خارش پوست - برخی از بیماری هایی که می تواند باعث خارش پوست شود

خارش پوست معمولا نشانه مشکل خاصی نیست.ولی اگر این خارش طولانی مدت و شدید باشد ممکن است نشانه نوعی مشکل و یا بیماری در بدن باشد.در ادامه این مطلب به برخی از بیماری هایی که ممکن است باعث خارش پوستی شوند اشاره شده است . برخی از بیماری هایی که می تواند باعث خارش پوست شود برخی از بیماری هایی که می تواند باعث خارش پوست شود

بیماری هایی که باعث خارش پوست می شوند

1 ) بیماری های کلیوی

اغلب کسانی که دچار نارسایی کلیه و سایر مشکلات حاد کلیوی هستند معمولا دچار خارش سراسری پوست می شوند.یک در مطالعه مشخص شده است که حدود 42 درصد از بیماران دیالیزی دچار خارش متوسط تا شدید پوستی هستند.خارش به دلیل مشکلات کلیوی معمولا به حدی است که حتی فرد نصف شب بدلیل احساس خارش شدید ، از خواب بیدار می شود. پزشکان هنوز به طور کامل متوجه نشده اند که چرا بیماری های کلیوی می تواند باعث خارش بدن شود.برخی از پزشکان اعتقاد دارند زمانی که کلیه ها دچار مشکل می شوند ، سموم موجود در خون افزایش پیدا کرده و باعث بروز خارش کل بدن می شود. در این صورت پزشکان به غیر از درمان بیماری های کلیوی ممکن است داروهایی مانند گاباپنتین و یا فلوکستین برای رفع خارش تجویز کنند.

2 ) خارش بدن به دلیل بیماری های کبدی

خارش بدن می تواند نشانه شروع یک بیماری کبدی باشد.در صورتی که کبد دچار مشکل شده و سموم بدن را به درستی پاکسازی نکند می تواند باعث این مشکل شود.افزایش اسید صفرا نیز می تواند به دلیل مشکلات کمبدی بروز کرده و این افزایش می تواند باعث خارش شدید کل بدن شود.
مطلب مرتبط : سنگ کیسه صفرا

3 ) مشکلات نخاع می تواند باعث خارش بدن شود

ورم ناگهانی پوست که با خارش شدید نیز همراه است می تواند نشانه ای از مشکلات عصبی بدن باشد.در این زمان معمولا پزشکان احتمال مشکلات و بیماری های مربوط به نخاع را در نظر می گیرند.تحقیقات نشان داده است مشکلات مربوط به ستون فقرات (به دلیل افزایش سن و یا هر دلیل دیگر) می تواند با فشار وارد کردن بر روی اعصاب ، باعث مشکلات عصبی شود که یکی از علائم اولیه این مشکلات ، خارش پوستی کل بدن است که به خارش نوروپاتیک معروف است. این نوع خارش ممکن است در یک طرف بدن مشاهده شود و گاهی نیز کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.یکی از رایج ترین علائم این نوع خارش این است که " خارش مربوط به آسیب های عصبی ، بهبود پیدا نمی کند" به این معنی که معمولا خارش های طبیعی بدن بدون درمان و خود بخود بهبود پیدا می کنند ولی خارش های مربوط به مشکلات عصبی بدون درمان بهبود پیدا نمی کند.

4 ) خارش پوست به دلیل بیماری سلیاک

یکی از اولین نشانه های بیماری سلیاک ، زخم شدن آرنج ها ، زانو ها ، باسن ، ریزش مو و خارش است .زمانی که فرد مبتلا به سلیاک ،ملاتونین مصرف می کند سیستم ایمنی مخاطی در روده با تولید نوعی آنتی بادی به این دارو پاسخ می دهد.محققان معتقد هستند که تولید این آنتی بادی می تواند باعث خارش پوست شود.

5 ) خارش پوست به دلیل لنفوم

5 الی 30 درصد از لنفوم ها می تواند با خارش کل بدن همراه باشد.این نوع خارش می تواند همراه با بثورات و یا بدون بثورات پوستی باشد.در صورتی که بیماری شما لنفوم تشخیص داده شده باشد معمولا بعد از شروع درمان هایی مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی ، خارش پوست از بین خواهد رفت.

6 ) بیماری تیروئید می تواند باعث خارش پوست شود

کم کاری و یا پرکاری تیروئید می تواند باعث ایجا احساسات خاص پوستی شود.برخی از پزشکان متخصص پوست در این باره می گویند : هیچ کس نمی داند که چه ارتباطی بین بیماری های تیروئید و خارش پوست وجود دارد اما ممکن است تغییرات غدد پوستی و خشکی پوست باعث ایجاد خارش پوست شود.

7 ) آلرژی می تواند باعث خارش پوست شود

یکی از رایج ترین و شایع ترین دلایل خارش پوست ، آلرژی و حساسیت است.زمانی که با آلرژن های خاصی تماس پوستی بر قرار می کنید در صورتی که به آن حساسیت داشته باشید می تواند باعث خارش پوست و ایجاد بثورات پوستی شود.

8 ) خارش پوست از علائم یائسگی است

زمانی که به یائسگی نزدیک می شوید ، علائم مختلفی تجربه خواهید کرد که یکی از این علامت ها ، خارش پوست کل بدن است.کاهش سطح استروژن بدن باعث کاهش تولید کلاژن شده و منجر به نازک شدن و حساس شدن پوست بدن می شود که می تواند با خارش شدید پوست کل بدن همراه باشد.

9 ) خارش به دلیل سرطان پستان

بیماری سرطان نوک پستان نوع نادری از سرطان پستان است که کمتر از 5 درصد سرطان های سینه را شامل می شود.اولین علامت سرطان نوک پستان خارش و ایجاد بثورات پوستی است .برخی از مواردی که به عنوان اگزمای سینه تشخیص داده می شود در نهایت به سرطان نوک سینه منجر خواهد شد.

10 ) خارش بدن یکی از نشانه های بارداری است

انجمن بارداری امریکا اعلام کرده است که در زمان بارداری ، خارش شکم ، خارش پا و خارش سینه بسیار رایج است.اکثر زنان این نوع خارش را معمولا بعد از یه ماهه اول بارداری تجربه می کنند که معمولا تا زمان زایمان ادامه دارد.

11 ) خارش بدن به دلیل درماتوفیزیک

اگر پوست شما خارش دارد و بعد از کمی خاراندن پوست ، محل خارش قرمز می شود و 20 الی 30 دقیقه طول می کشد تا این قرمز شدن از بین برود ، ممکن است دچار درماتوفیزیک شده باشید. علت بیماری درماتوفیزیک هنوزبه طور کامل مشخص نیست ولی برخی از کارشناسان اعتقاد دارند ممکن است به دلیل استرس ، برخی از عفونت ها ، آلرژن ها و یا حتی مصرف برخی از آنتی بیوتیک های قوی مانند پنی سیلین ، آزیترومایسین ، مترونیدازول و ... باشد. خلاصه مطلب : خارش عمومی و کل بدن می تواند در مواردی نشانه بیماری ها و مشکلات زیر باشد .
  • بیماری های کلیوی
  • بیماری های کبدی
  • مشکلات نخاع
  • بیماری سلیاک
  • لنفوم
  • بیماری تیروئید
  • آلرژی
  • علائم یائسگی
  • سرطان پستان
  • بارداری
  • درماتوفیزیک
 تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده