14 روش خانگی و گیاهی برای رفع پف و سیاهی دور چشم

هیچ بخشی از بدن به اندازه چشم و پوست اطراف چشم آسیب پذیر نیست.پف کردن زیر چشم ، چین و چروک پوست اطراف چشم و سیاهی و تیرگی دور چشم می تواند زیبایی شما را تحت تاثیر قرار داده و شما را پیرتر از آن چیزی که هستید نشان دهد. زمانی که شما به سن 30 سالگی می رسید به مرور متوجه تغییراتی در پوست اطراف چشم خود خواهید شد. این تغییرات ناشی از جمع شدن چربی و احتباس آب در پوست زیر چشم است.در این زمان است شما به مرور احساس پیری خواهید کرد. رایج ترین دلایل پف کردن زیر چشم رایج ترین دلایل پف کردن زیر چشم

رایج ترین دلایل پف کردن زیر چشم ، چین و چروک اطراف چشم و تیرگی و سیاهی دور چشم

دلایل زیادی می تواند باعث بروز این مشکل شود که برخی از آنها به سبک زندگی و رژیم غذایی ما مربوط است .در ادامه به برخی از این دلایل و همینطور روش های پشگیری و درمان مشکلات پوست چشم اشاره خواهد شد.

1 ) آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یکی از دلایلی است که می تواند پوست حساس چشم را تحت تاثیر قرار دهد.

2 ) مشکلات خواب

استرس و اضطراب بیش از حد می تواند باعث بروز خستگی مزمن در بدن شود.یکی از عوارض جانبی استرس بیش از حد ، اختلالات خواب است.خواب ناکافی می تواند چشمان شما را خسته کرده و باعث افزایش پف زیر چشم و تیرگی دور چشم شود.
مطلب پیشنهادی : تعبیر خواب مرده

3 ) برخی از بیماری ها

ابتلا به برخی از بیماری ها و مشکلات سلامت ، می تواند باعث پف کردن زیر چشم و سیاه شدن دور چشم شود. مانند اختلال در عملکرد تیروئید ، سینوزیت و انواع آلرژی و حساسیت .علاوه بر این برخی از بیماری ها و داروهایی که برای درمان این بیماری ها تجویز می شود می تواند باعث افزایش چربی در زیر پوست چشم شود.

4 ) بارداری

در طول بارداری بدن زنان تغییرات زیادی می کند.بعد از زایمان نیز بدن زنان دچار تغییرات هورمونی بسیاری می شود.تغییرات شدید هورمونی در طول بارداری و بعد از زایمان می تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن زنان شود.یکی از این مشکلات بی خوابی و خستگی مزمن و مشکلات مربوط به سلامت پوست و بخصوص تیرگی دور چشم و پف کردن زیر چشم است.

5 ) افزایش سن

با افزایش شدن میزان کشسانی پوست کاهش میابد.به همین دلیل ایجاد چین و چروک و پف کردن زیر چشم اجتناب ناپذیر است .

6 ) کم آبی بدن

کم آبی بدن باعث می شود تا بدن آب مورد نیاز خود را از سایر اندام ها و بخصوص پوست تامین کند.از انجایی که پوست اطراف چشم بسیار حساس است ، هنگامی که بدن سعی می کند با کاهش رطوبت پوست ، آب مورد نیاز خود را ذخیره کند ، پوست اطراف چشم آسیب می بیند و دچار تیرگی و پف می شود.مصرف بیش از حد نمک ، الکل ، چای سبز و قهوه نیز حالت مشابهی ایجا می کند. روش های پیشگیری و درمان تیرگی دور چشم و پف کردن زیر چشم روش های پیشگیری و درمان تیرگی دور چشم و پف کردن زیر چشم

روش های پیشگیری و درمان تیرگی دور چشم و پف کردن زیر چشم

1 ) به میزان کافی آب بنوشید

کم آبی بدن می تواند باعث مشکلاتی در پوست بدن شود.خستگی ناشی از کم آبی بدن نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی در چشم ها شود.یکی از سریع ترین راههای برای حفظ زیبایی و سلامت پوست دور چشم ، نوشیدن آب به مقدار کافی است . علاوه براین خوردن غذاهای شور نیز می تواند نتیجه مشابهی در پی داشته باشد.غذاهای شور علاوه بر اینکه باعث از دست دادن زیبایی پوست دور چشم می شود می تواند باعث نارسایی کلیه ، ابتلا به فشار خون بالا و سرطان شود.برای تامین آب مورد نیاز بدن توصیه می شود بیشتر آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی های صنعتی ، نوشابه ها و الکل تا حد امکان دوری کنید. قبل از خواب نیز مقداری آب بنوشید ولی این میزان به حدی نباشد که نصف شب مجبور به بیدار شدن از خواب و مراجعه به دستشویی باشید.

2 ) از کمپرس سرد استفاده کنید

برای این منظور بجای استفاده از آب سرد می توانید خیار را به صورت ورقه های نازک برش زده و در یخچال قرار دهید. بعد از سرد شد ، ورقه های خیار را روی پوست دور چشم خود قرار دهید. و یا می توانید چای کیسه ای را در یخچال قرار داده و بعد از سرد شدن بر روی چشم قرار دهید.

3 ) آلرژی خود را کنترل کنید

آلرژی می تواند باعث مشکلات پوستی شود.اگر این آلرژی چشم های شما را تحت تاثیر قرار دهد می تواند باعث پف کردن زیر چشم و تیرگی دور چشم شود.بنابراین اگر دچار هرگونه آلرژی هستید ، نسبت به کنترل علائم آن اقدام کنید تا زیبایی چشمان شما در خطر نیافتد.کسانی که آلرژی دارند معمولا دچار کمبود ویتامین B6 ، فولات و ویتامین B12 هستند.می توانید تحت نظر پزشک برای رفع این کمبود ، از مولتی ویتامین هایی نظیر ول وومن و فارماتون استفاده کنید.

4 ) تغییر نحوه خوابیدن

افرادی که به روی شکم خود می خوابند صورت و چشم های خود را روی بالش فشار می دهند.این فشار می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای پوست اطراف چشم و تیرگی دور چشم شود.حتی کسانی که معمولا به یک طرف بدن خون می خوابند به مرور زمان متوجه می شوند که یکی از چشم هایشان نسبت به چشم دیگر پف و تیرگی بیشتری دارد.

5 ) آرایش خود را پاک کنید

یک توصیه کلی برای این مورد وجود دارد : در سریع ترین زمانی که می توانید ، آرایش خود را پاک کنید.توصیه می شود اکثر اوقات روز را بدون آرایش سپری کنید و حتما شب و قبل از خواب آرایش خود را بصورت کامل پاک کنید. مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی می تواند برای سلامت پوست بسیار مضر باشد.مخصوصا که در ایران اکثرا خانم ها از لوازم آرایشی تقلبی و بی کیفیت استفاده می کنند.

6 ) کمتر  نمک مصرف کنید

غذاهای خوش نمک و گاهی شور می تواند برای برخی از افراد بسیار لذیذ باشد.ولی اگر مصرف غذاهای شور به روال عادی روزانه شما تبدیل شود می تواند بر روی سلامت پوست و مخصوصا پوست دور چشم شما تاثیر منفی بگذارد.مصرف الکل نیر اثراتی مشابه مصرف نمک دارد. روش های گیاهی و خانگی برای درمان سیاهی و پف دور چشم روش های گیاهی و خانگی برای درمان سیاهی و پف دور چشم

روش های گیاهی و خانگی برای درمان سیاهی و پف دور چشم

1 ) برای رفع تیرگی دور چشم از سیب زمینی استفاده کنید

سیب زمینی حاوی نشاسته ، سلولز ، ویتامین C ، ویتامین B2 و ویتامین B1 و فسفر است.علاوه بر اینها سیب زمینی حاوی آنزیمی به نام کتکولاز است که می تواند پوست را روشن تر کرده و پف و تیرگی دور چشم را کمتر کند.برای استفاده از این خاصیت سیب زمینی می توانید از روش های زیر استفاده کنید: روش اول : سیب زمینی را شسته و به صورت ورق های نازک برش بزنید. این ورق های سیب زمینی را بر روی پوست چشم خود قرار داده و بعد از 15 الی 20 دقیقه بشویید.از این روش می توانید دوبار در هفته استفاده کنید. روش دوم : استفاده از سیب زمینی و روغن نارگیل سیب زمینی را بشویید و رنده کنید سپس کمی روغن نارگیل به آن اضافه کنید و مخلوط به دست آمده را بر روی پوست چشم خود بمالید.مراقب باشید چیزی وارد چشمتان نشود.بعد از 15 الی 20 دقیقه محل مورد نظر را با آب سرد بشویید. از این روش می توانید 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید. روش سوم : طبق روش دوم عمل کنید ولی بجای روغن نارگیل از شیر استفاده کنید.

2 ) رفع سیاهی دور چشم ؛ گوجه فرنگی

گوجه فرنگی گزینه خوبی برای رفع بسیاری از مشکلات پوست است.گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A ، ویتامین B6 و ویتامین C است.علاوه براین گوجه فرنگی حاوی مقادیر مناسبی از عناصر غذایی مانند آهن ، کلسیم ، منیزیم و نیکل است.گوجه فرنگی می تواند مانع افتادگی پوست شود و خاصیت کشسانی پوست را افزایش می دهد.برای استفاده از این خاصیت گوجه فرنگی می توانید از روش های زیر استفاده کنید. روش اول : گوجه فرنگی را به صورت ورقه روقه و نازک برش بزنید.این ورقه های نازک را بر روی پوست دور چشم قرار دهید و بعد از 15 الی 20 دقیه با آب سرد بشویید.از این روش می توانید 2 الی 3 روز در هفته استفاده کنید. روش دوم : گوجه فرنگی و عسل یک عدد گوجه فرنگی را بشویید و رنده کنید سپس کمی عسل به آن اضافه کرده و هم بزنید. این مخلوط به دست آمده را بر روی پوست دور چشم خود قرار دهید و بعد از 15 الی 20 دقیقه با آب سرد بشویید. از این روش می توانید دوبار در هفته استفاده کنید. روش سوم : گوجه فرنگی و نارگیل مثل روش دوم عمل کنید ولی بجای عسل از روغن نارگیل استفاده کنید.

3 ) برای رفع تیرگی و پف دور چشم از برگ نعناع استفاده کنید.

برگ نعناع خواص ضدعفونی کننده بالایی دارد و حاوی مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است.برگ نعناع باعث کاهش تیرگی و پف دور چشم می شود. برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های زیر استفاده کنید. روش اول : تعدادی برگ نعنا را له کنید (بسیار ریز خرد کنید) و بر روی پوست اطراف چشم خود قرار دهید و بعد از 20 دقیقه با آب سرد بشویید. از این روش می توانید 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید. روش دوم : برگ نعناع و عسل مقدار برگ نعناع را خیلی ریز خرد کنید و کمی عسل به آن اضافه کرده و بر روی محل مورد نظر قرار دهید و بعد از 20 دقیقه با آب سرد بشویید. از این روش می توانید 2 بار در هفته استفاده کنید. روش سوم : برگ نعنا و روغن زیتون مانند روش دوم عمل کنید ولی اینبار بجای عسل از روغن زیتون استفاده کنید.

4 ) گل رز

گل برگ های گل رز دارای خواص ضد التهابی است. علاوه بر این گل رز حاوی ویتامین A و ویتامین C است که برای پوست، به ویژه پوست اطراف چشم مفید است. خواص آنتی اکسیدانی گل رز باعث افزایش بازسازی پوست اطراف چشم می شود. برای استفاده از خواص گل رز می توانید از روش های زیر استفاده کنید. گلبرگ های گل رز را تا زمانی که کاملا تغییر رنگ دهد در مقداری آب بجوشانید.بعد از سرد شدن این جوشانده را بر روی محل مورد نظر خود اسپری کنید و بعد از یک ساعت با آب سرد بشویید.

5 ) برای رفع سیاهی دور چشم از توت فرنگی استفاده کنید.

استفاده از توت فرنگی برای رفع تیرگی و پف دور چشم نتایج شگفت انگیزی خواهد داشت. 100 گرم توت فرنگی حاوی 29 میلی گرم کلسیم ،‌0/9 میلی گرم آهن ، 27 میلی گرم فسفر ، 148 میلیگرم پتاسیم ، 2 میلی گرم سدیم ، مقداری ویتامین A ، ویتامین B1 ، ویتامین B2 ، ویتامین B6 و ویتامین C است.علاوه بر اینها توت فرنگی دارای فلاونوئیدها و آنتوسیانین و آنتی اکسیدانی به نام الاجیک اسید است که می تواند برای جلوگیری از پیری پوست بسیار مفید باشد و از کاهش حالت کشسانی پوست جلوگیری می کند. برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های زیر استفاده کنید. روش اول : توت فرنگی را به تکه های نازک برش بزنید و بر روی پوست اطراف چشم خود قرار دهید و بعد از 15 الی 20 دقیقه بشویید.از این روش می توانید 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید. روش دوم : توت فرنگی و عسل چند عدد توت فرنگی را له کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید و مخلوط آماده شده را بر روی پوست دور چشم قرار دهید و بعد از 20 دقیقه بشویید.از این روش می توانید 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید. روش سوم : توت فرنگی و ماست  مانند روش دوم عمل کنید ولی بجای عسل از ماست استفاده کنید.

6 ) آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از بهترین و مفیدترین درمان های گیاهی برای انواع مشکلات پوست است.ژل آلوئه ورا می تواند سنتز فیبرهای کلاژن و الاستین را تحریک کند که باعث جلوگیری از پیری پوست می شود.برای کاهش تیرگی دور چشم می توانید ژل آلوئه ورا را بر روی پوست اطراف چشم بمالید و بعد از 15 الی 20 دقیقه با آب سرد بشویید.

7 ) مخلوط آب پرتقال و گلیسیرین

آب پرتقال سرشار از ویتامین C است و می تواند به حفظ حالت الاستیسیته پوست کمک کند.همچنین با تامین رطوبت مورد نیاز پوست می تواند از بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری کند.آب پرتقال می تواند پوست را روشن تر کرده و سیاهی و پف دور چشم را کاهش دهد.گلیسیرین نیز می تواند برای نرمی و لطافت پوست بسیار مفید باشد.برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش زیر استفاده کنید. به آب پرتقال کمی گلیسیرین اضافه کنید و بر روی پوست اطراف چشم خود بمالید و بعد از 50 دقیقه با آب سرد بشویید. و یا می توانید شب قبل از خواب این مخلوط را بر روی پوست دور چشم خود بمالید و صبح روز بعد بشویید. از این روش می توانید سه بار در هفته استفاده کنید.

8 ) نمک دریایی

استفاده از نمک دریایی یکی از ساده ترین روش های کاهش پف دور چشم است.نمک دریایی می تواند آب زیر پوست و سموم را جذب کرده و پف دور چشم را کاهش دهد.برای استفاده از این خاصیت می توانید 1 قاشق چای خوری نمک دریا را در 1 لیتر آب گرم حل کنید و با استفاده از پنبه بر روی پوست دور چشم خود بمالید و بعد از ده دقیقه اینکار را تکرار کنید. شما می توانید این کار را شب و قبل از خواب انجام داده و صبح روز بعد بشویید.

9 ) از روغن ویتامین E استفاده کنید.

چند قطره روغن ویتامین E را با کمی آب سرد مخلوط کنید و با استفاده از پنبه بر روی پوست دور چشم بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

10 ) از قهوه استفاده کنید

قهوه دارای کافئین است و خواص ضد التهابی دارد و می تواند تورم پوست را کاهش دهد.برای استفاده از این خاصیت می توانید نصف قاشق چای خوری قهوه را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی پوست اطراف چشم خود بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید. از این روش می توانید 3 بار در هفته استفاده کنید.

11 ) الکل مصرف نکنید و سیگار نکشید

مصرف الکل می تواند با کاهش رطوب پوست ، رنگ پوست را تیره کند. سیگار کشیدن هم می تواند پوست را خشک کند.سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار افراد دیگر قرار گرفتن می تواند باعث پیری زودرس پوست صورت و بخصوص پوست دور چشم شود.

12 ) از ضد آفتاب استفاده کنید

در صورتی که به هر دلیلی به مدت طولانی در معرض نور خورشید هستید حتما از ضد آفتاب های مناسب با پوست خود استفاده کنید. علاوه بر این می توانید از عینک های مخصوص استفاده کنید.

13 ) کلاژن بیشتری مصرف کنید.

کلاژن پروتئینی است که می تواند باعث حفظ حالت کشسانی پوست ما شود. بعد از 30 سالگی تولید کلاژن در بدن رفته رفته کاهش پیدا می کند و باعث پیری پوست بخصوص پوست اطراف چشم می شود. برای دریافت کلاژن می تواند سوپ استخوان مرغ مصرف کنید و یا از مکمل های حاوی کلاژن استفاده کنید.

14 ) دریافت ویتامین K برای رفع سیاهی دور چشم مفید است

کمبود ویتامین K می تواند باعث چروکیدگی و پف کردن دور چشم شود.بسیار مهم است که رژیم غذایی روزانه شما حاوی ویتامین K باشد. برخی از منابع ویتامین K عبارتند از : کلم بروکلی ، توت فرنگی ، سبزیجات سبز تیره ، هویج و ... این ویتامین برای سلامت سیستم گردش خون بدن نیز مفید است. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده