فواید و خواص درمانی کنگر فرنگی (آرتشیو) + جدول ارزش غذایی

فواید و خواص درمانی کنگر فرنگی

بوته کنگر فرنگی بوته کنگر فرنگی کنگر فرنگی (آرتشیو) با نام علمی Cynara cardunculus var. scolymus ، متعلق به خانواده کاسنیان (Asteraceae) و از سرده Cynara می باشد. آرتشیو گیاهی چند ساله است که تا 1.5 الی 2 متر رشد می کند ، غنچه های گیاه بخش خوراکی آن هستند. اگر این غنچه ها دست نخورده باقی بمانند ، شکوفا شده و به گل هایی به رنگ آبی روشن و یا بنفش تبدیل می شوند ، کنگر فرنگی بعد از شکوفا شدن دیگر قابل خوردن نیست. بیش از 140 نوع آرتشیو در جهان وجود دارد ، که فقط 40 نوع آن کاشته و مصرف می شوند. پیشینه مصرف خوراکی کنگر فرنگی به یونان باستان و امپراتوری روم باز می گردد. این گیاه در حول و حوش سال 1530 توسط هلندی ها به انگلستان معرفی شد و در سال 1850 ، یک پزشک فرانسوی از عصاره کنگر فرنگی برای درمان یرقان استفاده کرد که این قضیه هم به افزایش مطالعات در مورد کنگر فرنگی منجر شد. امروزه این گیاه در منطقه مدیترانه به وفور یافت می شود و بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است.

فواید کنگر فرنگی یا آرتشیو

طبع کنگر فرنگی از نظر طب سنتی ایران گرم و کمی خشک است. کنگر فرنگی سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی بوده از لحاظ محتوای آنتی اکسیدانی نیز بسیار غنی می باشد. کنگر فرنگی غنی ​​از مواد زیست فعال اپیژنین و لوتئولین بوده ، همچنین منبع خوبی از سیلیمارین ، کافئیک اسید و فرولیک اسید می باشد. کنگر فرنگی دارای خواص بیشماری است که در اینجا به تعدادی از آن ها می پردازیم :

1. کنگر فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

کنگر فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان های حیاتی و مواد مغذی مانند کوئرستین ، روتین ، گالیک اسید و سینارین می باشد.  ظرفیت آنتی اکسیدانی کنگر فرنگی بسیار زیاد است ، میزان فراوانی کل آنتی اکسیدان های قابل اندازه گیری (ORAC) کنگر فرنگی 6552 میکرومول معادل ترولوکس در ۱۰۰ گرم (μmol TE/100 g) است. امتیاز ORAC (میزان جذب رادیکال اکسیژن) ، نشان دهنده قدرت گیاه برای جذب و حذف رادیکال های آزاد می باشد. از آنجایی که وجود رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو یکی از عوامل مهم بروز بیماری سرطان می باشد ، یکی از مهم ترین مزایای غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان فراوان هستند ، این است که از بروز انواع مختلف سرطان جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان ها دقیقا همان چیزی هستند که بدن ما برای مبارزه با رادیکال های آزاد و برای بیماری هایی که در دنیای مدرن امروز با آن دست به گریبان هستیم نیاز دارد. در مطالعات نشان داده شده است که آنتی اکسیدان های موجود در کنگر فرنگی به ویژه کوئرستین ، روتین و گالیک اسید باعث کاهش رشد سلول های سرطانی و در نتیجه جلوگیری از تکثیر تومورهای سرطانی می شوند. محققان در تحقیقات خود اثرات ضد سرطانی کنگر فرنگی را بر روی دو سرطان خاص ، یعنی سرطان پستان و هپاتوسلولار کارسینوما (سرطان کبد) مشاهده کرده اند. تحقیقات منتشر شده در مجله Cellular Physiology و مجله Oxidative Medicine and Cellular Longevity نشان می دهد که عصاره های پلی فنولیک که از قسمت های خوراکی آرتیشو گرفته شده اند باعث آپوپتوز و کاهش پتانسیل تهاجمی سلول های سرطان پستان در انسان (MDA-MB231) می شود. در یک مطالعه دیگر در دانشگاهی در کلیولند مشاهده شد که یک فلاونوئید موجود در آرتیشو به نام سیلیمارین به عنوان یک ماده شیمیایی پیشگیری کننده از سرطان پوست عمل می کند.

2. کنگر فرنگی از سرطان دهانه رحم جلوگیری می کند

کنگر فرنگی دارای ترکیبات خاصی (که در بسیاری از سبزیجات دیگر یافت نمی شود) می باشد که از بروز سرطان دهانه رحم (cervix cancer) جلوگیری می کند. سرطان رحم به سرعت وقوع پیدا نمی کند ، یعنی تقریبا هشت الی ده سال طول می کشد تا این سرطان تشکیل شود و بروز کند. به همین علت مراجعه هر شش ماه یک بار به پزشک زنان و زایمان می تواند به تشخیص سریع این بیماری در مراحل اولیه کمک شایانی کند. در ایالات متحده آمریکا به دلیل مراجعه مرتب به پزشک زنان و زایمان برای کنترل سلامت ، این نوع سرطان نسبت به دیگر انواع سرطان کمتر شایع می باشد ، در حالی که در کشورهای کمتر توسعه یافته ابتلا به سرطان دهانه رحم در رتبه دوم قرار دارد ! برای افرادی که در خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند مصرف کنگر فرنگی که در مقداری کمی از آب پخته شده است (دو الی سه بار در هفته) بسیار مفید می باشد . آبی که کنگر فرنگی را در آن پخته اید دور نریزد و مصرف کنید.

3. به مبارزه با بیماری های قلبی عروقی کمک می کند

مصرف کنگر فرنگی با کاهش میزان کلسترول بد ، کاهش التهاب مزمن در بدن و بهبود جریان خون مرتبط است. افرادی که سطح کلسترول بالاتری دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی ، ایست قلبی و یا سکته مغزی هستند ، اما خوشبختانه ماده قدرتمند سینارین موجود در کنگر فرنگی یکی از بهترین داروهای طبیعی برای برگرداندن کلسترول به سطح سالم می باشد. تاثیرات کنگر فرنگی در کاهش لیپید و گلسیمی نیز کمک می کند تا از بیماری های قلبی عروقی و اختلالات متابولیکی جلوگیری شود.

4. برای سم زدایی کبد و دستگاه گوارشی مفید است

به دلیل تاثیرات کنگر فرنگی در افزایش تولید صفرا در سیستم کوارشی و سم زدایی بدن ، این سبزی در رژیم های غذایی مخصوص تقویت و بهبود سیستم گوارشی استفاده می شود ، این نوع رژیم ها به طور خاص برای تقویت دستگاه گوارش و بازگرداندن سلامت روده ، بهبود فلورای روده ، کاهش علائم مربوط به بیماری های گوارشی و افزایش قدرت ایمنی بدن (قسمت اعظم سیستم ایمنی در روده و شکم قرار دارد) طراحی شده اند. کنگر فرنگی حاوی یک فلاونوئید آنتی اکسیدان قدرتمند به نام سیلیمارین است که یک محافظ موثر برای سلامت کبد است. همچنین در مطالعات نشان داده شده است که یک ماده خاص در کنگر فرنگی به نام سینارین به شکل مثبتی باعث افزایش ترشح صفرا به وسیله کبد می شود ، بدون تولید منظم صفرا ، بسیاری از مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب به درستی جذب بدن نشده باعث بروز مشکلاتی در سلامت انسان می شود.. مطالعات نشان داده اند که عصاره برگ کنگر فرنگی می تواند در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، که یکی از اختلالات گوارشی پیشرو در جهان است موثر باشد. IBS شرایطی است که اغلب باعث علائم دردناكی مانند یبوست ، اسهال ، نفخ كردن ، ناراحتی معده و ... می شود. اعتقاد بر این است که این فواید کنگر فرنگی در سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات گوارشی به دلیل داشتن محتوای فیبر زیاد ، توانایی کاهش التهاب و تأثیر تغذیه کننده آن بر روی سیستم گوارشی و کبد می باشد. کنگر فرنگی برای سلامت کبد بسیار مفید است کنگر فرنگی برای سلامت کبد بسیار مفید است

5. سرشار از فیبر است و می تواند به کاهش وزن کمک کند

کنگر فرنگی منبع غنی از فیبر می باشد که برای سلامت کلی بدن ضروری و حیاتی است. فیبر ، کمک می کند تا سیستم گوارشی به طور منظم و به درستی کار کند و مسائلی مانند یبوست و اسهال را از بین می برد. مصرف فیبر نقش مهمی در کمک به بدن برای از بین بردن مواد زائد ، کلسترول اضافی ، شکر و سموم ایفا می کند، علاوه بر این وجود فیبر برای تسهیل عملکرد کبد و ایجاد احساس سیری کامل پس از خوردن غذا ضروری می باشد. مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد فیبر محلول ، که در کنگر فرنگی نیز یافت می شود ، یک راه عالی برای جلوگیری از تشکیل چربی احشائی می باشد .  چربی احشائی نوعی از چربی است که در اطراف ارگان های بدن جمع می شود و برای سلامتی خطرناک بوده ، می تواند منجر به بروز بیماری های مختلف شود. رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد به حفظ وزن سالم و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری های جدی ، از جمله سرطان روده بزرگ ، بیماری های قلبی و عروقی و ..، می انجامد. فیبر از لحاظ فنی ، بخشی از غذاهای گیاهی است که به حرکت کردن غذا در روده کمک می کند و بدون آن ممکن است از مسائلی مانند احساس گرسنگی بیش از حد ، یبوست ، نوسان انرژی و تغییرات خلق و خوی ، افزایش وزن و نفخ رنج بکشید. فیبر به کاهش وزن کمک می کند زیرا می تواند در معده و روده شما منبسط شده ، مایعات را جذب کند و این هم باعث می شود احساس سیری کنید. در نتیجه موجب می شود که بیش از حد غذا نخورید و به دلیل توانایی فیبر برای تثبیت قند خون باعث می شود تا بیش از حد هوس خوردن غذا نکنید.

6. کنگر فرنگی به کنترل دیابت کمک می کند

مقدار بالای فیبر موجود در کنگر فرنگی به حفظ سطح قند خون پایدار و اجتناب از ایجاد نوسان در ترشح انسولین که می تواند منجر به مشکلات جدی برای بیماران دیابتی شود ، کمک می کند . یکی دیگر از دلایلی که کنگر فرنگی را برای کنترل دیابت مفید می سازد این است که این سبزی حاوی موادی است که باعث کاهش قند خون می شود که یکی از مهم ترین آن ها اینولین می باشد.در صورتی که از داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین استفاده می کنید ، قبل از مصرف دارویی کنگر فرنگی با پزشک خود مشورت کنید.

7. منبع خوب آهن است و از کم خونی جلوگیری می کند

یک پیمانه کنگر فرنگی حدود 10 درصد از نیاز روزانه افراد به آهن را فراهم می کند. کمبود آهن در میان زنان ، به ویژه قبل از یائسگی و همچنین کودکان ، رایج تر است. سطح پایین آهن می تواند عوارضی مانند خستگی ، سیستم ایمنی ضعیف ، کاهش توانایی تمرکز و همچنین اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و سندرم روده نشت کننده ، در پی داشته باشد. همچنین مبتلایان به کمبود آهن ممکن است به شدت عصبی و پرخاش گر شوند. اگر کبود آهن به طور مداوم ادامه پیدا کند باعث بروز بیماری آنمی خواهد شد. آنمی زمانی رخ می دهد که بدن نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند، بنابراین گلبول های قرمز خون قادر به توزیع اکسیژن در تمام بدن نمی شوند. مصرف غذاهای غنی از آهن یک راه عالی برای جلوگیری از کم خونی آنمی و سایر علائم منفی کمبود آهن است.

8. برای بهبود سلامت پوست مفید است

مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی در بهبود ظاهر و سلامت پوست نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. آنتی اکسیدان ها ، از جمله ویتامین ها و مواد معدنی ، به جلوگیری از پیری پوست ، خشکی و از دست دادن بافت و زیبایی ظاهر پوست کمک می کنند. به عنوان مثال ، کلاژن تقریبا هفتاد درصد از سلول های پوست شما را تشکیل می دهد و یا ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان هایی است که در تولید کلاژن سالم نقش مهمی دارد. بنابراین ، مصرف مداوم غذاهایی که حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نیستند ، اغلب باعث تولید کم کلاژن و سایر مشکلات مرتبط با پوست می شود که این هم پوست را قبل از موعد مقرر پیر می کند. همچنین داشتن سیستم ایمنی قوی برای حفظ سلامت پوست ضروری است. ایمنی بدن عمدتا مبتنی بر سلامت محیط روده و میزان مواد مغذی است که به بدن از طریق غذا وارد شده و به درستی جذب بدن می شود. اثرات مثبت کنگر فرنگی بر دستگاه گوارشی و کبد باعث می شود که هنگامی که پوست آسیب می بیند و یا هنگامی که با سموم و آلاینده های معمول تماس پیدا می کند سیستم ایمنی بدن به راحتی قادر باشد پوست را به سرعت درمان کند.

مضرات و عوارض جانبی مصرف کنگر فرنگی

  • در یک درصد کوچک از افراد ، کنگر فرنگی می تواند باعث بروز عوارض جانبی ای مانند نفخ و واکنش های آلرژیک شود.
  • کنگر فرنگی ممکن است باعث واکنش حساسیتی در افرادی که به خانواده گیاهان کاسنیان (Asteraceae) یا مرکبان (Compositae) حساس هستند ، شود. اعضاء این خانواده شامل کهنه‌واش ، گل داودی و بسیاری دیگر هستند.
  • همچنین بعضی از متخصصان معتقد هستند که ممکن است مصرف کنگر فرنگی با افزایش صفرا که به طور طبیعی توسط کبد ترشح می شود ممکن است مشکل انسداد مجاری صفراوی را ، بدتر کند. اگر مبتلا به این بیماری هستید ، از کنگر فرنگی و یا عصاره آن بدون مشورت با پزشکتان استفاده نکنید.
  • با افزایش جریان صفرا در بدن ، مشکل سنگ های صفراوی ممکن است بدتر شود ، بنابراین اگر از سنگ های صفراوی رنج می برید، در استفاده از کنگر فرنگی احتیاط کنید.

ارزش غذایی کنگر فرنگی :

  • ارزش غذایی موجود در هر 100 گرم از کنگر فرنگی خام به این شکل می باشد :
Principle Nutrient Value
انرژی 47 Kcal
کربوهیدرات 10.51 گرم
پروتئین 3.27 گرم
چربی کل 0.15 گرم
فیبر غذایی 5.4 گرم
Vitamins
فولات 68 میکرو گرم
ویتامین ب 3 1.046 میلی گرم
ویتامین ب 5 0.338 میلی گرم
ویتامین ب 6 0.116 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.066 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.072 میلی گرم
ویتامین  C 11.7 میلی گرم
ویتامین  A 13 IU
ویتامین  E 0.19 میلی گرم
ویتامین  K 14.8 میکرو گرم
Electrolytes
سدیم 94 میلی گرم
پتاسیم 370 میلی گرم
Minerals
کلسیم 44 میلی گرم
مس 0.231 میلی گرم
آهن 1.28 میلی گرم
منیزیم 60 میلی گرم
منگنز 0.256 میلی گرم
فسفر 90 میلی گرم
سلنیوم 0.2 میکرو گرم
روی 0.49 میلی گرم
Phyto-nutrients
آلفا کاروتن 8 میکرو گرم
لوتئین - زآگزانتین 464 میکرو گرم
نظرات: 0 مشاهده