درمان بوی بد واژن و عفونت واژن با 8 روش خانگی

بوی بد واژن یکی از مشکلاتی است که اکثر زنان از آن متنفرند.بوی بد واژن معمولا ناشی از عفونت واژن و یا بهداشت ضعیف ناحیه تناسلی است.این بوی بد می تواند اعتماد بنفس زن را تحت تاثیر قرار داده و حتی باعث مشکلاتی در رابطه زناشویی شود.در این مطلب به دلایل این بوی بد و روش های خانگی و گیاهی از بین بردن بوی بد واژن اشاره شده است . درمان بوی بد واژن و عفونت واژن با 8 روش خانگی درمان بوی بد واژن و عفونت واژن با 8 روش خانگی

علت بوی بد واژن چیست؟

احساس بوی بد در دوره قاعدگی امری طبیعی است و معمولا جای نگرانی ندارد.ولی در صورتی که در مواقع عادی بوی بدی از واژن احساس می کنید ممکن است به دلایل زیر باشد :
  • عفونت
برخی از عفونت ها مانند عفونت واژینوز باکتریال می تواند باعث ایجاد بوی بد واژن شود که معمولا با تغییر ترشحات واژن همراه است.همچنین ممکن است در زمان رابطه جنسی احساس درد کنید.
مطلب پیشنهادی : درمان عفونت قارچی واژن
  • تغییرات هورمونی
ترشحات واژینال در طول قاعدگی و یا در زمان تخمک گذاری ممکن است بویی شدیدتر و ناخوشاند نسبت به زمان های عادی داشته باشد. همچنین در برخی از موارد تغییر در سطح هورمون استروژن (مثلا در زمان شروع یائسگی) می تواند منجر به کاهش میزان اسیدی واژن و ایجاد بوی ناخوشایند شود.
  •  عرق کردن
در حقیقت عرق بخش کشاله ران ذاتا بدبو است.در این بخش از بدن و همچنین در زیر بغل ، غده هایی وجود دارد که چربی های متابولیزه شده توسط باکتری ها را به بخش خارجی پوست هدایت می کند که به سرعت باعث تولید بوی ناخوشایند و شدید می شود.
  • چیزهایی که می خورید
خوراکی هایی که مصرف می کنید نیز می تواند بر بوی و ترشحات واژن تاثیر بگذارد .بر اساس تحقیقات اخیر ، غذاهای دارای رایحه قوی و خوراکی های تند مانند : فلفل ، سیر ، پیاز ، ماهی ، کلم و ... می تواند باعث این بد بویی شود.
  • تعویض نکردن تامپون و نوار بهداشتی
عوض کردن دیر به دیر نوار بهداشتی و تامپون در دوره پریود می تواند باعث افزایش فعالیت باکتری ها در واژن و ایجاد بوی بد ، خارش ، ترشحات زیاد و ... شود.

روش های خانگی و گیاهی برای درمان عفونت و بوی بد واژن

توجه : قبل از استفاده از هر کدام از روش های زیر ، با پزشک و یا متخصص طب سنتی مشورت کنید.

1 ) جوش شیرین

یک دوم فنجان جوش شیرین را به وان خود اضافه کرد و 20 دقیقه در وان دراز بکشید.سپس با یک حوله نرم بدن خود را خشک کنید.اینکار به از بین رفتن مخمرها و بوی بد کمک میکند.توجه داشته باشید که با توجه به اینکه جوش شیرین می تواند باعث افزایش فشارخون شود ، در صورتی که داروهایی مانند کاپتوپریل و آتنولول مصرف می کنید قبل از استفاده از این روش با پزشک خود مشورت کنید.

2 ) سرکه سیب

سرکه سیب نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است و خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد که می تواند برای رفع بوی واژن بسیار مفید باشد.محیط واژن کمی اسیدی است و PH آن معمولا بین 3.8 الی 4.8 است که این محیط اسیدی باعث می شود باکتری های بیماری زا نتوانند زنده بمانند.زمانی که باکتری های بیماری زا در واژن بیش از حد فعالیت می کنند و باعث بوی بد واژن می شوند ، اغلب به این معنی است که PH محیط ، سطح اسیدی کمتری دارد. سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می تواند PH واژن را تنظیم کرده و از فعالیت باکتری های مضر جلوگیری کند.برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های زیر استفاده کنید. روش اول : سرکه سیب را با آب به نسبت 6 به یک مخلوط کنید و بنوشید. این نوشیدنی می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود . روش دوم : نصف فنجان سرکه سیب را به آب وان خود اضافه کنید و 20 دقیقه در این آب دراز بکشید .

3 ) روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضد قارچ ، ضد ویروس دارد و نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است.فقط چند قطره از روغن درخت چای به سرعت می تواند عفونت های قارچی واژن را درمان کند.البته توجه داشته باشید که این روغن بسیار قوی بوده و می تواند باعث تحریک پوست شود. همچنین روغن درخت چای بسیار حساسیت زا است و قبل از استفاده از این روغن باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. برای استفاده از این خاصیت می توانید 3 قطره روغن درخت چای را در یک لیون پر از آب بریزید و با استفاده از این مخلوط ، واژن را بشویید. روش دوم : تامپون را به مخلوط روش اول آغشته کردن و استفاده کنید. روش سوم : 1 قطره روغن درخت چای را با 1 قطره اسانس اسطوخودوس مخلوط کرده و 1 قاشق چای خوری سرکه سیب به آنها اضافه کنید.این مخلوط را در 2 لیوان آب گرم بریزید و خوب بهم بزنید و سپس واژن خود را با استفاده از این داروی گیاهی بشویید.
توجه : روغن درخت چای را فقط باید به صورت استعمال خارجی استفاده کنید زیرا خوردن روغن درخت چای می تواند باعث مسمومیت شود.

4 ) برای درمان عفونت واژن از سیر استفاده کنید

سیر می تواند مخمرها و بوی بدن واژن را از بین ببرد.سیر آنتی بیوتیک طبیعی است و خواص ضد قارچی قوی دارد.برای استفاده از این خاصیت می تواند سیر را به غذاهای روزانه خود اضافه کنید.همچنین می توانید یک حبه سیر را در داخل واژن قرار داده و 2 ساعت بعد خارج کنید. توجه داشته باشید قبل از استفاده ، سیر را با استفاده از یک نخ تمیز ببندید تا خارج کردن آن آسان باشد .

5 ) از بین بردن عفونت واژن ؛ روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص ضدباکتری ، ضد ویروس و ضد قارچ خوبی دارد. روغن نارگیل می تواند باکتری های عامل عفونت واژینوز را از بین ببرد.ولی توجه داشته باشید که برای رفع بوی بد واژن و درمان عفونت واژن حتما باید از روغن نارگیل 100 درصد طبیعی و اصل استفاده شود. برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های زیر استفاده کنید. روش اول : روغن نارگیل و تامپون تامپون را به روغن نارگیل آغشته کرده و استفاده کنید و بعد از چند ساعت خارج کردن و محل مورد نظر را با آب گرم بشویید. روش دوم : دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با چند قطره اسانس اسطوخودوس مخلوط کرده و در یخچال بگذارید. قبل از خواب ، نوار بهداشتی را به این مخلوط آغشته کرده و استفاده کنید و صبح روز بعد بردارد سپس محل مورد نظر را با آب گرم بشویید. استفاده از روغن نارگیل در رژیم غذایی نیز می تواند برای درمان عفونت واژن مفید باشد.

6 ) ماست برای درمان عفونت واژن مفید است

ماست سرشار از باکتری لاکتوباسیلوس است . لاکتوباسیلوس نوعی باکتری مفید برای بدن است که می تواند عفونت مخمر واژن را کاهش دهد.لاکتوباسیلوس می تواند PH واژن را تنظیم کرده و بوی واژن را از بین ببرد.خوردن ماست نیز برای درمان عفونت بسیار مفید است . همچنین می توانید تامپون را به ماست آغشته کرده و استفاده کنید. لطفا توجه داشته باشید که باید از ماست طبیعی و اصل استفاده کنید و اگر به محصولات لبنی حساسیت دارید نباید از این روش استفاده کنید.

7 ) زردچوبه

زردچوبه یکی از موثرترین گیاهان دارویی برای درمان عفونت واژن است.خواص آنتی بیوتیک زردچوبه می تواند به درمان عفونت واژینوز باکتری کمک کرده و بوی بد واژن را از بین ببرد.برای استفاده از این خاصیت می توانید 1 قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل کنید و بنوشید. توجه داشته باشید که زردچوبه حساسیت زا است و قبل از استفاده از این روش باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. همچنین مصرف این نوشیدنی به مدت طولانی و مداوم توصیه نمی شود.
توجه : در صورتی که حامله هستید ، اختلال مثانه دارید ، مشکلات کلیوی دارید ، مشکل صفرا دارید ، یا اگر داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین مصرف می کنید ، نباید زردچوبه مصرف کنید.

8 ) ویتامین D

با توجه به مطالعات انجام شده ، زنانی که به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی کنند بیشتر دچار واژینوز باکتریال می شوند. کمبود این ویتامین در افراد گیاه خوار نیز رایج است . تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده