دیگوکسین -عوارض و تداخل دارویی - نحوه مصرف digoxin

دیگوکسین (digoxin) چیست ؟

دیگوکسین یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین داروهایی است که برای تقویت ضربان قلب و تنظیم ریتم قلب مورد استفاده قرار می گیرد.از این دارو برای درمان نارسایی قلبی ، فیبریلاسیون دهلیزی و اختلال ریتم قلب مربوط به دهلیزها نیز استفاده می شود.در صورتی که دچار فیبریلاسیون بطنی هستید نباید دیگوکسین مصرف کنید.همچنین قبل از مصرف این دارو در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید. دیگوکسین (digoxin) چیست ؟ دیگوکسین (digoxin) چیست ؟
  • اگر به دیگوکسین حساسیت دارید.
  • در صورتی که دچار یک بیماری قلبی جدی مانند سندروم گره سینوسی بیمار(SSS) هستید
  • اگر اخیرا سابقه حمله قلبی داشتید
  • در صورتی که دچار بیماری های کلیوی هستید
  • اگر مشکلات تیروئید دارید
  • در صورت ابتلا به سندرم ولف-پارکینسون سفید
  • در صورت ابتلا به عدم تعادل الکترولیتی بدن مانند کاهش سطح کلسیم ، پتاسیم و یا منیزیم در خون
  • در صورتی که دچار مسمومیت شدید شده اید و حالت تهوع و استفراغ دارید
  • در صورت مصرف داروهای ادرار آور
  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.

مصرف دیگوکسین در دوران بارداری

اثرات مصرف دیگوکسین در دوران بارداری بر روی سلامت جنین و مادر به صورت دقیق مشخص نیست.در دوره مصرف دیگوکسین در صورتی که باردار شده اید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف دیگوکسین در دوران شیردهی

دیگوکسین می تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و برای نوزاد مضر باشد. در دوران شیردهی قبل از مصرف دیگوکسین با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف دیگوکسین

دیگوکسین را باید دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید و از افزایش و کاهش خودسرانه مصرف این دارو خودداری کنید.همیشه سعی کنید این دارو را دقیق و به موقع مصرف کنید.در دوره مصرف دیگوکسین برای پیشگیری از آسیب به کلیه ممکن است پزشک برای شما آزمایشات دوره ای در نظر بگیرد.با بهبود علائم بیماری ، مصرف دیگوکسین را قطع نکنید. هیچگاه به صورت ناگهانی و بدون تجویز پزشک نباید مصرف این دارو را قطع کنید و توقف ناگهانی مصرف دیگوکسین می تواند وضعیت بیماری شما را بدتر کند.
توجه : کم آبی بدن می تواند باعث افزایش اثرات و عوارض جانبی و حتی مسمومیت با دیگوکسین شود. در دوره مصرف این دارو اگر ورزش می کنید و یا به واسطه شغل و یا محیط زندگی خود زیاد عرق می کنید ، حتما به میزان کافی آب مصرف کنید.
عوارض جانبی دیگوکسین عوارض جانبی دیگوکسین

در صورت فراموش کردن مصرف دیگوکسین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری داروی خود را مصرف کرده و مصرف دوز بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید.در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد دیگوکسین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با دیگوکسین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.اوردوز و مسمومیت با دیگوکسین می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد.خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

عوارض جانبی دیگوکسین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. پزشک شما به این دلیل این دارو را برای بیماری شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف دیگوکسین بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما است. شما ممکن است هیچکدام از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود. در صورتی که با مصرف دیگوکسین هرگونه علائم حساسیت و آلرژی در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند : خارش و سوزش چشم ، قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، تهوع و استفراغ ، سرگیجه ، گرفتگی گوش و زنگ زدن گوش ، تورم زبان و لب ، خشکی دهان و گلو و ....

برخی از رایج ترین عوارض جانبی مصرف دیگوکسین

  • حالت تهوع و استفراغ ، از دست دادن اشتها ، سوزش سر دل ، درد معده
  • افزایش ضربان قلب ، تپش قلب ، ضربان غیر معمول قلب
  • وجود خون در مدفوع / مدفوع سیاه
  • سیاهی رفتن چشم ، تاری دید ، دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی / دوبینی / مشکل در تشخیص رنگ
  • توهم / دیدن اشخاص و چیزهایی که وجود ندارند و شنیدن صداهایی که وجود ندارند.
  • اسهال / شکم درد /
  • سردرد / خستگی / افسردگی  / اضطراب
  • بزرگ شدن سینه ها در مردان
  • خارش پوست
توجه : عوارض جانبی دیگوکسین در افراد مسن و کسانی که بیماری های خاصی دارند بیشتر و شدیدتر است
آمپول دیگوکسین آمپول دیگوکسین

تداخل دارویی دیگوکسین

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز این دارو تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با دیگوکسین تداخل دارند :

میزان مصرف دیگوکسین

میزان و نحوه مصرف هر دارویی فقط توسط پزشک مشخص می شود و شما مجاز به تغییر خودسرانه میزان مصرف داروها نیستید. اطلاعات موجود در این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگرین نظر پزشک نیست. این سایت از این بابت هیچگونه مسئولیتی ندارد.
میزان مصرف قرص دیگوکسین:
معمولا با 500 الی 750 میکروگرم آغاز می شود و حداکثر تا 6 ساعت اثر می گذارد.ممکن است با توجه به وزن بیمار ، میران مصرف این دارو تغییر کند .
میزان مصرف کپسول دیگوکسین :
معمولا با 400 الی 600 میکروگرم آغاز می شود و افزایش دوز تحت نظر پزشک و با احتیاط انجام می شود.با توجه به وزن بدن بیمار ، دوز مناسب توسط پزشک تعیین می شود. تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com
نظرات: 1 مشاهده