کلاریترومایسین - عوارض جانبی - تداخل - نحوه مصرف clarithromycin

کلاریترومایسین (clarithromycin)چیست ؟

کلاریترومایسین نوعی آنتی بیوتیک ماکرولید است که معمولا برای درمان عفونت باکتریایی پوست و دستگاه تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.از این آنتی بیوتیک همراه با سایر داروها برای درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود.از کلاریترومایسین برای درمان عفونت ها و بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی استفاده نمی شود. کلاریترومایسین (clarithromycin)چیست ؟ کلاریترومایسین (clarithromycin)چیست ؟ در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید قبل از مصرف کلاریترومایسین ، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که به کلاریترومایسین حساسیت دارید
  • در صورتی که از سایر آنتی بیوتیک های مشابه استفاده می کنید
  • در صورتی که دچار بیماری زردی و سایر مشکلات کبدی هستید
  • اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید
  • در صورتی که دچار مشکلات قلبی هستید
  • در صورتی که دچار سندرم QT طولانی ، ضربان آریتمی ، اختلال ریتم قلبی هستید
  • اگر هرگونه مشکل مربوط به عروق کرونر دارید
  • در صورتی که دچار میاستنی گراویس هستید
  • اگر دیابت دارید
  • در صورت ابتلا به مشکل عدم تعادل الکترولیتی در بدن
  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.

مصرف کلاریترومایسین در دوران بارداری

کلاریترومایسین می تواند در دوران بارداری برای سلامت جنین مضر باشد. در دوره مصرف کلاریترومایسین از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید. کلاریترومایسین می تواند داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری را تحت تاثیر قرار داده و باعث بارداری ناخواسته شود. در آزمایشات حیوانی ، مصرف کلاریترومایسین باعث بروز نقایص مادر زادی در جنین شده است ولی این مورد در انسان به اثبات نرسیده است .

مصرف کلاریترومایسین در دوران شیردهی

کلاریترومایسین می تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و برای نوزاد مضر باشد. در دوران شیردهی نباید کلاریترومایسین مصرف کنید و یا در صورتی که مجبور به مصرف این دارو هستید توصیه می شود به نوزاد شیر ندهید. در هر صورت باید دقیقا طق نظر پزشک رفتار کنید.
توجه : کلاریترومایسین معمولا برای دوره 7 الی 14 روزه تجویز می شود.از مصرف خودسرانه و طولانی مدت این دارو خودداری کنید .
با شروع مصرف کلاریترومایسین ممکن است بیماری و عفونت شما بهبود پیدا کند .توجه داشته باشید که مصرف این دارو را باید تا پایان دوره ادامه دهید و از قطع مصرف این دارو قبل از پایان دوره مصرف خودداری کنید. تکمیل نکردن دوره مصرف کلاریترومایسین می تواند باعث بدتر شدن و مقاوم شدن عفونت به آنتی بیوتیک شود.

در صورت فراموش کردن مصرف کلاریترومایسین چه کنم ؟

مصرف به موقع و سر وقت آنتی بیوتیک ها بسیار مهم است . در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری داروی خود را مصرف کرده و مصرف دوز بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد کلاریترومایسین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با کلاریترومایسین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با این دارو می تواند باعث بروز عوارض جانبی و حتی در مواردی باعث مرگ شود. خودکشی نمایش با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : یکی از رایج ترین عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها اسهال است. در دوره مصرف کلاریترومایسین در صورتی که دچار اسهال شدید ، از مصرف خودسرانه داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید خودداری کنید.
عوارض جانبی کلاریترومایسین عوارض جانبی کلاریترومایسین

عوارض جانبی کلاریترومایسین

این دارو می تواند مانند سایر داروها باعث بروز عوارض جانبی شود.شما ممکن است هیچکدام از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت هم زمان در شما بروز کند.پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف کلاریترومایسین از عوارض جانبی آن برای بیماری شما بیشتر است .در صورتی که با مصرف کلاریترومایسین هرگونه نشانه ای از حساسیت و آلرژی در خود مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از نشانه های آلرژی به کلاریترومایسین عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، آبریزش بینی ، گرفتگی گوش و ...

برخی از سایر عوارض جانبی کلاریترومایسین عبارتنداز :

  • درد معده / تغییر در اشتها / سوزش سر دل / شکم درد / اسهال
  • افزایش ضربان قلب / تپش قلب / درد قفسه سینه / تنگی نفس / سرگیجه
  • مشکلات کبدی / زرد شدن چشم و پوست / احساس خستگی
  • تاری دید / مشکلات بینایی / دوبینی / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی / سیاهی رفتن چشم
  • مشکلات کلیوی / تورم دست ها و پاها / احتباس آب بدن / غبغب / تورم پلک و زیر چشم
  • تغییر رنگ ادرار / سوزش ادرار / تغییر بوی ادرار / تکرر ادرار / درد در زمان دفع ادرار
  • بی حوصلگی / ضعف / خونریزی لثه / تغییر در دوره های قاعدگی / خونریزی غیر معمول پریود
  • احساس طعم فلز در دهان / تنفس بد بو
توجه : در صورتی که دچار مشکلات قلبی باشید با مصرف کلاریترومایسین احتمال حمله قلبی و سکته مغزی افزایش پیدا می کند .در دوره مصرف این دارو هرگونه علائم حمله قلبی را بسیار جدی بگیرید.

چه داروهایی با کلاریترومایسین تداخل دارند؟

برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید می توانند با کلاریترومایسین تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این دارو ها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز کلاریترومایسین تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود اطلاع دهید .

برخی از داروهایی که با کلاریترومایسین تداخل دارند عبارتند از :

تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده