بیماری حرکت - درمان ماشین گرفتگی با 20 روش گیاهی و خانگی

بیماری حرکت زمانی اتفاق می افتد که بین چشم و گوش میانی ناهماهنگی وجود داشته باشد که معمولا در زمان حرکت طولانی با وسایل نقلیه مانند ماشین ، قطار ، کشتی و ... بوجود میاید. ماشین گرفتگی ،دریازدگی و بیماری حرکت با وجود اینکه خطرناک نیست ولی علائم آن می تواند ناراحت کننده بوده و سفر شما را خراب کند.برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که " آیا دریازدگی و بیماری حرکت تفاوت دارند؟" در جواب باید گفت که خیر و هر دو تقریبا منشا یکسانی دارند. علائم بیماری حرکت معمولا زمانی بروز می کند که سیستم مرکزی عصبی اطلاعات متفاوتی از چهار سیستم دیگر بدن دریافت می کند (گوش داخلی ، چشم ، گیرنده های فشار و گیرنده های عضلات و مفاصل) . برای مثال زمانی که شما در ماشین در حال حرکت هستید ، گوش میانی و عضلات و مفاصل شما ، حرکات ماشین و پستی و بلندی های جاده را احساس می کند و سیگنال هایی برای سیستم عصبی مرکزی ارسال می کند ولی چشم شما در حال نگاه کردن به صفحات کتاب و کلمات است و چیزی برای سیستم مرکزی ارسال نمی کند.در این حالت علائم بیماری حرکت نمایان می شود. به دلیل تفاوت های بدنی و قدرت عضلات و ... برخی از افراد دچار بیماری حرکت نمی شوند.این مشکل تحت تاثیر گرسنگی ، خستگی ، عصبانیت ، بی خوابی و حتی آلودگی هوا ممکن است بیشتر شود.

علائم و نشانه های بیماری حرکت

  • تهوع و استفراغ
  • خستگی و بی حالی
  • عرق کردن
  • افزایش ترشح بزاق
  • خواب آلودگی و خمیازه کشیدن
  • وزوز گوش
  • احساس علائمی مانند علائم سرماخوردگی
  • حساسیت به بو مانند حساسیت به بوی بنزین
  • و ...

روش های پیشگیری و درمان بیماری حرکت (ماشین گرفتگی ، دریازدگی)

1 ) برای جلوگیری از بیماری حرکت در صندلی جلو بنشینید

یکی از راحت ترین روش های جلوگیری از بیماری حرکت و ماشین گرفتگی نشستن در صندلی جلویی ماشین است.به همین دلیل است که معمولا راننده های ماشین دچار ماشین گرفتگی نمی شوند.

2 ) به افق نگاه کنید

برای هماهنگی بیشتر سیستم عصبی بدن می توانید به مناظر ثابت و جاهای دور و افق نگاه کنید.برای مثلا کوه ، ساختمان های بلند و دور ، درخت ها و یا حتی یک نقطه ثابت در آسمان.توجه داشته باشید که حتی زمانی که جاده پیچ و خم دارد باید در مقابل وسوسه نگاه کردن به جاده مقاومت کنید. از تکان خودن بیش از حد سر و گردن خود نیز جلوگیری کنید.

3 ) ماشین را سرد نگه دارید

این روش یکی از درمان های کمتر شناخته شده ماشین گرفتگی است .محیط سرد و خنک می تواند به کاهش عرق کردن و علائم بیماری حرکت کمک کند.همچنین تهویه هوای داخل ماشین می تواند باعث کاهش بوهای تحریک کننده شود.

4 ) ماشین را متوقف کنید

یکی دیگر از روش های جلوگیری و درمان بیماری حرکت و ماشین گرفتگی ، توقف ماشین است.از ماشین خارج شده و کمی پیاده روی کنید و نفس عمیق بکشید. پیاده روی می تواند باعث هماهنگی سیستم عصبی شما شود.

5 ) برای جلوگیری از ماشین گرفتگی ، سعی کنید بخوابید

خوابیدن تاثیر زیادی بر پیشگیری و درمان بیماری حرکت دارد.برای این در زمان خواب ، ناهماهنگی بین چشم و گوش میانی از بین میرود ، ماشین گرفتگی سریعا درمان می شود.
مطلب پیشنهادی: تعبیر خواب مرده

6 ) کتاب نخوانید با گوشی و تبلت کار نکنید

بیماری حرکت زمانی که شما در داخل خودرو بر روی چیزی تمرکز کنید ، بیشتر می شود.خواندن کتاب ، بازی کردن با گوشی و تبلت و ... می تواند باعث بدتر شدن ماشین گرفتگی شود.

7 ) نفس عمیق بکشید

تنفس های عمیق و منظم می تواند به کاهش ضربان قلب کمک کرده و آرامش شما را بیشتر کند.از طریق بینی تا جایی که می توانید هوا را وارد ریه کنید و چند ثانیه صبر کنید و از سپس از طریق دهان تمام هوای ریه های خود را خارج کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا علائم ماشین گرفتگی از بین برود.

8 ) مچ خود را فشار دهید

فشار ملایم مچ دست می تواند باعث کاهش علائم بیماری حرکت شود.با وجود اینکه این روش هیچ مطالعه علمی در این مورد وجود ندارد ولی برخی از افراد با استفاده از این روش درمان شده اند. دستبندهای برای ایجاد فشار بر روی مچ در داروخانه ها وجود دارد که می توانید از آنها نیز استفاده کنید.

9 ) قبل از سفر غذای چرب نخورید

خوردن غذاهای چرب می تواند باعث افزایش احتمال بروز بیماری حرکت شود.همچنین مصرف نوشیدنی های الکی نیز باعث بدتر شدن ماشین گرفتگی خواهد شد.

10 ) خوردن آجیل

خوراکی های کم چرب با پروتئین بالا مانند آجیل ها می تواند برای پیشگیری و درمان بیماری حرکت بسیار مفید است .بجای خوردن ساندویچ یا کباب چرب در ماشین ، می توانید آجیل و یا حتی سالاد فصل مصرف کنید. همچنین نوشیدن آب کافی ، بسیار ضروری است .تا جایی که می توانید آب بنوشید و از نوشابه های گاز دار و آبمیوه هلی صنعتی و پاکتی دوری کنید.

11 ) زنجبیل برای درمان ماشین گرفتگی مفید است

خواص و فواید زنجبیل برای درمان بیماری حرکت و ماشین گرفتگی ثابت شده است.شما می توانید از انواع خوراکی ها و نوشیدنی های زنجبیلی برای این موضوع استفاده کنید. مانند آدامس زنجبیلی ، دمنوش های زنجبیل ، چای زنجبیل ، بیسکویت زنجبیلی ، آبنبات های زنجبیلی و ....

12 ) نعناع

نعناع یک درمان طبیعی برای حالت تهوع و حتی بیماری حرکت است.شما می توانید از چای و دمنوش نعنایی و حتی آدامس و آبنبات های نعناعی استفاده کنید.

13 ) اسانس اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس یک درمان طبیعی و عالی برای حالت تهوع و استفراغ و بیماری حرکت است.برای استفاده از این خاصیت اسطوخودوس می توانید یک الی دو قطره اسانس اسطوخودوس را با کمی روغن حامل مانند روغن نارگیل و یا روغن زیتون مخلوط کرده و بر روی گردن ، شانه و پشت گوش خود بمالید.

14 ) اسانس بابونه

بابونه یک راه طبیعی و شناخته شده برای درمان استفراغ و تهوع است که برای درمان بیماری حرکت نیز بسیار مفید است.1 الی 2 قطره اسانس بابونه را به یک روغن حامل مانند روغن زیتون و نارگیل اضافه کرده و بر روی شانه ، گردن و پشت گوش خود بمالید.

 15 ) روغن و اسانس رازيانه

اسانس رازیانه تاثیر بسیار زیادی در کاهش حالت تهوع و درمان استفراغ دارد.برای استفاده از این خاصیت رازیانه می توانید مانند بند 13  (اسطوخودوس) عمل کنید.

16 ) شیرین بیان

طبق تحقیقات جدید ، ریشه شیرین بیان می تواند برای درمان اختلالات گوارشی و درمان حالت تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار گیرد.

17 ) از لیمو و سایر مرکبات استفاده کنید

یکی از ساده ترین روش ها برای پیشگیری و درمان بیماری حرکت ، استفاده از لیمو و سایر مرکبات مشابه است.علاوه بر طعم لیمو ، حتی عطر و بوی لیمو نیز می تواند برای از بین بردن حالت تهوع بسیار مفید باشد.

18 ) آب سیب

سیب و آب سیب نیز می تواند برای از بین بردن حالت تهوع بسیار مفید باشد.قبل از حرکت و در حین مسافرت می توانید سیب و آب سیب بخورید به شرط اینکه به این میوه مفید ، حساسیت نداشته باشید .

19 ) آنتی هیستامین مصرف کنید

بسیاری از داروها برای کاهش حالت تهوع وجود دارد که می تواند با نسخه و یا بدون نسخه تهیه کنید ولی همیشه توصیه می شود بدون تجویز هیچ دارویی مصرف نکنید مخصوصا اگر باردار هستید و یا در دوره شیردهی قرار دارید.داروی دیمن هیدرینات یکی از رایج ترین داروهای درمان بیماری حرکت است.قبل از مصرف این داروها حتما عوارض جانبی انها را بدانید. برخی از داروها می تواند تمرکز شما را تحت تاثیر قرار داده و یا خواب آور باشد.

20 ) ویتامین B6 مصرف کنید

به منظور جلوگیری از بیماری حرکت می تواند چند روز قبل از سفر ،100میلیگرم ویتامین B6 دوبار در روز مصرف کنید. چند نکته :
  • قبل از استفاده از هر نوع اسانس و روغن گیاهی بر روی پوست ، مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.
  • از روغن زیتون به صورت خالص بر روی پوست استفاده نکنید
  • این راه حل ها ممکن است برای کودکان ، زنان باردار و زنانی که در دوران شیردهی هستند مضر باشد.
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده