14 خاصیت درمانی انار + جدول ارزش غذایی

فواید و خواص درمانی انار

درخت انار درخت انار انار میوه درختی کوچک با نام علمی Punica granatum و متعلق به سرده اناریان (Punicaceae) است ، این میوه بومی ایران و کوه‌های هیمالیا در شمال هند می باشد ، اعتقاد بر این است که انار از 4000 سال پیش در ایران وجود داشته است. این میوه حتی در افسانه های یونانی و متون باستانی ذکر شده است. انار 1600 سال پیش به مصر برده شد و در آنجا نه تنها به عنوان یک منبع مهم غذایی ، بلکه برای اهداف دارویی نیز استفاده می شد. همچنین تصویر این میوه در نقاشی ها و مقبره های مصری (که در این مقبره ها انار نماد زندگی پس از مرگ می باشد) دیده می شود. در بعضی فرهنگ ها دانه های سرخ انار نماد باروری ، سلامتی ، برکت ، رفاه و کامیابی می باشد. هر میوه انار دقیقا از 840 دانه تشکیل شده است. غشاء درونی و پوست آن به علت محتوای اسیدی زیاد مصرف نمی شوند ، اما اغلب شرکت های لوازم آرایشی و بهداشتی آن را به عنوان یک ماده فعال در محصولات مراقبت از پوست استفاده می کنند. همچنین چای پوست خشک شده انار برای درمان سرماخوردگی به خوبی موثر است. این میوه دارای پوستی ضخیم است که از دانه ها محافظت می کند. ساختار داخلی این میوه توسط بافت سفید ، نازک و اسفنجی تلخ مزه به جند بخش جدا شده است. هر بخش از دانه های خوراکی شیرین و آبدار سرخ رنگ تشکیل می شود. علاوه بر دانه ها ، برگ ، پوست درخت ، و ریشه انار نیز خوراکی هستند و دارای مزایای دارویی بالقوه هستند. درخت انار تا حدود پنج الی هشت متر رشد می کند و به طور متوسط ، هر میوه حدود شش الی ده سانتی متر قطر دارد و وزن آن حدود 200 گرم است. انار در رنگ های مختلف مانند  قرمز ، زرد ، نارنجی و بنفش یافت می شود.

جدول ارزش غذایی انار

ارزش غذایی صد گرم از دانه انار تازه به این شکل می باشد :
Principle Nutrient Value
انرژِی 83 Kcal
کربوهیدرات 18.70 گرم
پروتئین 1.67 گرم
چربی کل 1.17 گرم
کلسترول 0 میلی گرم
فیبر غذایی 4 گرم
Vitamins
فولات 38 میکرو گرم
ویتامین ب 3 0.293 میلی گرم
ویتامین ب 5 0.135 میلی گرم
ویتامین ب 6 0.075 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.053 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.067 میلی گرم
ویتامین C 10.2 میلی گرم
ویتامین E 0.60 میلی گرم
ویتامین K 16.4 میکرو گرم
Electrolytes
سدیم 3 میلی گرم
پتاسیم 236 میلی گرم
Minerals
کلسیم 10 میلی گرم
مس 0.158 میلی گرم
آهن 0.30 میلی گرم
منیزیم 12 میلی گرم
منکنز 0.119 میلی گرم
فسفر 36 میلی گرم
سلنیوم 0.5 میکرو گرم
روی 0.35 میلی گرم
مقدار کل آنتی اکسیدان (ORAC) 2341 µmol TE/100 g

فواید درمانی انار

شکوفه های انار شکوفه های انار

1. انار یک آفرودیزیاک طبیعی است

قرن هاست که در بسیاری از فرهنگ ها ، انار با افزایش باروری مرتبط شناخته شده است ، در سال های اخیر نیز تحقیقات تاثیر انار را در این زمینه تایید می کنند. مطالعه انجام شده در دانشگاه کوئین مارگارت در ادینبورگ نشان داد که مصرف آب انار خالص علاوه بر اثرات مثبت بر فشار خون و خلق و خوی ، به طور معنی داری باعث افزایش سطح تستوسترون  (به طور متوسط ​​24 درصد) می شود. همچنین به نظر می رسد که مصرف انار در افزایش جریان خون و نعوظ سودمند باشد. مطالعه ای که در آمریکا انجام شد نشان دهنده تاثیر انار بر درمان اختلال نعوظ خفیف تا متوسط می باشد.

2. انار به درمان دیابت کمک کننده است

مطالعات نشان داده اند که قندهای موجود در انار بر روی پارامترهای دیابت اثر منفی ندارند. محققان همچنین دریافتند که این میوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مرتبط با بیماری دیابت را کاهش می دهد. بعضی از ترکیب های مهم دیگر موجود در انار مانند اسید اورسولیک ، گالیک اسید ، و الاجیک اسید ، خواص ضد دیابت دارند. قندهای موجود در دانه نیز دارای پلی فنول های آنتی اکسیدانی منحصر به فرد هستند که می توانند به جلوگیری از دیابت نوع دو کمک کنند.

3. انار برای درمان سنگ کلیه مفید است

انار می تواند عملکرد کلیه را بهبود بخشد و به دفع سنگ ها و سایر سموم از بدن کمک کند. همچنین این میوه میزان اسیدیته ادرار را کاهش می دهد که این هم در کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه در آینده نقش دارد. انار همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که باعث جلوگیری از تجمع باکتری ها بر دیواره های مثانه می شوند ودر نتیجه به جلوگیری از ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند. علاوه بر این ، ویتامین C موجود در انار نیز ایمنی بدن را افزایش می دهد و به مبارزه با چنین عفونت هایی کمک می کند.

4. انار می تواند از بیماری کبد چرب جلوگیری کند

مصرف دانه های انار سبب کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن می شوند و در نتیجه به مبارزه با بیماری کبد چرب کمک می کنند. بر اساس مطالعات ، مصرف منظم انار برای جلوگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی مفید است. همچنین اعتقاد بر این است که انار می تواند برای کمک به درمان یرقان مفید باشد.

5. انار به کاهش التهاب مفصل و درد ناشی از آن کمک می کنتد

بیماری التهاب مفصل ، التهاب یک یا چند مفصل است که باعث ایجاد درد و سفتی می شود که با افزایش سن می تواند بدتر شود. بیش از 3 میلیون مورد التهاب مفصل در ایالات متحده وجود دارد. انار برای درمان طبیعی التهاب مفصل مفید است ، زیرا این میوه حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونول ها هستند که به عنوان عوامل ضد التهابی در بدن عمل می کنند. بعضی از مطالعات نشان می دهد که عصاره دانه انار می تواند بروز و یا پیشرفت بیماری التهاب مفاصل ناشی از کلاژن را کاهش دهد. دقت کنید که اگر شما در حال حاضر از دارو برای التهاب مفصل استفاده می کنید ، قبل از این که محصولات حاوی انار را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید ، با پزشک خود مشورت کنید.

6. انار برای مبارزه با سرطان بسیار مفید است

بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که انار دارای اثرات بسیار قدرتمند ضد سرطانی است. انار اثرات ضد توموری را بر روی انواع مختلف سلول های سرطانی اعمال می کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که عصاره انار مانع تکثیر سلول های سرطانی پستان شده و حتی باعث مرگ سلول های سرطانی می شود. روغن دانه انار حاوی پونیسیک اسید است ، یعنی یک اسید چرب زنجیره بلند چند غیر اشباع امگا -5 که در تحقیقات نشان داده شده است که مانع از تکثیر سرطان پستان می شود. همچنین تحقیقات حاکی از آن است که نوشیدن آب انار ممکن است رشد سرطان پروستات را که سرطان پیشرو در مردان در ایالات متحده است ، کاهش دهد. محققان در مطالعه افراد مبتلا به سرطان پروستات و افزایش سطح پادگن ویژه پروستات (PSA) دریافتند که مصرف عصاره آب انار به میزان قابل توجهی به کاهش PSA کمک می کند. مطالعات دیگر نشان داده اند که ترکیبات خاص موجود در آب انار ، اثرات ضد توموری قوی دارند و رشد سلول های سرطانی پروستات را در آزمایشگاه مهار می کنند.

7. انار به کاهش فشار خون کمک می کند

آب انار حاوی انواع مختلف آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های زیست فعال است که از طرق مختلف ، باعث افزایش سلامت قلبی عروقی ، می شود که از جمله آن ها می توان به کاهش فشار خون اشاره کرد. مطالعات منتشر شده در Phytotherapy Research نشان داد که آب انار یک مکمل مفید برای محافظت از قلب برای افراد مبتلا به فشارخون بلا است و به طور طبیعی پس از دو هفته مصرف روزانه، فشار خون را کاهش می دهد. انار به کاهش فشار خون کمک می کند انار به کاهش فشار خون کمک می کند

8. انار به مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک می کند

انار حاوی صدها ترکیب مختلف زیست فعال ، از جمله الاجیک اسید ، پونیسیک اسید ، الاجیتانین ، فلاونوئیدها ، آنتوسیانیدین ها ، آنتوسیانین ها ، فلونول های استروژنیک و فلاون ها است که به نظر می رسد از مفید ترین اجزائ درمانی انار هستند. عصاره های انار از زمان های قدیم برای درمان بسیاری از بیماری ها ، از جمله عفونت های انگلی و میکروبی ، اسهال ، زخم (اولسر) ، آفت دهانی ، خونریزی و عوارض تنفسی استفاده شده است. بر طبق تحقیقاتی که در Evidence-Based Complementary و Alternative Medicine منتشر شده است ، مصرف انار برای تحریک باکتری های پروبیوتیک ، موثر می باشد و در نتیجه در افزایش اثرات مفید باکتری های پروبیوتیک در مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک کننده است.

9. انار برای بهبود سلامت قلب مفید است

بیماری های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ در ایالات متحده است . آب انار حاوی مقدار بیشتری از  آنتی اکسیدان ها در مقایسه با بسیاری از آب میوه های دیگر است و ممکن است بتواند به کاهش سرعت ایجاد رسوب های کلسترول در شریان های افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند کمک کند. در تحقیقات منتشر شده در Clinical Nutrition ، تاثیرات مصرف آب انار توسط بیماران مبتلا به تنگی عروق کاروتيد مورد بررسی قرار گرفت ، تنگی عروق کاروتيد تنگ شدن هر دو سرخرگ اصلی ای است که در قسمت جلویی گردن قرار دارند و از طریق آن ها خون از قلب به مغز می رسد. شرکت کنندگانی که آب انار مصرف کردند ، فشار خونشان تا بیش از 12 درصد کاهش یافت و در پلاک آترواسکلروتیک 30 درصد کاهش داشتند. در شرکت کنندگانی که آب انار مصرف نکردند ، در واقع افزایش 9 درصدی پلاک آترواسکلروتیک مشاهده شد. در مجموع ، این مطالعه نشان داد که مصرف آب انار با کاهش پلاک در عروق کاروتيد و کاهش فشار خون و اکسيداسيون LDL همراه است.

10. انار برای بهبود حافظه مفید است

مطالعات نشان می دهد که پلی فنل هایی که به فراوانی در انار یافت می شوند به بهبود حافظه و قوه ادراکی و شناختی افراد کمک می کنند. یک مطالعه منتشر شده در Evidence-Based Complementary و Alternative Medicine نشان می دهد که پلی فنول های انار ممکن است در برابر اختلال حافظه ناشی از جراحی قلب ، از بیمار محافظت کند. در مطالعه دیگری افراد سالخورده که مشکلاتی در مورد حافظه داشتند مورد بررسی قرار گرفتند ، یک گروه از آن ها 237 میلی لیتر آب انار و گروه دیگر نوشیدنی دارو نما (پلاسبو) با طعم انار را برای چهار هفته مصرف کردند. در افرادی که آب انار نوشیدند ، نشانگرهای حافظه کلامی و بصری به طور چشمگیری بهبود پیدا کردند. علاوه بر این ، بعضی مطالعات نشان می دهد که مصرف انار ممکن است به تأخیر در شروع یا پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند و مطالعه های دیگر نیز نشان دهنده این است که عصاره دانه انار ، پتانسیل درمانی برای حافظه و هماهنگی عضلانی را دارا می باشد که احتمالا مربوط به خواص آنتی اکسیدانی آن است. اما مطالعات بیشتری در این دو مورد نیاز است.

11. انار  دندان ها را تقویت می کنند

مطالعات اخیر ثابت کرده اند که انار به خوبی در تقویت لثه ها و محکم کردن دندان های لق موثر است. آب انار همچنین به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی در مبارزه با باکتری های دهانی موثر می باشد. تحقیقات نشان داده اند که دانه های انار می توانند بر روی میکروارگانیسم های پلاک دندان تاثیر مثبتی داشته باشند. در مطالعه دیگری ، مشاهده شد که یک ژل ساخته شده از این میوه در درمان ژنژیویت (یا التهاب لثه) موثر است.

12. انار به بهبود سلامت مو کمک می کند

انار می تواند باعث تقویت فولیکول های مو شود. میوه انار و به خصوص روغن دانه اش ، حاوی پونیسیک اسید است که باعث تقویت مو می شود. همچنین این روغن گردش خون را در پوست سر بهبود بخشیده و رشد مو را تحریک می کند.

13. انار سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در دانه های انار ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. مطالعات نشان می دهند که این آنتی اکسیدان ها می توانند به طور موثر با باکتری ها و ویروس هایی که بر سلامت انسان تاثیر می گذارند ، مبارزه کنند. از آنجا که انار غنی از مواد مغذی است ، به کاهش خستگی کمک می کند. انار حاوی آهن است و سلامت خون را بهبود می بخشد و همچنین به حفظ تعداد پلاکت طبیعی ، که برای بهبودی از بیماری هایی مانند تب دنگی و مالاریا حیاتی است ، کمک می کند. انار همچنین آسیب های کبدی ناشی از مالاریا را کاهش می دهد. بعضی منابع می گویند که انار ممکن است به درمان حصبه نیز کمک کند ، اما مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

14. انار برای پوست مفید است

انار غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی مانند پروآنتوسیانیدین‌ های اولیگومریک و فلاونوئیدها می باشد که به جلوگیری از بروز علائم پیری زودرس (مانند چین و چروک) کمک می کنند. این آنتی اکسیدان ها همچنین با التهاب پوست مبارزه می کنند و در درمان آکنه و لکه های تیره کمک کننده هستند و همچنین به طور طبیعی پوست را روشن تر می کنند. شما می توانید 2 قاشق غذا خوری پودر پوست خشک شده انار را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو و عسل طبیعی به خوبی مخلوط کنید. این ترکیب را به صورت و گردن خود اعمال کنید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید. سپس با آب ولرم پوستتان را بشویید. این ماسک می تواند به رفع لکه های تیره و حتی روشن تر شدن پوست کمک کند و علاوه بر این ها ، این ماسک خاصیت ضد پیری هم دارد. انار همچنین در درمان چندین مشکل پوستی مفید است از جمله این که  :
  • آنتی اکسیدان های موجود در دانه های انار برای مبارزه با آکنه و کاهش التهاب مفید است. می توانید با ترکیب 2 قاشق غذاخوری از پودر دانه های انار خشک شده و یک قاشق غذا خوری زردچوبه ماسک ضد آکنه تهیه کرده به مناطق آسیب دیده اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.
  • استفاده از روغن دانه انار برای کمک به درمان اگزما و پسوریازیس شناخته شده است.
  • برگ های انار همچنین ممکن است به درمان بیماری ویتیلیگو کمک کنند ، بعضی معتقد هستند که مصرف پودر برگ های خشک شده انار همراه با آب برای درمان و یا کنترل ویتیلیگو موثر می باشد . هر چند هنوز تحقیقاتی در این مورد انجام نشده است.
  • انار همچنین می تواند توانایی پوست را برای محافظت از خود در برابر اشعه های مضر خورشید افزایش دهد و این هم می تواند در درمان ملاسما مفید باشد.
  • همچنین مصرف روزانه انار می تواند به درمان آکنه روزاسه کمک کند.

مزایای احتمالی دیگر

اگرچه مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است اما انار ممکن است سلامت تیروئید را افزایش دهد ، بینایی را بهبود ببخشد ، میگرن و وریدهای واریسی را درمان کند و کیفیت خواب را افزایش دهد. اما ما پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از انار برای هر یک از این مزایا با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی و تداخل دارویی  انار

  • اگر مشکلاتی در مورد فشار خون دارید یا از داروهای فشار خون ستفاده می کنید ، در مورد مصرف انار ، با پزشک خود مشورت کنید.
  • از آنجایی که انار می تواند بر فشار خون تاثیر بگذارد ، در مورد مصرف انار قبل یا بعد از عمل جراحی با پزشک خود مشورت کنید.
  • آب انار ممکن است با داروهای خاصی تداخل دارویی داشته باشد ، مانند: رقیق کننده خون وارفارین (کومادین، جانتون) و بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین ، از جمله کاپتوپریل (کاپوتن)، انالاپریل (Vasotec) و لیزینوپریل (Prinivil، Zestril) . در صورت مصرف هر یک از این داروها ، قبل از مصرف محصولات حاوی انار با پزشک خود مشورت کنید.
 تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده