فواید و خواص درمانی هلو + جدول ارزش غذایی

فواید غذایی و درمانی هلو

درخت هلو درخت هلو میوه هلو با نام علمی Prunus persica متعلق به سرده پرونوس (Prunus) و خانواده گل سرخیان (Rosaceae) می باشد. شواهد پرورش درخت هلو به 1100 سال قبل از میلاد بر می گردد. درخت هلو درختی کوچک است که به 7.6 تا 9 متر ارتفاع می رسد. ارقام مختلف هلو در سراسر جهان رشد می کنند که بر اساس نوع هلو و مناطقی که در آن رشد می کنند دارای رنگ ، اندازه و ویژگی های متفاوت هستند. درخت هلو در شرایط آب و هوایی خشک و معتدل بهتر رشد می کند. این درخت هر سال در فصل بهار شکوفه داده و در اوایل تابستان میوه می دهد. میوه آن حدودا دارای قطر 7 الی 10 سانتی متری است و حدود 130-160 گرم وزن دارد. هلو یک میوه کلیماکتریک است و پس از برداشت ، همچنان به رسیده شدن ادامه می دهد. اگر هلوهایی که خریداری کرده اید نرسیده و کال هستند ، می توانید آن ها را چند روز در آشپزخانه بیرون از یخچال نگهداری کنید تا برسند. در دمای اتاق ، انتظار می رود هلو های رسیده تا حدود یک هفته دوام بیاورد. کمپوت هلو یکی دیگر از راه های استفاده از میوه هلو است با این حال ، هلوی کمپوت شده ممکن است بعضی مواد مغذی خود را از دست بدهد ، برای مثال محتوای آنتی اکسیدانیش 21 درصد کمتر از هلوی تازه می باشد.

فواید و خواص هلو

1. با رادیکال های آزاد مبارزه می کند

یکی از بزرگترین ویژگی های تغذیه ای هلو ، مقدار زیاد آنتی اکسیدان های  موجود در این میوه خوشمزه است. هلو دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد که برای مبارزه با بیماری و کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک کننده است. رادیکال های آزاد می توانند موجب انواع آسیب ها به ارگان های مختلف بدن شوند و باعث بروز بیماری ها شده به سلول ها آسیب برسانند. یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها بهترین و طبیعی ترین را دفاع در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد (استرس اکسیداتیو) است. در واقع ، بسیاری از آب میوه ها (از جمله آب هلو تازه) فرآیند کاهش استرس اکسیداتیو را فقط 30 دقیقه پس از مصرفشان آغاز می کنند. تحقیقات نشان می دهد که سطح آنتی اکسیدان ها در پوست هلو از پالپ این میوه بیشتر است. اسید کافئیک یک آنتی اکسیدان است که به مقادیر فراوان در هلو یافت می شود. اسید کافئیک از بدن در برابر کپک آفلاتوکسین که سرطان زا می باشد محافظت می کند ، آفلاتوکسین اغلب در انواع خاصی از مواد غذایی مانند بادام زمینی ، کره بادام زمینی و سایر مغزیجات ممکن است یافت شود. در بین آنتی اکسیدان های آزمایش شده ، اسید کافئیک بیشترین تاثیر را در کاهش آفلاتوکسین از خود نشان می دهد یعنی چیزی حدود 95 درصد! با توجه به شواهد بسیاری که آفلاتوکسین را با سرطان مرتبط می سازد ، وجود اسید کافئیک در هلو از جمله دلایل مهم برای مصرف این میوه به طور منظم است.
مطلب پیشنهادی : خواص ریحان

2. در مبارزه و جلوگیری از سرطان مفید است

مثل بسیاری از مواد غذایی طبیعی و تازه ، هلو قویا با پیشگیری و رفع سرطان های مختلف ارتباط دارد ، یک مطالعه که در سال 2014 توسط محققان در Texas A & M  انجام شد ، نشان می دهد که پلی فنول های موجود در هلو (و آلو) با موفقیت رشد و متاستاز (گسترش به سایر اندام ها) سلول های سرطان پستان را مهار می کنند. این محققان توصیه می کنند که بیماران مبتلا به سرطان پستان روزانه دو تا سه هلو بخورند تا اثرات محافظتی این میوه را در بیماری سرطان تجربه کنند. مطالعه دیگری از سوی همان دانشگاه نشان داد که این پلی فنول ها نه تنها باعث کاهش سرعت رشد سرطان پستان می شوند ، بلکه بدون این که به سلول های سالم صدمه برسانند سلول های سرطانی را از بین می برند. آنتی اکسیدان اسید کافئیک که به فراوانی در هلو یافت می شود ، می تواند یک نوع فیبرو کارسینوم را مهار کند ، فیبرو کارسینوم توموری است که در بافت پيوندی رشته ای رشد می کند. در تحقیقات انجام شده توقف رشد برخی از سرطان های روده بزرگ نیز با مصرف هلو و میوه های مشابه آن مشاهده شده است. علاوه بر این ، تنها پالپ و پوست هلو نیست که در مبارزه با بیماری سرطان بسیار سودمند است. در طب سنتی آسیایی ، برای هزاران سال دانه هلو (که دورن هسته می باسد) برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. در سال 2003 ، دانشمندان دریافتند که ترکیبات دانه های هلو باعث کاهش رشد پاپیلوما (تومور) بر روی پوست شده و در عین حال باعث کاهش سرعت سرطان‌ زایی آن ها می شود یعنی کاهش روند تبدیل تومورهای خوش خیم به سرطان. همچنین از شکوفه های درخت هلو می توان برای سلامت پوست استفاده کرد. عصاره شکوفه های هلو ، حاوی آنتی اکسیدان بوده ، پوست شما را از آسیب های UV و تشکیل سرطان پوست محافظت می کند. هلو همچنین می تواند به بیماران سرطانی که کموتراپی انجام می دهند ، کمک کند. یکی از عوارض جانبی استفاده از بعضی از داروهای شیمی درمانی می تواند هپاتوتوکسیسیتی باشد. در یک مطالعه که در سال 2008 در کره انجام شد نشان داده شد که ، پوست هلو میزان آسیب کبدی را کاهش می دهد. شکوفه درخت هلو شکوفه درخت هلو

3. به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند

با افزایش میزان چاقی مفرط ، احتمال بروز سندرم متابولیک نیز افزایش می یابد. این سندرم می تواند در گروه های سنی مختلف از نوجوانان گرفته تا سالمندان بروز کند و در صورتی که این سندرم بدون درمان باقی بماند ، خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.
مطلب پیشنهادی : برنامه کاهش وزن
با این حال ، هلو (همراه با آلو و زردآلو) برای جلوگیری از وقوع سندرم متابولیک و بیماری های قلبی عروقی مفید است. اثبات شده است که این میوه ها یک ترکیب منحصر به فرد زیست فعال دارند که به بهبود افرادی که در خطر بروز بیماری قلبی هستند کمک می کنند. با مصرف این میوه ها می توان به درمان انواع مختلف سندرم متابولیک ، از جمله دیابت ، کلسترول ، التهاب و افزایش وزن کمک کرد. یک مطالعه به بررسی تأثیر جایگزینی نوشیدنی های حاوی شکر با آب میوه های طبیعی که غنی از پلی فنل ها هستند پرداخته و دریافتند که این جایگزینی تأثیر معنی داری بر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. البته مصرف میوه ها به شکل طبیعی آن بهتر از مصرف آن ها به شکل آب میوه است. در یک مطالعه در چین اثرات مصرف بیشتر بیوفلاونوئید موجود در میوه ها ، از جمله میوه هلو را بر روی بیش از 1300 نفر مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که با مصرف این میوه ها به ویژه در زنان ، چربی خون کاهش پیدا می کند. در نتیجه خطر بروز بیماری های قلبی می تواند کاهش پیدا کند.

4. به کاهش التهاب در بدن کمک می کند

چنین گمان می رود که التهاب در ریشه بسیاری از بیماری ها باشد و خوشبختانه هلو و دیگر میوه ها کمک می کنند تا سطح التهاب در بدن کاهش یابد. در میان بسیاری از توانایی های ضد التهابی این میوه ، مصرف هلو باعث کاهش تولید سیتوکین های التهابی می شود و هیستامین های موجود در جریان خون را که می تواند منجر به واکنش های آلرژیک شود ، کاهش می دهد. برای بهره بردن از خواص هلو بهتر است هلو را به صورت تازه مصرف کنید.
مطلب پیشنهادی : کراتین چیست؟

5. برای درمان اختلالات گوارشی مفید است

نه تنها عصاره شکوفه های هلو از سرطان های خاص جلوگیری می کند ، بلکه درمان مناسبی برای برخی از اختلالات روده ای نیز می باشد که به عنوان اختلالات حرکتی شناخته شده اند. اختلالات حرکتی شامل مواردی مانند بیماری ریفلاکس گاستروازوفاژیال (GERD) ، یبوست ، اسهال و بسیاری دیگر است. عصاره گل هلو  یک عامل پروکینتیک (تسهیل‌کننده حرکات روده) موثر است. 

6. به از بین بردن قارچ و مخمر کاندیدا کمک می کند

کاندیدا ، شایع ترین عفونت مخمری است. هلو با دارا بودن ترکیبی از پلی فنول ها ، بیوفلاونوئیدها و تانن ها می تواند باعث توقف رشد باکتری های کاندیدا شده و آن ها را از بین ببرد.

7.  به حفظ سلامت چشم ها کمک می کند

از آنجایی که این میوه حاوی آنتی اکسیدان های قوی ای مانند لوتئین می باشد ،  در نتیجه می تواند به محافظت از سلامت چشم های شما کمک کننده باشد و آن ها را سالم نگه دارد. کاروتنوئید ها نیز از بیماری هایی مانند دژنراسیون وابسته ‌به‌ سن ماکولا ، که با آسیب زساندن به سلول های ماکولا می تواند به نابینایی و تاری دید منجر شود ، جلوگیری می کند.

اثرات جانبی مصرف هلو

  • هلو ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود ، معمولا علائم آلرژی هلو خفیف است .
  • به عنوان یک میوه ، هلو احتمالا بهتر است در ساعات اولیه روز استفاده شود ، نتایج یک مطالعه نشان دهنده ی ارتباط بین مصرف شبانه هلو و شاخص توده بدنی (BMI) و افزایش وزن بوده است.
  • همچنین مقادیر کمی از سیانور در دانه های هلو وجود دارد.

ارزش غذایی میوه هلو :

  • میوه هلو کم کالری می باشد (100 گرم از این میوه فقط 39 کالری دارند) و حاوی چربی اشباع نیستند.
  • مقدار کل آنتی اکسیدانی اندازه گیری شده (ارزش ORAC) از 100 گرم میوه هلو 1814 TE (معادل Trolox) است.
  • هلوهای تازه یک منبع خوب ​​از ویتامین C هستند ، ویتامین C اثرات آنتی اکسیدانی دارد و برای ساختن بافت همبند در بدن انسان مورد نیاز است. مصرف غذاهای غنی از ویتامین C به ایجاد مقاومت در برابر عوامل عفونت ، کمک کرده و همچنین در کاهش رادیکال های آزاد مضر در بدن کمک کننده می باشد.
  • میوه هلوی تازه حاوی مقداری از ویتامین A و بتا کاروتن می باشد. بتا کاروتن یک پرو ویتامین است که در داخل بدن به ویتامین A تبدیل می شود. وجود ویتامین A برای دید در شب ضروری است. همچنین برای حفظ سلامت پوست و غشاهای مخاطی ، ضروری می باشد. علاوه بر این مصرف میوه های طبیعی غنی از ویتامین A ، به محافظت در برابر سرطان های ریه و دهان کمک می کند.
  • میوه هلو غنی از بسیاری از مواد معدنی حیاتی مانند پتاسیم و آهن است. آهن برای تشکیل گلبول های قرمز مورد نیاز است و پتاسیم هم جزء مهمی از مایعات و سلول های بدن است که به تنظیم میزان تپش قلب و فشار خون کمک می کند.
  • میوه هلو شامل آنتی اکسیدان های فلاونوئید پلی فنولی مانند لووتین ، زآگزانتین و بتا کریپتوگزانتین می باشد و این ترکیبات در برابر رادیکال های آزاد که نقش مهمی در روند پیری و بیماری های مختلف دارند از بدن محافظت می کنند.
  • ارزش غذایی موجود در هر  100 گرم از هلوی تازه به این شکل می باشد :
Principle Nutrient Value
انرژی 39 Kcal
کربوهیدرات 9.54 گرم
پروتئین 0.91 گرم
چربی کل 0.25 گرم
فیبر غذایی 1.5 گرم
Vitamins
فولات 4 مبکرو گرم
ویتامین ب 3 0.806 میلی گرم
ویتامین ب 5 0.153 میلی گرم
ویتامین ب 6 0.025 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.031 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.024 میلی گرم
ویتامین A 326 IU
ویتامین C 6.6 میلی گرم
ویتامین E 0.73 میلی گرم
ویتامین K 2.6 میکرو گرم
Electrolytes
پتاسیم 190 میلی گرم
Minerals
کلسیم 6 میلی گرم
مس 0.068 میلی گرم
آهن 0.25 میلی گرم
منیزیم 9 میلی گرم
منگنز 0.61 میلی گرم
فسفر 11 میلی گرم
روی 0.17 میلی گرم
Phyto-nutrients
بتا کروتن 162 میکرو گرم
بتا کریپتو گزانتین 67 میکرو گرم
لوتئین - زآگزانتین 91 میکرو گرم
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده