سوربیتول - تداخل ، عوارض جانبی و نحوه مصرف پودر Sorbitol

پودر سوربیتول چیست ؟

پودر سوربیتول نوعی ملین است که معمولا برای درمان یبوست مورد استفاده قرار می گیرد.توجه داشته باشید که مصرف سوربیتول می تواند عادت ایجاد کند و به محض درمان باید به تدریج قطع شود.قبل از مصرف این دارو مطمئن شوید که به پودر سوربیتول حساسیت ندارید.علاوه بر این در دوره مصرف پودر سوربیتول از مصرف سایر نرم کننده ها و مسهل ها خودداری کنید. پودر سوربیتول چیست ؟ پودر سوربیتول چیست ؟ برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما مضر نیست ، قبل از مصرف سوربیتول در صورتی که هر کدام از مشکلات زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید.
  • در صورتی که به سوربیتول حساسیت دارید
  • اگر حالت تهوع و استفراغ و درد شدید معده دارید
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید

مصرف پودر سوربیتول در دوران بارداری

مضرات مصرف سوربیتول در دوران بارداری بر روی جنین هنوز به صورت کامل مشخص نیست.در دوران بارداری قبل از مصرف سوربیتول ، حاملگی خود را به پزشک گزارش دهید.

مصرف سوربیتول در دوران شیردهی

هنوز به صورت کامل مشخص نیست که سوربیتول از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود یا خیر. در دوران شیردهی فقط با تجویز پزشک سوربیتول مصرف کنید.
توجه : توصیه می شود پودر سوربیتول را بیش از 1 هفته مصرف نکنید مگر با توصیه و تجویز پزشک متخصص

در صورت فراموش کردن مصرف پودر سوربیتول چه کنم ؟

در صورتی که پزشک برای شما مصرف زمان بندی شده پودر سوربیتول را تجویز کرده است ، در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری ، داروی خود را مصرف کرده و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید. در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک می شوید دوز فراموش شده را رها کنید.
 

در صورت مصرف بیش از حد سوربیتول چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با پودر سوربیتول مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. با وجود اینکه این دارو روش معمول و مطمئنی برای خودکشی کردن نیست ولی اوردوز و مصرف بیش از حد سوربیتول می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. خودکشی نمایشی با پودر ملین ، روش مناسب و تمیزی برای جلب توجه دیگران نیست .

عوارض جانبی سوربیتول

این دارو می تواند مانند سایر داروها عوارض جانبی در پی داشته باشد. شما ممکن است هیچکدام از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند. پزشک شما به این دلیل این دارو را برایتان تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف سوربیتول از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است . در صورتی که با مصرف سوربیتول هرگونه علائمی از آلرژی و حساسیت در خود مشاهده کردید مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. علائم حساسیت به سوربیتول عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، خشکی دهان و گلو ، تورم لب و زبان ، گرفتگی گوش ، تنگی نفس و ... در صورتی که عوارض جانبی زیر به مدت طولانی و با شدت زیاد بوجود آمد ، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
  • گرفتگی شدید معده / درد معده / سوزش سر دل / تهوع و استفراغ
  • اسهال شدید / شکم درد / مدفوع خونی / مدفوع بسیار سیاه
  • نفخ / تحریک رکتوم
  • و...

تداخل دارویی سوربیتول

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بوجود آمدن عوارض جانبی ناخواسته شود. با وجود اینکه این دارو تداخل کمی با سایر داروها دارد توصیه می شود در زمان تجویز سوربیتول ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

کاربرد سوربیتول در بدنسازی برای پاکسازی روده و کبد

برخی از ورزشکاران رشته بدن سازی بعد از مصرف دوره های داروی استروئیدی برای پاکسازی کبد خود از پودر سوربیتول همراه با عرق کاسنی استفاده می کنند. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©  
نظرات: 0 مشاهده