افزایش تعداد اسپرم با 15 روش خانگی و گیاهی - افزایش تحرک اسپرم

ناباروری مرد به علت کم بودن تعداد اسپرم و یا بی کیفیت بودن اسپرم یکی از دلایل بچه دار نشدن زوج ها می باشد.بسیاری از مردان به دنبال راههای خانگی برای افزایش تعداد اسپرم و افزایش کیفیت اسپرم خود هستند.به طور متوسط هر مرد باید حداقل 20 میلیون اسپرم در یک میلی لیتر از مایع منی داشته باشد.اگر تعداد اسپرم ها به کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر از مایع منی برسد مشکلات مربوط به ناباروری مرد آغاز می شود. تعداد و کیفیت اسپرم به عوامل زیادی بستگی دارد و می توانید با استفاده از برخی از روش های خانگی و تغییر سبک زندگی تعداد اسپرم خود را تا حدودی افزایش دهید.در ابتدای این مطلب به برخی از دلایل کاهش تعداد اسپرم و در ادامه به برخی از روش های خانگی برای افزایش تعداد اسپرم اشاره خواهد شد. افزایش تعداد اسپرم با 15 روش خانگی و گیاهی افزایش تعداد اسپرم با 15 روش خانگی و گیاهی

دلایل کم بودن تعداد اسپرم

  • مشکلات مربوط به مجرای اسپرم
  • عفونت پروستات و سایر مشکلات پروستات
  • ناهنجاری هایی در تولید اسپرم
  • مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی
  • زیاد سیگار کشیدن
  • آلوده بودن مایع منی
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر
  • واریکوسل
  • مصرف برخی از داروها
  • کلاميديا و تريکومونياز
  • مصرف استروئیدها
  • و ...
ناباروری مرد به دلیل کم بودن تعداد اسپرم می تواند زندگی زناشویی زوج هایی را که تمایل به بچه دار شدن دارند ، تحت تاثیر قرار دهد.خوشبختانه راههای گیاهی و خانگی زیادی برای افزایش تعداد اسپرم وجود دارد که از روش ها و داروهای شیمیایی ارزانتر هستند و عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارند .افزایش تعداد اسپرم با این روش های خانگی معمولا حداقل 10 هفته طول می کشد بنابراین این تغییرات را باید حداقل 2 الی 3 ماه در سبک زندگی خود ادامه دهید تا اولین نتایج را مشاهده کنید. در حال حاضر با استفاده از کیت های خانگی آزمایش اسپرم که در داروخانه ها در دسترس هستند می توانید تعداد اسپرم موجود در منی را قبل از شروع این اقدامات و بعد از آن مشاهده و مقایسه کنید.

روش های افزایش تعداد اسپرم در منی

1 ) مصرف سبزیجات سرشار از لیکوپن و بتا کاروتن

خوشبختانه این روش بسیار ساده و در دسترس است.با انجام برخی از تغییرات در رژیم غذایی روزانه خود می توانید تعداد اسپرم را افزایش دهید.سبزیجات سرشار از لیکوپن و بتاکاروتن به راحتی می توانند تعداد اسپرم و تحرک اسپرم را افزایش دهند.مانند : هویج ، گوجه فرنگی ، کاهو ، اسفناج و ...البته این روش به تنهایی نمی تواند کاملا موثر باشد و باید همراه با سایر روش ها مورد استفاده قرار گیرد.

2 ) انجام ورزش های هوازی

ورزش هوازی یک روش سریع برای افزایش تعداد اسپرم است.شرکت در ورزش های هوازی عمومی می تواند برای این منظور مفید تر نیز باشد. این کار می تواند با کاهش استرس و اضطراب و همچنین افزایش سوخت و ساز بدن و بهبود گردش خون ، به افزایش تعداد اسپرم در مایع منی کمک کند.

3 ) دوچرخه سواری نکنید

تحقیقات اخیر نشان داده است که دوچرخه سواری زیاد می تواند باعث کاهش قدرت باروری مردان شود.تجزیه و تحلیل اسپرم در یک آزمایش نشان داده است که دوچرخه سواری می تواند حجم اسپرم ، تعداد اسپرم ، زمان زنده ماندن اسپرم و تحرک اسپرم را کاهش دهد.دلیل این امر ، فشار زیاد و مدام بر روی اسکروتوم و افزایش درجه حرارت آن اعلام شده است .

4 ) جینسنگ

جینسنگ از سال های بسیار دور در طب سنتی چینی برای درمان مشکلات مربوط به قدرت باروری مورد استفاده قرار می گرفته است.این داروی گیاهی با افزایش میزان تستوسترون باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم در مایع منی می شود.علاوه بر این مصرف جینسنگ می تواند نعوظ را بهتر کرده و به درمان مشکل نعوظ کمک کند.

5 ) بیضه ها را خنک نگه دارید

اینکه بیضه ها خارج از بدن مرد قرار دارند بی دلیل نیست.برای داشتن قدرت باروی و اسپرم های سالم ، باید دمای بیضه ها کمتر از دمای بدن باشد. سلول های اسپرم موجود در بیضه به شدت به حرارت حساس هستند و با تغییرات دمایی و افزایش دمای بیضه به سرعت از بین می روند.افزایش دمای بیضه به چند دلیل ممکن است رخ دهد.حمام داغ ، سونا ، برخی از عفونت ها ، پوشیدن شلوار تنگ ،نشستن به مدت طولانی و ... می تواند باعث افزایش دمای بیضه و کاهش تعداد اسپرم شود. برای اجتناب از این مشکل باید لباس های زیر تنگ نپوشید ، از نشستن بیش از حد خودداری کنید ، زیاد دوچرخه سواری نکنید ، استفاده از لپ تاپ را محدود کرده و هیچگاه لپ تاپ را روی پاهای خود استفاده نکنید.

6 ) از استرس دوری کنید

استرس به دلایل مختلفی ممکن است بوجود بیاید.از مشکلات زندگی گرفته تا برخی از بیماری ها و پیری می تواند باعث افزایش استرس روزانه شود.افزایش استرس با کاهش تعداد اسپرم ها و کاهش کیفیت اسپرم ها در ارتباط است .

7 ) بدن خود را هیدراته نگه دارید

آب یکی از ضروری ترین مواد برای تولید اسپرم و مایع منی است.آب متابولیسم طبیعی هر سلول زنده از بدن را حفظ می کند.برای یک مرد به صورت متوسط روزانه 4 لیتر آب مورد نیاز است.کم آبی بدن می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش میزان مایع منی شود.سعی کنید تا جایی که می توانید مایعات بدن خود را از طریق نوشیدن آب تامین کنید و از نوشیدن نوشابه های گازدار ،نوشیدنی های الکلی و آب میوه های صنعتی و پاکتی خودداری کنید.

8 ) روی مصرف کنید

مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل های "روی" می تواند باعث افزایش تعداد اسپرم شود.برای این منظور می توانید تحت نظر پزشک از مکمل های حاوی روی مانند قرص ول من استفاده کنید. کمبود روی علاوه بر کاهش تعداد اسپرم باعث کاهش تحرک اسپرم نیز می شود.

9 ) برای افزایش تعداد اسپرم موز بخورید

موز یکی از معروف ترین میوه ها برای افزایش تعداد اسپرم است.موز سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی است که علاوه بر افزایش تعداد اسپرم می تواند به سلامت عمومی بدن نیز کمک کند.موز دارای آنزیمی به نام بروملین است که برای تنظیم هورمون های جنسی مرد بسیار مفید و موثر است .علاوه بر این موز حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین B ، ویتامین A و ویتامین C است که به سلامت جنسی مردانه کمک می کند.

10 ) الکل مصرف نکنید

الکل اثرات التهابی بر روی بافت های بدن دارد و باعث کاهش تعداد اسپرم می شود.همچنین ثابت شده است که مصرف الکل می تواند تولید هورمون تستوسترون را در بدن کاهش دهد.

11 ) کمتر استمناء و خودارضایی کنید

استمناء و خودارضایی بیش از حد می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود.بنابراین تا جایی که می توانید از استمناء و خودارضایی خودداری کرده و بیشتر رابطه زناشویی و جنسی طبیعی داشته باشید.

12 ) تاثیر انار برای افزایش تعداد اسپرم

انار نوعی انتی اکسیدان طبیعی است و می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد.علاوه بر این ، انار می تواند به طور موثری میزان مالون دی آلدئید را کاهش دهد.مالون دی آلدئید می تواند باعث کاهش تولید اسپرم در بدن مرد شود.

13 ) سیگار نکشید

طبق تحقیقات اخیر ، سیگار کشیدن می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم می شود.یکی از دلایل این تاثیر ، می تواند به دلیل کاهش میزان اکسیژن خون به دلیل سیگار کشیدن باشد.

14 ) چای سبز

چای سبز حاوی ترکیباتی به نام تانن است که می تواند تعداد و کیفیت اسپرم را افزایش دهد .

15 ) مصرف مواد مخدر را ترک کنید

مصرف مواد مخدری مانند کوکائین و متامفتامین می تواند باعث بروز مشکل نعوظ شود.علاوه بر این مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف مواد مخدر می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود.  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©  
نظرات: 0 مشاهده