پسوریازیس - 16 روش خانگی و گیاهی برای درمان پسوریازیس

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که باعث افزایش چرخه تولید سلول های پوستی می شود.این اختلات در چرخه تولید سلولهای پوستی باعث رشد سریع لایه های پوستی بر روی هم می شود.حدود 3 درصد از جمعیت امریکا به پسوریازیس مبتلا هستند.متاسفانه در حال حاضر هیچ درمان مطلوب و قطعی برای این اختلال وجود ندارد.ولی درمان هایی برای کاهش علائم این بیماری پوستی وجود دارد. 16 روش خانگی و گیاهی برای درمان پسوریازیس 16 روش خانگی و گیاهی برای درمان پسوریازیس در این مقاله به برخی از روش های کاهش علائم پوستی پسوریازیس اشاره شده است. پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی و مزمن پوستی است که در  برخی از موارد به صورت خود بخود  درمان می شود.این بیماری باعث افزایش تولید سلول های پوستی می شود که این افزایش تولید سلول های پوستی باعث ایجاد پلاک و پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست می شود.این پوسته پوسته شدن اکثرا  در پوست ناحیه آرنج ، زانو و مچ پا رایج تر است. این بیماری معمولا بر روی پوست تمام بدن تاثیر میگذارد و در زنان و مردان تقریبا به یک میزان مشاهده می شود.با وجود اینکه ابتلا به پسوریازیس در تمام سنین اتفاق می افتد ، ولی میزان ابتلا در اوایل دوره بلوغ و جوانی رایج تر است.علائم پسوریازیس می تواند با توجه به نوع و شدت آن متفاوت باشد و حتی می تواند در برخی از موارد به آرتریت پسوریازیس منجر شود (حدود 30 درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس دچار التهاب مفاصل و آرتریت می شوند)
نکته بسیار مهم : پسوریازیس به هیچ طریق مسری نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

علت ابتلا به پسوریازیس

دلیل ابتلا به بیماری پسوریازیس هنوز به صورت کامل مشخص نشده است ولی به نظر می رسد به دلیل اختلال در سیستم دفاعی بدن و مرتبط با اختلال در سلول های T و گلبول های سفید خون به نام نوتروفیل باشد.با وجود اینکه هنوز دلیل ابتلا به این بیماری مشخص نیست ولی پزشکان اعتقاد دارند برخی از عوامل می تواند خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد.
برخی از عواملی که خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد عبارتند از :
  • عفونت های پوستی مانند گاستریت
  • آسیب های شدید پوستی مانند سوختگی ها ، بریدگی ، آفتاب سوختگی و حتی نیش حشرات
  • سیگار کشیدن و یا در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفتن
  • استرس و اضطراب / نگرانی / شوک عاطفی
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • کمبود ویتامین D
  • مصرف زیاد الکل
  • برخی از داروها مانند داروهای کنترل فشار خون (مانند کاپتوپریل و آتنولول) و داروهای ضد مالاریا
  • رژیم غذایی نامناسب و ضعیف
  • ضعیق بودن سیستم ایمنی بدن
  • عدم تعادل هورمونی
  • مشکل در عملکرد کبد
  • مشکل هضم پروتئین
  • نشت روده کوچک
  • و ...

علائم پسوریازیس

علائم و نشانه های پسوریازیس در افراد مختلف معمولا متفاوت است. برخی از رایج ترین علامت های این بیماری عبارتند از :
  • لکه های کوچک بر روی پوست که به رنگ قرمز یا قهوه ای یا بنفش هستند
  • خشک شدن پوست که ممکن است ترک خورده و خونریزی کند
  • وجود تکه های ضخیم پوست که خشک و قرمز است و با خارش خونریزی می کند
  • ضخیم شدن ناخن ها / ریش ریش شدن ناخن ها / مشاهده نا همواری در سطح ناخن به صورت فرورفتگی و بر آمدگی ، وجود رگه ها و خط ها سفید بر روی ناخن ، ایجاد خط ها و بر آمدگی های افقی بر روی ناخن
  • درد مفاصل ، سفت شدن مفاصل / این علائم زمان بیدار شدن از خواب بدتر هستند و رفته رفته با تحرک بهبود پیدا می کند .
  • شوره سر
  • تغییر رنگ ناخن ها و گاهی نوک انگشتان
  • جدا شدن ناخن از پوست که گاهی اوقات خونریزی می کند

انواع پسوریازیس

پسوریازیس انواع گوناگون و مختلفی دارد. برخی از رایج ترین نوع پسوریازیس عبارتند از :
  • پسوریازیس پلاک
  • پسوریازیس ناخن
  • پسوریازیس گوتات
  • پسوریازیس معکوس
  • پسوریازیس خلفی
  • پسوریازیس اریترودرمیک
برخی از عوارض جانبی ناشی از پسوریازیس عبارتند از : آرتریت پسوریازیس، چاقی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی عروقی، فشار خون بالا ، اختلالات چشم مانند بلفاریت، یوئیت، بیماری کلیوی، مشکلات عاطفی و افسردگی ، بیماری پارکینسون و ....

درمان خانگی و گیاهی پسوریازیس

با برخی از روش های خانگی و گیاهی می توانید علائم پسوریازیس را کاهش دهید. برخی از این درمان های خانگی و گیاهی عبارتند از :

1 ) آفتاب بگیرید

توصیه می شود 3 الی 4 روز در هفته و 20 دقیقه در هر روز از نور آفتاب استفاده کنید.این روش می تواند به دلیل افزایش ویتامین D به طور طبیعی علائم پسوریازیس را کاهش دهد.افزایش ویتامین D می تواند روند رشد و دفع سلول های پوستی را متعادل کرده و همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. البته توجه داشته باشید که در صورتی که بیماری شما پیشرفت کرده است و پوست شما زخم دارد ، باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید .در این صورت می تواند در ساعات ابتدایی روز و از نور غیر مستقیم خورشید استفاده کنید .

2 ) درمان خانگی برای پسوریازیس - روغن درخت چای

اگر پوست شما خشک باشد ، علائم پسوریازیس بدتر و شدیدتر خواهد شد بنابراین مرطوب سازی و حفظ رطوبت پوست برای شما بسیار مهم است.استفاده از روغن های ضد التهابی طبیعی می تواند برای کاهش درد ، تورم و پوسته پوسته شدن پوست ، مفید باشد. روغن درخت چای یکی از معروف ترین و رایج ترین روغن های مورد استفاده برای کاهش علائم پسوریازیس است .توجه داشته باشید که روغن درخت چای را باید رقیق کنید و مطمئن شوید که پوست شما به این روغن حساسیت ندارد. برای این منظور می توانید از روش زیر استفاده کنید : 1 قاشق غذا خوری روغن درخت چای اصل را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و روزانه دوبار بر روی محل مورد نظر بمالید .

3 ) کاهش علائم پسوریازیس ؛ روغن بابونه

خشك شدن و خارش پوست از علائم اوليه پسوريازيس است كه با مرطوب كردن پوست می توان این علائم را کاهش داد.روغن بابونه دارای خواص ضد التهابی است و می تواند برای تسکین درد و خارش مفید باشد.روغن بابونه را با روغن نعناع مخلوط کرده و روزانه بر روی مناطق درگیر بمالید.

4 ) درمان خانگی پسوریازیس ؛ روغن نارگیل

روغن نارگیل به دو دلیل می تواند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند.اول اینکه پوست را مرطوب می کند و دوم اینکه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی ، برای کاهش درد و خارش پوست مفید است .10 قطره روغن بادام زمینی را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و به طور منظم و یک الی دوبار در روز بر روی محل آسیب دیده بمالید.

5 ) روش های گیاهی برای کاهش علائم پسوریازیس ؛ روغن گلپر

روغن گلپر به عنوان یک ماده پاک کننده طبیعی برای پوست شناخته شده است.روغن گلپر درد و خارش پوست را تسکین داده و پوست را هیدراته و مرطوب نگه می دارد.همچنین روغن گلپر با کاهش سموم و عوامل بیماری زای محیطی ، از عفونت پوست جلوگیی می کند .5 قطره روغن گلپر را با 1 قاشق روغن نارگیل و یا روغن زیتون مخلوط کرده و روزانه بر روی محل آسیب دیده بمالید.

6 ) درمان های خانگی پسوریازیس ؛ اسانس اسطوخودوس

اسانس روغن اسطوخودوس نوعی ترمیم کننده پوست است و برای کاهش آکنه ، جوش ، سوختگی ، کبودی ، آلرژی و حساسیت های پوستی ، اگزما ، درماتیت و پسوریازیس بسیار مفید است.علاوه براین اسانس اسطوخودوس خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهاب دارد و می تواند خارش و سوزش پوست را کاهش دهد.روغن اسطوخودوس پوست را نرم و لطیف کرده و از ترک خوردن پوست بر اثر خشکی بیش از حد جلوگیری میکند .
مطلب پیشنهادی : درمان سریع جوش

7 ) روغن مریم گلی

روغن مریم گلی ممکن است تا بحال به گوشتان نخورده باشد.این روغن خواص ضد التهابی دارد و نوعی آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود.روغن مریم گلی علاوه بر این که پوست را نرم کرده و از خارش و زخم شدن پوست جلوگیری می کند ، می تواند از عفونت زخم های بوجود آمده نیز جلوگیری کند.10 قطره روغن مریم گلی را به مقداری آب اضافه کرده و یک پارچه تمیز را به این آب آغشته کرده و بر روی زخم های خود قرار دهید.

8 ) زردچوبه

اکثر درمان های گیاهی و خانگی پسوریازیس به صورت موضعی و مالشی اثر می کنند ولی زردچوبه به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی ، در صورت مصرف خوراکی می تواند التهاب درونی بدن را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.کورکومین موجود در زردچوبه می تواند رادیکال های آزاد موجود در بدن را خنثی کرده و به بهبود زخم های پوست کمک کند.

9 ) سرکه سیب

سرکه سیب ارگانیک و طبیعی می تواند به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کننده طبیعی ؛ مانند آنتی بیوتیک ها ، از عفونت پوست جلوگیری کرده و به بهبود زخم ها کمک کند.علاوه بر این سرکه سیب PH بدن را تنظیم کرده و در نتیجه به بهبود عملکرده گوارشی بدن و بهبود سلامت روده ها کمک می کند که می تواند باعث خروج سموم از بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن شود.سرکه سیب دارای ویتامین B5 ، B1 ، ویتامین C ، A و مواد معدنی مانند آهن ، پتاسیم و اسیدهای آلفا هیدروکسی است که می تواند به دفع لایه های اضافی پوست کمک کند. برای استفاده از خواص سرکه سیب برای کاهش علائم پسوریازیس می توانید از روش های زیر استفاده کنید : روش اول : 2 الی 3 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کرده و قبل از شام بنوشید. روش دوم : یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با کمی جوش شیرین مخلوط کرده و در صورت نیاز کمی آب به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.این مخلوط را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید و بعد از 30 دقیقه بشویید.از این روش می توانید دوبار در روز و به مدت دوهفته استفاده کنید. روش سوم : به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ، یک قاشق غذاخوری سرکه اضافه کرده و بر روی محل اسیب دیده بمالید و بعد از یکساعت با آب ولرم بشویید.از این روش می توانید یک بار در روز استفاده کنید . روش چهارم : 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و اصل مخلوط کرده و کمی دارچین به آن اضافه کنید و بر روی محل آسیب دیده پوست بمالید و بعد از 30 دقیقه پاک کنید.از این روش می توانید یکبار در روز استفاده کنید.

10 ) درمان های خانگی پسوریازیس ؛ آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا می تواند برای کاهش پوسته پوسته شدن و خشکی پوست بسیار مفید باشد.ژل آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص آنتی بیوتیک و آرامبخش می تواند از خارش پوست جلوگیری کرده و از ایجاد زخم و عفونت پیشگیری کند.برای استفاده از این خاصیت می تواند سه بار در روز و به مدت 5 روز ژل آلوئه ورا را بر روی محل آسیب دیده بمالید . توجه داشته باشید که از ژل آلوئه ورا نباید بیش از 4 هفته به صورت متوالی استفاده کنید. و یا می تواند از یکی از روش های زیر استفاده کنید.
روش اول : ژل آلوئه ورا با روغن درخت چای
با مخلوط کردن ژل آلوئه ورا با روغن درخت چای می تواند یک داروی گیاهی بسیار موثر برای کاهش علائم پسوریازیس به دست آورید.روغن درخت چای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد و می تواند از هرگونه عفونت در محل های زخم شده و ترک خورده پوست جلوگیری کند.1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با 3 قطره روغن درخت چای مخلوط کرده و بر روی محل آسیب دیده بمالید و بعد از 2 ساعت بشویید. از این روش می توانید دوبار در روز و به مدت 5 روز استفاده کنید .
روش دوم : ژل آلوئه ورا و روغن بادام
روغن بادام خواص مرطوب کنندگی پوست دارد و می تواند به صورت طبیعی پوست شما را نرم کرده و از ترک خوردن ، پوسته پوسته شدن و خارش جلوگیری کند.برای این منظور 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را به یک دوم قاشق چای خوری روغن بادام مخلوط کرده و بر روی محل آسیب دیده بمالید.
روش سوم : ژل آلوئه ورا با روغن نارگیل
روغن نارگیل به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی و نرم کننده پوست و مو شناخته می شود.می توانید کمی روغن نارگیل را با ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و بر روی محل آسیب دیده بمالید.

11 ) از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین یکی از درمان های سریع برای کاهش علائم پسوریازیس می باشد.البته توجه داشته باشید که استفاده از این روش باید با احتیاط و با اطلاع پزشک انجام شود زیرا استفاده نادرست و یا طولانی مدت از جوش شیرین برای کاهش علائم پسوریازیس می تواند باعث بدتر شدن این بیماری و زخم های پوستی شود. به دلیل اینکه استفاده از این روش می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد ، از توضیح بیشتر در مورد استفاده از جوش شیرین خودداری می کنیم . بهتر است برای این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

12 ) کاهش علائم پسوریازیس ؛ روغن ماهی

کاهش علائم پسوریازیس ؛ روغن ماهی کاهش علائم پسوریازیس ؛ روغن ماهی بسیاری از مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی می تواند علائم پسوریازیس و اگزما را در صورت مصرف دوزهای بالاتر از 3 الی 10 گرم در روز ، بهبود بخشد.قبل از مصرف دارویی روغن ماهی ، حتما با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باسید که اسیدهای چرب امگا 6 می تواند باعث بدتر شدن پسوریازیس شود.اسیدهای چرب امگا 6 در تخمه آفتاب گردان و روغن ذرت و ... وجود دارد.

13 ) از جو دوسر استفاده کنید

اگر چه شواهد علمی برای تاثیر جو دوسر در درمان پسوریازیس وجود ندارد ولی برخی از کسانی که از جو دوسر برای تسکین پوست خود استفاده کرده اند نتایج مثبتی دریافت کرده اند.

14 ) استفاده از دانه های کتان

خوردن خوراکی های حاوی دانه های کتان به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 می تواند برای کاهش علائم پسوریازیس مفید باشد.

15 ) گلیسیرین

گلیسیرین ماده ایست که در بیشتر لوسیون ها ، کرم ها و صابون ها وجود دارد.گلیسیرین روند بهبود زخم ها را تسریع می کند و از پوسته پوسته شدن ، خشکی و خارش پوست جلوگیری می کند.

16 ) ماست

ماست هم یکی از روش های خانگی و تقریبا ارزان برای کاهش علائم پسوریازیس است .ماست می تواند خارش پوست را کم کرده و پوست را مرطوب و نرم کند.همچنین پروبیوتیک های موجود در ماست می تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد.مبتلایان به پسوریازیس معمولا مشکلاتی در روده دارند. مصرف ماست می تواند با تحریک سلول های T باعث افزایش سلامت روده ها ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب بدن شود.برای استفاده از خواص ماست می توانید : ماست برای کاهش علائم پسوریازیس مفید است ماست برای کاهش علائم پسوریازیس مفید است ماست را بر روی زخم ها بمالید و بعد از 30 دقیقه بشویید. از این روش یکبار در هفته استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب و پرهیزهای غذایی برای کاهش علائم پسوریازیس

رعایت رژیم غذایی مناسب برای کاهش علائم پسوریازیس بسیار مهم است .در صورتی که دچار مشکلات روده و نازک شدن روده هستید ، برخی از پروتئین ها و چربی ها می توانند از پوشش روده عبور کرده و وارد خون شوند و باعث ایجاد آلرژی پوستی شوند. این مورد اگر درمان نشود می تواند باعث بروز بیماری هایی مانند پسوریازیس ، اضطراب ، افسردگی ، سردرد مزمن ، خستگی شدید ، سرگیجه و دردهای عضلانی شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که بین پسوریازیس و نفوذپذیری روده رابطه مستقیم وجود دارد. در رژیم غذایی خود باید از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها ، فیبر بالا ، غذاهای دارای آنتی اکسیدان ها ، غذاهای سرشار از روی ، خوراکی های سرشار از ویتامین A ، لبنیات خام و .. استفاده کنید. پروبیوتیک ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سلامت روده می شوند. مواد غذایی حاوی فیبر بالا به سلامت سیستم گوارش کمک می کند و یبوست را کاهش می دهد. کاهش یبوست می تواند به دفع منظم سموم بدن و کاهش التهاب بدن کمک کند.غذاهای حاوی روی می تواند به سلامت پوست کمک کند و درد و تورم مفصلی ناشی از پسوریازیس را کاهش دهد. تا جایی که می توانید از خوردن گوشت قرمز ، غذاهای سرخ شده ، فست فود ها ، کنسروها ، آبمیوه های صنعتی و لبنیات حاوی گلوتن خودداری کنید. سیگار نکشید و از دود سیگار دیگران دوری کنید. 16 روش خانگی و گیاهی برای درمان پسوریازیس/حسینی تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده