7 درمان طبیعی و گیاهی برای درمان "عفونت قارچی واژن"

عفونت قارچی واژن (عفونت کاندیدا)

کاندیدا یکی از رایج ترین قارچ های بیماری زای انسان است.با توجه به محل عفونت ، علائم این عفونت قارچی می تواند متفاوت باشد.عفونت کاندیدا معمولا بر روی پوست ، دهان ، واژن و ... مشاهده می شود.با این وجود در برخی موارد مانند  ضعف ایمنی بدن و دیابت شدید ممکن است این عفونت قارچی وارد جریان خون شده و باعث عفونت سپسیس شود. این عفونت باید به موقع درمان شود ولی بسیاری از مردم حتی از رایج ترین علائم این عفونت اطلاعی ندارند و همین باعث می شود که تشخیص این بیماری به موقع اتفاق نیافتد.بنابراین در ابتدای این مطلب به برخی از علائم اولیه عفونت کاندیدا اشاره خواهد شد و در ادامه مطلب ، برخی از روش های خانگی و گیاهی برای درمان  عفونت کاندیدا بررسی خواهد شد. عکس قارچ کاندیدا - عامل عفونت کاندیدای واژن عکس قارچ کاندیدا - عامل عفونت کاندیدای واژن

قارچ کاندیدا چیست ؟

سیستم ایمنی بدن و باکتری های مفید موجود در بدن مسئول جلوگیری از فعالیت قارچ ها و ایجاد عفونت های قارچی در بدن هستند.زمانی که به هر دلیلی باکتری های مفید موجود در بدن از بین می روند و یا ضعیف می شوند ، بدن در معرض خطر عفونت های قارچی مانند عفونت کاندیدا قرار می گیرد.عفونت کاندیدا ناشی از قارچی بنام کاندیدیازیس یا کاندیدیاز است.قارچ کاندیدیازیس به طور معمولا در بدن ما وجود دارد و به جذب مواد مغذی و هضم غذا کمک می کند. قارچ کاندیدا قارچی است که معمولا با شرایط مرطوب سازگارتر است به همین دلیل این عفونت معمولا در نقاط مرطوب بدن مانند دهان و واژن به وجود میاید.برخی از بیماری ها و مصرف برخی از داروهایی که باعث از بین رفتن باکتری های روده می شوند (مانند آنتی بیوتیک ها) می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت قارچی کاندیدا شود. زمانی که این عفونت در واژن اتفاق بیافتد به آن واژینیت قارچی گفته می شود. با وجود اینکه عفونت کاندیدا یک حالت اورژانسی و تهدید کننده زندگی محسوب نمی شود ولی باید در اسرع وقت تشخیص داده شده و نسبت به درمان اقدام شود زیرا در صورت وارد شدن عفونت کاندیدا به خون و ابتلا به عفونت سپسیس ، درمان سخت خواهد بود و زندگی بیمار در خطر خواهد افتاد.

رایج ترین علت ابتلا به عفونت کاندیدا

طبق آمار ، حدود 70% از زنان حداقل یکبار در طول زندگی خود دچار عفونت کاندیدای واژن خواهند شد.ضعف سیستم ایمنی بدن ، بارداری ، مصرف برخی از داروها ، ابتلا به ایدز و دیابت می تواند خطر ابتلا به عفونت کاندیدا را افزایش دهد.مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها (مانند تتراسایکلین ، مترونیدازول ، جنتامایسین ، داکسی سایکلین و ...) می تواند با از بین بردن باکتری های مفید روده ، احتمال ابتلا به عفونت کاندیدا را افزایش دهد . عکس میکروسکوپی قارچ کاندیدا - عامل عفونت واژن عکس میکروسکوپی قارچ کاندیدا - عامل عفونت واژن

رایج ترین دلایل ابتلا به عفونت قارچی واژن

دلایل زیادی می تواند باعث ابتلا به عفونت کاندیدای واژن شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.
  • بهداشت ضعیف

رعایت نکردن اصولی بهداشت واژن می تواند احتمال ایتلا به عفونت را افزایش دهد.همچنین استفاده بیش از حد از پاک کننده ها و ضدعفونی کننده های واژن می تواند با از بین بردن باکتری های مفید محیط واژن ، خطر عفونت کاندیدا را افزایش دهد .
  • رژیم غذایی نامناسب

مصرف شیرینی ها ، مشروبات الکی ؛ نوشابه های گاز دار ، آبمیوه های صنعتی ، مصرف فست فودها ، سوسیس ، کالباس ، پیتزا ، انواع کنسروها می تواند باغث افزایش احتمال ابتلا به عفونت واژن شود.
  • مصرف آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک هایی که برای درمان بیماری ها و عفونت های باکتریایی تجویز می شوند می تواند با از بین بردن باکتری های مفید بدن و بخصوص باکتری های موجود در روده باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت واژن شوند.
  • انتقال از طرق رابطه جنسی

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شرکاء جنسی متعدد می تواند خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش دهد.همچنین توجه داشته باشید که مردان نیز از طریق رابطه جنسی با زنی که دچار عفونت قارچی است ، می توانند به عفونت قارچی کاندیدا مبتلا شوند.
  • سایر دلایل
کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن (مثلا در نوزادان ، زنان باردار ،افراد سالمند و بیماران) ، مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا استنشاقی شیمی درمانی ، پرتودرمانی برای سرطان ، دیابت ، افزایش سطح استروژن در زنان ، استفاده از دندان های مصنوعی و ...

رایج ترین علائم عفونت قارچی

قارچ کاندیدا در بدن ما وجود دارد و در حال طبیعی و معمول هیچ گونه مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند.زمانی که محیط بدن برای ایجاد عفونت آماده می شود ، علائم فعالیت قارچ کاندیدا ظاهر می شود. این علائم بسته به محل عفونت می تواند متفاوت باشد. علائم عفونت قارچی پوست ممکن است بر روی پوست دانه های قرمز یا سفید مشاهده کنید که ایجاد خارش می کنند و گاهی متورم می شوند علائم عفونت قارچی واژن : احساس خارش واژن همراه با قرمز شدن و مشاهده نقطه های قرمز و سفید که با خارش متورم می شوند.این عفونت می تواند در زمان رابطه جنسی ایجاد درد کند علائم عفونت قارچی آلت در مردان علائم عفونت قارچی کاندیدا در آلت تناسلی مردان شامل درد ، خارش و مشاهده نقطه های قرمز و یا سفید است که گاهش متورم می شوند. علائم عفونت قارچی در دهان و گلو عکس عفونت کاندیدا روی زبان و دهان عکس عفونت کاندیدا روی زبان و دهان مشاهده لکه های سفید بر روی زبان و دهان و گلو همراه با خونریزی و تورم لثه . این افراد معمولا مشکل بلع و قورت دادن غذا دارند .

روش های خانگی و گیاهی برای درمان عفونت قارچی واژن

1 ) برای درمان عفونت واژن از روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن نارگیل ارگانیک و اصل یک درمان طبیعی و آسان برای عفونت واژن است.روغن نارگیل به طور طبیعی می تواند به درمان عفونت مخمر واژن کمک کند. این روغن گیاهی دارای اسیدهای چرب مهمی است . مانند : لوریک اسید ، اسید لینولئیک ، اسید کاپریلیک و میریستیک اسید که برای سلامت پوست و مو بسیار مهم هستند. 40 درصد از کل اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را اسید لوریک و اسید کاپریلیک تشکیل داده است.اسید لوریک و اسید کاپریلیک می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.با وجود اینکه روغن نارگیل ارگانیک و اصل بسیار گران تر از روغن نارگیل معمولی است ، ولی خواص و فواید بیشتری نیز دارد و برای درمان عفونت قارچی واژن مفید تر است . در یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال 2007 انجام شد مشخص شد که روغن نارگیل کمی کمتر از داروی فلوکنازول برای درمان عفونت قارچی واژن و عفونت کاندیدا موثر است ولی در عوض روغن نارگیل عوارض جانبی فلوکنازول را ندارد. برای این منظور می توانید از روش های زیر استفاده کنید. روش اول : این روش بسیار ساده است.فقط کافی است مقداری روغن نارگیل را به واژن بمالید و بعد از 1 ساعت بشویید.از این روش می توانید 3 بار در روز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این روش باید دستهای خود را کاملا بشویید. روش دوم : استفاده از رغن نارگیل و تامپون می توانید شب قبل از خواب ، تامپون را به روغن نارگیل آغشته کرده و در مهبل قرار دهید و صبح روز بعد آن را خارج کنید.سپس واژن را با آب کاملا بشویید.

2 ) درمان عفونت قارچی واژن با سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است و در بین روش های گیاهی درمان عفونت واژن یکی از موثرترین گزینه هاست. سیر خواص آنتی اکسیدانی ، ضدباکتری و ضدالتهابی خوبی دارد و در طب سنتی برای درمان عفونت های تنفسی ، عفونت گوش و درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گرفته است. سیر حاوی ماده به نام آلیسین است  که به عنوان انتی بیوتیک طبیعی شناخته شده است.آلیسین به درمان بسیاری از عفونت های ویریوسی ، باکتریایی و قارچی کمک می کند.برای استفاده از خاصیت سیر برای درمان عفونت واژن می توانید از روش های زیر استفاده کنید. مقداری سیر را خرد کنید و 10 الی 15 دقیقه در معرض هوای آزاد قرار دهید تا آلئین موجود در سیر تبدیل به آلیسین شود.بعد از آن می توانید سیر را همراه غذا بخورید و یا می توانید با ماست مخلوط کرده و بخورید. توجه داشته باشید که سیر را نباید در هنگام گرسنگی مصرف کنید و روزانه بیش از 15 گرم سیر نخورید.
توجه : سیر را می توانید به صورت مستقیم بر روی واژن و درون مهبل قرار دهید ولی برای استفاده از این روش حتما با پزشک مشورت کنید.در این روش معمولا یک تکه نخ به سیر متصل می شود تا با استفاده از آن ، سیر از داخل واژن خارج شود.

3 ) استفاده از سرکه سیب برای درمان عفونت قارچی واژن (واژینیت)

سرکه سیب حاوی آنزیم ها و باکتری های مفیدی است که در صورت استفاده موضعی ، به تعادل اکوسیستم واژن کمک کرده و رشد کاندیدا را مهار می کند .در صورتی که سرکه سیب را به صورت خوراکی مصرف کنید با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان عفونت کاندیدا کمک می کند. همچنین سرکه سیب می تواند به کنترل قند خون کمک کند.علاوه براین ، سرکه سیب نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است که برای از بین بردن باکتری ها و قارچ ها بسیار مفید است . برای استفاده از خاصیت سرکه سیب برای درمان عفونت قارچی واژن ، از روش زیر استفاده کنید. سرکه سیب را با کمی آب مخلوط کرده و روزی یکبار بنوشید. توجه داشته باشید که نباید از شیرین کننده ها در این نوشیدنی استفاده کنید زیرا قند ، شکر و سایر شیرین کننده ها باعث بدتر شدن عفونت قارچی می شوند. علاوه براین می توانید سرکه سیب را به صورت موضعی بر روی واژن استفاده کنید. برای این منظور سرکه سیب را به آب گرم اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه واژن را با این آب بخوبی بشویید. برای تاثیر گذاری بیشتر می توانید چند قطره روغن درخت چای نیز به آن اضافه کنید. در صورتی که عفونت واژن شما شدید است می توانید مقداری سرکه سیب را به آب اضافه کرده و شب قبل از خواب ، تامپون را به این مخلوط اغشته کرده و داخل واژن قرار داده و صبح روز بعد خارج کنید. از این روش می توانید یک بار در روز استفاده کنید.

4 ) استفاده از عسل برای درمان عفونت قارچی واژن

عسل نیز یکی از شناخته شده ترین درمان های خانگی و گیاهی برای عفونت کاندیدا است.عسل به عنوان بهترین آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می شود که در طب سنتی برای درمان انواع زخم ها و عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد.ولی درباره انتخاب عسل باید دقت ویژه ای داشته باشید.فقط عسل طبیعی و اصل این خواص را دارد (و بسیار گران است) و عسل های ارزان قیمت موجود در مغازها متاسفانه هیچ کدام از خواص درمانی عسل را ندارد.همچنین در صورت استفاده نکردن از عسل طبیعی ، نه تنها عفونت کاندیدا بهبود پیدا نمی کند بلکه بسیار بدتر هم خواهد شد. در یک مطالعه مشخص شده است که عسل طبیعی دارای الی فنول و پراکسید هیدروژن فعال است که تاثیر بسیار خوبی در درمان عفونت های باکتریایی و قارچی دارد.مواد موجود در عسل آب میکروارگانیسم های بیماری زا را جذب کرده و آنها را خشک و نابود می کند.همچنین عسل می تواند مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد. برای استفاده از خواص عسل برای درمان عفونت کاندیدای واژن می توانید روزانه 10 الی 30 گرم عسل مصرف کنید. عکس عفونت قارچی واژن - قارچ کاندیدا عکس عفونت قارچی واژن - قارچ کاندیدا

5 ) استفاده از ماست برای درمان عفونت واژن

در ناحیه تناسلی و واژن دو نوع باکتری وجود دارد. باکتری های مفید و باکتری های مضر . این باکتری ها از بدو تولد تا زمان مرگ در کنار هم زندگی می کنند.باکتری های مفید برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند.این باکتری ها به تولید آنزیم های مورد نیاز بدن کمک می کنند و نقش مهمی در هضم و گوارش مواد غذایی دارند.همچنین برخی از باکتری های مفید به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.به همین دلیل می توان گفت برخی از باکتری های مهم ، بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. یکی از باکتری های مفید و ضروری که در واژن زنان وجود دارد ، لاکتوباسیلوس واژینال نام دارد.این باکتری مفید می تواند از رشد و گسترس قارچ ها و باکتری های مضر در محیط واژن جلوگیری کند. در صورتی که به هر دلیلی لاکتوباسیلوس در محیط واژن ضعیف و یا کم شود ، باکتری ها و قارچ های مضر مانند کاندیدا فعال تر شده و عفونت واژن ایجاد می شود. لاکتوباسیلوس به میزان زیاد در ماست وجود دارد و با استفاده از ماست می توانید از کاهش و ضعیف شدن باکتری لاکتوباسیلوس در محیط واژن جلوگیری کنید. لطفا توجه داشته باشید که هر نوع ماستی حاوی لاکتوباسیلوس نیست. باید از ماست طبیعی و بدون قند و بدون طعم دهنده های مصنوعی استفاده کنید.

6 ) استفاده از روغن درخت چای برای درمان عفونت قارچی واژن

روغن درخت چای حاوی Terpinen - 4-ol ، گاما ترپینن و آلفا ترپینن است که این مواد برای از بین بردن قارچ ها و به ویژه قارچ کاندیدا بسیار مفید هستند.علاوه بر این روغن درخت چای دارای خواص ضدالتهابی و آنتی بیوتیک است و جالب است بدانید که استفاده از میزان محدودی از روغن درخت چای می تواند بدون آسیب رسانی به باکتری های مفید واژن ، قارچ های مضر مانند کاندیدا را از بین ببرد. از طریق روش های مختلفی می توان برای از بین بردن عفونت واژن از روغن درخت چای استفاده کرد. شما می توانید روغن درخت چای را با روغن نارگیل یا عسل یا روغن زیتون مخلوط کرده و به محل مورد نظر بمالید و بعد از 30 دقیقه بشویید. لطفا توجه داشته باشید که روغن درخت چای بسیار قوی است و نباید به صورت خالص استفاده شود. حتما قبل از مصرف ، با یکی از روغن های حامل ، رقیق کنید. در صورتی که عفونت واژن شدیدی دارید می توانید تامپون را به مخلوط بالا آغشته کرده و شب قبل از خواب درون واژن قرار داده و صبح روز بعد خارج کنید. میزان پیشنهادی برای ترکیب روغن درخت چای : بهتر است روغن درخت چای را قبل از استفاده رقیق کنید. نسبت تقریبی و پیشنهادی می تواند 3 قطره روغن درخت چای در 4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ، روغن زیتون و یا عسل باشد.

7 ) برای درمان عفونت واژن کمتر شیرینی بخورید

برای درمان سریع تر عفونت واژن باید از مصرف الکل ، نوشابه های گازدار ، آب میوه های صنعتی و پاکتی و شیرینی خودداری کنید. هر چقدر مصرف قند و شکر شما بالاتر باشد احتمال ابتلا به عفونت قارچی واژن بیشتر است و درمان عفونت نیز سخت تر خواهد بود. توصیه های بیشتر :
  • مقدار زیادی آجیل مصرف کنید. خوردن بادام زمینی ، فندق ، دانه های کنجد ، بادام و ... می تواند برای درمان عفونت کاندیدا مفید باشد. از مصرف آجیل بو داده و شور خودداری کنید.
  • مصرف سبزیجانی مانند کلم بروکلی ، گل کلم ، جعفری ، اسفناج و ... را بیشتر کنید.
  • مرغ و ماهی بیشتر مصرف کنید و مصرف گوشت قرمز را کم کنید
  • زیاد میوه بخورید
  • در طول دوره درمان عفونت قارچی واژن رابطه جنسی نداشته باشید
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کرده و بهداشت فردی خود را رعایت کنید.
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده