آمپول آمیکاسین - عوارض جانبی - تداخل و نحوه مصرف amikacin

آمپول آمیکاسین amikacin چیست ؟

آمپول آمیکاسین نوعی آنتی بیوتیک قوی است که برای درمان عفونت های باکتریایی حاد مورد استفاده قرار می گیرد.آمپول آمیکاسین می تواند به کلیه های شما آسیب وارد کرده و باعث آسیب عصبی و یا کاهش شنوایی شود. آمپول آمیکاسین amikacin چیست ؟ آمپول آمیکاسین amikacin چیست ؟ قبل از مصرف آمپول آمیکاسین در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که به آمیکاسین حساسیت داید
  • در صورتی که دچار بیماری های کلیوی هستید
  • در صورتی که آسم و یا تنگی نفس دارید
  • در صورت ابتلا به میاستنی گراویس
  • در صورتی که دچار اختلالات عصبی هستید
  • در صورتی که با استفاده از سایر آنتی بیوتیک ها تحت درمان هستید .
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید .

تزریق آمپول آمیکاسین در دوران بارداری

تزریق آمپول آمیکاسین در دوران بارداری برای سلامت جنین مضر است و نباید مصرف شود. در دوره مصرف این دارو از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید. آمیکاسین ممکن است با تداخل با داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری ، باعث بارداری ناخواسته شود.

تزریق آمپول آمیکاسین در دوران شیردهی

مشخص نیست که آیا آمیکاسین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود یاخیر. در دوران شیر دهی از مصرف خودسرانه آمیکاسین خودداری کنید.
توجه : در دوره درمان با آمیکاسین ، برای کمک به عملکرد کلیه و کاهش آسیب های احتمالی ، مقدار زیادی آب بنوشید.
در دوره درمان با آمیکاسین ممکن است نیاز به آزمایشات متعدد خون و ادرار داشته باشید تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود.همچنین باید میزان شنوایی و عملکرد کلیه و کبد به صورت منظم مورد بررسی قرار بگیرد . دوره درمان با این دارو را نیمه کاره رها نکنید . قطع مصرف این دارو قبل از تکمیل دوره درمان می تواند باعث بدتر شدن عفونت و مقاوم شدن باکتری به درمان شود. در صورتی که نیاز به عمل جراحی و یا دندانپزشکی دارید ، مصرف آمیکاسین را به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

در صورت فراموش کردن تزریق آمیکاسین چه کنم ؟

تزریق به موقع و منظم آمیکاسین بسیار مهم است.در صورتی که تزریق یک وعده از آمیکاسین را فراموش کرده اید به محض یاداروی ، آمپول خود را تزریق کنید.

در صورت تزریق بیش از حد آمپول آمیکاسین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با آمپول آمیکاسین ، مقدار زیادی از این دارو تزریق کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با آمپول آمیکاسین می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : یکی از رایج ترین عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها و آمیکاسین ، اسهال است . در دوره درمان با این دارو از مصرف خودسرانه داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید خودداری کنید.

عوارض جانبی آمپول آمیکاسین

آمپول آمیکاسین مانند سایر داروها می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . در صورتی که بعد از تزریق آمپول آمیکاسین هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید. علائم حساسیت و آلرژی به آمپول آمیکاسین عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، خشکی دهان  گلو ، تورم لب و زبان ، خارش پوست ، زنگ زدن گوش و ...

برخی از عوارض جانبی آمپول آمیکاسین عبارتند از :

  • کاهش شنوایی / زنگ زدن گوش / سرگیجه /
  • مشکلات کلیوی / کاهش ادرار / درد در زمان دفع ادرار / سوزش ادرار / تغییر رنگ و بوی ادرار / تکرر ادرار / قطه ادرار در زمان دفع ادرار / شب ادراری
  • کاهش عمق نفس / مشکلات کم آوردن نفس در زمان پیاده روی و فعالیت بدنی
  • در معده / سوزش سر دل / درد شکم / اسهال
  • تغییر در دوره قاعدگی و میزان خونریزی پریود
  • و ...

تداخل دارویی آمپول آمیکاسین

آمپول آمیکاسین می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر مصرف برخی از این دارو های بتوانید از برخی از تداخلات دارویی جلوگیری کنید. برای این منظور می توانید با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز آمپول آمیکاسین تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با آمپول آمیکاسین تداخل دارند عبارتند از :‌

نکته مهم : آمپول آمیکاسین می تواند باعث بروز مشکلات کلیوی ، مشکلات عصبی و مشکلات شنوایی شود.حتی در دوزهای کم و معمولی هم احتمال این مشکلات وجود دارد. این احتمال در افراد مسن ، کم سن و سال و کسانی که سابقه مشکلات کلیه و مشکلات شنوایی دارند بیشتر است .از مصرف همزمان با داروهایی مانند آمفوتریسین B ، باسیتراسین ، سفالوریدین، سیس پلاتین ، کلستین، سیکلوسپورین ، اتاکرینیک اسید ، فوروزماید ، پارومومایسین ، پلی میکسین B، وانکومایسین و سایر داروهای مشابه این داروها خودداری کنید. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 1 مشاهده