از پیاز خام و پیاز پخته به این شکل می باشد:
Principle 100 گرم پیاز خام 100 گرم پیاز پخته
انرژی 40 Kcal 44 گرم
کربوهیدرات 9.34 گرم 10.15 گرم
پروتئین 1.10 گرم 1.36 گرم
چربی کل 0.10 گرم 0.1 گرم
فیبر غذایی 1.7 گرم 1.4 گرم
Vitamins
فولات 19 میکرو گرم 15 میکرو گرم
ویتامین ب 3 0.116 میلی گرم 0.16 میلی گرم
ویتامین ب 5 0.123 میلی گرم 0.11 میلی گرم
ویتامین ب 6 0.120 میلی گرم 0.1 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.027 میلی گرم 0.02 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.046 میلی گرم 0.04 میلی گرم
ویتامین A 2 IU 2 IU
ویتامین C 7.4 میلی گرم 5.2 میلی گرم
ویتامین E 0.02 میلی گرم 0.02 میلی گرم
Electrolytes
سدیم 4 میلی گرم 3 میلی گرم
پتاسیم 146 میلی گرم 164 میلی گرم
Minerals
کلسیم 23 میلی گرم 22 میلی گرم
مس 0.039 میلی گرم 0.06 میلی گرم
آهن 0.2 میلی گرم 0.2 میلی گرم
منیزیم 10 میلی گرم 11 میلی گرم
منگنز 0.129 میلی گرم 0.2 میلی گرم
فسفر 29 میلی گرم 35 میلی گرم
زینک 0.17 میلی گرم 0.2 میلی گرم
Phyto-nutrients
بتا کاروتن 1 میکرو گرم --
بتا کریپتوزانتین 0 میکرو گرم --
لوتئین - زآگزانتین 4 میکرو گرم --

فواید درمانی پیاز

پیاز حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی از جمله فلاونوئیدها و پلی فنول ها می باشد که می تواند به حفظ سطح قند خون ، به استحکام استخوان های بدن و کاهش سطح التهاب در بدن کمک کند ، بسیاری معتقد هستند که التهاب مزمن ریشه اکثر بیماری ها است. مطالعات نشان می دهند که پیاز با پیشگیری از انواع مختلف سرطان و بیماری های قلبی و عروقی ، کاهش ریسک ابتلا به التهاب مفصل ، آسم ، دیابت و اختلالات نورودژنراتیو مرتبط می باشد. همچنین پیاز به شکل پخته ، برای رفع سرماخوردگی موثر است. در این نوشته به خلاصه ای از فواید پیاز می پردازیم :

1. به مبارزه با سرطان کمک می کند

با توجه به مطالعات بالینی بسیاری که در مورد خواص تغذیه ای پیاز انجام شده است ، این گیاه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، سرطان تخمدان و سرطان دهان می شود. در مطالعات نشان داده شده است که ترکیبات گوگردی پیاز با محافظت از سلول ها در برابر جهش و االقای آپوپتوز به جلوگیری از رشد تومورها و تشکیل سرطان کمک می کند. حتی تنها چند بار مصرف پیاز در هفته برای محافظت در برابر سرطان کمک کننده است ، اما مسلما هر چقدر بیشتر در هفته پیاز مصرف کنید ، بیشتر از خواص ضد سرطانی آن بهره مند خواهید شد. بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه گولف کانادا ، پیاز قرمز موثرترین نوع پیاز در از بین بردن سلول های سرطانی روده بزرگ و کولون است. این پیاز دارای سطوح بالایی از کوئرستین و آنتوسیانین است ، یعنی دو ترکیبی که به جلوگیری از سرطان کمک کرده ، محیط بدن را برای رشد سلول های سرطانی نامطلوب می کنند و این هم باعث توقف رشد آن ها می شود. گل گیاه پیاز گل گیاه پیاز

2.  برای حفظ سلامت قلب مفید است

پیاز دارای خواص فیبرینولیتیک می باشد ، به این معنی که با کاهش خطر لخته شدن خون از سلامت قلب و عروق محافظت می کنند. بر اساس یک گزارش چاپ شده در مطبوعات دانشگاه کمبریج ، فلاونوئیدهای موجوددر پیاز کمک می کند تا سطح LDL (کلسترول بد) را در افرادی که اضافه وزن دارند ، پایین آورد . پیاز این کار را با محدود کردن فعالیت رادیکال های مضر آزاد در رگ های خونی انجام می دهد ، که این هم باعث کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود گردش خون در بدن و فشار خون می شود. به خصوص فلاونوئیدهای موجود در پیاز قرمز می توانند به سلامت قلب کمک کنند. پیاز همچنین غنی از ترکیبات اورگانوسولفور است که می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند. بر اساس یک تحقیق انجام شده در آرژانتین ، مصرف ترکیبات ارگانوفسور موجود در پیاز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. علاوه بر این پیاز حاوی تیو سولفینات است که به عنوان رقیق کننده خون عمل می کند و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. همچنین کوئرستین موجود در پیاز دارای حاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که باعث تقویت سلامت قلب می شود. به علاوه پیاز سبب جلوگیری از چسبیدن پلاکت های خون به یکدیگر می شود ، چسبیدن پلاکت های خون می تواند منجر به لخته شدن و در نهایت حملات قلبی شود. از طرفی هم این گیاه می تواند از فشار خون بالا جلوگیری کنند ، بنابراین پیاز از طرق مختلف می تواند خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش دهد.

3. برای استحکام استخوان های بدن کمک کننده است

مصرف پیاز برای سلامت استخوان ها مفید است زیرا پیاز می تواند به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ها کمک کند و خطر شکستگی ها را کاهش دهد. یک مطالعه انجام شده توسط Department of Family Medicine در دانشگاه کارولینای جنوبی نشان داد که با افزایش میزان مصرف پیاز ، تراکم استخوان در زنان افزایش می یابد. در این مطالعه زناني كه يك بار در روز يا بيشتر پياز مصرف كردند ، چگالي كلي استخوان های  آن ها 5 درصد بيشتر از افرادي بود كه يك بار در ماه و يا كمتر از پياز مصرف کرده بودند. محققان همچنین نتیجه گرفتند که زنانی که بیشتر پیاز مصرف می کنند ، بیش از 20 درصد خطر ابتلا به شکستگی های لگن را در مقایسه با افرادی که اصلا پیاز مصرف نمی کنند ، کاهش می دهد. مصرف پیاز همچنین بر روی تراکم استخوان در زنان بالای 50 سال تاثیر مثبت دارد. یک مکانیسم احتمالی برای اثربخشی پیاز در سلامت استخوان ممکن است مواد GPCS موجود درپیاز (گاما L-glutamyl-trans-S-1-propenyl-L-cysteine ​​sulfoxides)، باشد که به جلوگیری از شکستگی استخوان ها کمک می کند و مانع از پوکی استخوان و از دست دادن استخوان ناشی از "کورتیکواستروئید القا شده" می شود. پیاز درختی یا مصری پیاز درختی یا مصری

4. می تواند به جلوگیری یا کنترل دیابت کمک کند

یک فراتحلیل بزرگ انجام شده توسط موسسه Plant Resources Research در کره نشان می دهد که عصاره پیاز می تواند به مبارزه با دیابت کمک کند ، زیرا مصرف پیاز ممکن است برای کاهش غلظت گلوکز پلاسما و وزن بدن موثر باشد. مصرف پیاز یک روش موثر و طبیعی برای کنترل سطح قند خون آزاد شده در جریان خون و جلوگیری از مقاومت به انسولین است. همچنین تحقیقات نشان می دهند که پیاز حاوی ماده کروم می باشد که برای کنترل قند خون مفید است و ممکن است برای جلوگیری از دیابت مفید باشد.

5. برای کاهش خطر ابتلا به التهاب مفصل و آسم مفید است

بر اساس اظهار بنیاد ملی آرتروز (National Arthritis Foundation) ، کوئرستین موجود در پیاز ممکن است به خصوص برای بیماران مبتلا به التهاب مفاصل مفید باشد ، زیرا این ماده به مهار الکوترین ها ، پروستاگلاندین‌ ها و هیستامین ها که می توانند باعث بروز التهاب در بدن شوند و درد و تورم را بدتر کنند ، کمک می کند. خواص ضد التهابی پیاز همچنین می تواند باعث تسکین بیماری های تنفسی شود. کارشناسان معتقدند که برخی از مواد مغذی موجود در پیاز می توانند قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهند و با کاهش التهاب و کاهش  مخاط در حفره بینی ، ریه ها و سیستم تنفسی می تواند به شما کمک کند تا سریع تر احساس بهبودی کنید.

6. در درمان بیماری وبا کمک کننده است

یک مطالعه اظهار می دارد که پیاز اثر مهارکننده بر علیه ویروس ویبریو کلرا (که عامل بیماری وبااست) را دارا می باشد. این خاصیت احتمالا به خاطر اثرات ضد باکتری موجود در پیاز است.

7.می تواند به بهبود کیست در زنان کمک کند

پیاز می تواند به بهبود کیست تخمدان و آندومتریوز در زنان کمک شایانی داشته باشد ، البته برای این منظور پیاز به شکل دم کرده و همراه با با چند گیاه دیگر از جمله گیاه پنجه شیر مصرف  می شود که بسیار موثر است.

 8. سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد

بعضی از آنتی اکسیدان های مهم موجود در پیاز فلاونوئیدهایی مانند کوئرستین و آنتوسیانین ها می باشند. حداقل 25 فلاونول مختلف در تمام انواع پیاز شناسایی شده است! کوئرستین به عنوان یک داروی ضد هیستامین شناخته شده است که اغلب در محصولات ضدآلرژی یافت می شود ، زیرا می تواند اثرات هیستامین ها بر روی سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد. آنتوسیانین ها ، همان نوع آنتی اکسیدان هایی هستند که در توت های قرمز یافت می شوند و رنگ پیاز قرمز نیز به خاطر حضور این مواد است.
مطلب پیشنهادی : خواص موز
شکل دیگری از فلاونوئیدهای پیاز عبارت است از آلکنیل سیستئین سولفواکسیدها (ACSOs) ، یعنی ترکیبات گوگردی که بر اساس یافته های محققان ، طیف وسیعی از منافع درمانی ، از جمله خواص ضد سرطانی ، فعالیت ضد پلاکت ، فعالیت ضد ترومبوتیک ، اثرات ضد آسم و آنتی بیوتیک دارد. یکی از این ترکیبات گوگردی آلیناز نامیده می شود. زمانی که پیاز را برش می دهید ، غشاهای سلولی پیاز که ACSO ها و از جمله آلیناز را ذخیره می کنند پاره می شوند. به همین علت است که هنگام برش دادن پیاز چشم ها می سوزند و باعث ریزش اشک از چشم ها می شود.

عوارض جانبی و تداخلات دارویی مصرف پیاز

  • پیاز می تواند باعث ایجاد واکنش منفی در افراد مبتلا به سوزش سر دل و رفلکس اسید شود.
  • افراد مبتلا به بعضی بیماری های پوستی مانند ویتیلیگو باید مصرف پیاز را به حداقل برسانند ، چون باعث تشدید بیماری در این افراد می شود.
  • اگر بیماری تیروئید دارید در مصرف پیاز زیاده روی نکنید ، چون گوگرد موجود در پیاز ممکن است باعث تشذیذ علائم این بیماری شود.
  • افراد مبتلا به گاستریت و زخم معده باید در مصرف پیاز احتیاط کنند. اگر به این بیماری ها مبتلا هستید در مورد مصرف پیاز با پزشک خود مشورت کنید.
  • هضم پیاز خام برای بعضی افراد دشوار است ، در حالی که مقدار کمی از پیاز پخته شده را به راحتی می توانند هضم کنند.
  • پیاز سطح قند خون را کاهش می دهد، بنابراین افراد دیابتی و کسانی که داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین مصرف می کنند قبل از مصرف آن باید با پزشک خود مشورت کنند.
  • گرچه پیاز در درمان بسیاری از اختلالات دستگاه گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد ، مصرف بیش از حد می تواند باعث تحریک ، استفراغ ، تهوع و سوزش شود.
  • زنان باردار و شیرده باید در مصرف پیاز زیاده روی نکنند ، زیرا اغلب در طول این دوران باعث سوزش سر دل می شوند.
  • پیاز ممکن است فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد. بنابراین ، افرادی که داروهای فشار خون را مصرف می کنند باید در مصرف پیاز احتیاط کنند.
  • استفاده از پیاز ممکن است ، به علت خاصیت ضد انعقادی آن ، لخته شدن خون را مهار کند در نتیجه ممکن است با بعضی داروهای ضد انعقاد تداخل داشته باشد.(داروهایی مثل وارفارین ، آسپرین ، پلاویکس و ...)
  • افرادی که به پیاز حساس هستند نباید آسپرین و پیاز را با هم مصرف کنند ، زیرا آسپرین باعث افزایش حساسیت به پیاز می شود.
  • پیاز ممکن است توانایی بدن برای از بین بردن لیتیوم را کاهش دهد. بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف هر نوع داروی حاوی لیتیوم ، با پزشک خود مشورت کنید.

 پیاز به صورت خام مصرف شود بهتر است یا پخته؟

خام یا پخته پیاز غذایی فوق العاده سالم است. پیاز خام دارای سطوح بالاتری از ترکیبات گوگردی آلی است که فواید فراوانی را به همراه دارد ، اما برای بهره بردن از بعضی از خواص پیاز برای گروهی از بیماری ها باید آن را بپزید ، همچنین هضم پیاز پخته برای بعضی افراد آسان تر است. دقت کنید که هنگامی که پیاز در کنار سیب زمینی قرار بگیرد ، گاز اتیلن را که سیب زمینی از خود متساعد می کند ، به خود جذب می کنند  و با سرعت بیشتری خراب می شود. بنابراین همیشه بهتر است که پیاز و سیب زمینی را جداگانه نگهدارید. همچنین توجه داشته باشید که سیب زمینی و پیاز (پوست نکنده) را در یخچال نگهداری نکنید.

تاریخچه پیاز

امروزه گونه های مختلفی از پیاز در سراسر جهان وجود دارند. برای هزاران سال است که پیاز در سراسر جهان به عنوان منبع ارزشمند دارویی و مواد غذایی استفاده می شود. منشاء باستانی پیاز در قسمت های غربی و شرقی آسیا قرار دارد. اگر چه شواهد قابل توجهی در مورد این که این گیاه در ابتدا در کجا رشد کرده است وجود ندارد ، اما برخی معتقدند که تاریخچه رشد پیاز حدود 5،000 سال قبل از میلاد به بخش هایی از ایران و غرب پاکستان می رسد. گیاه پیاز قبل از سیر وجود داشته است. پیاز ممکن است یکی از اولین محصولات کشت شده توسط انسان باشد ، چون پیاز نسبت به غذاهای دیگر که در آن زمان ها وجود داشت ، دیرتر فاسد می شد ، بادوام تر بود ، حمل و نقل و ذخیره سازی پیاز آسان تر بود و همچنین پیاز می تواند به راحتی در طول سال رشد کرده و در انواع مختلفی ز آب و هوا و خاک رشد خوبی داشته باشد. این گیاه همچنین می تواند به صورت خشک شده نگهداری شود ، که این هم پیاز را در طول دوران قحطی به یک منبع ارزشمند از مواد مغذی تبدیل می کند. مطالعات نشان می دهند که پیاز در چین نیز در 5000 سال قبل از میلاد استفاده می شده است. مصری های باستان پیاز را مورد احترام قرار می دادند و با توجه به شکل کروی و حلقه های متمرکز آن ، پیاز را نماد زندگی ابدی می دانستند و در حتی مراسم خاکسپاری مصری باستان نیز استفاده می شد. اسناد پزشکی چارکا سمهیتا (Charaka Samhita) (کتابی متعلق به سده ششم پیش از میلاد) پیاز را به عنوان گیاه دارویی ذکر می کند و یک پزشک یونانی به نام دیوسکوریدس هم به ذکر خواص دارویی و درمانی پیاز را پرداخته است. برخی از شواهد همچنین نشان می دهد که پیاز در حدود 3500 قبل از میلاد در بخش هایی از هند و مصر رشد کرده است. نقاشی های پیاز حتی در داخل دیوارهای داخلی اهرام مصر و مقبره های مصر یافت می شود!  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده