فواید و خواص فلفل دلمه ای+جدول ارزش غذایی

فواید فلفل دلمه ای

 فلفل دلمه ای با نام علمی Capsicum annuum L ، از خانواده فلفل آنوم (Capsicum annuum) است. گیاه فلفل دلمه ای ، بوته ای کوچک و پایا و از تیره بادنجانیان و سرده فلفل می باشد. فلفل دلمه ای مانند سایر فلفل ها ، تند نیست. تندی فلفل با مقیاس اسکویل اندازه گیری می شود ، در حالی که مقدار تندی فلفل دلمه ای صفر است ، مقدار تندی فلفل هالاپینو حدود 2500 الی 4000 و فلفل هابانرو مکزیکی 200000 الی 500000 می باشد! فلفل ها بومی مکزیک و دیگر مناطق آمریکای مرکزی هستند ، که در طول قرن های 16 و 17 میلادی از طریق مهاجران اسپانیایی و پرتغالی به سایر نقاط جهان گسترش یافته اند. امروزه فلفل در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یک محصول تجاری مهم پرورش داده می شود. فلفل های دلمه ای همانند دیگر گونه های فلفل دارای انواع مختلفی هستند. همه انواع فلفل در ابتدا سبز رنگ بوده به محض رسیدن ، به تدریج به رنگ ژنتیکی واقعی خود در می آیند یعنی ؛ نارنجی ، قرمز ، بنفش ، زرد و سبز. باید توجه داشت که تفاوت های تغذیه ای بین رنگ های مختلف فلفل ها وجود دارد به عنوان مثال ، مقدار ویتامین A در فلفل قرمز بیش از هشت برابر فلفل سبز است.

خلاصه ای از مزایای فلفل دلمه ای :

1. برای رژیم های غذایی کاهش وزن مناسب است

فلفل دلمه ای حاوی مقدار قابل توجهی از مواد مغذی گیاهی می باشد که برای جلوگیری و درمان بیماری ها کمک کننده است. فلفل دلمه ای در مقایسه با فلفل های دیگر کم کالری تر بوده ، مقدار چربی آن نیز کمتر است . صد گرم از آن فقط 31 کالری دارد. بنابراین برای رژیم های غذایی کاهش وزن بسیار مناسب می باشد.

2. سرشار از ویتامین C می باشد

فلفل دلمه ای تازه ، قرمز یا سبز ، یک منبع غنی از ویتامین C است. این ویتامین به ویژه در فلفل قرمز غلظت بسیار بالایی دارد. 100 گرم از فلفل قرمز در حدود 127.7 میکرو گرم یعنی حدود 213 درصد از نیاز روزانه توصیه شده از ویتامین C را فراهم می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی و محلول در آب است. در درون بدن انسان ، این ویتامین برای سنتز کلاژن مورد نیاز است. کلاژن پروتئین ساختاری اصلی در بدن است که برای حفظ یکپارچگی عروق خونی ، پوست ، اندام و استخوان ها مورد نیاز می باشد. مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C از بروز بیماری اسکوربوت جلوگیری می کند ؛ علاوه بر آن سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده ، مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونی افزایش می دهد و در عین حال با از بین بردن رادیکال های آزاد و مضر از بدن محافظت می کند.

3. برای سلامت چشم ها مفید است

همچنین فلفل دلمه ای حاوی مقادیر خوبی از ویتامین A می باشد. 100 گرم فلفل دلمه ای حاوی 3131 IU یا 101٪ از ویتامین A است. علاوه بر این ، فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی مانند آلفا کاروتن و بتا کاروتن ، لوتئین ، زآگزانتین و کریپتو گزانتین نیز در این فلفل ها موجود می باشد. این مواد آنتی اکسیدانی به محافظت از  سلامت کلی بدن در مقابل اثرات زیان آور رادیکال های آزاد که به خاطر استرس و بیماری ها و تغذیه نامناسب در بدن تشکیل می شوند کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در فلفل همچنین سلامت چشمان شما را حفظ کرده و پوست را سالم نگه می دارند و می توانند عملکرد مغز شما بهبود بخشند. (فلفل دلمه ای قرمز علاوه بر آنتی اکسیدان هایی که در بالا ذکر شد حاوی لیکوپن نیز می باشد.)

4. منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد

فلفل دلمه ای حاوی مواد معدنی ضروری نیز می باشد. برخی از مواد معدنی اصلی در این فلفل شامل آهن ، مس ، روی ، پتاسیم ، منگنز ، منیزیم و سلنیوم هستند. منگنز توسط بدن به عنوان کوفکتور برای آنزیم آنتی اکسیدانی ، سوپراکسید دیسموتاز استفاده می شود. سلنیوم عنصر کم‌ مقدار آنتی اکسیدانی است که به عنوان کوفکتور برای آنزیم و سوپراکسید دیسموتاز عمل می کند. فلفل دلمه ای همچنین منبع خوبی از ویتامین ها ی گروه B مانند نیاسین ، ویتامین B6 ، ریبوفلاوین و ویتامین B1  می باشد از طرفی هم فولات موجود در فلفل دلمه ای برای مادران باردار مفید است ، وجود فولات برای رشد مناسب نوزادان و جلوگیری نقایص مادرزادی ضروری می باشند. فلفل دلمه ای به ویژه ارقام زرد ، نارنجی و قرمز ، غنی از کاروتنوئیدها (از جمله بتا کاروتن) هستند . در مطالعه اخیر، تأثیر انجماد بر روی مقدارکاروتنوئید موجود در فلفل دلمه ای مورد بررسی قرار گرفت. محققان مشاهده کردند که محتوای کاروتنوئید فلفل دلمه ای خرد شده که به مدت 6 ماه در دمای بسیار پایین (-20C ) نگهداری شده بود به خوبی محافظت شده اشت. یعنی بین 80 تا 90 درصد از هر کاروتنوئید پس از انجماد فلفل دلمه ای حفظ می شود. می دانیم که همیشه مصرف سبزیجات به شکل تازه بهترین انتخاب است ، اما اگر مجبور به فریز کردن این سبزی شدید باز هم تا اندازه ای می توانید از خواص آن بهره مند شوید.

5. فلفل دلمه ای باعث کاهش احتمال بروز بیماری پارکینسون می شود

مصرف فلفل دلمه ای دو بار در هفته می تواند تا 30 درصد خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد. برای اطلاعات بیشتر به این مطلب مراجعه کنید:  فلفل دلمه ای باعث کاهش احتمال بروز بیماری پارکینسون می شود

جدول ارزش غذایی فلفل دلمه ای قرمز :

  • ارزش غذایی موجود در هر 100 گرم از فلفل دلمه ای قرمز خام به این شکل می باشد :
Principle Nutrient Value
انرژی 31 Kcal
کربوهیدرات 6.03 گرم
پروتئین 0.99 گرم
چربی کل 0.30 گرم
فیبر غذایی 2.1 گرم
Vitamins
فولات 46 میکرو گرم
ویتامین ب 3 0.979 میلی گرم
ویتامین ب 6 0.291 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.085 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.054 میلی گرم
ویتامین A 3131 IU
ویتامین C 127.7 میلی گرم
ویتامین E 1.58 میلی گرم
ویتامین K 4.9 µg
Electrolytes
سدیم 4 میلی گرم
پتاسیم 211 میلی گرم
Minerals
کلسیم 7 میلی گرم
مس 0.017 میلی گرم
آهن 0.43 میلی گرم
منیزیم 12 میلی گرم
منگنز 0.112 میلی گرم
فسفر 26 میلی گرم
سلنیوم 0.1 میکرو گرم
روی 0.25 میلی گرم

اثرات جانبی مصرف فلفل دلمه ای

  • بعضی از افراد ممکن است به فلفل حساسیت داشته باشند ، در نتیجه پس از خوردن فلفل در صورت بروز هر گونه نشانه ای از واکنش های آلرژیک  ، مانند اگزما ، خارش ، احتقان بینی یا مشکلات گوارشی ، از خوردن آن خودداری کرده با پزشکتان تماس بگیرید.
  • ممکن است به فلفل حساسیت نداشته باشید ولی دچار "عدم تحمل" (اینتولرانس) نسبت به فلفل باشید در این صورت ممکن است پس از خوردن فلفل دلمه ای علائمی مانند ، شکم درد ، اسهال یا استفراغ را تجربه کنید.

جدول مقایسه ای آنتی اکسیدان های فلفل دلمه ای ها

کدام رنگ فلفل بیشترین فعالیت آنتی اکسیدان را دارد؟ ارزش های ORAC در صد گرم از رنگ های مختلف فلفل دلمه ای به این منوال است :
  • فلفل دلمه ای زرد خام = 1،043
  • فلفل دلمه ای نارنجی خام = 984
  • فلفل دلمه ای سبز خام = 935
  • فلفل دلمه ای قرمز خام = 821
میزان هر آنتی اکسیدان در رنگ های مختلف فلفل متفاوت می باشد ، در جدول زیر این تفاوت ها را می توانید مشاهده کنید :  
نظرات: 0 مشاهده