فواید و خواص درمانی شاه توت + جدول ارزش غذایی

فواید و خواص درمانی شاه توت

گونه ای از درخت شاه توت گونه ای از درخت شاه توت شاه توت با نام علمی Morus nigra. L ، متعلق به خانواده توت سانان (Moraceae ) بوده و از سرده توت ها می باشد. درخت شاه توت از درختان گل دار و برگ‌ریز است و در مناطقی که دارای آب و هوای گرم ، معتدل و نیمه گرمسیری هستند ، رشد می کند. این میوه دارای عطر و طعمی منحصر به فرد و شیرین (گاهی اوقات ملس) می باشد. در ابتدا شاه توت ها بسیار سریع رشد می کنند اما بعد از این که رنگشان از سفید یا سبز به صورتی و یا قرمز تبدیل شد از سرعت رشدشان کم می شود. این میوه در نهایت به بنفش و یا سیاه تغییر رنگ می دهد ،  هر میوه 2 تا 5 سانتی متر طول دارد. البته گونه های سفید ، سیاه و آبی آن ها نیز موجود است. درخت های شاه توت می توانند تا 3 متر در سال رشد کنند و به بلوغ کامل در 9 الی 15 متر برسند. برگ های شاه توت نیز دارای خواص دارویی هستند. این درخت ها در صورت عدم رسیدگی در سن پایین ، به شکل بوته باقی می‌مانند. این درخت عمری طولانی دارد و بعضاً دیده شده است که تا چند صد سال میوه می دهد. درخت شاه توت احتمالا بومی چین است ، اما امروزه در سراسر جهان گسترش یافته است . بیش از صد گونه توت وجود دارد. در آرایه‌شناسی زیستی ، گونه ها معمولا توسط رنگ شکوفه ها و برگ ها مشخص می شوند. سه گونه از شاه توت به خاطر اهمیت اقتصادی آن ها شناخته شده هستند :
  • شاه توت سفید (Morus alba) بومی شرق و مرکز چین است.
  • شاه توت قرمز یا امریکایی (Morus rubra) بومی شرق ایالات متحده است.
  • شاه توت سیاه (Morus nigra) بومی آسیای غربی است.

ارزش غذایی شاه توت

بر طبق یک مطالعه انجام شده در دانشگاه پردیو ، برای سالیان طولانی شاه توت برای درمان بیماری های قلبی ، دیابت ، کم خونی و التهاب مفصل در طب سنتی چینی استفاده شده است. شاه توت سرشار از مواد مغذی و ویتامین هاست و بسیار کم کالری می باشد. یک پیمانه شاه توت خام حاوی تنها 60 کالری است. شاه توت حاوی کربوهیدرات هایی است که شکر را به گلوکز تبدیل کرده در نتیجه برای سلول های بدن انرژی فراهم می کنند. همچنین مصرف شاه توت باعث افزایش جذب آهن و تأمین اکسیژن در بافت ها می شود. شاه توت غنی از ویتامین K و ویتامین  C است. ویتامین C باعث افزایش قدرت بافت و افزایش سنتز کلاژن می شود. ویتامین K نیز به تشکیل بافت استخوانی کمک می کند و یکی از اجزای مهم در لخته شدن خون است. شاه توت همچنین حاوی ریبوفلاوین (ویتامین B-2 ) ، است که بافت های بدن را از آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند و به انتقال اکسیژن در تمام بدن کمک می کند. علاوه بر این این میوه  حاوی آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدانی به نام رسوراترول به فراوانی در شاه توت یافت می شود. سایر آنتی اکسیدان هایی که در شاه توت وجود دارند عبارت است از : سیانیدین ، اسید کلروژنیک ، میریستین و روتین. به غیر از این ها ، شاه توت همچنین یک منبع غنی از آنتوسیانین ، فلاونوئیده ، لوتئین ، زآگزانتین ، بتا کاروتن ها و آلفا کاروتن می باشد.

جدول ارزش غذایی شاه توت

ارزش غذایی موجود در میوه شاه توت خام به این شکل می باشد :
واحد در هر 100 گرم در هر یک پیمانه (140 گرم) در هر 10 شاه توت (15 گرم)
آب گرم 87.68 122.75 13.15
انرژی kcal 43 60 6
پروتئین گرم 1.44 2.02 0.22
چربی کل گرم 0.39 0.55 0.06
کربوهیدرات گرم 9.80 13.72 1.47
فیبر غذایی گرم 1.7 2.4 0.3
قند گرم 8.10 11.34 1.22
MINERALS        
کلسیم میلی گرم 39 55 6
آهن میلی گرم 1.85 2.59 0.28
منیزیم میلی گرم 18 25 3
فسفر میلی گرم 38 53 6
پتاسیم میلی گرم 194 272 29
سدیم میلی گرم 10 14 2
روی میلی گرم 0.12 0.17 0.02
VITAMINS        
ویتامین C میلی گرم 36.4 51.0 5.5
ویتامین ب 1 میلی گرم 0.029 0.041 0.004
ویتامین ب 2 میلی گرم 0.101 0.141 0.015
ویتامین ب 3 میلی گرم 0.620 0.868 0.093
ویتامین ب 6 میلی گرم 0.050 0.070 0.008
ویتامین ب 9 میکرو گرم 6 8 1
ویتامین  A IU 25 35 4
ویتامین  E میلی گرم 0.87 1.22 0.13
ویتامین K میکرو گرم 7.8 10.9 1.2
LIPIDS        
چربی های اشباع شده گرم 0.027 0.038 0.004
چربی های تک غیر اشباع شده گرم 0.041 0.057 0.006
چربی های چند غیر اشباع شده گرم 0.207 0.290 0.031
Phyto-nutrients
بتا کاروتن میکرو گرم 9 - -
آلفا کاروتن میکرو گرم 12 - -
لوتئین - زآگزانتین میکرو گرم 136 - -
 

فواید میوه شاه توت

شاه توت خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد شاه توت خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

1. خواص شاه توت - برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید است

همانند سایر انواع توت ها ، شاه توت داراي آنتی اکسیدان ها و فیتو نوترینت هایی هستند که به توقف رشد و گسترش سلول های تومور سرطانی کمک می کنند. این توت ها سرشار از آنتوسیانین ها می باشند که برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک کننده هستند. علاوه بر این شاه توت حاوی آنتی اکسیدان رسوراترول است که خواص ضد سرطانی دارد. رسوراترول موجود در شاه توت در مبارزه با سرطان کولون ، سرطان پوست ، سرطان پروستات و سرطان تیروئید مفید می باشد.

2. خواص شاه توت - در بهبود سلامت سیستم گوارشی و کاهش وزن کمک کننده است

شاه توت برای سلامت سیستم گوارشی انسان مفید است. این توت یبوست را از بین می برد و همچنین برای کاهش وزن بسیار مناسب است. شاه توت حاوی مقدار خوبی از فیبر غذایی است. بدن شما به فیبر غذایی برای بهبود سلامت هضم نیاز دارد. فیبر این کار را با افزایش حجم مدفوع در معده و تسهیل حرکت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارشی انجام می دهد. این فرایند در کاهش یبوست کمک کننده است. بهبود هضم غذا به حفظ وزن مطلوب کمک می کند. در مؤسسه F. De Ritis ایتالیا و Catholic University of Sacred Heart تحقیقاتی برای تعیین تاثیرات شاه توت در کاهش وزن بدن انجام شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که تقریبا در سه ماه کسانی که شاه توت را در برنامه رژیم غذایی متعادل و کم کالری خود مصرف می کنند ، در حدود 10 درصد از وزن بدنشان  کم می شود. محققان همچنین متوجه شدند که گروهی که شاه توت مصرف می کردند بیشتر در ناحیه کمر و ران چربی از دست داده اند. شاه توت بسیار کم کالری است و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مانند فیبر ، ویتامین C ، ویتامین K و آهن می باشد که همگی برای سلامت هضم مفید هستند.

3. خواص شاه توت - باعث کاهش سطح کلسترول می شود

فیبر موجود در شاه توت بیشتر از نوع فیبر نامحلول است ، اما این میوه همچنین حاوی حدود 25 درصد فیبر محلول در فرم پکتین است. فیبر محلول یک نوع فیبر است که می تواند آب را جذب کند و در تحقیقات نشان داده شده است که به کاهش کلسترول کمک می کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. یک مطالعه در Journal of Food Science نشان داد که ترکیبات موجود در شاه توت باعث جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL ، که یکی از عوامل خطر اصلی برای بروز بیماری قلبی است ، می شود. البته توجه داشته باشید که علاوه بر شاه توت ، شما همچنین باید مقدار زیادی مواد غذایی با فیبر فراوان و غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 را به منظور کاهش سطح کلسترول به طور منظم مصرف کنید.

4.خواص شاه توت -  برای محافظت از سلامت کبد مفید است

کبد شما نقش کلیدی در سلامت کلی بدن شما ایفا می کند. برای مثال کبد در لخته شدن خون ، تجزیه چربی ها و فیلتر کردن سموم نقش مهمی دارد. بعضی شواهد نشان می دهند که بعضی از ترکیبات موجود در شاه توت می توانند تاثیر مثبتی بر روی سلامت کبد داشته باشند و این هم برای حفظ سلامت ، قدرت و کارکرد مطلوب کبد مهم است. شاه توت ممکن است به خصوص در پیشگیری از بیماری کبد چرب مؤثر باشد. این بیماری زمانی رخ می دهد که چربی در بافت کبد ایجاد شده و مانع از کارکرد صحیح کبد می شود. تحقیقات آزمایشگاهی در سال 2013 نشان داد که ترکیبات مغذی موجود در شاه توت به جلوگیری از تشکیل چربی کمک می کنند ، مانع از تجمع چربی شده و به پاکسازیکبد از چربی کمک می کنند. مطالعه دیگری از تایوان این یافته ها را تایید کرده و نشان داد که عصاره شاه توت باعث افزایش تجریه چربی و کاهش میزان تشکیل اسید های چرب شده است. رژیم غذایی سالم ، ورزش منظم و محدود کردن مصرف الکل ، همه جنبه های حیاتی برای سلامت کبد هستند.

5. خواص شاه توت - به کاهش میزان قند خون کمک می کند

قند خون بالا می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم ، از جمله افزایش تشنگی ، ادرار مکرر و تاری دید شود. در تحت کنترل نگه داشتن سطح قند خون کلیدی برای حفظ سلامت بهتر است ، به خصوص اگر مبتلا به  دیابت هستید. شاه توت (و به طور کلی توت ها) حاوی فیبر فراوان است که به کاهش جذب قند در جریان خون کمک می کند و در نتیجه از افزایش قند خون جلوگیری می کند. این میوه ها همچنین حاوی ترکیبات ویژه و آنتی اکسیدان ها هستند که در تحقیقات مشاهده شده است که به کاهش میزان قند خون کمک می کنند.

6. خواص شاه توت - برای بهبود گردش خون مفید است

شاه توت کیفیت گردش خون را در سراسر بدن بهبود می بخشد ، فشار خون را کنترل می کند و خون را از سموم پاکسازی می کند. آنتی اکسیدان های موجود در این توت در بهبود عملکرد رگ های خونی کمک کننده هستند که این هم منجر به کنترل فشار خون می شود ، زیرا جریان خون به راحتی از قلب به سایر قسمت های بدن می رسد. شاه توت به تولید گلبول های قرمز کمک می کند زیرا غنی از آهن می باشد. شاه توت حاوی پلی فنول هایی می باشد که رگهای خونی را سالم نگه می دارند. این میوه همچنین حاوی پتاسیم است که فشار خون را پایین می آورد. اساسا قرن هاست که از شاه توت به عنوان یک درمان طبیعی برای سلامت خون استفاده شده است. طب چینی باستان شاه توت را در تونیک های خون استفاده می کردند ، این تونیک ها برای تمیز کردن خون و افزایش تولید خون استفاده می شد. مصرف شاه توت برای سلامت قلب مفید است مصرف شاه توت برای سلامت قلب مفید است

7. خواص شاه توت - برای بهبود سلامت قلب مفید است

فیبر غذایی ، آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در شاه توت باعث تقویت سلامت قلب می شوند. این میوه در حفظ سلامت جریان خون کمک کرده و در نتیجه از حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کنند. شاه توت همچنین غنی از پلی فنل هایی هستند که برای حفظ سلامت قلب مهم است.

8. خواص شاه توت - برای سلامت بینایی مفید است

مانند هویج ، شاه توت نیز برای سلامت چشم مفید است. این میوه دید را بهبود می بخشد و چشم ها را از آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند ، آسیب اکستداتیو باعث دژنراسیون شبکیه و از دست دادن بینایی می شوند. شاه توت حاوی زآگزانتین می باشد ، که به کاهش استرس اکسیداتیو در سلول های تشکیل دهنده چشم ها کمک می کند. همچنین کاروتنوئیدهای موجود در شاه توت در جلوگیری از ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون وابسته ‌به‌ سن ماکولا کمک کننده هستند.

9. خواص شاه توت - برای ارتقاء سلامت مغز مفید هستند

تحقیقات نشان می دهند که شاه توت (و انواع دیگر توت ها) مغز را سالم و جوان و هوشیار نگه می دارد. همچنین اعتقاد بر این است که توت ها برای جلوگیری از آلزایمر مفید هستند.
مطلب پیشنهادی : خواص توت فرنگی

10. خواص شاه توت - در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است

شاه توت با فعال کردن ماکروفاژها از طریق آلکالوئیدهای موجود در این میوه ، به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ماکروفاژها (درشت‌خوارها) سلول هایی هستند که توانایی بیگانه‌ خواری دارند وسلول های فرسوده و بقایای سلولی و ریزسازواره‌ ها را به درون خود کشیده ازبین می‌برند. ماکروفاژها بطور غیر مستقیم در حفظ و ترمیم و بطور مستقیم در دفاع از بدن نقش دارند. ماکروفاژ ها همیشه سیستم ایمنی را آماده نگه می دارند . علاوه بر این شاه توت حاوی ویتامین C است که یکی دیگر از عناصر تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

11. خواص شاه توت - به جلوگیری از آنفولانزا و سرماخورگی کمک می کند

شاه توت (و انواع دیگر توت ها) حاوی ویتامین C و فلاونوئیدها هستند که از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می کنند. اما تاثیر توت سفید در این زمینه بیشتر است.

12. خواص شاه توت - دارای خاصیت ضد التهابی است

میوه شاه توت به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان رسوراترول دارای  اثرات ضد التهابی نیز می باشد. شاه توت همچنین حاوی آنتوسیانین هایی است که به جلوگیری از بروز التهاب مزمن کمک می کنند ، این میوه گاهی حتی به عنوان جایگزین طبیعی برای داروهای ضد التهاب آلوپاتیک استفاده می شود.

13. خواص شاه توت - مصرف شاه توت برای سلامت پوست مفید است

اثرات ضد پیری : میوه شاه توت حاوی آنتی اکسیدان رسوراترول است که پوست را از اشعه های مضر فرا بنفش محافظت می کند. در حالت کلی این توت حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و بروز چین و چروک بسیار مفید هستند. آنتی اکسیدان های موجود در شاه توت مانند بتا کاروتن،  رادیکال های آزاد را که به پوست آسیب می رسانند و باعث ایجاد چروک می شوند را نابود می کنند. این میوه همچنین دارای ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین E می باشد که کمبود آن ها در بدن ، باعث ایجاد چروک در پوست می شود.
  • از بین بردن لکه های تیره : آنتی اکسیدان های موجود در شاه توت از بروز جوش و لکه بر روی پوست جلوگیری می کنند. شاه توت سنتز ملانین را در پوست شما تنظیم می کند و به طور طبیعی لکه های تیره را از روی رفع می کند. همچنین این توت حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که به رطوبت رسانی به پوست ، باز کردن منافذ پوست و رفع سموم از پوست شما کمک می کنند و پوست را شاداب نگه می دارند.
  • پوست خشک و حساس را درمان می کند : کمبود ویتامین A و ویتامین E باعث خشکی بیش از حد پوست می شود. شاه توت غنی از این ویتامین ها است و می تواند در درمان پوست خشک و شکننده کمک کننده باشد. این توت ها سرشار از مواد مغذی هستند و  پوست را از درون بدن تغذیه می کنند. همچنین عصاره ریشه شاه توت ، تحریکات پوستی را درمان می کند.
  • پوست را نرم می کند : استفاده موضعی از شاه توت می تواند به نرم شدن پوست کمک کند ، زیرا سرشار از مواد مغذی ای است که باعث بهبود الاستیسیته پوست می شود.
مطلب پیشنهادی : درمان سریع جوش

14. خواص شاه توت - مصرف شاه توت برای سلامت موها مفید است

  • به افزایش رشد موها کمک می کند : وجود انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها در شاه توت کمک می کند تا موها را سالم نگه دارد ، رشد مو را افزایش دهد و از آسیب ها جلوگیری کند.
  • به حفظ رنگ طبیهی موها کمک می کند : شاه توت ، در ترکیب با برخی از گیاهان سنتی چینی ، می تواند در جلوگیری از سفیدی زود هنگام موها موثر باشد. مواد مغذی موجود در شاه توت مانند کلسیم ، آهن ، ویتامین C و ویتامین های گروه B نقش مهمی در این زمینه دارند.

عوارض جانبی مصرف شاه توت

  • شاه توت غنی از پتاسیم است ، پس اگر بیماری کلیوی دارید قبل از مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنید.
  • شاه توت می تواند سطح قند خون را کاهش دهد و باعث ایجاد هیپوگلیسمی شود.در صورتی که داروهای کاهش قند خون مانند متفورمین مصرف می کنید قبل از مصرف دارویی شاه توت با پزشک خود مشورت کنید.
  • شاه توت می تواند در بعضی از افراد واکنش های آلرژیکی مانند واکنش های پوستی ، خارش و تورم  ایجاد کند.
  • بعضی از مردم پس از مصرف شاه توت ، دچار توهم خفیف می شوند.
  • زنان باردار و شیرده باید قبل از مصرف شاه توت با پزشک خود مشورت کنند.
 تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©  
نظرات: 0 مشاهده