چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می زنند؟

آیا می دانستید پشه یکی از بزرگترین قاتلان انسانی بر روی زمین است ؟ پشه می تواند ناقل بیماری هایی مانند: ویروس زیکا ، تب زرد ، مالاریا و سایر بیماری های خطرناک باشد.هیچ گونه و موجود دیگری بر روی زمین وجود ندارد که این میزان انسان را به کام مرگ فرستاده باشد.انسان ها یکی از خونخوارترین و قاتل ترین موجودات زمین هستند و هر ساله حدود 475000  نفر توسط عوامل انسانی کشته می شوند در حالی که پشه ها هر ساله مسئول مرگ بیش از 725000 نفر هستند. با وجود این انسان ها از سایر موجودات (مانند عنکبوت ، مار و عقرب) بیشتر از پشه وحشت دارند.بیش از 3000 نوع پشه در سراسر جهان وجود دارد.برخی از این پشه ها خون آشام نیستند و برخی دیگر که خون آشام هستند هم خون انسان را نمی خورند. برخی از عوامل وجود دارد که باعث می شود پشه ها به برخی از افراد علاقه بیشتری داشته باشند و برخی از افراد بیشتر دچار پشه زدگی می شوند.در ادامه این مطلب به برخی از دلایلی که ممکن است باعث شوند پشه شما را بیشتر نیش بزند اشاره شده است.

دلایل اینکه پشه شما را بیشتر نیش میزند

1 ) عرق کردن

مواد موجود در عرق مانند اسید لاکتیک ، آمونیاک و اسید اوریک باعث علاقه پشه به نیش زدن شما می شود.پشه ها به اسید لاکتیک علاقه شدیدی دارند و زمانی که شما فعالیت بدنی می کنید ، اسید لاکتیک در عضلات شما جمع شده و بخش از آن توسط عرق از بدن خارج می شود.علاوه براین فعالیت بدنی شدید موجب افزایش غلظت دی اکسیدکربن در خون می شود که پشه ها به صورت طبیعی به دی اکسید کربن شدیدا جذب می شوند.

2 ) پوشیدن لباس های تیره

تحقیقات نشان داده است که پشه ها به رنگ های تیره بیشتر جذب می شوند.حتی گفته می شود در تاریکی شب نیز پشه ها به راحتی اهداف خود را پیدا می کنند و بازهم به رنگ ها و لباس های تیره تمایل بیشتری نشان می دهند.

3 ) مصرف غذاهای شور و شیرین

برخی از غذاهایی که مصرف می کنیم می تواند باعث جذب پشه ها شود.تنقلات ، آجیل های شور ، شیرینی ها و غذاهایی که نمک و سدیم بالایی دارند می تواند باعث جذب بیشتر پشه ها شوند.این نوع رژیم غذایی باعث افزایش تولید اسید لاکتیک در بدن می شود.مصرف میوه هایی مانند موز ، آووکادو ، میوه های خشک و حتی سیب زمینی و لوبیا نیز می تواند باعث افزایش تولید اسید لاکتیک در بدن شود. همچنین مصرف شیرینی جات هم تقریبا همین تاثیر را دارد و علاوه بر این پشه ها مزه شیرین و کربوهیدرات ها و قند خون را بسیار دوست دارند.

4 ) عطر و بوی گل

پشه ها به عطرها و بوی خوش و مخصوصا بوی گل ها علاقه بسیار زیادی دارند.

5 ) باکتری ها

پشه ها به باکتری های موجود بر روی پوست نیز علاقه مند هستند.هر چقدر بهداشت فردی خود را بهتر رعایت کنید احتمال نیش زدن پشه کمتر می شود.

6 ) بارداری

تحقیقات نشان داده است که در دوران بارداری احتمال نیش زدن پشه افزایش پیدا می کند.در واقع زنان باردار دوبرابر بیشتر در معرض نیش پشه قرار دارند.به طور کلی دمای بدن زنان باردار بیشتر است و دی اکسید کربن موجود در خون زنان باردار نیز بیشتر از حالت معمول است و به همین دلیل پشه ها علاقه بیشتری برای نیش زدن زنان باردار دارند.
نظرات: 0 مشاهده