فواید غذایی و دارویی عناب + جدول ارزش غذایی

فواید غذایی و دارویی عناب

درخت عناب درخت عناب عناب که به عنوان خرمای سرخ چینی () نیز شناخته می شود ، بومی چین است. نام علمی آن Ziziphus jujuba بوده متعلق به خانواده Rhamnaceae (عنابیان) تیره‌ای از گل‌سرخ‌سانان می باشد. این میوه علاوه بر سرزمین اصلی اش یعنی چین در کره ، ژاپن و بسیاری از مناطق خاورمیانه ، هم در طبیعت به صورت وحشی می روید و هم در باغستان ها کشت می شود. عناب خشک سرشار از انرژی ، مواد معدنی و ویتامین های ضروری می باشد. ارتفاع درخت عناب تا پنچ الی هفت متر می رسد. این گیاه در برابر خشکسالی مقاوم تر از بسیاری از درختان میوه دیگر می باشد. درخت عناب در اوایل تابستان شکوفه های سفید متمایل به سبز روشن می دهد. بیش از حداقل 400 گونه میوه عناب در اندازه ها و اشکال مختلف بسته به نوع رقم آن عرضه می شود. اندازه هر میوه عناب در حدود سه الی شش سانتی متر است که در شکل های بیضی ، گرد ، کشیده و استوانه ای یافت می شود. عناب حاوی طیف وسیعی از انواع مختلفی از مواد مغذی از جمله منیزیم ، پتاسیم ، مس ، نیاسین ، کلسیم ، منگنز ، فسفر و آهن است. این میوه ها سیستم ایمنی بدن تقویت کرده و با عفونت ها مبارزه می کنند ، که شاید به همین دلیل است که برای هزاران سال در دنیا برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته اند. مطالعات پزشکی نشان داده است که میوه عناب و عصاره آن باعث کاهش فشار خون ، رفع بیماری کبدی ، درمان کم خونی و در مهار رشد سلول های توموری که می توانند منجر به لوسمی شود ، مفید می باشد. عصاره عناب همچنین در محصولات مراقبت از پوست برای کاهش چین و چروک پوست ، رفع خشکی پوست و درمان آفتاب سوختگی استفاده می شود.

فواید عناب برای سلامتی

1. دارای خاصیت های ضد سرطان است

در مطالعات انجام شده ، آب استخراج شده از عناب توانایی بالقوه خود را در مهار سلول های سرطانی نشان داده است. یک مطالعه از موسسه تحقیقات واکسن و سرم در ایران ، عصاره استخراج شده از میوه عناب خشک را برای بررسی اثرات ضد سرطانی و القاء آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی ) در رده سلولی توموری در انسان مورد آزمایش قرار داد. محققان نشان دادند که عصاره عناب ، باعث سرکوب سلول های تومور سرطان در انسان ، به ویژه در بیماری لوسمی می شود. علاوه بر این عناب حاوی فلاونوئید اپیجنین (فلاونوئید اپیژنین)می باشد.  فلاونوئید اپیجنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی و همچنین خواص ضد التهابی و ضد تومور است که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند و تاثیر مثبتی بر کبد ، هضم و آلرژی ها دارد.

2. در درمان بی خوابی کمک کننده است

میوه عناب و دانه های آن معمولا در طب چینی برای درمان بی خوابی استفاده می شوند. عناب و دانه های آن حاوی ترکیباتی معروف به فلاونوئیدها ، ساپونین ها و پلی ساکارید ها هستند. مطالعات نشان داده اند که محتوای بالای ساپونین عناب یکی از عواملی است که به عنوان یک آرام بخش طبیعی عمل کرده و تأثیر آرام بخش زیادی بر کل سیستم عصبی دارد. یک مطالعه نشان داد که ساپونین موجود در عناب کارکرد آرام بخش و خواب آور موثری را از خود نشان می دهد که می تواند برای کمک به بهبود خواب مفید باشد. یک فنجان چای عناب قبل از خواب ممکن است به درمان بی خوابی بدون دارو کمک کند. در واقع سال هاست که عناب برای درمان اضطراب و بی خوابی در طب سنتی چینی استفاده می شود.

3. برای سلامت دستگاه گوارشی مفید است

میوه عناب به طور سنتی به عنوان پوره ، چاشنی ، چای یا سوپ به منظور بهبود هضم استفاده می شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله Agricultural and Food Chemistry نشان داد که مصرف عناب به صورت روزانه می تواند به طور کلی سلامت محیط دستگاه گوارش را بهبود بخشد.

4. برای رفع یبوست مزمن مفید است

یکی از مزایای ویژه عناب برای دستگاه گوارش ، توانایی این میوه برای کمک به رفع مشکل یبوست مزمن ، می باشد یعنی این میوه به عنوان یک مسهل طبیعی عمل می کند. در مطالعه ای که در Digestion منتشر شد ، ایمنی و کارآیی عصاره عناب را در افرادی که دچار یبوست هستند مورد بررسی قرار دادند. یک گروه از این افراد به مدت 12 هفته عصاره عناب و گروه دیگر پلاسبو (دارونما) مصرف کردند. 84 درصد از گروهی که عناب مصرف کردند ، علائم یبوست برطرف شد ، در حالی که تنها 12 درصد از گروه پلاسبو بهبود یافتند. در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که عصاره عناب درمانی مؤثر و ایمن برای یبوست مزمن می باشد.

5. عناب استخوانها را تقویت می کند

مصرف غذاهای غنی از مواد معدنی مانند کلسیم ، فسفر و منگنز می تواند باعث تقویت استخوان ها شود. از آن جایی که عناب حاوی همه این مواد معدنی می باشد از این رو یک میوه مفید برای سلامت استخوان محسوب می شود. کلسیم یک ماده معدنی مهم است که جزء اساسی استخوان و دندان است و بدن برای انقباض عضلانی ، لخته شدن خون ضروری است. میوه های عناب خشک منبع عالی از کلسیم (79 میلی گرم یا 8 درصد RDI) بوده میوه تازه عناب نیز حاوی آهن (1.90 میلی گرم ، حدود 24 درصد از RDI) هستند. عناب از کبد محافظت می کند عناب از کبد محافظت می کند

6. عناب از کبد محافظت می کند

بر اساس طب سنتی چینی ، عناب در بهبود عملکرد کبد مفید است. در واقع ، چینی ها از این میوه برای درمان اختلالات کبدی مانند هپاتیت و سیروز کبدی استفاده می کنند. بر اساس طب جدید نیز گفته می شود که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عناب مانند اسید اورسولیک و اولئانولیک اسید به حفاظت و نوسازی کبد کمک می کند.

7. سلامت قلب را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

عناب از طرق مختلف برای سلامتی قلب شما مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم می باشد ، که به سلامت رگ های خونی کمک کرده و حفظ سطح نرمال فشار خون را آسان تر کند. همچنین گفته می شود که عناب دارای اثر آنتی‌آتروژنیک می باشد ، بدین معنی که از تجمع چربی ها در شریان ها جلوگیری می کند و در نهایت ، بعضی مطالعات نشان داده است که عناب همچنین به کاهش میزان چربی های خون در نوجوانانی که اضافه وزن دارند کمک کرده است ، بنابراین احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این ها ، فنل پوئه ‌رارین موجود در عناب با کاهش رادیکال های آزاد در بدن باعث حفظ سطح کلسترول در محدوده طبیعی می شود و خطر بروز بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

8. محافظت در برابر آسیب های مغزی

به عنوان مثال ، عناب می تواند فعالیت گلوتامات را که می تواند موجب آسیب مغزی در افراد مبتلا به سکته مغزی ، تشنج یا بیماری پارکینسون گردد ، مهار کند. همچنین عملکرد آستروسیت ها را که مسئول حفاظت از نورون ها هستند بهبود می بخشد و از پیشرفت بیماری های مغز جلوگیری می کند.

9. به سلامت پوست کمک می کند

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عناب برای مبارزه با تعدادی از مشکلات پوستی مانند آکنه ، چین و چروک ، لکه های پوستی و زخم ها ، مفید هستند. اما مهم تر از همه ، عناب برای از بین بردن خارش ناشی از اگزما موثر شناخته شده است. همچنین نشان داده شده است که پتانسیل مهار گسترش ملانوما (سلول های سرطانی پوست) را دارا می باشد. علاوه بر این گفته می شود عصاره عناب تازه برای بیماری پسوریازیس مفید می باشد.

ارزش غذایی میوه عناب

  • ارزش غذایی در هر 100 گرم از عناب تازه و خام ، به این شکل می باشد :
Principle Nutrient Value
انرژی 79 Kcal
کربوهیدرات 20.53 گرم
پروتئین 1.2 گرم
چربی کل 0.20 گرم
Vitamins
ویتامبن ب 3 0.900 میلی گرم
ویتامین ب 6 0.081 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.040 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.020 میلی گرم
ویتامین A 40 IU
ویتامین C 69 میلی گرم
Electrolytes
سدیم 3 میلی گرم
پتاسیم 250 میلی گرم
Minerals
کلسیم 21 میلی گرم
مس 0.073 میلی گرم
آهن 0.48 میلی گرم
منیزیم 10 میلی گرم
منگنز 0.084 میلی گرم
فسفر 23 میلی گرم
روی 0.05 میلی گرم
Phyto-nutrients
کاتچین 3.2 میلی گرم
کوئرستین 1.3 میلی گرم
نظرات: 0 مشاهده