10 روش خانگی و گیاهی درمان سکسکه

سکسکه نوعی رفلاکس مهم در بدن است و اولین بار در زمان زایمان و بلافاصله بعد از به دنیا آمدن ، با اولین سکسکه نوزاد شروع به تنفس می کند.سکسکه نوعی رفلاکس طبیعی دستگاه گوارش است که از ورود مایع آمنیوتیک و ورود غذا به ریه جلوگیری می کند.سکسکه می تواند در هر زمان اتفاق بیافتد و معمولا به صورت خودبخودی درمان می شود. 10 روش خانگی و گیاهی درمان سکسکه 10 روش خانگی و گیاهی درمان سکسکه در این مطلب ابتدا به برخی از دلایل سکسکه و بیماری هایی که می تواند باعث سکسکه شود و در ادامه آن به روش های مختلف و خانگی برای درمان سکسکه اشاره شده است.

دلیل سکسکه چیست ؟

سکسکه یه دلیل انقباضات ناگهانی دیافراگم ایجاد می شود که نوعی مکانیسم طبیعی بدن برای جلوگیری از خفگی است.صدای سکسکه به دلیل فشار دیافراگم و بسته شدن ناگهانی حنجره بوجود میاید.سکسکه به دلیل تحریک عصب واگ ایجاد می شود .عصب واگ اطلاعات را از شکم به مغز منتقل می کند. سکسکه معمولا در عرض چند دقیقه و گاهی در عرض چند ساعت به صورت خودبخودی درمان می شود.این حالت اورژانسی محسوب نمی شود ولی اگر سکسکه کردن بیشتر از 48 ساعت طول بکشد باید به پزشک مراجعه کنید.
تعداد سکسکه متفاوت است و به دلیل ایجاد کننده بستگی دارد و می توانید از دو بار در دقیقه تا 60 بار دقیقه اتفاق بیافتد.

دلایل ایجاد سکسکه

موارد بسیاری وجود دارد که می تواند این مشکل را ایجاد کند.مانند : کم آبی بدن ، پرخوری کردن، گرسنگی بیش از حد ، نوشیدنی های سرد و تگری ، خوردن غذا به صورت داغ ، غذاهای تند و فلفلی ، خنده ، سرفه زیاد ، عطسه کردن ، گریه کردن ، مصرف الکل ، کشیدن برخی از سیگارها و قلیان ها (که حاوی مواد مخدر باشند) و کمبود ویتامین بدن . علاوه براین موارد ، سکسکه می تواند ناشی از دلایل زیر باشد.
  • مشکلات معده
سوزش معده ، نوشیدن مایعات زیاد ، مصرف نوشابه های گازدار ، نوشیدنی های الکلی و ... می تواند بر روی معده تاثیر گذاشته و به واسطه آن ، دیافراگم را تحریک کند و باعث بروز سکسکه شود.
  • تغییر ناگهانی دما
تغییرات ناگهانی دمای بدن می تواند باعث سکسکه شود. برای مثال حمام کردن بلافاصله بعد از قرار داشتن در محیط سرد، خوردن آب یخ بعد از خوردن غذای گرم ، بعد از حمام کردن در معرض هوای سرد قرار گرفتن و....
  •  فشار روحی
هیجان ، استرس ، ترس و فشار روحی می تواند باعث بروز سکسکه شود. ارتباط بین استرس و واکنش دیافراگم هنوز به صورت کامل مشخص نشده است
مطلب پیشنهادی : علائم افسردگی
  • تحریک عصبی
عصب مهم واگ و برخی از سایر عصب ها مسئول انقباضات دیافراگم هستند.زمانی که به هر دلیلی عصب واگ تحریک شود احتمال بروز سکسکه وجود دارد.این تحریک ممکن است به هردلیلی اتفاق بیافتد . برای مثال : وارد شدن ضربه به گردن ، گلودرد ، تومور گردن ، گواتر و ریفلاکس معده
  • عمل جراحی
بعد از عمل جراحی معده ، دوازدهه و کبد احتمال بروز سکسکه وجود دارد.عوامل دیگری مانند لوله گذاری ، بیهوشی و ....نیز می تواند باعث بروز این حالت شود.
  • بارداری
اگرچه شواهد علمی قابل استنادی برای ارتباط بارداری و سکسکه وجود ندارد ولی برخی از زنان باردار گزارش کرده اند که در طول بارداری بیشتر دچار سکسکه می شدند .

برخی از بیماری ها نیز می تواند باعث سکسکه شود مانند :

  • گاستروانتریت (التهاب معدی روده ای)
احساس سوزش ، حالت تهوع و استفراغ ، تب ، اسهال ، در عضلانی و سکسکه از عوارض جانبی بیماری گاستروانتریت است.
  • مشکلات گوارشی
بسیاری از موارد سکسکه مربوط به مشکلات معده ،اپی گاستریک و پریستئوم ،ورم شکم (اتساع شکم) و سایر مشکلات گوارشی است.نوشیدنی های گازدار ، مصرف خیلی کم سبزیجات و میوه ها ، نوشیدن آب میوه های صنعتی و پاکتی و ... می تواند باعث تشدید این مشکلات شود.
  • نارسایی کلیه
تورم صورت ، پف کردن دست ها و پاها ، رنگ پریدگی ، کم خونی و گاهی سکسکه کردن از عوارض جانبی نارسایی کلیه است .
  •  سرطان ریه
سلولهای سرطانی موجود در ریه می تواند باعث سکسکه شود.سرفه خونی و تنگی نفس از دیگر علائم این مشکل است .
  • مننژیت
یکی از عوارض مننژیت ، افزایش احتمال سکسکه کردن است .
  •  تومورهای مغزی
  • افزایش اوره خون
  • پریکاردیت
  • سکته مغزی

روش های خانگی برای درمان سکسکه

1 ) آب سرد بنوشید

نوشیدن آب سرد و یا قره قره کردن با آب سرد می تواند باعث توقف سکسکه شود.می توانید یک لیوان آب سرد را به آرامی و کم کم بنوشید و برای تاثیر بهتر می توانید کمی عسل طبیعی و اصل به آن اضافه کنید.

2 ) یک تکه یخ در دهان خود نگه دارید

این روش بسیار ساده است.فقط کافیست یک تکه یخ را به مدت 5 دقیقه در دهان خود نگه دارید.

3 ) نفس خود را نگه دارید

این روش یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های درمان سکسکه است.نگه داشتن نفس می تواند فشار دیافراگم را کاهش داده و به بند آمدن سکسکه کمک کند. یک نفس عمیق بکشید و چند ثانیه نفس خود را نگه دارید . سپس به آرامی تمام هوای ریه های خود را خالی کرده و این کار را چند بار تکرار کنید. توجه داشته باشید که بهتر است از طریق بینی هوا را وارد ریه کنید و از طریق دهان خارج کنید. برای درمان سکسکه ، نفس خود را نگه دارید برای درمان سکسکه ، نفس خود را نگه دارید

4 ) ترسیدن

این هم یکی از شناخته شده ترین روش های درمان سکسکه است و توصیه می شود در کودکان از این روش استفاده نکنید.می توانید با تماشا کردن یک فیلم ترسناک سکسکه را درمان کنید.

5 ) برای بند آمدن سکسکه ، انگشت خود را در گوشتان فرو کنید !!

با این روش اعصاب گوش را تحریک می کنید که می تواند به بند آمدن سکسکه کمک کند.برای این کار می تواند انگشت های اشاره دوست خود را در گوش های خود فرو کرده و داخل گوش تکان دهید. (مانند زمانی که گوش به شدت می خارد و با انگشت گوشتان را می خارانید.)

6 ) داخل پاکت کاغذی نفس بکشید

با استفاده از این روش میزان دی اکسید کربن موجود در جریان خون افزایش پیدا می کند که می تواند باعث توقف سکسکه شود.

7 ) مالش چشم

برای تحریک عصب بینایی و کاهش تحریکات عصب واگ می تواند چشم خود را ببندید و با استفاده از انگشت ، پلک خود را مالش دهید. این کار را دو دقیقه انجام داده و 30 ثانیه استراحت کنید و دوباره تکرار کنید.

8 ) عطسه کنید

عطسه کردن با تحریک دیافراگم می تواند به درمان سکسکه کمک کند.برای عطسه کردن می توانید از پودر فلفل و یا وارد کردن پر یا نخ به بینی ، استفاده کنید.

9 ) به نور نگاه کنید

برای اینکار کافی است که چند ثانیه چشم های خود را ببندید و بعد از آن ناگهان به نور چراغ نگاه کنید.

10 ) در هوای سرد نفس بکشید

نفس کشیدن در هوای سرد باعث کاهش و درمان سکسکه می شود. اگر در فصل زمستان هستید می توانید در حیاط یا خیابان چند نفس عمیق بکشید ولی اگر در فصل تابستان هستید می تواند یخچال را باز کردن و هوای سرد داخل یخچال را تنفس کنید. برای درمان سکسکه بینی خود را بگیرید و با دهان بسته فوت کنید برای درمان سکسکه بینی خود را بگیرید و با دهان بسته فوت کنید 11 ) هوا وارد گوش کنید با وارد کردن هوا در گوش می توانید سکسکه را درمان کنید.برای اینکار بینی خود را با انگشت فشار دهید و دهان خود را ببندید و با فشار ، هوا را وارد گوش کنید. در اینکار زیاده روی نکنید و احتیاط کنید. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده