درمان گل مژه با 17 روش گیاهی و خانگی - دلایل گل مژه

گل مژه چیست؟

گل مژه نوعی التهاب و برآمدگی بر روی پلک است که دلایل بسیاری دارد.برخی از انواع گل مژه به دلیل عفونت غدد چربی و فولیکول موی مژه ایجاد می شوند.گل مژه معمولا دردناک است و در عرض 1 هفته به صورت خودبخود درمان می شود.با این وجود برخی از انواع گل مژه ممکن است به صورت خودبخود درمان نشود و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ها و یا حتی جراحی داشته باشید.این نوع از گل مژه اگر درمان نشود می تواند باعث بروز مشکلات بینایی و حتی نابینایی شود. زمانی که یکی از غده های روی پلک مسدود می شوند ، تورم و التهاب پلک چشم آغاز می شود.گل مژه معمولا توده قرمز رنگی به اندازه نخود است که باعث درد و ناراحتی زیاد فرد می شود. درمان گل مژه با 17 روش گیاهی و خانگی - دلایل گل مژه درمان گل مژه با 17 روش گیاهی و خانگی - دلایل گل مژه

دلایل ابتلا به گل مژه

زمانی که غدد موجود در پلک به هر دلیلی مسدود و یا آلوده می شوند ، باکتری ها در داخل پلک شروع به رشد و تکثیر می کنند که منجر به عفونت پلک می شود.برخی از دلایل گل مژه عبارتنداز :
  •  استفاده از حوله فرد آلوده
  • استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی
  • مصرف غذاهایی تند و فلفلی
  • پاک نکردن آرایش صورت در زمان خواب و استراحت
  • استفاده از لوازم آرایش تاریخ گذشته و فاسد
  • استفاده از لنز های آلوده و تمیز نشده
  • و...

آیا برای درمان گل مژه باید به پزشک مراجعه کنم ؟

اگرچه گل مژه در اکثر اوقات به صورت خودبخود درمان می شود ولی چشم پزشک ها توصیه می کنند به محض مشاهده گل مژه به چشم پزشک مراجعه کنید.اگر بعد از گذشت یک هفته از ایجاد گل مژه ، نشانه هایی از بهبود در خود مشاهده نمی کنید حتما برای درمان باید به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک معمولا برای درمان گل مژه برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. گل مژه معمولا با مصرف آنتی بیوتیک به سرعت درمان می شود.در مواردی ممکن است  نیاز به جراحی باشد که در این صورت پزشک با استفاده از سوزن ، در گل مژه سوراخی ایجاد می کند تا چرک و عفونت از آن خارج شود.

روش های خانگی و گیاهی برای درمان گل مژه

1 ) پلک خود را تمیز کنید

اولین اقدام و مهمترین کار برای درمان گل مژه این است که پلک خود را کاملا تمیز کنید. برای این کار باید دستهای خود را بشویید و با استفاده از آب گرم و شامپو بچه (یا هر شوینده ملایم دیگر) به آرامی پلک خود را با انگشت تمیز و یا پنبه تمیز ، بشویید.تمیز نگه داشتن پلک یکی از مهم ترین اقدامات برای درمان گل مژه است .

2 ) پلک را گرم نگه دارید

گرم نگه داشتن پلک چشم باعث می شود تا روند درمان گل مژه سرعت بیشتری بگیرد. برای این کار می تواند یک حوله تمیز را با استفاده از آب گرم خیس کنید و 5 الی 10 دقیقه بر روی چشم خود قرار دهید.از این روش می توانید 4 بار در روز استفاده کنید. بجای حوله می توانید از چای ها و دمنوش های کیسه ای نیز استفاده کنید.

3 ) برای درمان سریع تر گل مژه از خیار استفاده کنید

استفاده از خیار برای درمان گل مژه یکی از راههای ارزان و ساده است.خیار حاوی مقدار زیادی آب و ویتامین ها و مواد معدنی است (مانند ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین C) .این ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به پوست پلک نفوذ کرده و درد گل مژه را کاهش دهد.علاوه بر این مواد موجود در خیار به درمان سریع تر گل مژه کمک می کند.برای استفاده از این خاصیت خیار می توانید یک خیار را به صورت ورقه های نازک برش زده و بر روی پلک خود قرار دهید. بعد از 20 دقیقه پلک خود را با آب گرم بشویید. روش دوم: یک عدد خیار را بشویید و با پوست رنده کنید. سپس کمی عسل طبیعی به آن اضافه کرده و مخلوط به دست آمده را بر روی پلک خود قرار داده و بعد از نیم ساعت پلک را با آب گرم بشویید. عسل خواص آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند به نرمی پوست شما کمک کند.علاوه بر این خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی عسل باعث درمان سریع تر گل مژه خواهد شد. روزی دوبار می توانید از این روش استفاده کنید. روش سوم : یک عدد خیار را با پوست رنده کرده و کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید.مخلوط به دست آمده را بر روی پلک خود قرار داده و بعد از نیم ساعت با آب گرم بشویید.روغن زیتون خواض آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیک طبیعی دارد و ترکیب خیار با روغن زیتون می تواند سرعت درمان گل مژه را افزایش دهد.از این روش 2 بار در روز می توانید استفاده کنید.

4 ) استفاده از روغن زیتون برای درمان گل مژه

روغن زیتون خواص درمانی بسیار زیادی برای پوست و مو دارد.روغن زیتون خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد و باعث درمان سریع گل مژه می شود.برای استفاده از این خاصیت روغن زیتون می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید. پلک خود را با آب گرم به خوبی بشویید.سپس با استفاده از یک تکه پنبه تمیز کمی روغن زیتون اصل و طبیعی را بر روی گل مژه بمالید.بعد از نیم ساعت پلک خود را با آب گرم بشویید.می توانید اینکار را شب قبل از خواب انجام داده و صبح روز بعد به محض بیدار شدن از خواب ، پلک خود را بشویید.از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید. برای دریافت نتیجه بهتر و سریع تر می توانید روغن زیتون را با روغن نارگیل به صورت یک به یک مخلوط کنید.

5 ) استفاده از روغن نارگیل برای درمان گل مژه

روغن نارگیل به عنوان یکی از روش های درمان سریع جوش معروف است.از روغن نارگیل می توانید برای درمان سریعتر گل مژه نیز استفاده کنید.روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب متوسط مانند اسید لوریک [1] ، اسید کاپریلیک [2]، اسید کاپریک است و خواص ضد ویروس دارد.از طرفی روغن نارگیل حاوی مقدار  بسیار زیادی ویتامین E است که این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد.روغن نارگیل تاثیر فوری و قوی بر روی گل مژه دارد و سرعت درمان را بسیار افزایش می دهد. توجه داشته باشید که فقط روغن نارگیل اصل و طبیعی این خاصیت را دارد و روغن های صنعتی و تقلبی در این مورد کاملا بی تاثیر هستند. برای استفاده از این خاصیت می توانید محل گل مژه را با آب گرم بخوبی تمیز کنید و بعد از خشک شدن پلک ، با استفاده از پنبه تمیز مقداری روغن نارگیل را بر روی گل مژه بمالید.بعد از 20 الی 30 دقیقه پلک خود را با آب گرم بشویید.از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید. برای تاثیر گذاری بیشتر می توانید کمی عسل به روغن نارگیل اضافه کنید.

6 ) برای درمان گل مژه از سیب زمینی استفاده کنید

سیب زمینی دارای مقدار مناسبی ویتامین C است و خاصیت ضد التهابی دارد.برای استفاده از این خاصیت سیب زمینی می توانید محل گل مژه را با آب گرم بخوبی تمیز کرده و بعد از خشک شدن پلک ، سیب زمینی را به صورت ورقه های نازک برش بزنید و به مدت نیم ساعت بر روی پلک چشم قرار دهید.از این روش می توانید یک بار در روز استفاده کنید.

7 ) درمان گل مژه با استفاده از خواص آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E ، ویتامین B1 و بسیاری از مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم و روی است.همچنین ژل آلوئه ورا خاصیت ضد درد و ضد التهاب دارد و می تواند درد و التهاب گل مژه را تسکین دهد.علاوه بر این آلوئه ورا خاصیت ضد میکروبی دارد و می تواند به درمان سریعتر گل مژه کمک کند. برای استفاده از این خاصیت آلوئه ورا می توانید محل گل مژه را با آب گرم بخوبی بشویید سپس ژل آلوئه ورا را بر روی گل مژه بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم بشویید.از این روش 2 بار در روز می توانید استفاده کنید.

8 ) درمان گل مژه با استفاده از تخم گشنیز

برخی از محققان اعتقاد دارد دمنوش تخم گشنیز می تواند برای درمان گل مژه مفید باشد.تخم گشنیز خواص ضد التهابی بالایی دارد و می تواند التهاب ، قرمزی ، درد و تورم گل مژه را کاهش دهد.برای استفاده از این خاصیت تخم گشنیز می توانید 1 قاشق چای خوری تخم گشنیز به یک فنجان آب اضافه کرده و 10 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید تا خنک شود.سپس این دمنوش را با استفاده از پنبه بر روی گل مژه بمالید.از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید.

9 ) درمان گل مژه با زردچوبه

زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی بیوتیک طبیعی خواص درمانی زیادی برای مشکلات پوستی دارد.کورکومین[3] موجود در زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد و می تواند روند درمان گل مژه را تسریع کند.برای استفاده از این خاصیت زردچوبه می توانید 1 قاشق غذاخوری زردچوبه را با  دو فنجان آب مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه بجوشانید.بعد از خنک شدن ، با استفاده از پنبه این مخلوط را بر روی گل مژه بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم بشویید.از این روش می توانید 2 بار در روز استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید به جای آب از شیر نیز استفاده کنید.

10 ) درمان گل مژه با روغن کرچک

اسید ریسینولیک[4] موجود در روغن کرچک خاصیت ضد التهابی دارد که باعث شده است روغن کرچک خواص کاهش التهاب و مسکن فوری داشته باشد.روغن کرچک برای درمان بسیاری از عفونت های قارچی و باکتریایی پوست مفید است و طبق تحقیقات اخیر حتی از این روغن می تواند برای از بین بردن باکتری استافیلوکوک اورئوس[5] که باعث عفونت چشم می شود ، نیز استفاده کرد.برای استفاده از این خاصیت ، پلک خود را با آب گرم بشویید و کمی روغن کرچک را با استفاده از پنبه بر روی گل مژه بمالید.از این روش می توانید 3 بار در روز استفاده کنید.

11 ) درمان گل مژه با استفاده از میخک

تحقیقات انجام شده در سال 2008 نشان می دهد که عصاره گل میخک برای درمان عفونت ناشی از باکتری استافیلوکوک اورئوس و عفونت های مشابه چشم موثر است.گل میخک نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است و می تواند برای درمان گل مژه بسیار مفید باشد.

12 ) برای تمیز کردن گل مژه از شامپو بچه استفاده کنید

تمیز نگه داشتن پلک و محل عفونت گل مژه می تواند به سریع تر درمان شدن این عفونت کمک کند.برای این منظور می توانید با استفاده از شامپو بچه و آب گرم ، پلک خود را بشویید.با استفاده از این روش می توانید روزانه حداقل 4 بار پلک خود را بشویید.

13 ) درمان گل مژه با استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضد عفونی کننده ، ضد باکتری و ضد قارچ دارد و می تواند به کاهش التهاب و سریع تر درمان شدن گل مژه کمک کند.توجه داشته باشید که باید از روغن درخت چای اصل و طبیعی به صورت رقیق شده استفاده کنید و از وارد شدن این روغن به چشم جلوگیری کنید.نباید از روغن خام استفاده کنید.قبل از استفاده از این روش با متخصص طب سنتی مشورت کرده و مطمئن شوید که به روغن درخت چای حساسیت ندارید . برای استفاده از این خاصیت می توانید 1 قاشق چای خوری روغن درخت چای طبیعی را با 2 قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و این مخلوط را به مدت 3 ساعت در یخچال قرار دهید.سپس با استفاده از پنبه ، بر روی گل مژه بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب گرم و شامپو بچه بشویید.از این روش می توانید 2 بار در روز استفاده کنید.

14 ) تاثیر سرکه سیب برای درمان گل مژه

سرکه سیب به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده و آنتی بیوتیک طبیعی شناخته شده است و می تواند باعث بهبود سریع زخم ها شود.در هنگام استفاده از این روش بسیار مواظب باشید که سرکه سیب وارد چشم نشود.برای استفاده از این خاصیت سرکه سیب می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک کاسه آب مخلوط کرده و این مخلوط را به مدت 3 ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.سپس با استفاده از پنبه ، بر روی گل مژه بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید.از این روش می توانید 2 بار در روز استفاده کنید.

15 ) چای سبز برای درمان گل مژه مفید است

برای استفاده از این خاصیت چای سبز می توانید مانند روش 2 عمل کنید.

16 ) برای درمان گل مژه از پیاز استفاده کنید

پیاز علاوه بر اینکه درد و تورم گل مژه را کاهش می دهد ، می تواند روند بهبود عفونت را تسریع کند.پیاز ممکن است باعث ایجاد سوزش و خارش در پلک شود.

17 ) کم تر آرایش کنید

یکی از اقداماتی که باعث می شود گل مژه زودتر درمان شود ، کاهش آرایش است.در صورتی که روزانه آرایش غلیظ انجام می دهید ، چند روز آرایش خود را کمتر کنید و در زودترین زمانی که می توانید ، آرایش خود را کاملا پاک کنید.همیشه قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com© [1] اسید لوریک [2] اسید کاپریلیک [3] کورکومین [4] اسید ریسینولیک [5] باکتری استافیلوکوک اورئوس
نظرات: 0 مشاهده