استرپتومایسین - عوارض جانبی و تداخل دارویی streptomycin

آمپول استرپتومایسین چیست ؟

استرپتومایسین نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان سل استفاده می شود.این دارو می تواند باعث آسیب ها و مشکلات عصبی شود.در صورتی که مشکلات کلیوی داشته باشید خطر بروز مشکلات عصبی بسیار بیشتر خواهد شد.برخی از سایر مشکلات مرتبط با مصرف استرپتومایسین عبارتند از :مشکلات بینایی ، اختلال در حفظ تعادل ، مشکلات خاص مغزی ، مشکلات شنوایی و ...این خطر در افراد مسن و کودکان می تواند شدیدتر باشد.اگر دچار مشکلات کلیوی یا مشکلات شنوایی هستید ، قبل از تجویز استرپتومایسین به پزشک خود اطلاع دهید. آمپول استرپتومایسین چیست ؟ آمپول استرپتومایسین چیست ؟ از مصرف استرپتومایسین با داروهایی مانند : آمفوتریسین بی ، باسیتراسین، سفالوریدین ، سیس پلاتین ، کلستین ، سیکلوسپورین ، اتاکرینیک اسید ، فوروزماید ، پارومومایسین ، پلی میکسین B ، وانکومایسین و ... خودداری کنید.در دوره مصرف استرپتومایسین ، مصرف این دارو را به اطرافیان ، پزشک ، پرستار ، دندان پزشک ، جراح و تمام ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و پزشکی اطلاع دهید. در دوره مصرف استرپتومایسین باید به مقدار زیاد آب بنوشید .علاوه براین اگر با مصرف این دارو بعد از گذشت چند روز علائم بیماری شما بهبود پیدا نکرده است به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو برای بیماری شما تجویز شده است و در موارد مشابه به هیچ عنوان مصرف این دارو را به دیگران پیشنهاد نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد استرپتومایسین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با آمپول استرپتومایسین ، مقدار زیادی از این دارو تزریق کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.اوردوز و مسمومیت با این دارو می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

عوارض جانبی آمپول استرپتومایسین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض جانبی را تجربه نکنید و یا ممکن است چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود. در صورتی که بعد از تزریق آمپول استرپتومایسین هرگونه علائمی از آلرژی و حساسیت در خود مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید. برخی از علائم حساسیت به آمپول استرپتومایسین عبارتند از : خارش گلو ، خشکی لب و دهان ، تورم زبان و صورت ، آبریزش بینی ، وزوز گوش ، خارش و سوزش چشم و قرمز شدن چشم ، تنگی نفس و ...

برخی از رایج ترین عوارض جانبی استرپتومایسین عبارتند از :

  • مشکلات ادرار ، عدم توانایی در دفع ادرار ، خون در ادرار ، تکرر ادرار ، تغییر رنگ ادرار
  • مشکل در حفظ تعادل ، مشکل در تغییر وضعیت از خوابیده و نشسته به ایستاده
  • احساس گیجی ، سردرد ، کاهش شنوایی ، وزوز گوش
  • علائمی مانند علائم سرماخوردگی
  • ضعف عضلانی ، بی حسی دست و پا ، گزگز کردن ، مورمور شدن ، سوزن سوزن شدن
  • ناراحتی معده ، تهوع و استفراغ
توجه : اسهال یکی از رایج ترین عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها و استرپتومایسین است . برای درمان اسهال در دوره مصرف این دارو به هیچ عنوان از داروهای جلوگیری از اسهال مانند لوپرامید استفاده نکنید.

تزریق آمپول استرپتومایسین در دوران بارداری

استرپتومایسین در گروه D بارداری قرار دارد و مصرف آن برای جنین بسیار مضر است.این دارو در دوران بارداری فقط زمانی توسط پزشک تجویز می شود که فواید مصرف آن بیشتر از عوارض جانبی آن باشد.استرپتومایسین از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین می شود.گزارشاتی وجود دارد که مصرف این دارو می تواند باعث آسیب عصبی جمجمه ای و ناشنوایی کودک شود.همچنین در برخی از آزمایشات در کشور امریکا مشخص شده است که تزریق استرپتومایسین در دوران بارداری می تواند باعث سکته قلبی و ایست قلبی جنین شود.

تزریق آمپول استرپتومایسین در دوران شیردهی

استرپتومایسین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و می تواند برای سلامت نوزاد بسیار مضر باشد.در دوران شیردهی نباید استرپتومایسین تزریق کنید و در صورتی که نیاز به تزریق این دارو دارید نباید به نوزاد شیر بدهید. آمپول استرپتومایسین چیست ؟ آمپول استرپتومایسین چیست ؟

تداخل دارویی تزریق استرپتومایسین

استرپتومایسین می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این عوارض جانبی جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز استرپتومایسین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با استرپتومایسین تداخل دارند عبارتنداز :

گروه سلامت / pamuh.com
نظرات: 0 مشاهده