ملوکسیکام - تداخل ، عوارض جانبی و موارد مصرف Meloxicam

ملوکسیکام Meloxicam چیست ؟

ملوکسیکام نوعی دارو ضد التهابی غیر استروئیدی است که با کاهش هورمون هایی که باعث بروز التهاب می شوند ، التهاب بدن را کاهش می دهد.از ملوکسیکام برای درمان التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید و استئو آرتریت بزرگسالان استفاده می شود. ملوکسیکام می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.از این دارو نباید بعد از عمل بایپس قلب استفاده شود. ملوکسیکام - تداخل ، عوارض جانبی و موارد مصرف Meloxicam ملوکسیکام - تداخل ، عوارض جانبی و موارد مصرف Meloxicam در صورتی که بعد از مصرف ملوکسیکام علائم مانند علامت های حمله قلبی داشتید با اورژانس تماس بگیرید. علائمی مانند : درد قفسه سینه که به شانه و گردن گسترش میابد ، تنگی نفس ، مشکلات بینایی ، حالت تهوع و استفراغ و ... ملوکسیکام می تواند باعث خونریزی معده و یا روده شود.این احتمال در افراد مسن بیشتر است و می تواند خطرناک باشد.در صورت مشاهده مدفوع سیاه ، سرفه خونی یا استفراغ خونی ، با پزشک تماس بگیرید. استفاده از مشروبات الکلی در دوره مصرف ملوکسیکام می تواند احتمال خونریزی معده را افزایش دهد. برای اطمینان از اینکه مصرف ملوکسیکام برای شما مضر نیست ، قبل از تجویز این دارو در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید :
  • اگر بیماری قلبی دارید
  • در صورتی که فشار خون شما بالاست
  • اگر کلسترول بالا دارید
  • در صورت ابتلا به دیابت
  • اگر سیگار می کشید
  • در صورتی که سابقه حمله قلبی و سکته مغزی دارید
  • اگر آسم و تنگی نفس دارید
  • در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی
  • اگر هرگونه بیماری کبدی دارید
  • اگر بارداری هستید و یا قصد بارداری دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.

مصرف ملوکسیکام در دوران بارداری

ملوکسیکام در 3 ماه آخر بارداری می تواند به جنین آسیب وارد کند. در صورتی که باردار هستید و یا در دوره مصرف ملوکسیکام متوجه حاملگی خود شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف ملوکسیکام در دوران شیردهی

ملوکسیکام می تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و به نوزاد آسیب وارد کند.در دوران شیردهی نباید ملوکسیکام مصرف کنید و اگر مجبور به مصرف این دارو هستید نباید به نوزاد شیر بدهید. در هر صورت دقیقا طبق تجویز پزشک رفتار کنید.
توجه : ملوکسیکام می تواند باعث تاخیر تخمک گذاری و از دست دادن دوره های قاعدگی شود. در صورتی که تحت درمان برای باروری هستید نباید ملوکسیکام مصرف کنید.
توصیه هایی درباره نحوه مصرف ملوکسیکام
مصرف ملوکسیکام و هر داروی دیگری فقط باید طبق نظر و تجویز پزشک مصرف شود و اطلاعات موجود در این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست .ملوکسیکام را می توانید قبل و یا بعد از غذا مصرف کنید. با توجه به اینکه میزان مصرف این دارو در کودک با توجه با وزن کودک تعیین می شود ، در صورتی که تغییر وزنی در کودک مشاهده کردید باید با پزشک تماس بگیرید زیرا ممکن است نیاز به تغییر دوز مصرف دارو داشته باشید.

در صورت فراموش کردن مصرف ملوکسیکام چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری دوز خود را مصرف کرده و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید. اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد ملوکسیکام چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با ملوکسیکام ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، با اورژانس تماس بگیرید.اوردوز و مسمومیت با ملوکسیکام می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد.خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : در دوره مصرف ملوکسیکام از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.مصرف الکل در دوره درمان با ملوکسیکام می تواند خطر خونریزی معده را افزایش می دهد.
توجه : قبل از تجویز ملوکسیکام در صورتی که هرگونه داروی مسکن و آنتی هیستامین مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.ملوکسیکام با داروهایی مانند آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن و داروهای مشابه تداخل شدید دارد. عوارض جانبی ملوکسیکام عوارض جانبی ملوکسیکام

عوارض جانبی ملوکسیکام

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود.در صورتی که با مصرف ملوکسیکام هرگونه نشانه ای از حساسیت و آلرژی در خود مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید. علائمی مانند آبریزش بینی ،خارش و سوزش چشم ، قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، خارش ، وزوز گوش و ... اگر با مصرف ملوکسیکام هرگونه نشانه ای از حمله قلبی در خود مشاهده کردید با اورژانس تماس بگیرید.

سایر عوارض جانبی احتمالی ملوکسیکام عبارتند از :

  • خارش پوست
  • علائم خونریزی معده / مدفوع خونی / سرفه خونی / تهوع و استفراغ
  • افزایش سریع وزن / جمع شدن آب زیر پوستی / غبغب / پف کردن پلک و زیر چشم
  • علائمی مانند علائم سرماخوردگی / زرد شدن پوست و چشم
  • مشکلات کلیوی / مشکل ادرار کردن / تکرر ادرار / سوزش در زمان دفع ادرار / تغییر رنگ ادرار
  • افزایش ضربان قلب / تنگی نفس /
  • اسهال / یبوست / نفخ

میزان مصرف ملوکسیکام

میزان مصرف هر دارویی فقط توسط پزشک و با توجه به بیماری و شرایط بدنی بیمار تعیین می شود و اطلاعات موجود در این سایت فقط جهت اطلاع رسانی می باشد.این سایت هیچگونه مسئولیتی از این بابت ندارد!! میزان مصرف ملوکسیکام میزان مصرف ملوکسیکام

دوز مصرف ملوکسیکام در بزرگسالان برای استئوآرتریت:

معمولا دوز اولیه با 7/5 میلیگرم و یکبار در روز آغاز شده و در صورت نیاز افزایش میابد. حداکثر دوز مصرفی در بزرگسالان 15 میلیگرم در روز است .برای درمان علائم آرتریت روماتوئید نیز به همین صورت تعیین خواهد شد.

تداخل دارویی ملوکسیکام

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد.برای این منظور با پزشک خود مشورت کرده و در زمان تجویز ملوکسیکام تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با ملوکسیکام تداخل دارند عبارتند از :

توجه : ملوکسیکام با گریپ فروت و آب گریپ فروت تداخل دارد .
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com© ملوکسیکام - تداخل ، عوارض جانبی و موارد مصرف Meloxicam
نظرات: 1 مشاهده