خواص ، فواید و عوارض جانبی "روغن درخت چای"

روغن درخت چای چه خواص و فوایدی دارد؟

درخت چای درخت چای

روغن درخت چای چیست؟

روغن درخت چای که همچنین به نام melaleuca شناخته می شود ، با ویژگی هایی همچون ضدعفونی کنندگی قوی و توانایش در درمان زخم مشهور است . روغن درخت چای یک روغن اسانس فرار است که عمدتا از گیاه Melaleuca alternifolia که بومی استرالیا است ، گرفته می شود. جنس Melaleuca متعلق به خانواده Myrtaceae است و شامل حدود 230 گونه گیاهی است که تقریبا همه آنها بومی استرالیا هستند. این روغن به طور گسترده ای در سراسر استرالیا برای حداقل صد سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است . در مطالعات پزشکی متعددی توانایی این روغن در نابود کردن بسیاری از گونه های باکتری ، ویروس ها و قارچ ها ، مشاهده شده است. از روغن درخت چای در زمینه های مختلفی می توان استفاده کرد ، برای مثال از این روغن می توان برای ساخت مواد تمیز کننده خانگی ، برای کشتن قارچ های انگلى سمی که در خانه شما رشد می کند و همچنین به صورت موضعی برای درمان مشکلات و عفونت های پوستی استفاده کرد. روغن درخت چای یکی از روغن های محبوب در انواع محصولات بهداشتی خانگی و لوازم آرایشی و بهداشتی ، از جمله اسپری های ضد عفونی کننده ، محصولات شستشوی صورت ، شامپو ، روغن ماساژ ، کرم پوست و ناخن و مواد شوینده می باشد.

9 خاصیت روغن درخت چای

1. به مبارزه با آکنه و سایر مشکلات پوستی کمک می کند

با توجه به ویژگی های ضد باکتری و ضد التهاب روغن درخت چای ، این روغن به عنوان یک درمان طبیعی برای آکنه و دیگر بیماری های التهابی پوستی ، از جمله اگزما و پسوریازیس استفاده می شود. در یک مطالعه در سال 2017 در استرالیا ، اثربخشی ژل روغن درخت چای را در مقایسه با محصولات شستشوی صورتِ بدون این روغن ، در درمان آکنه ی خفیف تا متوسط در صورت ، مورد بررسی قرار داده شد. شرکت کنندگان در گروه روغن درخت چای ، دو بار در روز برای یک دوره 12 هفته ای این روغن را به شکل استعمال خارجی بر روی  پوست صورتشان استفاده کردند. کسانی که از روغن درخت چای استفاده کردند ، نسبت به گروه دیگر ، به صورت قابل توجهی کمتر دچار آکنه شدند . هیچ عوارض جانبی جدی ای رخ نداد ، اما برخی از عوارض جانبی خفیف مانند خشکی و پوسته پوسته شدن وجود داشت که تمام آنها پس از مدتی بدون هیچ مداخله ای حل شد.

2. در بهبود خشکی پوست سر مفید است

تحقیقات نشان می دهد که روغن درخت چای قادر به بهبود علائم درماتیت سبورئیک (seborrheic dermatitis) است. درماتیت سبورئیک یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوستی در پوست سر و شوره سر می شود. در یک مطالعه انسانی در سال 2002 که در مجله آکادمی پوست آمریکا منتشر شده است ، اثربخشی شامپوی روغن درخت چایِ 5 درصد و پلاسبو در بیماران مبتلا به شوره سر خفیف تا متوسط ، مورد بررسی قرار گرفت. پس از یک دوره درمان چهار هفته ای ، شرکت کنندگان در گروه روغن درخت چای بهبود 41 درصدی در شدت شوره سر نشان دادند ، در حالی که تنها 11 درصد از افراد در گروه پلاسبو بهبود یافتند. محققان همچنین پس از استفاده از شامپوی روغن درخت چای ، بهبود خارش و چربی را در بیمار  مشاهده کردند.

3. زخم و سوزش پوست را تسکین می دهد

اگر چه تحقیقات در این زمینه محدود است ، خواص ضد میکروبی و ضد التهابی روغن درخت چای ممکن است این روغن را به یک ابزار مفید برای تحریکات و زخم های پوستی تبدیل کند. برخی شواهد از یک مطالعه آزمایشی وجود دارد که پس از درمان با روغن درخت چای ، زخم های بیمار شروع به بهبودی و کاهش اندازه کردند. همچنین مطالعاتِ موردی وجود دارد که نشان دهنده ی توانایی روغن درخت چای در درمان زخم های مزمن آلوده است. روغن درخت چای ممکن است در کاهش التهاب ، مبارزه با عفونت های پوستی و زخم ، کاهش اندازه زخم ، تسکین آفتاب سوختگی ، زخم ها و نیش حشرات موثر باشد . توجه داشته باشید که قبل از استفاده باید این روغن را در قسمتی از مچ دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به این روغن حساسیت ندارید.

4. در مبارزه با عفونت های باکتریایی ، قارچی و ویروسی موثر است

با توجه به بررسی های علمی در مورد درخت چای ، داده ها به وضوح نشان دهنده ی اثر "برود اسپکترومِ" روغن درخت چای (یعنی : آنتی بیوتیک گسترده اثر) به علت خواص ضد باکتریایی ، ضد قارچی و ضد ویروسی آن هستند. تصور می شود که ، روغن درخت چای بتواند برای مبارزه با تعدادی از عفونت ها ، از مِرسا (MRSA) تا بیماری "پای ورزشکاران" مورد استفاده قرار بگیرد. محققان هنوز در حال ارزیابی مزایای روغن درخت چای هستند اما این فواید در برخی مطالعات انسانی ، نشان داده شده اند. به علت خواص ضد قارچی ، روغن درخت چای ممکن است توانایی مبارزه یا جلوگیری از عفونت های قارچی مانند خارش ژوک (Jock itch) ، بیماری "پای ورزشکاران" و قارچ ناخن را داشته باشد. یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که وقتی روغن درخت چای را بر زگیل روی یک انگشت میانی بیمار اعمال کردند ، پس از 12 روز درمان ، زگیل به طور کامل از بین رفت.

5.برای کمک به اگزما و پسوریازیس

می توانید یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را با پنج قطره روغن درخت چای و پنج قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کرده بر روی پوست استفاده کنید.
هشدار:  توجه داشته باشید که قبل از استفاده باید این روغن را در قسمتی از مچ دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به این روغن حساسیت ندارید. همچنین روغن چای را از چشمان خود ، لنزهای تماسی ، درون بینی و قسمت های حساس پوست خود دور نگه دارید. برای اطلاعات بیشتر به قسمت "عوارض روغن درخت چای" مراجعه کنید.

6. کمک به درمان شپش سر

محققان دریافته اند که روغن درخت چای در مواجهه با شپش سر موثر است  ، شپش حشره ی کوچک انگلی است که از خون انسان تغذیه می کند .

7. به درمان گال کمک می کند

یک مطالعه انجام شده در دانشگاه فلیندرز استرالیا نشان داد که 5 درصد روغن چای و مولکول فعال آن ترپینن-4-ol در کاهش گال مؤثر بوده است. روغن درخت چای به عنوان یک درمان طبیعی برای گال موثر است زیرا دارای خواص ضد میکروبی قوی است که به آن توانایی بهبودی گال را در روی پوست و زیر پوست می دهد. روغن درخت چای روغن درخت چای

8. به درمان سلولیت کمک می کند

در یک مطالعه  مشاهده شد که استفاده از روغن درخت چای به بهبود سلولیت کمک می کند. شما به سادگی می توانید پنبه را با آب مرطوب کرده ، چند از قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کرده و روی موضع مورد نظر اعمال کنید. اجازه بدهید روغن برای چند ساعت باقی بماند ، بعد می توانید بشویید. همچنین می توانید چند قطره از روغن درخت چای را در یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و به شکلی که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید.

9. بهبود بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند به دلیل وجود باکتری هایی که در دهان شما ، به ویژه پشت زبان ، گلو و لوزه ها یافت می شود ، باشد. از آنجایی که روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی است  ، در نتیجه به عنوان یک درمان طبیعی برای این معضل محسوب می شود. یک مطالعه ی "درون‌ کشتگاهی" نشان می دهد که روغن درخت چای به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده موثر در پاتوژن هایی از جمله کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) ، استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) و اشریشیا کُلی (Escherichia coli) عمل می کند. این مزیت روغن درخت چای می تواند پس از عمل جراحی دهان ، مانند عصب کشی دندان ، که خطر ابتلا به عفونت باکتری یا قارچی را افزایش می دهد ، بسیار مفید باشد.
هشدار : به یاد داشته باشید که روغن درخت چای برای مصرف داخلی اصلا مناسب نیست ، بنابراین اگر شما این روغن را به عنوان دهانشویه استفاده می کنید ، اطمینان حاصل کنید که آن را قورت ندهید و بعد از استعمال به خوبی دهان را شستشو دهید.
طبق مرکز ملی سم (the National Poison Center) ، روغن درخت چای در صورت بلعیده شدن می تواند ایجاد مسمومیت کند . این روغن  نباید بلعیده شود . اگر از روغن درخت چای برای بوی بد دهان یا بهداشت دهان و دندان استفاده می کنید ، مطمئن شوید که بعد از استفاده ، همه آن را تف کنید و دهان خود را شستشو دهید تا از عوارض جانبی احتمالی مثل مشکلات گوارشی ، کهیر یا سرگیجه جلوگیری کنید.

عوارض قورت دادن روغن درخت چای

به هیچ وجه روغن درخت چای را قورت ندهید . چند مورد از عوارض قورت دادن این روغن از این قرار است :
  • زخم های شدید
  • ناهنجاری های خونی
  • درد معده
  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ
  • توهمات
  • گیجی
  • خواب آلودگی
  • کما

عوارض روغن درخت چای

روغن درخت چای معمولا به صورت آروماتیک و موضعی استفاده می شود و در اکثر موارد ، عوارض جانبی ایجاد نمی کند. با این حال ، اگر دارای پوست حساس هستید ، ممکن است این روغن ایجاد حساسیت کند. روغن چای را از چشمان خود ، لنزهای تماسی ، درون بینی و قسمت های حساس پوست خود دور نگه دارید. این اسانس دارای بوی تند کافور است و همچنین باعث ایجاد احساس خنکی می شود ولی اگر بیش از حد استفاده کنید می تواند باعث ایجاد احساس سوزش خفیف در پوست شما شود. روغن درخت چای را به هیچ عنوان نبلعید. قبل از استفاده از مقادیر زیاد و یا استفاده از آن در صورت ، سینه یا گردن ، همیشه ابتدا یک تست پوستی کوچک روی بازو یا پا انجام دهید تا مطمئن شوید که حساسیت و یا مشکلی برایتان ایجاد نمی کند. در هنگام خرید روغن درخت چای ، همیشه روغن 100 درصد خالص را انتخاب کنید و مطمئن شوید که نام صحیح گونه بر روی برچسب بطری (یعنی : Melaleuca alternifolia) ذکر شده باشد. همچنین بهتر است از روغن درخت چای ارگانیک استفاده کنید تا از آفت ها و  دیگر سموم شیمیایی عاری باشد. نور ، گرما ، قرار گرفتن در معرض هوا و رطوبت بر روی پایداری روغن تاثیر می گذارد ، بنابراین روغن درخت چای خود را در شرایط تاریک ، خنک و خشک و ترجیحا در یک ظرف شیشه ای نگهداری کنید. مطالعاتی که در اوایل سال 2018 منتشر شد ، موجب ایجاد نگرانی در مورد اثرات استروژنی روغن های درخت چای و اسطوخودوس شد. در این بررسی در مجموع شش پسر با بیماری ژنیکوماستی (gynecomastia)، یعنی بزرگ ‌شدن پستان مردانه ، تشخیص داده شدند. در حالی که ژنیکوماستی در دوران بلوغ ، طبیعی و ایدیوپاتیک در نظر گرفته می شود و خود به خود رفع می شود ، اما این شش کودک قبل از بلوغ ، دچار ژنیکوماستی شدند ، که این سبب نگرانی است  و مساله این است که همه آن ها در معرض روغن اسطوخودوس به تنهایی و یا همراه با اسانس روغن درخت چای قرار گرفته بودند. ولی این نمی تواند اثبات علمی به شمار بیاید چون ممکن است یکی دیگر از دلایل اصلی بروز این مشکل وجود آفت کش ها و یا دیگر مواد شیمیایی تغییر دهنده ی هورمون در محصولی که استفاده کردند باشد چون محصولاتی که این شش پسر استفاده کردند هیچ کدام ارگانیک نبوده و مشخص نیست در این محصولات مواد سمی ای مانند آنچه که ذکر شد وجود داشته است یا نه. در نتیجه این مطالعاتِ موردی و نتایج آزمایشگاهی برای اثبات علمی کافی نیست. شواهد دیگر ، جهت مخالف این ادعاها را نشان می دهد. به عنوان مثال ، ارزیابی خطر روغن درخت چای نشان داد که در حالی که ترکیبات خاصی در این روغن ها دارای خواص استروژنی در آزمایشات درون‌کشتگاهی هستند ، اما این ترکیبات " زیست فراهم " (bioavailable) نیستند. هیچ مطالعات انسانی عوارض جانبی استروژنی از روغن درخت چای را ثبت نکرده است. تنها نمونه ی (خفیف) در مورد فعالیت استروژنی روغن های اسطوخدوس و درخت چای در انسان ، در مطالعه ای است که بر روی زنان مبتلا به هیرسوتیسم ایدیوپاتیک خفیف (idiopathic hirsutism) انجام شد که در آن این روغن ها تا حدودی در کاهش این مشکل ، موثر بوده اند. هیچ واکنش دیگری گزارش نشده است. نظرات مختلفی در مورد این بررسی ها موجود است ولی اساسا ، بعید به نظر می رسد این حوادث ناشی از استفاده از این روغن ها - که برای چندین دهه استفاده شده اند- باشد احتمالا این مشکلات نتیجه عوامل دیگری است. با این حال ، اگر متوجه بروز عوامل جانبی ای شدید با پزشک خود مشورت کنید. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده