در چه شرایطی مصرف ایبوپروفن خطرناک است ؟

مصرف ایبوپروفن در شرایط زیر توصیه نمی شود

ایبوپروفن نوعی داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) و بسیار معروف و پراستفاده است. ایبوپروفن با کاهش هورمون هایی در بدن ، باعث تسکین درد می شود . از ایبوپروفن برای کاهش تب و درد ناشی از بسیاری از بیماری ها و التهاب ها استفاده می شود.ولی در شرایطی مصرف ایبوپروفن می تواند برای سلامت بدن مضر و گاهی حتی خطرناک باشد. مصرف ایبوپروفن در شرایط زیر توصیه نمی شود مصرف ایبوپروفن در شرایط زیر توصیه نمی شود در ادامه این مطلب به برخی از شراطی که ممکن است مصرف ایبوپروفن برای شما مضر باشد اشاره شده است.

اگر مشکلات زیر را دارید ایبوپروفن برای شما مضر است

1 ) اگر بیماری قلبی دارید ایبوپروفن مصرف نکنید

مصرف داروهای ضد درد خانواده داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن با خطر افزایش حمله قلبی و سکته مغزی همراه است.در بین این گروه از داروها فقط آسپرین با دوز کم می تواند در شرایطی برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی مورد استفاده قرار گیرد.یک مطالعه پزشکی در سال 2017 نشان داد که خطر احتمال حمله قلبی در افرادی که دارهای ضد درد غیر استروئیدی مصرف می کنند 20 الی 50 درصد بیشتر از سایرین است.این خطر در کسانی که ایبوپروفن مصرف می کنند تا 75 درصد افزایش پیدا می کند که بیشترین احتمال در ماههای اول مصرف این دارو می باشد. در صورتی که در معرض بیماری های قلبی هستید و یا سابقه حمله قلبی و سکته مغزی دارید ، با پزشک خود در مورد مصرف ایبوپروفن صحبت کنید.ممکن است داروی های جایگزین دیگری برای شما در نظر گرفته شود.همچنین در صورتی که در حال مصرف کردن داروهای کنترل فشار خون مانند آتنولول و کاپتوپریل و ... هستید ، مصرف ایبوپروفن و سایر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی می تواند با این داروهای فشار خون تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.

2 ) در صورتی که داروهای رقیق کننده خون و داروهای ضد انعقادی مصرف می کنید

اگر در حال مصرف داروهای ضد انعقادی و رقیق کننده خون مانند وارفارین ، پلاویکس و آسپرین هستید نباید ایبوپروفن مصرف کنید.مصرف ایبوپروفن همراه با این داروها می تواند به شدت احتمال خونریزی داخلی ، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد.در زمان تجویز ایبوپروفن ، در صورتی که در حال مصرف داروهای کنترل فشار خون هستید به پزشک خود اطلاع دهید.در این صورت پزشک برای شما داروهای جایگزین ایبوپروفن مانند سلکوکسیب تجویز خواهد کرد.

3 ) در صورتی که هرگونه مشکل گوارشی دارید

ایبوپروفن نه تنها می تواند پوشش معده و روده را تخریب کند بلکه باعث کاهش جریان خون در این مناطق می شود.در صورتی که هرگونه مشکل مربوط به دستگاه گوارشی دارید بهتر است از مصرف ایبوپروفن خودداری کنید.استامینوفن در این مورد می تواند جایگزین مناسبی باشد.

4 ) اگر باردار هستید ایبوپروفن مصرف نکنید

مصرف ایبوپروفن بر روی جنین تاثیر می گذارد و حتی در اولیل بارداری می تواند باعث سقط جنین شده و در سه ماهه سوم بارداری با نقص های قلبی جنین همراه است.مطالعات اخیر نشان می دهد مصرف ایبوپروفن در سه ماهه اول بارداری با مشکلات تخمدان در جنین همراه است که می تواند باعث نازایی کودک دختر در آینده و بزرگسالی شود.علاوه براین مصرف ایبوپروفن در زمانی که به زایمان نزدیک هستید می تواند باعث افزایش خونریزی در طول زایمان شود.اگر در دوران بارداری نیاز به مصرف مسکن دارید ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

5 ) اگر عفونت دستگاه ادراری دارید

در سال های پیش محققان اعتقاد داشتند که مصرف مسکن ها و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی همراه با آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ادراری می تواند مفید باشد/ولی در سالهای اخیر شواهد متناقضی مشاهده شده است .در یک آزمایش مشخص شد که کسانی که برای درمان عفونت های ادراری ، آنتی بیوتیک همراه با ایبوپروفن دریافت کرده بودند، حداقل 3 روز دیرتر درمان شدند.

6 ) اگر آرتریت دارید

مبتلایان به آرتریت معمولا از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن برای تسکین درد مفاصل استفاده می کنند.اما مصرف طولانی مدت این داروها می تواند تاثیرات و عوارض جانبی مخربی بر روی دستگاه گوارش ، قلب و عروق و معده داشته باشد.در صورتی که هرگونه مشکل قلبی ، گوارشی و معده دارید و دچار آرتریت شده اید ، قبل از مصرف ایبوپروفن با پزشک خود مشورت کنید.

7 ) در صورتی که ورزش های سنگین و حرفه ای انجام می دهید

برخی از ورزشکاران برای کاهش دردهای عضلانی ایبوپروفن مصرف می کنند.مصرف این دارو در دراز مدت می تواند برای ورزشکان مضر باشد.مصرف ایبوپروفن می تواند باعث زود خسته شدن در زمان ورزش کردن شود.همچنین در یک تحقیق مشخص شده است که مصرف ایبوپروفن می تواند باعث آسیب رسانی به کلیه در افراد ورزشکار شود.همچنین مصرف ایبوپروفن می تواند میزان اکسیژن خون و قدرت جذب اکسیژن عضلات را کاهش داده و به قلب فشار وارد کند.

8 ) اگر آسم دارید

ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی با مهار آنزیمی که باعث بروز التهاب در بدن می شود ، التهاب را درمان می کنند.این آنزیم علاوه ایجاد التهاب ، مسئول تولید ماده مغذی به نام پروستاگلاندین است.زمانی که ایبوپروفن مصرف می کنید ، این آنزیم کاهش پیدا کرده و ماده مغذی پروستاگلاندین در بدن کم می شود.این مورد می تواند باعث تشدید آسم و تنگی نفس شود. تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com
نظرات: 0 مشاهده