فواید غذایی و درمانی تمبر هندی + جدول ارزش غذایی

فواید غذایی و درمانی تمبر هندی

تمبر هندی تمبر هندی میوه تمبر هندی یک میوه خوشمزه و ملس است که دارای طیف گسترده ای از کاربردها ، هم برای اهداف دارویی و هم آشپزی است. درخت تمبر هندی درختی با اندازه متوسط ​​و با برگ های همیشه سبز می باشد ، میوه های این درخت به صورت غلاف هایی شبیه به لوبیا با پوسته های طولانی و قهوه ای رشد می کنند. در داخل غلاف ها پالپ میوه همراه با هسته ها قرار دارند . پالپ میوه قسمت خوراکی تمبر هندی است که دارای طعم ملس بوده ، هر چه رسیده تر شود شیرین تر می شود. تمبر هندی عضوی از خانواده باقلاییان (Fabaceae) است و با نام علمی Tamarindus Indica شناخته می شود . درخت تمبر هندی بومی مناطق گرمسیری آفریقا ، به ویژه سودان است ، اما از آنجایی که دارای طعم منحصر به فرد و خواص و کاربرد های بسیار می باشد کشت آن تقریبا در تمام مناطق گرمسیری جهان گسترش یافته است ، این میوه هزاران سال است که استفاده می شود و احتمالا حدود 5000 سال پیش به آسیا راه یافته است و تنها 500 سال پیش بود که از طریق مهاجران اسپانیایی به آمریکا راه یافت. آمریکای جنوبی و مکزیک بزرگترین مصرف کنندگان و تولید کنندگان تمبر هندی در جهان می باشند. می توان تمبر هندی را به عنوان یک میوه خام مصرف کرد و یا می توان از خشک شده ی آن (قسمت پالپ) به عنوان ادویه استفاده کرد . در سراسر جهان این میوه به عنوان سس ، مربا ، آبنبات نیز استفاده می شود. علاوه بر این ها تمبر هندی  در سراسر آسیا و آمریکای جنوبی در انواع سوپ و غذاهاکاربرد دارد.
مطلب پیشنهادی : خواص ریحان
میوه تمبر هندی در طول تاریخ ، برای مصارف پزشکی از یبوست گرفته تا تب و زخم های گوارشی مورد استفاده قرار گرفته است. فواید تمبر هندی برای سلامت انسان بسیار است از جمله این که به کاهش التهاب در سراسر بدن ، بهبود دید ، افزایش سلامت تنفسی ، بهبود وضعیت پوست و بهبود سیستم گوارش کمک می کند. تمبر هندی همچنین درد را کاهش می دهد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تب را کاهش می دهد ، از سرطان پیشگیری می کند ، در برابر انگل ها و کرم ها از بدن محافظت می کند و علاوه بر این ها کلسترول را کاهش داده در نتیجه سلامت قلبی و عروقی را بهبود می بخشد و یا درمان می کند.
مطلب پیشنهادی : افزایش متابولیسم بدن
تمبر هندی به دلیل این که حاوی اسید تارتاریک است گاهی اوقات برای جلا دادن ظروف و یا مجسمه های برنز ، مس و برنج نیز استفاده می شود ، این به این علت است که اسید تارتاریک ترکیبی است که به رفع کدری و لکه کمک می کند. علاوه بر عطر و طعم خوشمزه ، میوه تمبر هندی حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها بوده و سرشار از بسیاری از خواص دارویی است که ممکن است به بهبود سلامت قلب ، کاهش وزن ، رفع یبوست و مبارزه با باکتری ها و ویروس های مضر کمک کند. این میوه حاوی سطح قابل توجهی از ویتامین C ، E و B ، کلسیم ، آهن ، فسفر ، پتاسیم ، منگنز و فیبر غذایی است. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های قوی و ضد التهاب ها می باشد.

مختصری از فواید میوه تمبر هندی

1. غنی از آنتی اکسیدان ها است

میوه تمبر هندی حاوی پلی فنل ها می باشد ، یعنی ترکیبات گیاهی ای که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند ، آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند ، رادیکال های آزاد ترکیبات مضری هستند که به سلول های بدن آسیب می رسانند و باعث بروز بیماری های مزمن می شوند. میوه تمبر هندی سرشاز از انواع مختلف پلی فنل ها ، از جمله اپیژنین ، کاتچین ، پروسیاندین B2 و اپیکاتچین و بسیاری دیگر می باشد. مقدار بالای آنتی اکسیدان های موجود در میوه تمبر هندی می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند و منجر به کاهش ریسک بیماری های خاصی مانند سرطان ، بیماری های قلبی و دیابت شود.

2. به کاهش التهاب بدن کمک می کند

با توجه به محتوای پلی فنول و آنتی اکسیدان بالا ، میوه تمبر هندی ممکن است قادر به جلوگیری از بروز التهاب مزمن باشد. التهاب بخشی طبیعی از پاسخ ایمنی بدن در برابر خطرات خارجی می باشد ، اما از طرفی هم التهاب مزمن ریشه بسیاری از بیماری ها ، از جمله انواع سرطان ، بیماری آلزایمر و آسم است. در طول تاریخ ، میوه تمبر هندی به طور گسترده ای به عنوان گیاه دارویی برای درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با التهاب استفاده می شده است. برای مثال ، برگ و پوست درخت تمبر هندی برای بهبود زخم ، برونشیت و التهاب چشم استفاده شده است. همچنین مطالعه منتشر شده در سال 2015 نشان می دهد که هسته های تمبر هندی دارای خواص ضد آرتریت بوده و قادر به کاهش چند نشانگر التهاب در بدن می باشد. علاوه بر تمبر هندی ، مثال هایی از دیگر مواد غذایی که دارای خواص ضد التهابی قوی هستند شامل زردچوبه ، زنجبیل ، سبزیجات سبز برگ و انواع توت ها می باشند.

3. با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کند

میوه تمبر هندی حاوی ترکیبات مختلف با خواص ضد میکروبی است که نشان داده شده است این ترکیبات برای مبارزه با باکتری ها و ویروس ها موثر می باشند. در گذشته ، این میوه برای درمان بیماری هایی مانند مالاریا ، عفونت های انگلی ، دیسانتری و حتی مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار گرفته است. یک مطالعه آزمایشگاهی که در مجله Pharmacognosy منتشر شده است نشان داد که عصاره تمبر هندی در مبارزه با باسيلوس سوبتيليس (Bacillus subtilis) ، که نوعی باکتری است ، موثر می باشد ، در عین حال روغن اسانس تمبر هندی در برابر چندین گونه باکتری دیگر نیز تاثیرگذار است. مطالعه دیگری که در مجله بین المللی Molecular Sciences منتشر شده نشان داد که عصاره تمبر هندی در برابر انواع مختلف باکتری ها ، از جمله "ای کولی" (اشریشیا کُلی : E. coli) و سالمونلا (salmonella) از خود خواص ضد باکتریایی نشان می دهد. این دو ، باکتری هایی هستند که می توانند باعث عفونت شده و همچنین باعث عوارضی مانند اسهال ، درد شکمی و استفراغ و بیماری های دیگر شوند.

4. سرشار از منیزیم است

میوه تمبر هندی سرشار از منیزیم می باشد. منیزیم  ماده معدنی ای است که در بسیاری از جنبه های سلامتی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. منیزیم برای تشکیل استخوان ، تنظیم ریتم قلب ، انقباض عضلات و کنترل قند خون مهم و حیاتی می باشد. . سطوح پایین منیزیم با چندین بیماری از جمله بیماری آلزایمر ، بیماری های قلبی و دیابت مرتبط است. دریافت منیزیم به مقدار کافی در رژیم غذایی شما می تواند با کاهش سندرم پیش از قاعدگی ، مبارزه با افسردگی و بهبود کیفیت خواب مرتبط باشد. علاوه بر تمبر هندی سایر مواد غذایی حاوی منیزیم شامل اسفناج ، تخم کدو تنبل ، بادام ، لوبیا سیاه ، انجیر ، شکلات تلخ ، موز و بسیاری دیگر می باشند.
مطلب پیشنهادی : کراتین چیست ؟
تمبر هندی سلامت قلب را بهبود می بخشد تمبر هندی سلامت قلب را بهبود می بخشد

5. سلامت قلب را بهبود می بخشد

بیماری های قلبی یکی از علل شایع مرگ و میر در سراسر جهان است . بعضی از مطالعات نشان داده اند که میوه تمبر هندی می تواند به کاهش خطر بروز بعضی از بیماری های قلبی و عروقی منجر شود. یک مطالعه انجام شده در دانشگاه داکا در بنگلادش که در مجله علوم دارویی پاکستان منتشر شد نشان داد که خمیر خشک شده و پودر تمبر هندی به طور قابل توجهی کلسترول LDL بد و همچنین فشار خون دیاستولیک را کاهش می دهد.

6. می تواند به کاهش وزن کمک کند

میوه تمبر هندی از لحاظ فیبر غنی می باشد و محتوای چربی آن کم است. در واقع ، یک مطالعه ثابت کرد که خوردن میوه تمبر هندی در کاهش وزن کمک کننده است. همچنین این میوه حاوی هیدروکسی سیتریک اسید می باشد که با مهار آمیلاز ، یعنی آنزیمی که مسئول تبدیل کربوهیدرات به چربی است ، اشتهای شما را کاهش می دهد.

7. برای رفع یبوست مفید است

یبوست مشکل بسیار شایعی می باشد و می تواند هر کسی را ، جوان یا سالخورده ، سالم یا بیمار مبتلا کند. برای قرن ها ، تمبر هندی به عنوان یک درمان طبیعی رایج برای جلوگیری از یبوست استفاده شده است. بخشی از این اثر ممکن است به دلیل محتوای فیبر این میوه باشد. تمبر هندی دارای مقدار خوبی از فیبر است ، یعنی 6.1 گرم فیبر در هر پیمانه از این میوه وجود دارد. بررسی انجام شده از پنج مطالعه منتشر شده در World Journal of Gastroenterology نشان داد که افزایش مصرف فیبر می تواند تعداد دفعات دفع را در افراد مبتلا به یبوست افزایش دهد.

عوارض جانبی مصرف میوه تمبر هندی

  • تمبر هندی در بعضی از افراد ممکن است واکنش حساسیتی ایجاد کند. اگر به سایر حبوبات آلرژی دارید ، ممکن است به تمبر هندی نیز حساسیت داشته باشید. اگر علائم آلرژی غذایی مانند تورم ، شکم درد ، خارش ، تنگی نفس یا هر گونه دشواری تنفسی را تجربه کردید ، بلافاصله از مصرف این میوه خودداری کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.
  • پالپ میوه تمبر هندی همچنین دارای کربوهیدرات و قند بالا می باشد ، با حدود 75 گرم کربوهیدرات در هر پیمانه تمبر هندی اگر دچار دیابت هستید ، در خوردن این میوه احتیاط کنید.
  • آب نبات ساخته شده از تمبر هندی ممکن است حاوی سرب باشد. سرب یک فلز سنگین سمی است که می تواند باعث بروز مشکلات جدی ، به ویژه در کودکان شود. بنابراین بهتر است به جای استفاده از آبنبات و یا سایر محصولات تمبر هندی که مواد شیمیایی مضر در آنها یافت می شود ، تمبر هندی را به شکل طبیعی آن و خام مصرف کنید.

ارزش غذایی تمبر هندی

  • ارزش غذایی موجود در هر 100 گرم از تمبر هندی خام به این شکل می باشد :
Principle Nutrient Value
انرژی 239 Kcal
کربوهیدرات 62.50 گرم
پروتئین 2.80 گرم
چربی کل 0.60 گرم
فیبر غذایی 5.1 گرم
Vitamins
فولات 14 میکرو گرم
ویتامین ب 3 1.938 میلی گرم
ویتامین ب 5 0.143 میلی گرم
ویتامین ب 6 0.066 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.428 میلی گرم
ویتامین A 30 IU
ویتامین C 3.5 میلی گرم
ویتامین E 0.10 میلی گرم
ویتامین K 2.8 میکرو گرم
Electrolytes
سدیم 28 میلی گرم
پتاسیم 628 میلی گرم
Minerals
کلسیم 74 میلی گرم
مس 0.86 میلی گرم
آهن 2.80 میلی گرم
منیزیم 92 میلی گرم
فسفر 113 میلی گرم
سلنیوم 1.3 میکرو گرم
روی 0.10 میلی گرم
Phyto-nutrients
بتا کروتن 18 میکرو گرم
نظرات: 0 مشاهده