بزرگی پروستات و 19 روش خانگی و گیاهی برای درمان آن

به طور معمول پروستات در تمام طول زندگی مردان رشد می کند .در برخی از مردان این بزرگ شدن پروستات به حدی نیست که مشکل ایجاد کند ولی در برخی دیگر ، بزرگی پروستات می تواند بر سلامت آنها و همچنین کیفیت زندگیشان تاثیر گذار باشد. مطالعات نشان داده است که از هر 5 مرد 50 الی 60 ساله یک نفر به مشکلات پروستات دچار خواهد شد. بسیاری از افراد برای خلاص شدن از مشکلات پروستات سریعا عمل جراحی و داروهای شیمیایی را انتخاب می کنند ولی بهتر است بدانید که روش های گیاهی و خانگی موثری برای مشکلات پروستات وجود دارد که می توانید قبل از اقدامات دیگر ، تحت نظر پزشک ، امتحان کنید. در این مطلب ابتدا به دلایل و علائم مشکلات پروستات و سپس به روش های خانگی برای درمان مشکلات و بزرگی پروستات اشاره شده است. بزرگی پروستات و 19 روش خانگی و گیاهی برای درمان آن بزرگی پروستات و 19 روش خانگی و گیاهی برای درمان آن

دلایل بزرگ شدن پروستات

پروستات بخشی از سیستم تولید مثل در آقایان و غده ای کوچک و عضلانی است در اطراف لوله ادرار ، زیر مثانه و بین رکتون و پایه آلت تناسلی قرار دارد.یکی از کارهای پروستات اضافه کردن مایع به اسپرم است که باعث تسهیل حرکت اسپرم می شود.پروستات دارای دو مرحله اصلی رشد است.این غده در طول سال های نوجوانی کوچک است.سپس از سن 25 سالگی به بعد به آرامی بزرگ می شود.در اکثر مردان این رشد غده پروستات تا آخر عمر ادامه پیدا می کند. پروستات بزرگ یا پروستات خوش خیم به حالتی گفته می شود که در آن پروستات به حدی بزرگ می شود که به مجاری ادرار و مثانه فشار وارد می کند و مانع عبور ادرار می شود.این فشار باعث بروز علائمی مانند : تکرر ادرار ، سوزش ادرار ، بی اختیاری ادرار ، عفونت های تناسلی و ادراری و مشکل در دفع ادرار می شود.
توجه : پروستات بزرگ شده با سرطان پروستات تفاوت دارد و معمولا پروستات بزرگ شده به سرطان پروستات تبدیل نمی شود.
پزشكان هنوز به صورت دقيق علت بزرگ شدن پروستات را نمی دانند ولی برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که تغییرات هورمونی ناشی از پیری می تواند باعث بزرگ شدن پروستات شود.افزایش تعداد سلول ها (هیپرپلازی) منجر به این بزرگی می شود.

نشانه ها و علائم بزرگ شدن پروستات

برخی از مردان مبتلا به این مشکل ، علائم بسیار خفیفی دارند و یا حتی علائمی مشاهده نمی کنند.در حالی که برخی دیگر از مبتلایان علائم شدیدی بروز می دهند و کیفیت زندگی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد.برخی از رایج ترین علائم عبارتند از:
  • احتیاج ناگهانی و شدید به ادرار کردن
  • افزایش احتیاج به ادرار کردن در نصف شب
  • ادرار با سختی و دشواری آغاز می شود
  • نشت ادرار و دفع غیر ارادی ادرار
  • قطع شدن ادرار در زمان ادرار کردن
  • ناتوانی در ادرار کردن / احساس ادرار کردن دارید ولی قادر به ادرار کردن نیستید
  • خون در ادرار
  • و ...
گفته می شود کسانی که دچار بزرگی پروستات می شوند عمر طبیعی خود را طی می کنند و معمولا این مشکل از بابت طول عمر ، تاثیری ندارد.حدود 90 درصد از مردان بالای 80 سال دچار بزرگی پروستات هستند.

دلایل و عواملی که می تواند احتمال بزرگ شدن پروستات را افزایش دهد

  •  سابقه خانوادگی
بزرگی پروستات از طریق ژنتیک به ارث می رسد.اگر پدر ، پدر بزرگ ، برادر و ... شما دچار بزرگی پروستات شده باشند این احتمال در شما نیز وجود دارد.
  • دیابت
دیابت می تواند احتمال بزرگ شدن پروستات را افزایش دهد. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع دو ، نسبت به انسولین حساسیت کمتری دارد در نتیجه میزان قند خون در این افراد افزایش پیدا می کند.به همین دلیل پانکراس انسولین بیشتری برای کاهش قندخون ترشح می کند.اعتقاد برخی از پزشکان بر این است که این ترشح بیش از حد انسولین می توانید باعث بزرگی پروستات شود.
  • چاقی
سطح هورمون زنانه استروژن در مردان چاق افزایش پیدا می کند و بالا بودن سطح این هورمون زنانه می تواند باعث بزرگ شدن پروستات شود.
  • بیماری های قلبی
بیماری های قلبی به صورت مستقیم نمی تواند منجر به بزرگی پروستات شود ولی مشکلاتی که باعث بیماری های قلبی می شوند می توانند باعث بزرگی پروستات نیز شوند. مانند فشارخون بالا ، دیابت ، چاقی و ... درمان های زیادی برای این مشکل وجود دارد مانند درمان های دارویی و حتی عمل جراحی . ولی پیشنهاد می شود درمان های خانگی و گیاهی را نیز امتحان کنید. در ادامه این مطلب به برخی از روش های خانگی و گیاهی درمان پروستات بزرگ شده اشاره شده است.

روش های خانگی و گیاهی درمان و پیشگیری از بزرگ شدن پروستات

1 ) انار

 انار برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات بسیار مفید است انار برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات بسیار مفید است انار علاوه براینکه بسیار خوشمزه است ، خواص و فواید بسیار زیادی دارد مانند کمک به هضم غذا ، آلزایمر ، بهبود حافظه ، سرطان ، آرتریت ، بیماری های قلبی ، فشار خون ، دیابت ، عملکرد جنسی و ...ویژگی های ضد ویروسی ، ضدالتهابی ، ضد اکسیداسیون و ... انار برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات بسیار مفید است.به ویژه آب انار طبیعی شامل ترکیبات مهمی مانند الاجیک اسید ، آنتوسیانین و پلی فنول است که می تواند به کاهش سرعت رشد پروستات و حتی سرطان پروستات کمک می کند. با توجه به تحقیقات اخیر ،انار ترشح هورمون استروژن در بدن مردان را کاهش می دهد.به همین دلیل کسانی که دچار بزرگی پروستات هستند می تواند از این میوه پرخاصیت استفاده کنند.برای تهیه آب انار توصیه می شود بجای گرفتن آب انار به صورتی فشاری ، انار رو دون دون کرده و در مخلوط کن بریزید و سپس آب بدست آمده را صاف کرده و بنوشید.

2 ) گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در اکثر نقاط جهان بسیار محبوب است و بسیار استفاده می شود.گوجه فرنگی خام خواص و فواید بسیاری دارد. برای مثال برای کنترل دیابت ، سرطان معده ، فشارخون ، هضم غذا و حتی برای کاهش عوارض سیگار کشیدن بسیار مفید است .همچنین دانشمندان اعتقاد دارند که گوجه فرنگی برای انواع سرطان ها مانند سرطان معده ، روده ، پستان ، حنجره ، مری ، مثانه و پروستات بسیار مفید است. در یک تحقیق مشخص شده است که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می تواند پیشرفت بزرگی پروستات را کند کرده و به درمان برخی از علایم آن کمک کند. برای استفاده از این خواص می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید. روش اول : 3 عدد گوجه فرنگی را به خوبی بشویید و هر کدام از آنها را با چاقوی تیز به چهار قسمت تقسیم کرده و با 300 میلی لیتر آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید.سپس پوست گوجه فرنگی ها را کنده و گوشت آن را له کنید و در یک شیشه نگه داری کرده و به غذاهای خود اضافه کنید. روش دوم : سالاد گوجه فرنگی برای درمان علائم بزرگ شدن پروستات مواد لازم : 1 عدد پیاز / 1 عدد خیار / نصف فنجان ریحان / نصف فنجان جعفری / 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید / کمی نمک / کمی پودر فلفل طرز تهیه : تمام مواد اولیه را خوب شسته و خورد کنید و با هم مخلوط کرده و به عنوان سالاد مصرف کنید.از این سالاد می توانید به مدت سه ماه به صورت روزانه استفاده کنید.

3 ) روش گیاهی درمان بزرگی پروستات ؛ آووکادو

یکی دیگر از روش های طبیعی درمان پروستات بزرگ شده استفاده از آووکادو است.از آووکادو از زمان های بسیار قدیم برای درمان بسیار از مشکلات مانند : مشکلات چشم ، قلب ، کبد ، کلیه ، بیماری های استخوان ، فشارخون ، دیابت ، آرتریت ، یبوست ، مشکلات گوارشی و همین طور درمان بزرگی پروستات استفاده می شده است. آووکادو سرشار از 20 ماده غذایی مختلف و ضروری است مانند : ویتامین C، E، K، B6، اسیدهای چرب امگا 3، ریبوفلاوین، پانتانن، نیاسین، فولات، پتاسیم و منیزیم و ... که برای درمان بیماری ها و مشکلات دستگاه ادرار می تواند مفید باشد. همچنین آووکادو درست مثل گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن  و مقدار زیادی ماده کلسترول مانندی به نام بتا استات سیتول است که می تواند با افزایش لنفوسیت ها باعث کاهش التهاب پروستات شود.برای استفاده از خواص آووکادو برای مشکلات پروستات می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید. روش اول : آب آووکادو یک آووکادو تازه را بشویید و به صورت عمودی برش بزنید با استفاده از قاشق ، آووکادو را له کرده و به شکل خمیر در بیاورید.این خمیر را با 200 میلی لیتر شیر در مخلوط کن میکس کنید و یک بار در روز بنوشید. روش دوم : سالاد آووکادو مواد لازم : 1 عدد گوجه فرنگی تازه ، یک عدد آووکادو تازه ، یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل ، کمی نمک ، کمی شکر ، یک قاشق چای خوری آبلیمو طرز تهیه : مواد اولیه را با هم مخلوط کرده و به عنوان سالاد مصرف کنید.

4 ) هویج

هویج نیز مانند آووکادو و گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن و کارتونوئیدها است که می تواند برای سلامت پروستات بسیار مفید باشد.بر اساس آخرین یافته های پزشکی ، کسانی که حداقل 3 بار در هفته هویج مصرف مصرف می کنند 18 درصد کمتر از دیگران به سرطان پروستات مبتلا می شوند.

5 ) تخم کدو تنبل

تخم کدو تنبل برای سلامت پروستات مفید است تخم کدو تنبل برای سلامت پروستات مفید است اکثر کسانی که دچار بزرگی پروستات هستند معمولا کمبود روی دارند.کارشناسان توصیه می کنند برای جلوگیری از این مشکل روزانه حداقل 90 میلی گرم روی مصرف کنید. تخم کدو تنبل منبع خوب روی است.همچنین تخم کدو تنبل به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب بدن کمک می کند. تخم کدو تنبل دارای مواد شیمیایی است که از تبدیل شدن تستوسترون به هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. سطح بالای هیدروتستوسترون احتمال بزرگ شدن پروستات را افزایش می دهد.

6 ) بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که برای عملکرد طبیعی بدن بسیاری ضروری هستند.بادام زمینی برای سلامت قلب ، چشم و کاهش وزن بسیار مفید است. بادام زمینی حاوی روی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد سلولی ضروری است.

7 ) دانه های کنجد

دانه های کنجد برای درمان دیابت ، فشارخون ، بیماری های قلبی ، استرس ، بیماری های استخوانی ، اختلالات خواب ، مشکلات هضم ، مشکلات سیستم تنفسی و التهاب و بزرگی پروستات مفید است. کنجد حاوی کلسیم ، منیزیم ، آهن ، منگنز، فیبر ، تیامین ، فولات ، فسفر ، مس ، پروتئین و  روی است.در یک مطالعه مشخص شده است که دانه های کنجد برای سلامت پروستات بسیار مفید است.

8 )‌ دانه های کتان

دانه های کتان برای درمان کلسترول بالا ، فشار خون ، قند خون ، بیماری های پوست و مو ، سلامت سیستم گوارشی ، سرطان و همچنین برای مشکلات پروستات بسیار مفید است .دانه های کتان نه تنها باعث کاهش التهاب بدن می شود ، بلکه به دلیل داشتن سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند باعث بهبود مشکلات پروستات شود.

9 ) دانه های هندوانه

در میان درمان های خانگی و گیاهی بزرگ شدن پروستات ، استفاده از دانه های هندوانه یکی از موثر ترین روش ها است.دانه های هندوانه می تواند برای درمان دیابت ، افزایش سلامت قلب ، حفظ سلامت مغز ، فشارخون ، افزایش حافظه ، افزایش باروری مردان  و برای سلامت پروستات بسیار مفید است .علاوه بر این ، دانه های هندوانه میزان بالایی لیکوپن دارد که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند مشکلات مثانه و پروستات را کاهش دهد.

10 ) زردچوبه

زردچوبه برای درمان دیابت ، آرتریت ، بیماری های روده ، چاقی ، کلسترول بالا ، سم زدایی بدن و درمان مشکلات پروستات بسیار مفید است.زردچوبه خواص ضد التهابی دارد که می تواند روند بزرگ شدن پروستات را کند کند. همچنین کورکومین موجود در زردچوبه برای عفونت های ادراری و بهبود دفع ادرار بسیار مفید است .

11 ) سیر

سیر علاوه بر اینکه می تواند برای خوش طعم کردن غذاهای مورد استفاده قرار گیرد ، برای درمان بیماری های قلبی ، فشار خون ، سلامت استخوان ها ، مشکلات کبدی ، آلزایمر و بخصوص برای درمان مشکلات پروستات بسیار مفید است . در یک مطالعه مشخص شده است که کسانی که سیر مصرف می کنند 28 درصد کمتر به مشکلات پروستات مبتلا می شوند .

12 ) فلفل زرد

ویتامین C موجود در سبزیجات می تواند به درمان و پیشگیری از بزرگ شدن پروستات کمک کند.فلفل زرد حاوی مقادیر زیادی ویتامین B6، ویتامین E، ویتامین K، فولات،ویتامین C ، فیبر و ... است .یک فنجان فلفل زرد خرد شده می تواند به میزان دو برابر ویتامین C مورد نیاز بدن را داشته باشد. همچنین فلفل زرد حاوی کاروتنوئیدها ، آلفا کاروتن، بتا کاروتن، زاکسانتین، لوتین ، لیکوپن و کریپتوکسانتین است که می تواند باعث کاهش علائم پروستات بزرگ شده شود. بتا کاروتن و زاکسانتین است و می تواند برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات مفید باشد .

13 ) ریحان

ریحان برای درمان مشکلات چشم ، صرغ ، آرتریت ، بیماری های مغزی ، مشکلات لخته شدن خون ، سرطان و حتی برای پیشگیری از مشکلات پروستات بسیار مفید است .در واقع ریحان خواص آنتی اکسیدان ، آنتی بیوتیک طبیعی و ضد التهابی دارد. ریحان باعث کاهش درد و مشکلات و علائم بزرگی پروستات می شود.

14 ) گزنه

از گزنه برای درمان قرمزی و تورم پوست ، اختلالات ایمنی بدن ، کاهش کلسترول خون و درمان مشکلات پروستات استفاده می شود.گزنه حاوی ترکیباتی است که می تواند آنزیم 5-آلفا ردوکتاز را مهار کرده و از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. دی هیدروتستوسترون یک هورمون آندروژن قوی است که باعث افزایش ریزش مو ، کاهش تستوسترون و افزایش احتمال مشکلات پروستات می شود.

15 ) چای سبز

یکی دیگر از روش های گیاهی درمان پروستات چای سب است.چای سبز برای درمان مشکلات قلبی ، فشار خون ، دیابت ، آلزایمر ، پارکینسون ، استرس ، مشکلات دهان و دندان ، عفونت ، چاقی ، سرطان پستان ، سرطان پروستات و پیشگیری از بزرگ شدن پروستات مفید است .

16 ) سرکه سیب

سرکه سیب برای درمان جوش ، افزایش سوخت و ساز بدن ، شوره سر ،آسم ، اسهال ، کاهش وزن ، سم زدایی بدن ، مشکلات شکم ، گلودرد ، سوء هاضمه ، شب ادراری ، افسردگی ، فشارخون ، کلسترول خون ، آرتروز ، دیابت ، بیماری های قلبی ، سرطان و مشکلات پروستات مفید است . سرکه سیب می تواند از بزرگ شدن غده پروستات جلوگیری کرده و علائم پروستات بزرگ شده را تسکین دهد. البته توجه داشته باشید که باید از سرکه سیب طبیعی و اصل استفاده کنید.

17 ) تمرین کگل

مثانه خود را خالی کنید و روی زمین دراز بکشید .زانوهای خود را خم کرده و از هم جدا کنید.عضلات لگن و عضلاتی که جلوی خروج ادرار را می گیرد چند ثانیه نگه دارید و رها کنید. این کار را 15 الی 20 بار در روز تکرار کنید.توجه : در صورتی که دچار سندرم درد مزمن لگن هستید نباید تمرینات کگل را انجام دهید.

18 ) سبک زندگی خود را تغییر دهید

  • به میزان کافی آب بنوشید
  • از مصرف الکل ، کافئین و نوشیدنی های گاز دارو خیلی سرد خودداری کنید.
  • مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید
  • سبزیجات بیشتری مصرف کنید
  • خود را گرم نگه دارید
  • زیاد در حال نشسته قرار نگیرید

19 ) رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

برای سلامت بیشتر و جلوگیری از مشکللات پروستات باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید . توصیه می شود موارد زیر را در نظر بگیرید.
  • ویتامین E
ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان نقش مهمی در سلامت انسان دارد.تخمین زده شده است که کسانی که 50 میکروگرم ویتامین E مصرف می کنند 32 درصد کمتر دجار مشکلات پروستات می شوند.
  • ویتامین D   
در یک مطالعه در دانشکده پزشکی بوستون مشخص شد که کمبود ویتامین D با خطر ابتلا به مشکلات پروستات ارتباز دارد.
  • سلنیوم
سلنیوم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهد.تحقیقات اخیر نشان داده است مصرف سلنیوم در کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست نقش دارد.همچنین مصرف سلنیوم می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات و بزرگ شدن پرستات را کاهش دهد.
  •  لیکوپن
لیکوپن یک انتی اکسیدان قوی است که در میوه ها و سبزیجات رنگی وجود دارد.مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به مشکلات پروستات ارتباط دارد.
  • فلز روی
استرس ، عفونت و التهاب بدن و رژیم غذایی نادرست بر روی سطوح روی موجود در بدن تاثیر می گذارد.مطالعات نشان داده است مشکلات پروستات با کمبود فلز روی در بدن ارتباط دارد.
  •  روغن ماهی
روغن ماهی برای کاهش التهاب بدن بسیار مفید است.افزایش التهاب بدن می تواند به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات منجر شود. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 1 مشاهده