سیکلوسپورین - تداخل - عوارض جانبی و نحوه مصرف cyclosporine

سیکلوسپورین cyclosporine چیست ؟

سیکلوسپورین با تضعیف سیستم ایمنی بدن از رد عضو پیوندی در شرایطی مانند پیوند کلیه ، کبد و ...جلوگیری می کند.از سیکلوسپورین در مواردی برای درمان پسوریازیس شدید و آرتریت روماتوئید شدید نیز استفاده می شود. سیکلوسپورین cyclosporine چیست ؟ سیکلوسپورین cyclosporine چیست ؟
توجه : مصرف سیکلوسپورین می تواند خطر ابتلا به عفونت های جدی و انواع سرطان ها را افزایش دهد
در صورتی که بیماری کلیوی ، فشار خون بالا ، سرطان و دیابت دارید ممکن است مصرف سیکلوسپورین برای شما مناسب نباشد.سیکلوسپورین می تواند باعث عفونت و نارسایی کلیه شود. در دوره مصرف این دارو ممکن است پزشک برای جلوگیری از عوارض جانبی شدید ، آزمایشات پزشکی برای شما در نظر بگیرد.در زمان تجویز دارو برای اطمینان از اینکه مصرف سیکلوسپورین برای شما مضر نیست ، در صورتی که هر کدام از علائم زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر به این دارو حساسیت دارید
  • در صورتی که هرگونه بیماری کلیوی دارید
  • اگر فشار خون شما بالا است
  • در صورت ابتلا به هر نوع سرطان
  • در حالی که تحت درمان های دارویی برای پسوریازیس و آرتریت روماتوئید هستید
  • اگر تحت درمان با اشعه ماوراء بنفش هستید
  • اگر از سایر داروهایی ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می کنید
  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.

مصرف سیکلوسپورین در دوران بارداری

معلوم نیست که آیا مصرف سیکلوسپورین می تواند به جنین آسیب برساند یا خیر. اگر در دوره مصرف سیکلوسپورین متوجه بارداری خود شدید حتما به پزشک مشورت کنید.

مصرف سیکلوسپورین در دوران شیردهی

سیکلوسپورین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و می تواند برای سلامت نوزاد مضر باشد. در دوران شیردهی نباید سیکلوسپورین مصرف کنید و در صورتی که مجبور به مصرف این دارو هستید نباید به نوزاد شیر بدهید. در هر صورت طبق نظر پزشک خود رفتار کنید.
توجه : سیکلوسپورین می تواند باعث کاهش سلول های خونی شده و احتمال ابتلا به انواع عفونت ها را افزایش دهد.گاهی ممکن است مصرف این دارو منجر به افزایش نوع خاصی از سلول های سفید خون شود که می تواند بسیار خطرناک و مرگبار باشد و خطر ابتلا به انواع سرطان ها و عفونت های مغزی را افزایش می دهد.نارسایی و عفونت کلیه در دوران مصرف این دارو دور از انتظار نیست .

نحوه مصرف سیکلوسپورین

هر دارویی باید دقیقا طبق نظر و تجویز پزشک مصرف شود و اطلاعات موجود در این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و جایگزین نظر پزشک نیست. سیکلوسپورین را می توانید قبل و یا بعد از غذا مصرف کنید ولی هربار بهتر است مانند روز قبل مصرف شود. به این معنی که اگر در شروع مصرف این دارو ، داروی خود را قبل از غذا مصرف کرده اید ، همیشه سیکلوسپورین را قبل از غذا مصرف کنید. اگر از قطره سیکلوسپورین استفاده می کنید به صورت دقیق دوز مصرفی خود را از پزشک سوال کنید و هیچگاه مقدار بیشتر و یا کمتر از آن که پزشک توصیه کرده است مصرف نکنید. قطره سیکلوسپورین را می توانید با شیر ، شیر شکلات و آب پرتقال مخلوط کنید تا طعم آن قابل تحمل باشد.در مصرف این دارو باید آزمایشات خون و ادرار به صورت منظم انجام شود تا از عوارض جانبی احتمالی و خطرناک مصرف این دارو جلوگیری شود.

در صورت فراموش کردن مصرف سیکلوسپورین چه کنم ؟

مصرف به موقع و منظم سیکلوسپورین بسیار مهم است.در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کردید به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید. اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد سیکلوسپورین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با سیکلوسپورین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید به محض یاداوری ، داروی خود را مصرف کرده و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید.در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.
توجه : گریپ فروت و آب گریپ فروت با سیکلوسپورین تداخل دارد و می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.
در دوره مصرف سیکلوسپورین از افراد مبتلا به عفونت ها و بیماری های مسری دوری کنید.تزریق واکسن های حاوی ویروس زنده در دوره مصرف این دارو ممنوع است .مانند واکسن فلج اطفال ، سرخک ، سرخجه ، تیفوئید ، تب زرد ، واکسن آنفولانزای خوکی و ... در دوره درمان با سیکلوسپورین از تابش مستقیم نور خورشید و دستگاه های سولاریوم دوری کنید.

عوارض جانبی سیکلوسپورین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. شما ممکن است هیچکدام از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما برزو کند.در صورتی که با شروع مصرف سیکلوسپورین هرگونه نشانه ای از آلرژی در خود مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید. علائمی مانند : خارش و قرمز شدن چشم ، گرفتگی گوش ريال زنگ زدن گوش ، آبریزش بینی ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، تنگی نفس و ... عوارض جانبی سیکلوسپورین عوارض جانبی سیکلوسپورین

برخی از عوارض جانبی سیکلوسپورین عبارتنداز :

این عوارض ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. در صوتی که هر یک از عوارض جانبی زیر با شدت زیاد و مدت طولانی ادامه داشته باشد باید به پزشک خود اطلاع دهید .
  •  مشکل در حرف زدن / کاهش سرعت حرف زدن / مشکل در پیدا کردن کلمات و جمله سازی / فراموش کردن حرفی که در حال گفتن هستید .
  • کاهش بینایی / تاری دید / دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی / دوبینی / سیاهی رفتن چشم
  • کبود شدن آسان پوست با کوچکترین ضربه / خونریزی غیر معمولا از بینی ، لثه و واژن / تغییرات قاعدگی / افزایش خونریزی پریود
  • رنگ پریدگی پوست ، تب ، ضعف
  • کاهش ادرار / تکرر ادرار / تغییر رنگ ادرار / درد در زمان دفع ادرار
  • افزایش فشار خون / احساس تپش در گردن و گوش / اضطراب / سردرگمی / درد شدید قفسه سینه / تنگی نفس / ضربان قلب نامنظم
  • حالت تهوع و استفراغ / افزایش پتاسیم خون / سوزش سر دل / از دست دادن اشتها / شکم درد / زرد شدن پوست و چشم ها
  • افزایش وزن / افزایش آب زیر پوستی / تورم دست ها و پاها / پف کردن زیر چشم و پلک
  • افزایش جوش و آکنه / افزایش موهای زائد بدن /
  • و ...
مطلب پیشنهادی : درمان سریع جوش

تداخل دارویی سیکلوسپورین

این دارو ممکن است با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز سیکلوسپورین ، تمام داروهایی ککه در حال مصرف کردن هستید ، به پزشک خود گزارش دهید. برخی از داروهایی که با سیکلوسپورین تداخل دارند عبارتند از : تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده