حمله هراس چیست ؟ روش های درمان اختلال پانیک یا هراس

حمله هراس یک دوره اضطراب شدید است که در یک زمان کوتاه باعث ایجاد ترس شدید می شود.این وضعیت معمولا با افزایش ضربان قلب ، افزایش تنفس ، سرگیجه، لرزش و مشکلات عضلانی همراه است.بسیاری از فراد در طول زندگی خود چند بار این حالت را تجربه می کنند.در صورتی که حملات هراس بیش از حد اتفاق بیافتد تبدیل به یک مشکل پزشکی خواهد شد که باید سریعا درمان شود زیرا این حملات هراس می تواند بر زندگی ، شغل ، تحصیل و روابط اجتماعی فرد تاثیر منفی بگذارد. حمله هراس چیست ؟ حمله هراس چیست ؟

حملات هراس یا panic attacks چیست ؟

حملات هراس یا panic attacks نوعی اضطراب همراه با وحشت است که بسیاری از مردم در طول زندگی خود چند بار این حالت را تجربه می کنند.حملات هراس در نوجوانان بسیار رایج تر است.حمله هراس معمولا به صورت ناگهانی آغاز می شود و در اکثر اوقات تهدید خارجی واقعی وجود ندارد.این حالت وحشت می تواند از چند دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد ولی عوارض آن بر روی اندام ها و عضلات بدن معمولا تا چند ساعت بعد از حمله ادامه دارد. در صورتی که حمله هراس بدون درمان رها شود می تواند به طور جدی کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.ممکن است این افراد به مرور از خارج شدن از منزل وحشت داشته باشند و به مرور از اجتماع دور شده و تنهایی را انتخاب کنند.برای بسیاری ار مردم در حالت عادی ، حمله هراس معمولا در زمان شوک های شدید استرس زا و یا در زمان ابتلا به برخی از بیماری ها رخ می دهد ولی کسانی که دچار اختلال هراس هستند اکثر اوقات دچار نوعی استرس و ترس دائمی هستند. در این افراد حمله هراس به این دلیل ممکن است اتفاق بیافتد که آنها به افکار و گاها توهمات ذهنی خود باور دارند و آنها را بسیار بزرگ می کنند. برای مثال زمانی که کمی ضربان قلب آنها بالا می رود ، احساس وحشت می کنند و حس می کنند که در حال حمله قلبی هستند.در این حالت مغز سریعا احساس می کند که بدن در حال خطر است بنابراین دستور تغییراتی را در بدن صادر می کند . در این حالت هورمون آدرنالین شروع به زیاد شدن می کند تا پاسخ فیزیولوژیکی بدن به خطر (خطر غیر واقعی) آغاز شود.ضربان قلب افزایش پیدا می کند و تپش قلب آغاز می شود. تنفس فرد تند تر شده و پمپاژ خون به عضلات بدن شدت پیدا می کند تا بدن برای جنگ و نبرد با خطر و یا حتی فرار از خطر آماده شود.این حالت ممکن است در حالت استراحت نیز رخ دهد. مثلا زمانی که فرد در حال تماشای تلوزیون و یا تماشای فیلم و یا حتی زمانی که خواب است .

برخی از دلایلی که می تواند باعث حمله هراس شود

  • استرس مزمن
این حالت باعث می شود که بدن هورمون های استرس مانند آندرنالین را در سطحی بالاتر از حالت طبیعی ترشح کند.این حالت می تواند ناشی از مشکلات تغذیه ، مشکلات خواب ، اعتیاد ، استفاده بیش از حد از تلفن هوشمند و ... باشد
  • استرس حاد
برای مثال در زمان تصادف شدید و یا از دست دادن یکی از عزیزان به صورت ناگهانی مقدار زیادی هورمون در بدن ترشح می شود که ممکن است باعث  حمله هراس شود.
  • آسیب های ریوی
در صورتی که ریه آسیب ببیند به دلیل به هم خوردن تراز هوا در خون و کاهش اکسیژن و افزایش دی اکسیدکربن در خون ، بدن ممکن است دچار حمله هراس و وحشت شود.
  •  ورزش شدید
ورزش سنگین و بیش از حد می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد.در برخی موارد ورزش بسیار شدید می تواند باعث حمله هراس شود.
  • مصرف بیش از حد کافئین
کافئین موجود در قهوه ، چای و برخی از نوشابه ها ، در صورتی که بیش از حد مصرف شود می تواند بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و باعث حمله هراس شود.
  • برخی از بیماری ها
برخی از بیماری هایی که منچر به تغییرات فیزیکی در بدن شود می تواند باعث حمله هراس شود.
  • تغییرات محیطی
تغییرات محیطی مانند گرم و یا سرد شدن ناگهانی هوا و حتی قرار گرفتن در بین جمعیت و در محل های خیلی شلوغ می تواند باعث حمله هراس شود.

علائم حمله هراس

حمله هراس معمولا چند دقیقه طول می کشد ولی ممکن است بعد از چند ساعت دوباره تکرار شود.برخی از رایج ترین علائم حمله هراس عبارتنداز :
  • ترس و وحشت ناگهانی و شدید
  • بروز احساسات هیجانی و غیر قابل کنترل
  • احساس اینکه فرد از شدت ترس قادر به حرکت کردن نیست و عضلات فرد فلج شده است
  • احساس اضطراب از اینکه این حالت ترس و وحشت چه زمانی دوباره تکرار خواهد شد ؟
  • خشک شدن و بسته شدن گلو به صورتی که ممکن است فرد قادر به قورت دادن آب هم نباشد
  • ترس از اینکه ممکن است کنترل خود را از دست داده و به خود و دیگران آسیب وارد کند
  • احساس اینکه "در حال دیوانه شدن هستم"
  • احساس اینکه در حال مرگ هستم
  • افزایش شدید ضربان قلب
  • افزایش شدت و تعداد تنفس / احساس تنگی نفس و فشار بر روی سینه
  • سرگیجه / احساس ضعف / مشکل در حفظ تعادل
  • حساسیت به گرما یا سرما
  • بی حسی بدن / گزگز کردن دست و پا / مورمور شدن / سوزن سوزن شدن
  • لرزش عضلات / شکم درد
  • و ....
روش های درمان اختلال پانیک یا هراس روش های درمان اختلال پانیک یا هراس

چه کسانی در معرض حمله هراس هستند ؟

حمله هراس تقریبا یک حالت شایع است و تقریبا در هر سنی می تواند رخ دهد ولی در زنان و نوجوانان شایع تر است.یکی از دلایل اینکه زنان بیشتر در خطر حمله هراس هستند ، تفاوت های جسمی و قدرتی زنان با مردان است .همچنین افرادی که سبک زندگی درستی ندارند ، تحرک کمی دارند ، تغذیه مناسبی ندارند و ... بیشتر در معرض حمله هراس هستند.
توجه : حمله هراس در مواردی طبیعی است مثلا زمانی که شما تصادف می کنید ، در زمان زلزله و بلایای طبیعی ، زمان بختک ، در زمان شنیدن خبر فوت عزیزان و ...اگر حمله هراس در شما بعد از یک دوره کوتاه بهبود پیدا نکرده است و به صورت روزانه ادامه دارد باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

روش های درمان و کنترل حمله هراس

حمله هراس اگر تبدیل به حالت دائمی شود می تواند شدیدا بر روی کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد.در این حالت باید سریعا نسبت به درمان اقدام کنید.در ادامه به برخی از روش های کنترل حمله هراس در بزرگسالان ، نوجوانان و کودک اشاره شده است که عمومی هستند و برای هر سن و سالی قابل اجرا است .

1 ) نفس عمیق بکشید

اولین روش خانگی برای کاهش حملات هراس ، نفس عمیق است.زمانی که شما دچار حمله شوید ، به طور طبیعی دچار افزلیش دفعات تنفس خواهید شد.بهترین کار در این زمان ، تمرکز برای کشیدن نفس های بسیار عمیق است.این تنفس عمیق به شما کمک می کند تا آرامش خود را به دست بگیرید.تمرکز بر روی تنفس می تواند فرکانس های حمله هراس را کاهش داده و به ارامش بیشتر کمک کند. زمانی که آرام هستید ، تمرکز بر روی تنفس را تمرین کنید.بهترین حالت این است که از طریق بینی هوا را وارد شش ها کرده و از طریق دهان خارج کنید. تا جایی که می توانید ریه را پر از هوا کنید ، تا عدد 3 بشمارید و آهسته اهسته هوا را از طریق دهان خالی کنید.توجه داشته باشید که تا جایی که می توانید باید هوای بیشتری وارد ریه کنید و تا جایی که می توانید باید در زمان بازدم ، ریه را از هوا خالی کنید.

2 ) بر روی کار خود تمرکز کنید.

یکی از بهترین روش ها برای مقابله با حمله هراس ، تمرکز است.اگر در حال رانندگی هستید ، زمانی که حمله هراس آغاز می شود بر روی رانندگی خود تمرکز کنید .می تواند به حرکتات دستتان بر روی فرمان تمرکز کنید. بر روی هماهنگی پاهای خود با تعویض دنده تمرکز کنید.بر روی حفظ فاصله خود از خودروهای دیگر تمرکز کنید و ...اگر در خانه تنها هستید و ناگهان حمله هراس آغاز شد سریعا یک نقطه خاص برای تمرکز پیدا کنید. برای مثال فرش را لمس کنید و تک تک پرزهای ان را احساس کنید.بر روی ترک دیوار تمرکز کنید و ببنید از کجا آغاز شده و به چه شکل درآمده است . دانه های شیشه موجود در لوستر را بشمارید و بسیاری از کارهای دیگر ...

3 ) علت ترس را پیدا کنید

حملات هراس معمولا در زمان حوادث استرس زا رخ می دهد.مانند مرگ یکی از اعضاء خانواده ، ورشکست شدن حتی ازدواج و بچه دار شدن. در این حالات و اتفاقات ، بروز هراس طبیعی است.ولی اگر بعد از مدتی این هراس در شما ادامه دارد و با فکر کردن به آن اتفاق که در گذشته افتاده است دوباره دچار هراس می شوید سعی کنید درک کنید که آن حالت اتفاق افتاده و تمام شده است و در حال حاضر دلیل برای ترس دوباره از آن اتفاق گذشته وجود ندارد. البته اینکار به این راحتی ها نیست و نیاز به تمرین زیاد و حتی گاهی درمان های پزشکی دارد.
مطلب پیشنهادی : علائم افسردگی

4 ) کاهش استرس

تا جایی که می توانید از استرس و شرایط استرس زا دور باشید.

5 ) از چای بابونه استفاده کنید

با توجه به تحقیقاتی مشخص شده است که مصرف دمنوش بابونه می تواند به کاهش اختلال اضطراب و حملات هراس کمک کند.در حقیقت بابونه می تواند بدون ایجاد خواب آلودگی باعث آرامش عمومی بدن شود.بابونه منبع غنی از کلسیم و منیزیم است.منیزیم می تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند.برای استفاده از این خاصیت می تواند به روش زیر چای بابونه تهیه کنید. روش اول : دو قاشق چایخوری گل بابونه را در 1 فنجان اب جوش دم کنید.سپس به این دمنوش کمی زنجبیل یا نعناع یا اسطوخودوس اضافه کنید و بنوشید . روش دوم : رایحه درمانی از این روش می توانید در اتاق خواب خود استفاده کنید تا هم خواب راحتی داشته باشید و هم استرس روزانه شما کاهش پیدا کند.کمی اسانس بابونه را به مقداری آب مقطر اضافه کرده و در هوا اسپری کنید. می توانید به این مخلوط کمی اسطوخودوس و وانیل نیز اضافه کنید.از این روش هر شب قبل از خواب استفاده کنید و حتی در زمانی که در طول روز احساس می کنید که حملات هراس در حال آغاز شدن است می توانید در همان اتاق از این اسپری برای آرامش بیشتر استفاده کنید.

6 ) برای کاهش حملات اضطراب و ترس از چای بابونه-لیمو استفاده کنید

لیمو یک گیاه آرامبخش است و می تواند ترشح هورمون کورتیزول را در بدن کاهش داده و به کاهش استرس کمک کند. برگ لیمو می تواند بدون خواب آلودگی بدن را آرام کند.چای بابونه - لیمو علاوه بر کاهش استرس ، می تواند خلق و خوی شما را نیز بهبود بخشد.برای تهیه چای بابونه - لیمو می توانید از روش زیر استفاده کنید. 1 قاشق چای خوری برگ لیمو با دوقاشق چای خوری بابونه تازه را در آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کرده و بنوشید. حمله هراس یک دوره اضطراب شدید است که در یک زمان کوتاه باعث ایجاد ترس شدید می شود حمله هراس یک دوره اضطراب شدید است که در یک زمان کوتاه باعث ایجاد ترس شدید می شود

7 ) چای سبز برای کاهش حملات هراس مفید است

فلاونوئیدهای موجود در چای سبز خواص ضد استرس و اضطراب داردو می تواند برای مقابله با حملات هراس مفید باشد.

8 ) چای گل رز

چای گل رز را می توانید از گلبرگ های تازه گل رز و یا حتی گلبرگ های خشک شده آن تهیه کنید.این دمنوش برای کاهش استرس مفید است.

9 ) جینسینگ

جینسینگ موادی دارد که می تواند پاسخ بدن به عوامل استرس زا را کاهش دهد.علاوه بر این جینسینگ خاصیت آرامبخش دارد که مستقیما با اثر گذاری بر روی اعصاب بدن می تواند به کاهش حملات هراس کمک کند.

10 ) حمام داغ برای کاهش حملات هراس مفید است

دوش آب داغ می تواند با افزایش آرامش عمومی بدن و کاهش استرس ، از حملات هراس پیشگیری کند.در صورتی که در حمام ، وان دارید می توانید به آب وان چند قطره از اسانس های گیاهی مانند اسانس اسطوخودوس ، گل رز ، بابونه و ... اضافه کنید و بیست دقیقه در این آب بمانید.

11 ) ماساژ روزانه

ماساژ روزانه می تواند به کاهش فرکانس های حمله هراس کمک کند.ماساژ اثر آرامبخش بر روی اعصاب دارد و ذهن را آرام می کند.برای ماساژ می توانید از روغن های حامل گیاهی مانند روغن زیتون ، روغن نارگیل ، روغن اسطوخودوس ، روغن کنجد و ... استفاده کنید.

12 ) رازیانه

رازیانه به طور مستقیم بر روی حملات هراس موثر نیست ولی به صورت غیر مستقیم با کاهش عوامل ایجاد استرس و اضطراب می تواند به کاهس حملات هراس کمک کند.از چای رازیانه و رایحه درمانی با اسانس رازیانه می توانید برای این منظور استفاده کنید. چند نکته » همیشه به یکی از اطرافیان و اعضاء خانواده خود در مورد مشکل اختلال هراس تان اطلاع دهید.اجازه دهید دیگران درباره این مشکل شما اطلاع داشته باشند.اگر آنها دلیل این رفتار و ترس شما را ندانند ممکن است از این حالت شما وحشت کنند .همچنین در مورد نگرانی ها و ترس های خود با خانواده و دوستانتان صحبت کنید. گاهی در این صحبت ها متوجه خواهید شد که اکثر ترس های شما برای دیگران کاملا تعجب برانگیز است. این باعث می شود شما رفته رفته احساس ترس در این موارد را از دست بدهید. نکته بعدی اینکه باید بدانید که شما تنها کسی نیستید که به این مشکل دچار شده اید.همه مردم در طول زندگی خود چند بار حمله هراس را تجربه کرده اند و بسیاری از افراد نیز هنوز درگیر این مورد هستند. به کیفیت خواب خود دقت کنید.بی خوابی و اضطراب از عوامل اصلی شروع حملات هراس هستند.همچنین بی خوابی می تواند باعث افزایش استرس روزانه شما شود.مصرف الکل و کافئین هم به صورت مستقیم بر روی هراس تاثیر دارند و هم به صورت غیر مستقیم با تغییر نظم خواب ، می توانند باعث بدتر شدن اختلال هراس شوند. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com
نظرات: 0 مشاهده