بهترین روغن های گیاهی که برای مو مفید هستند

برای حفظ سلامت مو روش های خانگی و گیاهی بسیار زیادی وجود دارد.ضخیم تر شدن موها ، کاهش شوره سر ، مرطوب کردن پوست سر ، نرم شدن مو ، افزایش درخشش مو ، جلوگیری از ریزش مو و بسیاری از فواید دیگر ، از مزایای استفاده از روغن های طبیعی و گیاهی است. بهترین روغن های گیاهی که برای مو مفید هستند بهترین روغن های گیاهی که برای مو مفید هستند علاوه براین ، روغن های گیاهی معمولا بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر از روش های صنعتی و داروهای شیمیایی هستند.در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین روغن های گیاهی برای حفظ سلامت مو اشاره شده است . این روغن های گیاهی می تواند فواید زیادی برای مو و پوست سر داشته باشد و عوارض جانبی روش های دارویی شیمیایی را ندارد.

بهترین اسانس ها و روغن های گیاهی برای سلامت مو

1 ) اسطوخودوس

مطالعات اخیر نشان داده است که روغن اسطوخودوس می تواند بر روی رشد مو تاثیرگذار باشد.در یک مطالعه حیوانی که در سال 2016 انجام شد ، استفاده موضعی از روغن اسطوخودوس باعث افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو در موش ماده شد.علاوه بر این روغن اسطوخودوس قادر است با تحریک فولیکول مو باعث ضخیم تر شدن مو شود. (1) روغن اسطوخودوس برای جلوگیری از ریزش مو و شوره سر مفید استروغن اسطوخودوس برای جلوگیری از ریزش مو و شوره سر مفید است روغن اسطوخودوس برای جلوگیری از ریزش مو و شوره سر مفید است روغن اسطوخودوس خواص ضد میکروبی و آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند قارچ ها و باکتری های بیماری زای پوست سر را از بین ببرد.این روغن گیاهی ، برای تسکین التهاب پوست سر و جلوگیری از خشک شدن پوست سر بسیار مفید است .روغن اسطوخودوس می تواند با کاهش مشکلات پوستی سر ، از ریزش مو جلوگیری کند.

2 ) رزماری

روغن رزماری برای رشد و افزایش ضخامت مو بسیار مفید است.روغن رزماری با فزایش متابولیسم سلولی باعث افزایش رشد مو شده و از ریزش مو جلوگیری می کند.روغن رزماری به درمان شوره سر کمک کرده و پوست سر را مرطوب نگه می دارد.برای استفاده از این خاصیت روغن رزماری می توانید 3 الی 5 قطره روغن رزماری را با کمی روغن زیتون و یا روغن نارگیل مخلوط کرده و به مدت 2 دقیقه پوست سر را ماساژ دهید.

3 ) بابونه

روغن بابونه برای درخشش و نرمی موها بسیار موثر است.اسانس بابونه به راحتی می تواند موهای شما را روشنتر و درخشان تر کند.5 قطره اسانس بابونه را با یک قاشق چای خوری نمک دریا مخلوط کرده و کمی جوش شرین به آن اضافه کنید.با استفاده از کمی آب این مخلوط را به خمیر تبدیل کرده و به موها و پوست سر خود بمالید.بعد از نیم ساعت موها و پوست سر خود را به صورت کامل بشویید.

4 ) روغن سدر

روغن سدر برای تحریک فولیکول مو و افزایش رشد مو بسیار مفید است و می تواند گردش خون را در پوست سر افزایش دهد.این خاصیت می تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و موهای نازک را ضخیم تر کند.در یک تحقیق که در اسکاتلند انجام شد ، 86 داوطلب که به آلوپسی مبتلا بودند به دوگروه تقسیم شدند.گروه اول ترکیبی از روغن سدر ، آویشن ، رزماری و اسطوخودوس را همراه با روغن زیتون به صورت روزانه دریافت کردند و گروه دوم فقط از روغن های حامل استفاده می کردند.بعد از 7 ماه ، 45 درصد از افراد گروه اول با بهبود علائم آلوپسی مواجه شدند در حالی که گروه دوم تنها 15 درصد بهبودی را تجربه کردند.(2) روغن سدر می تواند خارش و زخم های پوست سر را درمان کند.می توانید برای استفاده از مزایای درمانی روغن سدر ، این روغن را با روغن های حامل مانند روغن زیتون و روغن نارگیل مخلوط کرده و به صورت روزانه استفاده کنید.

5 ) روغن مریم گلی

در روغن مریم گلی ماده مهمی به نام لینالیل استات وجود دارد که می تواند التهاب پوست سر را کاهش دهد.مریم گلی نوعی درمان طبیعی برای بثورات پوست سر است و خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد.از مریم گلی می توان برای کاهش استرس و بهبود تعادل هورمونی بدن نیز استفاده کرد که این خاصیت می تواند باعث کاهش ریزش مو شود.(3)

6 ) روغن لیمو ترش

اسانس لیمو نوعی پاک کننده و ضد عفونی کننده طبیعی است و می تواند فولیکول های مو را تقویت کرده و خارش و زخم های پوست سر را درمان کند.در یک تحقیق که در سال 2015 انجام شد مشخص شده است که استفاده از روغن لیمو می تواند بعد از 7 روز اولین تاثیرات خود را نشان داده و این تاثیرات بعد از 14 روز به حداکثر میزان خود خواهد رسید. می توانید چند قطره از روغن لیمو ترش را به شامپوی خود اضافه کرده و طبق معمولِ همیشه استفاده کنید.برای استفاده از خاصیت کاهش استرس ، می تواند اسانس روغن لیمو را در فضای اتاق منتشر کنید.کاهش استرس بدن می تواند باعث کاهش ریزش مو شود.

7 ) روغن نعناع

روغن نعناع خواص ضدعفونی کننده دارد و می تواند شوره سر و حتی شپش موی سر را درمان کند.علاوه براین روغن نعناع می تواند باعث افزایش رشد مو شود.در یک مطالعه که در سال 2014 انجام شده است ، مشخص شد که استفاده موضعی از روغن نعناع بعد از 4 هفته می تواند باعث افزایش رشد مو ، افزایش ضخامت مو و رفع مشکلات مو شود.(4) روغن نعناع می تواند باعث احساس خنکی در پوست سر شده و التهاب پوست سر را آرام کند.رایحه درمانی با استفاده از اسانس نعناع می تواند باعث کاهش استرس و کاهش سردرد شود.کاهش استرس می تواند باعث کاهش شوره سر و کاهش ریزش مو شود.

استفاده از این روغن های گیاهی چه فوایدی برای مو و پوست سر دارد ؟

1 ) تحریک رشد مو و افزایش سرعت رشد مو

توصیه می شود زمانی که دچار ریزش مو شده اید ، قبل از استفاده از داروهای شیمیایی ، برخی از روش ها گیاهی را برای جلوگیری از ریزش موی خود امتحان کنید.اولین روش کاهش ریزش مو ، افزایش گردش خون در پوست سر ، کاهش التهاب پوست سر و جلوگیری از خشک شدن پوست سر است. چند قطره از روغن های گیاهی می تواند تمام آن چیزی که برای سلامت پوست سر نیاز دارید را به راحتی تامین کند و بسیار مهم است که این روغن های گیاهی ، عوارض جانبی روش ها و روغن های شیمیایی را ندارند.

2 ) به درمان شوره سر کمک می کند

حدودا 50 درصد از جمعیت جهان از نوعی شوره سر رنج می برند.روغن های گیاهی مانند روغن اسطوخودوس ، روغن بابونه ، روغن رزماری و ... می توانند به طور طبیعی و موثری شوره سر را درمان کنند.

3 ) موی سر را تقویت می کنند

اکثر مردم دوست دارند موهای ضخیم ، نرم و درخشان داشته باشند.بسیاری از محصولات شیمیایی و روش های پزشکی که برای صاف و ضخیم کردن مو استفاده می شود می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد.برای مثال کراتینه کردن مو می تواند برای سلامت عمومی بدن مضر باشد.کراتین مورد استفاده در این روش به عنوان ماده سرطان زا شناخته شده است .(5) بجای استفاده از این روش های مضر می تواند از روغن های گیاهی برای صاف کردن مو استفاده کنید که علاوه بر این خاصیت ، می تواند به ضخیم تر شدن و نرم تر شدن مو نیز کمک کند.این روغن ها می توانند پوست سر را مرطوب کرده و التهاب پوست سر را تسکین دهند.

4 ) استرس را کم می کنند

تحقیقات متعددی ثابت کرده اند که استرس می تواند باعث ریزش مو شود.استرس موجب عدم تعادل هورمونی و افزایش التهاب بدن می شود که این تغییرات هورمونی و التهاب عمومی بدن می تواند با تاثیر گذاری بر روی فولیکول مو موجب ریزش مو شود.استفاده از روغن های گیاهی به راحتی می تواند باعث کاهش استرس بدن شود.بو و عطر این روغن های گیاهی براحتی می تواند استرس را کم کرده و به تعادل هورمونی بدن کمک کند. نکات بیشتر علاوه براین روغن های گیاهی ، روغن های بسیار دیگری وجود دارند که می تواند برای سلامت مو و پوست سر بسیار مفید باشد.این روغن های اشاره شده در این مطلب براحتی در دسترس هستند و می توانید از عطاری ها و یا فروشگاه های اینترنتی مخصوص ، به راحتی خریداری کنید.
  • این روغن های گیاهی فقط زمانی موثر هستند که از روغن های طبیعی و اصل استفاده کرده باشید. روغن های مصنوعی و تقلبی هیچ تاثیری بر سلامت مو ندارند و حتی ممکن است باعث ریزش مو شوند.
  • برخی از این روغن ها و اسانس ها بسیار قوی هستند و برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ، قبل از مصرف باید با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل و روغن زیتون مخلوط و رقیق شوند.
 تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده