9 خاصیت دارویی و درمانی تخم چیا + جدول ارزش غذایی

خواص دارویی و درمانی تخم چیا

گیاه چیا گیاه چیا

دانه چیا چیست؟

دانه چیا با نام علمی salvia hispanica ، بومی مکزیک و گواتمالا بوده ، متعلق به خانواده نعناع (Lamiaceae) می باشد. دانه چیا سرشار از مواد مغذی است . جنگجویان آزتک از دانه های چیا برای تامین انرژی و استقامت ، استفاده می کردند. آن ها معتقد بودند که فقط یک قاشق غذاخوری چیا می تواند آن ها را به مدت بیست و چهار ساعت سرپا نگه دارد. در زبان مایا چیا به معنای "قدرت" است و دانه های چیا به عنوان "غذای دوندگان" شناخته می شدند ، چون دوندگان و جنگجویان ، این دانه ها را به عنوان سوخت در هنگام دویدن مسافت های طولانی و یا در طول نبرد استفاده می کردند. تحقیقات اخیر نشان داده است که مزایای دانه چیا حتی بیشتر از آنچه است که ما تصور می کردیم. مزایای دانه چیا عبارتند از : سلامت پوست ، کاهش علائم پیری ، حفظ سلامت قلب و دستگاه گوارش ، سلامت استخوان ها و عضلات قوی و بسیاری از فواید دیگر.
توجه داشته باشید که دانه چیا با تخم شربتی و تخم ریحان فرق دارد.
تخم چیا تخم چیا

9 خاصیت تخم چیا برای کمک به سلامت بدن

تحقیقات نشان می دهد که مصرف دانه های چیا به طور منظم می تواند سلامت شما را در بسیاری از موارد بهبود بخشد. برخی از مزایای دانه های چیا عبارتند از:

1. سرعت پیری پوست را کاهش می دهد

محققان مکزیک کشف کردند که غلظت ترکیبات فنولیکی (آنتی اکسیدان ها) طبیعی در دانه های چیا تقریبا دو برابر بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد هستند و فعالیت آنتی اکسیدانی این دانه تا 70 درصد فعالیت های رادیکال های آزاد را متوقف می کند. این تحقیق اساسا ثابت می کند که آنتی اکسیدان های دانه های چیا بهبود آسیب های پوستی را سرعت می بخشد و از آسیب های بیشتر جلوگیری می کنند. مصرف دانه های چیا می تواند از بروز پیری زودرس پوست که به علت التهاب و آسیب های رادیکال آزاد ایجاد می شود ، جلوگیری کند.

2. به بهبود سلامت سیستم گوارشی کمک می کند

فیبر موجود در دانه چیا فوق العاده زیاد است ، یعنی تقریبا 11 گرم در هر 28 گرم ! مصرف فیبر برای کمک به بدن برای حفظ تعادل انسولین ضروری است. دانه هایی مانند کتان و چیا می توانند به صورت طبیعی به تعادل قند خون کمک کنند زیرا غنی از فیبر و چربی های سالم می باشند. دانه های چیا با دارا بودن فیبر غذایی فراوان ، به سلامت گوارش و دفع منظم کمک می کنند. همچنین وجود فیبر فراوان در دانه های چیا کمک می کند تا بیشتر و سریع تر احساس سیری کنیم زیرا مقدار قابل توجهی آب جذب می کنند . مطالعات بالینی ثابت کرده اند که چیا از گرسنگی جلوگیری می کند و اشتها را کاهش می دهد ، که این هم می تواند منجر به کاهش وزن شود. همچنین در هنگام مصرف ، دانه های چیا یک ماده ژلاتین مانند در معده ایجاد می کنند ، که به عنوان پربیوتیک عمل کرده و موجب رشد پروبیوتیک ها در روده ها شده به سلامت سیستم گوارشی کمک می کند.

3. به سلامت قلب کمک می کند

توانایی دانه های چیا برای جلوگیری از التهاب ، تنظیم کلسترول و کاهش فشار خون ، باعث می شود تا این دانه ها برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید باشند. همچنین ، در افرادی که به طور مرتب دانه چیا مصرف می کنند ، با جلوگیری کردن از استرس اکسیداتیو ، احتمال ابتلا به تَصَلُّبِ شَرایین یا آترواسکلروزیس را کاهش می دهند. به طور خلاصه ، بر اساس تحقیقات انجام شده در ماساچوست : مطالعات نشان می دهد که تاثیرات دانه چیا در آلرژی ، آنژین قلبی ، افزایش عملکرد ورزشی ، سرطان ، بیماری سرخرگ کرونری ، حمله قلبی ، اختلالات هورمونی / غدد درون ریز ، هیپرلیپیدمی ، فشار خون بالا ، سکته مغزی ، اتساع عروق اثبات شده است. بعضی از شواهد همچنین اثرات ضد انعقاد ، آنتی اکسیدان و ضد ویروسی این دانه را نشان می دهد. دانه های چیا دارای محتوای اسید لینولئیک (linoleic acid) بالا هستند ، اسید لینولئیک اسید چربی است که به بدن کمک می کند تا ویتامین های محلول در چربی A ، D ، E و K را جذب کند. میزان چربی های امگا3 موجود در دانه های چیا از ماهی سالمون بیشتر است. چربی های امگا 3 با کاهش فشار خون ، کلسترول بد و التهاب از سلامت قلب حفاظت می کنند. التهاب می تواند به عروق خونی صدمه زده و باعث بروز بیماری های قلبی شود.

4. برای درمان دیابت مفید است

محققان دانشگاه لایتولار در آرژانتین اظهار کردند که از آنجایی که دانه های چیا غنی از اسید آلفا لینولنیک و فیبر هستند ، می توانند به پیشگیری از اختلالات متابولیکی مانند دیس‌ لیپیدمی یا چربی ‌پریشی (چربی بیش از حد خون) و مقاومت به انسولین کمک کنند ، که این دوی این عوامل ، در بروز دیابت موثر هستند. تخم چیا انرژی بدن را افزایش می دهد تخم چیا انرژی بدن را افزایش می دهد

 5. انرژی و متابولیسم بدن را افزایش می دهد

با اضافه کردن دانه های چیا به رژیم غذاییتان ، می توانید به افزایش متابولیسم بدن خود کمک کنید و همچنین چربی شکمتان را نیز بسوزانید. همچنین مطالعات نشان می دهند که اضافه کردن دانه های چیا به رژیم غذایی باعث کاهش میزان بافت آديپوز احشايی بدن می شود ، این بافت متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار داده و یکی از عوامل بروز چاقی است.

6. به قوی تر شدن استخوان ها کمک می کند

فقط 28 گرم از دانه های چیا در حدود 18 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه از کلسیم را تامین می کند. کلسیم در حفظ سلامت استخوان ها اساسی و ضروری است و به حفظ استحکام استخوان ها کمک می کند. چیا همچنین حاوی بور است که یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای سلامت استخوان ها می باشد. بور به متابولیزه ی کلسیم ، منیزیم ، منگنز و فسفر برای رشد سالم استخوان ها و عضلات کمک می کند.

7. برای ساخت عضله و کاهش وزن مفید است

دانه های چیا در میان منابع گیاهی غنی از پروتئین قرار دارند. این دانه ها برای کسانی که می خواهند عضله بسازند ، چربی بسوزانند و تعادل سطح قند خون را حفظ کنند ، عالی است. دانه های چیا منبعی قدرتمند از آنتی اکسیدان ها است ، همچنین برای جبران برخی از مواد مغذی که در هنگام ورزش کردن از دست می روند گزینه ی بسیار مناسبی می باشد. این دانه ها غنی از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، منگنز ، مس ، روی ، آهن و نیاسین هستند. یکی از ویژگی هایی که دانه چیا را منحصر به فرد می کند این است که این دانه می تواند تا ده برابر وزن خود آب جذب کند. به همین دلیل ، دانه های چیا می توانند هیدراته شدن را طولانی تر و جذب مواد مغذیِ الکترولیت ها را بهبود بخشند. این خاصیت همچنین هضم را تسریع می بخشد و باعث می شود که شما برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و همچنین هوس مصرف شکر را کاهش می دهد. از آنجا که دانه های چیا حاوی رُوی هستند ، به بدن شما کمک می کنند تا لپتین را افزایش دهد. لپتین یک هورمون کلیدی است که اشتها ، نحوه مصرف انرژی و سطوح انرژی شما را تنظیم می کند. همچنین باعث افزایش استقامت و پایداری شده ، دانه چیا را به یک منبع عالی برای تغذیه و تناسب اندام تبدیل می کند.

8. در مبارزه با سرطان پستان و سرطان دهانه رحم کمک کننده است

دانه های چیا غنی از اسید آلفا لیپوئیک (یا ALA) است که یک اسید چرب امگا 3 می باشد. در سال 2013 مجله Molecular Biochemistry اظهار کرد که ALA رشد سلول های سرطانی را در سرطان سینه و سرطان دهانه رحم کاهش می دهد. محققان همچنین دریافتند که ALA ، بدون این که به سلول های طبیعیِ سالم آسیب برساند ، باعث مرگ سلول های سرطانی می شود .

9. برای سلامت دهان و دندان مفید است

از آنجایی که دانه های چیا حاوی کلسیم ، فسفر ، ویتامین A و روی می باشند ، جای تعجب نیست که این دانه ها غذایی عالی برای کمک به سلامت دندان های شما هستند. اهمیت کلسیم در حفظ سلامت دندان برای همه آشکار است ، رُوی هم مانع از تشکیل جرم دندان و پُژَک دندان شده علاوه بر آن دارای اثر ضد باکتریایی است . ویتامین A و فسفر نیز برای داشتن دندان های قوی و سلامت دهان اهمیت دارند.

اثرات جانبی تخم چیا

عوارض جانبی بسیار کمی در ارتباط با دانه چیا وجود دارد. کلا تحقیقات زیادی در این مورد وجود ندارد. برخی افراد ممکن است ، بعد از مصرف دانه چیا به علت داشتن محتوای فیبر بالا احساس ناراحتی در معده و شکم داشته باشند ، به ویژه اگر در مقادیر زیاد مصرف شود . همانند همه غذاها دانه چیا را باید به اندازه مصرف کرده زیاده روی نکنید و همراه با این دانه حتما مقدار زیادی آب بنوشید. 

جدول ارزش غذایی تخم چیا :

  • ارزش غذایی موجود در هر 100 گرم از دانه چیای خشک به این شکل می باشد :
Principle Nutrient Value
انرژی 486 Kcal
کربوهیدرات 42.12 گرم
پروتئین 16.54 گرم
چربی کل 30.74 گرم
فیبر غذایی 34.4 گرم
Vitamins
فولات 49 میکرو گرم
ویتامین ب 3 8.83 میلی گرم
ویتامین ب 2 0.17 میلی گرم
ویتامین ب 1 0.62 میلی گرم
ویتامین A 54 IU
ویتامین C 1.6 میلی گرم
ویتامین E 0.5 میلی گرم
Electrolytes
سدیم 16 میلی گرم
پتاسیم 407 میلی گرم
Minerals
کلسیم 631 میلی گرم
مس 0.924 میلی گرم
آهن 7.72 میلی گرم
منیزیم 335 میلی گرم
منگنز 2.723 میلی گرم
فسفر 860 میلی گرم
سلنیوم 55.2 میکرو گرم
روی 4.58 میلی گرم
 
نظرات: 0 مشاهده