درمان عفونت گلو و دهان با 16 روش خانگی و گیاهی

باکتری ها در همه جای کره زمین یافت می شوند.از هوا ، آب ، خاک و داخل گیاهان گرفته تا داخل بدن انسانها. انواع مختلفی از باکتری وجود دارد که بسیاری از این باکتری ها برای سلامت بدن مفید هستند و حتی برخی از باکتری ها برای زنده ماندن موجودات زنده نقش حیاتی دارند.برخی دیگر از باکتری ها بسیار خطرناک و بیماری زا هستند مانند باکتری های عامل عفونت ریه ،عفونت کلیه ، مجاری ادرار ، عفونت پوست ، عفونت دهان و گلو و حتی عفونت خون و ... درمان عفونت گلو و دهان با 16 روش خانگی و گیاهی درمان عفونت گلو و دهان با 16 روش خانگی و گیاهی در حال حاضر داروهای آنتی بیوتیک وجود دارد که می تواند برای درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار گیرد.ولی برخی از افراد تمایل دارند قبل از استفاده از آنتی بیوتیک های شیمیایی ، داروهای ضد باکتری گیاهی را نیز امتحان کنند. در این مطلب از سایت ، ابتدا به دلایل ابتلا به عفونت های باکتریایی دهان و گلو و در ادامه به آنتی بیوتیک های گیاهی برای درمان این عفونت ها اشاره شده است .

رایج ترین دلایل عفونت های باکتریایی

شدت عفونت باکتریایی معمولا به نوع باکتری ، محل عفونت و قدرت سیستم دفاعی بدن مرتبط است.باکتری های مضر به روش های گوناگونی می تواند وارد بدن شده و باعث عفونت شوند. مانند:‌
  • خوردن غذا و نوشیدنی آلوده به باکتری / مصرف مواد غذایی خام / خوردن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته
  • استفاده از سوزن آلوده مثلا در هنگام خالکوبی کردن
  • نشستن دستها بعد از دستشویی
  • از طریق حشره آلوده به میکروب و باکتری / از طریق نیش حشره / از طریق مصرف خوراکی هایی که توسط حشره ، آلوده شده است
  • نفس کشیدن در هوای آلوده
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • بوسیدن یک فرد آلوده
  • رابطه جنسی با فرد آلوده
  • از طریق تماس با مایعات چشم ، گوش ، مجاری ادرار و بینی
مصرف برخی از داروها مانند داروهای استروئیدی با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن ، بدن را برای عفونت های باکتریایی خطر پذیر می کند.

علائم عفونت های ناشی از باکتری

علائم عفونت های باکتریایی بستگی به نوع باکتری و محل عفونت دارد و می تواند متفاوت باشد. رایج ترین علائم آن عبارتند از :
  • احساس علائمی مانند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (تب ، خستگی ، سردرد ، سرفه ، عطسه ، آبریزش بینی ، تورم گلو ، خارش گلو ، درد )
  • ناراحتی معده ، اسهال ، کاهش وزن
  • سفت شدن عضلات گردن
  • احساس ضعف عمومی بدن
  • درد گوش
  • آبسه
  • تهوع و استفراغ
  • تکرر ادرار ، سوزش ادرار ، خون در ادرار
  • کاهش اشتها
  • و ...

روش های خانگی برای درمان عفونت باکتریایی دهان و گلو

روش های دارویی زیادی برای درمان عفونت های ناشی از باکتری وجود دارد ولی برخی از افراد تمایل دارند قبل از مصرف آنتی بیوتیک های شیمیایی ، داروهای گیاهی را امتحان کنند. داروهای گیاهی عوارض جانبی آنتی بیوتیک های شیمیایی را ندارند و معمولا باعث مقاومت باکتری نمی شوند(حتی برخی از آنتی بیوتیک های گیاهی برای کاهش مقاومت باکتری به آنتی بیوتیک ، مورد استفاده قرار می گیرند.)

1 ) درمان عفونت دهان و گلو با سرکه سیب

سرکه سیب یکی از آنتی بیوتیک های طبیعی است که معمولا در هر آشپزخانه ای یافت می شود.از این داروی گیاهی از چند قرن پیش برای درمان بسیاری از عفونت ها استفاده می شده است .در یک مطالعه انجام شدن در دانشگاه کارولینای شمالی مشخص شد که سرکه سیب تاثیر بسیار زیادی بر روی عفونت های ناشی از باکتری دارد.سرکه سیب می تواند سطح ph را تراز کرده و به دلیل خواص ضدالتهابی و ضدباکتری خود ، باعث از بین رفتن عفونت در محل آسیب دیده شود. برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش زیر استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب حل کرده و کمی نمک به آن اضافه کنید.این ترکیب را به آرامی بنوشید.توجه داشته باشید که فقط سرکه سیب طبیعی و اصل این خاصیت را دارد و سرکه سیب صنعتی و یا تقلبی هیچ خاصیت آنتی بیوتیکی ندارد.

2 ) برای درمان عفونت گلو و دهان از ماست استفاده کنید

پروبیوتیک های موجود در ماست علاوه بر کاهش ph می تواند باعث کاهش رشد باکتری های مضر شود.علاوه براین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بهبود عفونت دهان و گلو کمک کند.

3 ) ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان برای درمان عفونت گلو مفید است ریشه شیرین بیان برای درمان عفونت گلو مفید است به گفته مرکز پزشکی مریلند ، ریشه شیرین بیان برای درمان زخم ها ، سوزش سر دل ، اگزما ، سرماخوردگی ، سرفه و زخم معده مفید است.ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد ویروس و ضد التهاب است و می تواند برای درمان عفونت های باکتریایی دهان و گلو مفید باشد. روش دم کردن ریشه شیرین بیان می توانید ریشه شیرین بیان را به مدت 5 دقیقه در آب جوش دم کرده بنوشید روش دوم : برای تاثیرات بهتر و بیشتر می توانید یک فنجان ریشه شیرین بیان را با یک قاشق چای خوری دارچین ، 2 قاشق گل میخک و 1 قاشق گل بابونه مخلوط کرده و در آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. توجه : قبل از مصرف دارویی ریشه شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید و بیش از یک هفته به صورت مداوم این چای را ننوشید .

4 ) درمان عفونت دهان و گلو با بابونه

در طول 20 سال گذشته تحقیقات گسترده ای بر روی خواص دارویی و درمانی بابونه انجام شده است.بابونه برای کاهش تب ، کاهش اسپاسم ، درمان عفونت های قارچی ، کاهش استرس ، کاهش التهاب بدن و ... مفید است و خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد.از این خواص جادویی بابونه می توان برای درمان عفونت های دهان و گلو استفاده کرد. برای استفاده از این خاصیت بابونه می توانید از روش های زیر استفاده کنید. روش اول : دمنوش بابونه 3 الی 4 قاشق چای خوری گل بابونه را به مدت 3 دقیقه با آب جوش دم کنید. می توانید کمی عسل به آن اضافه کرده و بنوشید.برای تاثیر گذاری بیشتر می توانید چای سبز نیز به بابونه اضافه کنید. روش دوم : بخور بابونه 4 قاشق چای خوری بابونه را به کمی اب جوش اضافه کرده و حرارت را کم کنید و با بخار این داروی گیاهی بخور کنید.
توجه : استفاده از بابونه در زنان شیرده و باردار می تواند مضر باشد . با پزشک خود مشورت کنید.

5 ) درمان عفونت گلو و دهان با گل میخک

گل میخک (Eugenia caryophyllata ) مزایای دارویی بسیاری دارد. مانند: پیشگیری و درمان انواع سرطان ، مشکلات کبدی ، سردرد و میگرن ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، کمک به سیستم گوارش و هضم غذا ، کنترل دیابت ، سلامت استخوان ها ، درمان بیماری های دهان و دندان و ... گل میخک سرشار از مواد مغذی مانند کربوهیدرات ها ، قندها ، فیبر غذایی ، پروتئین  ، چربی و ویتامین هایی مانند ویتامین C، ویتامین A ، ویتامین B6 و B12، ویتامین E و مواد معدنی مانند کلسیم، اسید هیدروکلریک، منیزیم، آهن، فسفر، پتاسیم و ... است .طبق تحقیقات اخیر ثابت شده است که گل میخک خواص ضدالتهابی و ضد عفونی کننده قوی دارد و می تواند برای درمان انواع عفونت ها مورد استفاده قرار گیرد . برای درمان عفونت گلو و دهان با استفاده از گل میخک می توانید از روش زیر استفاده کنید.  دمنوش میخک کمی گل میخک را در آب جوش به مذت 5 دقیقه دم کنید و به آرامی بنوشید.برای دریافت نتیجه بهتر می توانید کمی عسل اصل و طبیعی به آن اضافه کنید.

6 ) از زردچوبه استفاده کنید

یکی دیگر از روش های سنتی و طبیعی درمان عفونت باکتریایی دهان و گلو استفاده از زردچوبه است.کورکومین موجود در زردچوبه قدرت بسیار زیادی برای از بین بردن میکروب ها و باکتری ها دارد.از این رو استفاده از زردچوبه برای درمان انواع عفونت ها در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است. برای درمان عفونت گلو و دهان می توانید به غذاهای خود زردچوبه بیشتری اضافه کنید و یا دمنوش زردچوبه مصرف کنید.

7 ) دارچین

دارچین درمان خوبی برای حالت تهوع ، مشکلات گوارشی ، بیماری های قلبی ، عدم تعادل هورمونی ، کنترل قند خون ، دیابت ، عفونت های قارچی و عفونت های باکتریایی محسوب می شود.دارچین در کنار عطر و طعم خاصی که دارد دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب بسیار خوبی است که می تواند چرک و التهاب را در گلوی شما کاهش دهد.برای استفاده از خواص دارچین برای درمان عفونت گلو و دهان می توانید از روش زیر استفاده کنید. پودر دارچین و یا چوب دارچین را در آب جوش به مدت 3 دقیقه بجوشانید و بعد از حدود 10 دقیقه سرد شدن ، بنوشید .

8 ) مریم گلی

مریم گلی به طرز شگفت انگیزی برای درمان عفونت های ناشی از باکتری و کاهش التهاب و تورم موثر است.برای استفاده از خواص مریم گلی برای درمان عفونت گلو و دهان می توانید از دمنوش مریم گلی استفاده کنید.

9 ) جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان خانگی بسیار خوب و قوی برای عفونت های ناشی از باکتری است.طبق نظر موسسه ملی سرطان امریکا ، با استفاده از ترکیب آب گرم ، نمک و جوش شیرین می توان عفونت های ناشی از میکروب و باکتری را درمان کرد.

10 ) درمان عفونت دهان و گلو با استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک ضدعفونی کننده خوب است که از آب و اکسیژن تشکیل شده است.از پراکسید هیدروژن برای درمان زخم های کوچک ، سوختگی ها و ... استفاده می شود.از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه برای درمان عفونت های دهان و گلو می توانید استفاده کنید. برای این منظور می توانید از روش زیر استفاده کنید. روش اول : پراکسید هیدروژن با خمیر دندان پراکسید هیدروژن 3% را به خمیر دندان خود اضافه کرده و مسواک بزنید. روش دوم : دهانشویه پراکسید هیدروژن به یک لیوان آب کمی پراکسید هیدروژن 3 درصد اضافه کرده و قرقره کنید. اگر نمی توانید طعم آن را تجمل کنید می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید.

11 ) درمان عفونت دهان و گلو با آب انار

انار خاصیت آنتی اکسیدان قوی دارد و می تواند برای درمان عفونت های باکتریایی مفید باشد.انار باعث کاهش التهاب ، کاهش تورم و کاهش درد عفونت دهان و گلو می شود.برای استفاده از خاصیت انار برای درمان عفونت گلو و دهان می توانید آب انار را به صورت کم کم و به آرامی بنوشید.حتی می توانید قبل از قورت دادن آب انار ، آن را کمی در دهان بچرخانید.

12 ) فلفل کاین

فلفل کاین علاوه براینکه در آشپرخانه مصرف زیادی دارد ، دارای ترکیبی به نام کپسایسین است که می تواند برای درمان عفونت های ناشی از باکتری نیز مفید باشد.

13 ) زنجبیل

از زنجبیل برای درمان حالت تهوع ، استفراغ ، درد عضلانی ، بیماری های قلبی ، آرتریت ، سوء هاضمه ، درد قاعدگی ، سرطان ، باز شدن قاعدگی ، سرطان ، آلزایمر و درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود.زنجبیل بدن شما را گرم کرده و سیستم گردش خون را تقویت می کند.برای استفاده از این خاصیت زنجبیل می توانید از روش های زیر استفاده کنید. روش اول : دمنوش زنجبیل زنحبیل تازه را برش داده و در آب جوش به مدت 5 دقیقه بجوشانید . سپس 10 دقیقه صبر کنید تا خنک شود.این دمنوش را می توانید 2 بار در روز به آرامی بنوشید. روش دوم : دمنوش زنجبیل و بابونه  به دمنوش روش اول ، کمی گل بابونه اضافه کرده و بنوشید  از این دمنوش می توانید دوبار در هفته استفاده کنید. زنان باردار و شیرده نباید دمنوش زنجبیل + بانونه مصرف کنند. روش سوم : چای زنجبیل و زردچوبه به دمنوش روش اول کمی زردچوبه اضافه کرده و 2 بار در روز مصرف کنید.

14 ) از سیر استفاده کنید.

سیر یکی از ساده ترین و در عین حال قدرتمندترین روش های درمان گیاهی عفونت دهان و گلو است.سیر دارای ترکیباتی به نام آلژینات است که برای درمان انواع عفونت ها بسیار موثر است.همچنین سیر خاصیت ادرار آور دارد که می تواند به دفع سموم از بدن کمک کند.

15 ) درمان عفونت گلو و دهان با عسل

عسل یکی از محبوب ترین درمان های خانگی برای درمان عفونت دهان و گلو است.عسل دارای خواص ضد عفونی کننده ملایمی است که می تواند برای بهبود عفونت های دهان و گلو موثر باشد. قند بسیار بالای موجود در عسل می تواند باعث از بین رفتن باکتری ها شود.علاوه بر این عسل تولید کننده پراکسید هیدروژن است که می تواند باکتری ها را نابود کند. لطفا توجه داشته باشید که فقط عسل طبیعی و اصل این خواص را دارد و عسل های تقلبی و ارزان قیمت در این مورد بی تاثیر هستند و حتی می تواند باعث بدتر شدن عفونت دهان و گلو شوند.

16 ) نمک آب

استفاده از آب نمک یکی از ارزان ترین و رایج ترین روش های درمان عفونت دهان و گلو است .از  آنجایی که باکتری ها یک ارگانیزم سلولی هستند ، آب داخل انها جایگاه ویژه ای در زنده ماندن باکتری ها دارد. نمک با خارج کردن آب درون سلولی باکتری ها می تواند باعث از بین رفتن باکتری های عفونت زا شود. نکات بیشتر در مورد جلوگیری از عفونت های باکتریایی پیشگیری همیشه بهترین و ارزان ترین راه سالم بودن است . برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های باکتریایی به نکات زیر توجه کنید.
  • از محصولات لبنی غیر پاستوریزه و نامطمئن استفاده نکنید.
  • غذا را به درستی بپزید و نحوه نگهداری درست خوراکی ها را بدانید
  • بعد از تماس با مواد غذایی خام ، عوض کردن پوشک بچه ، بیرون امدن از دستشویی ، تماس با مدفوع حیوانات و پرندگان ، بعد از تماس با حشرات و قبل از غذا خوردن حتما دست های خود را به خوبی بشویید.
  • اگر بیمار هستید ، در خانه بمانید
  • از تماس با افرادی که دچار بیماری ها و عفونت های باکتریایی هستند خودداری کنید
  • برای پاک کردن سطوح مانند کیبورد ، گوشی ، مونیتور ، لپ تاپ و غیره از تمیزکننده های ضد باکتری استفاده کنید.
  • از تماس جنسی محافظت نشده با افراد ناشناس خودداری کنید
  • سیگار نکشید
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده