فواید و خواص درمانی هندوانه + جدول ارزش غذایی

فواید غذایی و درمانی هندوانه

بوته هندوانه بوته هندوانه هندوانه با نام علمی Citrullus lanatus میوه ای متعلق به خانواده کدوییان (Cucurbitaceae ) و در سرده Citrullus ، می باشد . هندوانه از دسته صیفی‌جات است و در جالیز رشد می‌کند ، این میوه به طور گسترده ای در بسیاری از کشورهای استوایی کاشته می شود و در این مناطق یکی از عمده محصولات تجاری است. هندوانه بومی کشورهای جنوب آفریقا بوده و از آنجا به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری گسترش یافت. شکوفه های بوته هندوانه زرد رنگ بوده گرده افشانی آن بر عهده زنبور عسل می باشد. پوست میوه صاف ، ضخیم و دارای رنگ سبز بوده ، ممکن است راه راه های سبز تیره و یا نقطه های زرد رنگ داشته باشد و در داخل میوه ، گوشت آن آبدار بوده دارای عطر و طعم بی نظیر است. انواع رقم های هندوانه در سراسر جهان کشت می شود و دارای اندازه ، شکل و رنگ گوشته متفاوت (قرمز، نارنجی و زرد) می باشد. دانه های این میوه در یک سوم میانی هندوانه جای گرفته است.

11 فایده و خاصیت میوه هندوانه

1. سرشار از لیکوپن و آنتی اکسیدان های دیگر است

هندوانه کم کالری بوده حاوی آنتی اکسیدان فراوان می باشد و به علاوه منبع ویتامین ها و مواد معدنی است که می توانند به مبارزه با التهاب ، آسیب های رادیکال آزاد و جلوگیری از بیماری های جدی کمک کنند. هندوانه حاوی مقدار زیادی از لیکوپن است ، لیکوپن نوع خاصی از کاروتنوئید است که در حال حاضر محققان به دلیل ظرفیت آنتی اکسیدانی و مزایای بالقوه آن برای سلامتی ، علاقه زیادی به پژوهش در مورد آن دارند. لیکوپن ماده ای است که به بسیاری از میوه ها و سبزیجات ، از جمله هندوانه و گوجه فرنگی ، رنگ قرمز یا صورتی سیر می دهد. جالب است که در حالی که گوجه فرنگی دارای مقدار بیشتری از لیکوپن است ولی لیکوپن موجود در هندوانه راحت تر جذب بدن می شود. لیکوپن موجود در هندوانه آنتی اکسیدانی قوی است ، به این معنی که توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن را دارد .(رادیکال های آزاد می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند). علاوه بر این ، هندوانه حاوی بتا کاروتن و ویتامین C نیز می باشد که هر دو به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی قابل توجه و خواص ضد پیری ، می توانند از بروز بیماری ها جلوگیری کنند. افزایش آسیب های رادیکال های آزاد در بدن ، با شروع بیماری های جدی از جمله سرطان ، بیماری های قلبی و عروقی ، بیماری آلزایمر ، التهاب مفاصل و بسیاری از بیماری های دیگر مرتبط است. در حقیقت ، ایجاد رادیکال های آزاد در بدن ، منجر به افزایش سرعت روند پیری و بروز اکثر بیماری می شود. انواع مختلف هندوانه انواع مختلف هندوانه

2. به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

هندوانه می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند و از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند و همچنین به علت وجود اکسید نیتریک در این میوه ، می تواند به درمان طبیعی سرطان نیز کمک کند. مطالعات نشان داده اند که هندوانه یک منبع غنی از سیترولین می باشد ، سیترولین یک نوع خاص از اسید آمینه است که متابولیزه می شود تا به آرژینین در بدن تبدیل شود. آرژینین یک اسید آمینه ضروری است - یعنی ما باید آن را از منابع غذایی دریافت کنیم - و در سنتز اکسید نیتریک استفاده می شود که برای حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن مهم است.
مطلب پیشنهادی : کراتین چیست ؟
به عنوان منبع مهم ویتامین C ، هندوانه به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ، کوتاه کردن مدت بیماری ، بهبود علائم بیماری ، جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند. مطالعات همچنین نشان می دهند که ویتامین C موجود در هندوانه به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل استرس ضعیف شده است ، مفید می باشد. استرس یکی از بزرگترین دلایل التهاب مزمن است که ما در جامعه مدرن امروز شاهد آن هستیم.

3. به بهبود فشار خون بالا و سلامت قلب کمک می کند

مصرف هندوانه به جلوگیری از کمبود پتاسیم و منیزیم کمک می کند ، این دو ، مواد مغذی حیاتی هستند که برای کمک به درمان طبیعی فشار خون بالا استفاده می شوند. مصرف مقادیر مناسب پتاسیم و منیزیم در یک رژیم غذایی سالم با کاهش کلی خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی ارتباط دارد.
مطلب پیشنهادی : خواص موز
مطالعات منتشر شده در مجله Advances in Nutrition نشان داده است که مصرف غذاهای غنی از پتاسیم مانند میوه ها و سبزیجات می تواند به طور مثبت بر کاهش فشار خون در بزرگسالان تاثیر بگذارد ، که این هم در کاهش خطر بروز سکته مغزی و بیماری قلبی مفید است. مطالعات نشان داده اند که هندوانه می تواند به کاهش التهاب ، کاهش سفتی شریان ها ، تعادل کلسترول و بهبود فشار خون سیستولیک در بیماران مبتلا به فشارخون کمک کند. همچنین لیکوپن ، یعنی کاروتنوئیدی که به فراوانی در هندوانه یافت می شود ، می تواند عملکرد قلبی را بهبود بخشد.

4.  دردهای عضلانی را کاهش می دهد

مطالعات نشان داده است که از آنجایی که هندوانه حاوی اسید آمینه ی "ال سیترولین" است در کاهش درد عضلانی موثر می باشد. یک مطالعه در مجله Agricultural and Food Chemistry به بررسی تاثیرات آب هندوانه به عنوان یک نوشیدنی کاربردی برای ورزشکاران پرداخت و مشاهده کرد که 24 ساعت بعد از مصرف آب هندوانه ، بهبود ضربان قلب و کاهش درد عضلانی در ورزشکاران اتفاق می افتاد. علاوه بر این ، از جمله فواید مصرف هندوانه ، تامین ویتامین C است که در مطالعات نشان داده شده است برای محافظت از غضروف و استخوان ها ، در ترمیم تاندون ها و رباط ها ضروری می باشد و به بهبود زخم کمک می کند. همچنین دریافت مقادیر مناسب پتاسیم و منیزیم از مواد غذایی طبیعی برای بهبود عضلات و کاهش درد نیز مهم است. پتاسیم نیز در پیشگیری از گرفتگى عضله و سرعت بخشیدن به بهبود آسیب های ورزشی کمک کننده است. پس به جای مصرف نوشیدنی های انرژی زا که حاوی قند فراوان بوده و دارای ویتامین ها و مواد معدنی مصنوعی هستند ، سعی کنید از آب هندوانه استفاده کنید.

5. برای جلوگیری از بروز سنگ کلیه مفید است

مطالعات نشان داده اند که پتاسیم موجود در سبزیجات و میوه ها (مانند هندوانه) در تمیز کردن سموم و شستشوی مواد زائد از خون بسیار مفید می باشند و به جلوگیری از بروز سنگ کلیه کمک می کنند. هنگامی که خون ، بیش از اندازه با سموم آلوده شد ، در کلیه که عضوی آسیب پذیر است رسوب ایجاد می شود. این می تواند منجر به غلظت بالای اسید اوریک در خون شود و به طور بالقوه باعث ایجاد سنگ کلیه ، نقرس و سایر معضلات دردناک در بدن شود.
مطلب پیشنهادی : علائم سنگ کیسه صفرا
میوه هندوانه همچنین یک دیورتیک طبیعی است ، به این معنی که به افزایش تولید ادرار و خروج مواد زائد از بدن کمک می کند. در حالی که نوشیدنی های کافئین دار و الکل نیز به عنوان دیورتیک ها عمل می کنند ، اما این دو ماده به کلیه ها فشار می آورند ، در حالی که هندوانه این گونه نمی باشد.

6. به سم زدایی بدن کمک می کند

بیشتر محتوای هندوانه از آب تشکیل شده است به شکلی که حدود 91 درصد میوه آب است. خوردن میوه ها و سبزیجاتی که مقدار زیادی آب دارند ، در واقع به بدن در سم زدایی و از بین بردن آب و مایعات بیش از حد موجود در بدن ، کاهش نفخ و تورم کمک می کند. پتاسیم و منیزیم نیز برای سم زدایی مهم هستند. پتاسیم به عنوان یک الکترولیت عمل می کند و گردش خون سالم را افزایش می دهد ، همچنین به کنترل جریان خون و میزان هیدراتاسیون در بدن کمک می کند و اجازه می دهد اکسیژن به سلول های شما منتقل شود. در عین حال ، پتاسیم حفظ تعادل آب در روده و جلوگیری از دهیتراته شدن بدن را تسهیل می کند. هندوانه سرشار از آب بوده و هضم آن آسان است در نتیجه ، می تواند به عنوان درمان طبیعی برای اسهال ، عمل کند. هندوانه همچنین یک غذای قلیایی محسوب می شود ، به این معنی که کمک می کند تا سطح PH بدن را به سطح طبیعی خود برساند. اعتقاد بر این است که احتمال بروز بیماری در محیط قلیایی بدن در مقایسه با یک محیط اسیدی کمتر است. مصرف فراوان غذاهای قلیایی باعث کاهش التهاب شده و در نتیجه می تواند بدن شما را در مقابل بیماری ایمن تر کند.

7. می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

کاروتنوئید لیکوپن موجود در هندوانه در مبارزه با سرطان پستان و پروستات کمک کننده است. تحقیقات نشان داده است که لیکوپن نقش مهمی را در حفظ غشای سلولی ایفا می کند تا سلول بتواند خود را از سموم که به طور بالقوه باعث مرگ سلول یا جهش می شود محافظت کند. هندوانه همچنین یک منبع عالی از آنتی اکسیدان های ویتامین C و ویتامین A است که هر دو به مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد و جلوگیری از جهش های مضر DNA که منجر به تشکیل تومورهای سرطانی می شوند ، کمک می کنند. مطالعات نشان داده است که دوزهای بالای ویتامین C می تواند اثرات ضد سرطانی برخی از داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی را تقویت کند.
مطلب پیشنهادی : درمان گیاهی پسوریازیس

8. به سلامت پوست کمک می کند

مطالعات نشان داده اند که هندوانه دارای آنتی اکسیدان فراوان از جمله مقدار زیادی از ویتامین C و ویتامین A است که هر دو نقش مهمی در حفظ سلامت پوست ، به خصوص با افزایش سن دارند. آنتی اکسیدان هایی مانند این دو ، از پوست در برابر آسیب های رادیکال های آزاد که به دلیل قرار گرفتن پوست در معرض نور ماوراء بنفش در طول دوران زندگی انسان ایجاد می شود ، محافظت می کنند. محققان به این نتیجه رسیدند که غذاهای حاوی ویتامین C مانند هندوانه مزایایی همچون افزایش سنتز کلاژن ، محفاظت در برابر اشعه های ماوراء بنفش A و B ، رفع هایپرپیگمنتیشن پوست و بهبود التهاب پوست را در پی دارد . همچنین هندوانه منبعی سالم برای تامین ویتامین A می باشد که برای بهبود زخم و رشد دوباره پوست مفید است. ویتامین A برای کمک به تشکیل سلول های اپیتلیال (پوست) مورد نیاز است و یک کمک قدرتمند در مبارزه با سرطان پوست می باشد. علاوه بر این ، هندوانه حاوی منگنز است ، که نشان داده شده است که با کمک به تولید کلاژن ، برای سلامت و ظاهر پوست مفید است. کلاژن یک جزء ساختاری مهم است که قابلیت ارتجاعی پوست را فراهم می کند . منگنز همچنین به عنوان یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان عمل کرده ، به کاهش تورم و عفونت در پوست کمک می کند. هندوانه برای سلامت چشم مفید است هندوانه برای سلامت چشم مفید است

9. برای سلامت چشم مفید است

هندوانه همچنین حاوی مواد مغذی مهمی از جمله بتا کاروتن ، ویتامین A ، ویتامین C ، لوتئین و زآگزانتین می باشد که در حفظ سلامت چشم ضروری هستند. مطالعات نشان داده است برای مثال کمبود جدی ویتامین A ، می تواند به دژنراسیون ماکولا یا ضخیم شدن قرنیه و در نهایت حتی به نابینایی منجر شود. هندوانه منبع خوبی از بتا کاروتن است ، بتا کاروتن فرمی از ویتامین A می باشد که در گیاهان یافت می شود ، این ماده در جلوگیری از دژنراسیون وابسته‌ به‌ سن ماکولا ، که علت اصلی کوری ناشی از افزایش سن است ، نقش مهمی دارد.

10. می تواند به کاهش وزن کمک کند

با توجه به محتوای آب فراوان ، هندوانه بسیار کم کالری می باشد. با فقط 46 کالری در هر پیمانه ، هندوانه می تواند میان وعده ای سالم و مفید باشد. اگر برای کاهش وزن ورزش می کنید ، هندوانه می تواند به افزایش عملکرد ورزشی و کاهش زمان ریکاوری بدن بعد از ورزش کمک کند. علاوه بر این هندوانه ، به این دلیل که منبع خوبی از پتاسیم و منیزیم است ، برای کسانی که از لحاظ جسمی فعال هستند نیز مفید می باشد. پتاسیم به عنوان یک واسودیلاتور محسوب می شود در نتیجه به افزایش جریان خون کمک می کند. این باعث می شود که عضله ها سریعتر بهبود یابند و باعث کاهش استرس در بدن طی فرایند ساخت ماهیچه ، قدرت و استقامت بدنی می شود. همچنین تحقیقات نشان داده است مصرف ویتامین C می تواند باعث افزایش مصرف اکسیژن در طی تمرین شده و برای حفظ عملکرد مناسب دستگاه تنفسی مهم است.

11. برای کاهش رفلاکس معده کمک کننده است

بعضی محققان هندوانه را برای کمک به درمان طبیعی رفلاکس اسید موثر می دانند. هندوانه به بهبود سلامت دستگاه گوارش و تنظیم سطح pH کمک می کند ، و در عین حال برای کاهش التهاب و کاهش تولید اسید در سراسر بدن مفید است.

عوارض جانبی مصرف هندوانه

  • هندوانه معمولا منجر به حساسیت و یا تداخل دارویی نمی شود. با این حال ، هندوانه به دلیل داشتن محتوای قند نسبتا بالا ، بهتر است در حد اعتدال خورده شود.
  • از آنجا که هندوانه دارای مقدار زیادی قند و کربوهیدرات بوده ، ولی عملا مقدار زیادی پروتئین یا چربی های سالم ندارد ، بنابراین خوردن مقدار زیادی هندوانه در یک وعده می تواند به سرعت سطح قند خون را افزایش دهد. برای افرادی که دارای بیماری های مرتبط با مقاومت انسولین هستند ، از جمله افرادی که پیش دیابتی دارند یا مبتلا به دیابت هستند ، بهتر است از میوه هایی با محتوای قند پایین تر که دارای فیبر بیشتری نیز هستند ، مانند انواع توت ها استفاده کنند.

جدول ارزش غذایی هندوانه

  • ارزش غذایی موجود در هر 100 گرم از هندوانه تازه به این شکل می باشد :
Principle Nutrient Value
انرژی 30 Kcal
کربوهیدرات 7.6 گرم
پروتئین 0.6 گرم
چربی کل 0.15 گرم
کل قدرت آنتی اکسیدانی اندازه گیری شده (مقدار ORAC) 142 µmol TE/100 g
فیبر غذایی 0.4 گرم
Vitamins
فولات 3 میکرو گرم
ویتامین ب3 0.178 میلی گرم
ویتامین ب5 0.221 میلی گرم
ویتامین ب6 0.045 میلی گرم
ویتامین ب1 0.033 میلی گرم
ویتامین  A 569 IU
ویتامین  C 8.1 میلی گرم
ویتامین  E 0.05 میلی گرم
Electrolytes
سدیم 1 میلی گرم
پتاسیم 112 میلی گرم
Minerals
کلسیم 7 میلی گرم
مس 42 میکرو گرم
آهن 0.24 میلی گرم
منیزیم 10 میلی گرم
منگنز 0.038 میلی گرم
روی 0.10 میلی گرم
Phyto-nutrients
آلفا کروتین 303 میکرو گرم
بتا کریپتو گزانتین 78 میکرو گرم

زآگزانتین - لوتئین

8 میکرو گرم
لیکوپن 4532 میکرو گرم
  هندوانه برای رشد مطلوب به یک دوره طولانی و گرم (با درجه حرارت حدود 27 درجه) نیاز دارد. بهتر است که هندوانه ها در خاک با pH بین 6 تا 6.8 پرورش داده شوند ، به این معنی که زمین باید کمی اسیدی باشد. علاوه بر گرما و خاک اسیدی ، هندوانه همچنین به مقدار زیادی آب نیاز دارد .

تاریخچه مختصر هندوانه

اعتقاد بر این است که هندوانه های بومی و وحشی ، تلخ بوده اند و در انواع ، رنگ ها و طعم های مختلف در سراسر آفریقا رشد می کردند. امروزه برآورد می شود که بیش از 1200 نوع مختلف هندوانه در سراسر جهان رشد می کنند. گیاه هندوانه حداقل از زمان هزاره دوم قبل از میلاد در مصر کشت می شده است. شواهدی وجود دارد که هندوانه در منطقه وادی نیل در طول هزاره دوم قبل از میلاد استفاده می شد و همچنین دانه های هندوانه در دودمان دوازدهم و حتی در آرامگاه فرعون توت‌ عنخ‌ آمون یافت شده اند. در قرن دهم محبوبیت هندوانه به بخش هایی از هند و چین گسترش یافت. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده