روش های خانگی و گیاهی برای رفع تیرگی زیر بغل

درمان های خانگی و گیاهی برای رفع سیاهی زیر بغل

سیاه و تیره شدن زیر بغل یک مشکل رایج در جهان (و ایران) است که در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود.این مشکل دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.مانند : عرق کردن بیش از حد ، رعایت نکردن بهداشت فردی ، تجمع سلول های مرده پوست ، استفاده از دئودرانت ها ، اصلاح نامناسب و بسیاری دلایل دیگر. درمان های خانگی و گیاهی برای رفع سیاهی زیر بغل درمان های خانگی و گیاهی برای رفع سیاهی زیر بغل

دلایل سیاه شدن زیر بغل

بدن ما به طور مداوم در معرض باکتری ها و میکروب های مختلف قرار دارد.اکثر مردم فکر می کنند مقعد کثیف ترین نقطه بدن است در حالی که بخش های از بدن وجود دارد که به اندازه مقعد در معرض باکتری ها و میکروب های مختلف قرار دارد. زیر بغل از جمله این نقاط بدن است که در معرض بیش از 80 هزار نوع باکتری و میکروب قرار دارد.تیره شدن پوست زیر بغل معمولا به دلیل شرایط پوستی به نام آکانتوز نیگریکانس (acanthosis nigricans (AN)) ایجاد می شود.آکانتوز نیگریکانس در سایر نقاط بدن نیز شایع است مانند: زانوها، آرنج ها ، کشاله ران و حتی تیره و سیاه شدن پوست آلت تناسلی نیز می تواند بر اثر آکانتوز نیگریکانس باشد.

دلایل تیره و سیاه شدن زیر بغل (و احتمالا ناحیه تناسلی)

1 ) روش اصلاح می تواند باعث سیاه شدن زیر بغل شود

ما معمولا برای اصلاح موهای زیر بغل از تیغ استفاده می کنیم.اصلاح زیاد با تیغ می تواند باعث سیاه شدن زیر بغل شود.پوست زیر بغل بسیار نازک و آسییب پذیر است و با کوچک ترین بی احتیاطی می تواند آسیب ببیند . از آنجایی که زیر بغل محل تجمع باکتری ها و میکروب هاست ، در صورت ایجاد کوچکترین خراش (که گاهی حتی قابل دیدن هم نیست) ، این باکتری ها و میکروب ها می تواند باعث ایجاد عفونت و تغییر رنگ پوست این محل از بدن شود.

2 ) استفاده از موچین برای کشیدن موها می تواند باعث سیاه شدن زیر بغل شود

بسیاری از دختران و زنان برای اینکه مدت طولانی از شر موهای زیر بغل خلاص شوند ، از موچین استفاده می کنند. استفاده زیاد از موچین می تواند باعث آسیب رساندن به پوست زیر بغل شده و باعث تیرگی پوست زیر بغل شود. همچنین اگر از موچین برای از بین بردن موهای زیر بغل استفاده کنید ، موهایی که بعد از آن رشد می کنند ضخیم تر خواهند بود.

3 ) سلول های مرده پوست زیر بغل را از بین نمی برید

بر طبق یافته های جدید ، اگر سلول های مرده پوست زیر بغل زود به زود از بین برده نشود می تواند بر روی هم انباشته شده و لایه ضخیم و سیاهی از سلول های مرده پوست در زیر بغل تشکیل خواهد شد.علاوه بر این تجمع این پوست مرده باعث می شود که منافذ پوست گرفته شده و اکسیژن رسانی به پوست مختل شود.

4 ) پوشیدن لباس های تنگ می تواند باعث تیرگی زیر بغل شود

لباس های تنگ باعث ایجاد اصطکاک روی پوست زیر بغل می شوند.این اصطکاک باعث صدمه دیدن پوست و به مرور باعث سیاه شدن پوست این محل خواهد شد.

5 ) استفاده از دئودورانت ها می تواند باعث سیاه شدن زیر بغل شود

در تابستان به دلیل آب و هوای گرم ، میزان عرق کردن بدن افزایش پیدا می کند.بسیاری از افراد برای جلوگیری از بوی بد زیر بغل به دلیل عرق کردن ، از دئودورانت ها استفاده می کنند.ولی متاسفانه این محصولات دارای مواد شیمیایی بسیار قوی هستند که به راحتی می تواند به پوست آسیب برساند. در حقیقت یکی از عوارض جانبی استفاده طولانی مدت از دئودورانت ها ، سیاه و تیره شدن پوست زیر بغل است.

6 ) استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی

استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی و بهداشتی می تواند باعث آسیب پوست زیر بغل شود. بخصوص اگر از لوازم آرایشی نامرغوب ، تقلبی و تاریخ گذشته استفاده شود.

7 ) برخی از سرطان ها

برخی از سرطان ها می تواند باعث سیاه شدن پوست زیر بغل شود ولی توجه داشته باشید که حالت برعکس این مورد صادق نیست. به عبارت دیگر ، شواهدی وجود ندارد که تیره شدن و سیاه شدن پوست زیر بغل منجر به سرطان شود.

روش های خانگی برای رفع تیرگی و سیاه شدن پوست زیر بغل

با استفاده از روش های خانگی و گیاهی می توانید تا حدودی از سیاه شدن زیر بغل جلوگیری کرده و حتی از تیرگی آن کم کنید.

1 ) سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از نشاسته ، سلولز ، ویتامین B2 و B1 و فسفر است.علاوه براین سیب زمینی حاوی مقدار خوبی ویتامین C است که می تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد. ماسک های سیب زمینی تاثیر خوبی برای جلوگیری از پیری زودرس ، افزایش رطوبت پوست و جلوگیری از سیاه شدن پوست زیر بغل دارد.برای این منظور می توانید از روش زیر استفاده کنید: سیب زمینی را به صورت ورقه های نازک برش بزنید.بعد از حمام کردن ، 10 الی 20 دقیقه سیب زمینی ها را روی پوست زیر بغل خود قرار داده و سپس با آب سرد بشویید.این کار را می تواند 2 الی 3 بار در هفته تکرار کنید. روش دوم : سیب زمینی را آب پز کرده و له کنید و کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. بعد از حمام کردن ، زیر بغل را کاملا خشک کرده و این مخلوط را بر روی پوست قرار داده و بعد از 10 الی 20 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را 2 الی 3بار در هفته تکرار کنید. روش سوم : سیب زمینی را خوب بشویید و با پوست رنده کنید. کمی عسل به آن اضافه کرده و بعد از حمام ، بر روی پوست زیر بغل قرار داده و بعد از 10 الی 20 دقیقه بشویید.از این روش نیز می توانید 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید.
توجه : در هفته فقط از یکی از این روش ها استفاده کنید.

2 ) از گوجه فرنگی استفاده کنید

گوجه فرنگی یکی از روش های ارزان و مفید برای کاهش تیرگی زیر بغل است.مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی می تواند از سیاه شدن پوست جلوگیری کرده و به سلامت پوست کمک کند.گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتن ، آهن و پتاسیم است.آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و چین و چروک پوست را کاهش می دهد.برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش زیر استفاده کنید.
گوجه فرنگی را به صورت ورقه ورقه و بسیار نازک برش بزنید. زیر بغل های خود را بخوبی تمیز کرده و خشک کنید سپس به مدت 15 الی 20 دقیقه ، گوجه فرنگی ها را روی پوست زیر بغل قرار داده و سپس با آب سرد بشویید. روش دوم : یک عدد گوجه فرنگی را رنده کرده و به آن کمی آب لیمو اضافه کنید و بعد از حمام و یا تمیز کردن پوست ، این مخلوط را بر روی پوست زیر بغل خود بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید. این کار را 2 الی 3 بار در هفته تکرار کنید. روش سوم : گوجه فرنگی را رنده کرده و کمی ژل آلوئه ورا به آن اضافه کنید و بعد از حمام به مدت 20 دقیقه بر روی پوست زیر بغل خود قرار دهید . از این روش 2 الی 3 بار در هفته می توانید استفاده کنید.

3 ) از خیار استفاده کنید

خیار حاوی ویتامین C ، B2 ، B1 ، A و عناصری مانند آهن ، منگنز و ید است.این ترکیب می تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد.علاوه بر این خیار دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی است و برای جلوگیری از پیری زودرس بسیار مفید است. برای استفاده از این خاصیت خیار می توانید از روش های زیر استفاده کنید. خیار را به صورت نازک و ورقه ورقه برش بزنید و بعد از حمام بر روی پوست زیر بغل قرار داده بعد از 15 الی 20 دقیقه بشویید.از این روش می توانید 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید. روش دوم : خیار را رنده کرده و کمی آبلیمو به آن اضافه کنید و بعد از حمام بر روی پوست زیر بغل خود قرار دهید و بعد از 15 الی 20 دقیقه بشویید.توجه داشته باشید که از این روش بهتر است شب ها استفاده کنید زیرا خیار می تواند پوست شما را در برابر نور خورشید حساس و آسیب پذیر کند.

4 ) از ماست استفاده کنید

استفاده از ماست طبیعی برای پوست بسیار مفید است.ماست به دلیل داشتن روی و ویتامین ب 2 و دارا بودن خواص ضد التهابی به بازسازی و رشد سلول های پوست کمک می کند و برای رفع و جلوگیری از سیاه شدن پوست زیر بغل کمک می کند. علاوه براین اسید لاکتیک موجود در ماست باعث تولید تیروزیناز می شود که این آنزیم مسئول تولید ملانین می شود.ملانین عامل تغییر رنگ و تیره شدن پوست است و در صورتی که تولید ملانین کاهش یابد می تواند به روشن شدن پوست کمک کند. برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های زیر استفاده کنید پس ار حمام ، ماست را بر روی پوست زیر بغل بمالید و بعد از 15 الی 20 دقیقه با آب خنک بشویید.این کار را می توانید 2 الی 3 بار در هفته تکرار کنید. روش دوم : 3 قاشق چای خوری ماست را با یک قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط کرده و بعد از حمام بر روی پوست زیر بغل خود بمالید و بعد از 20 الی 25 دقیقه بشویید.از این روش می توانید 2 الی 3 روز در هفته استفاده کنید.

5 ) استفاده از زردچوبه برای رفع سیاهی زیر بغل

زردچوبه برای سفید و صاف کردن پوست بسیار مفید است.کورکومین موجود در زردچوبه اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و می تواند به بهبود زخم ها ، درمان جوش و جلوگیری از تغییر رنگ پوست کمک کند.برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های زیر استفاده کنید.
مطلب پیشنهادی :خواص زردچوبه
روش اول : به پودر زردچوبه کمی آبلیمو اضافه کنید بعد از حمام بر روی پوست زیر بغل خود بمالید و ماساژ دهید و بعد از 10 الی 15 دقیقه بشویید.از این روش می توانید 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید. روش دوم : زردچوبه را با ماست مخلوط کنید و مانند روش اول استفاده کنید .  

6 ) از آلوئه ورا استفاده کنید

طبق افسانه های مصر ، کلئوپاترا (آخرین فرعون مصر) از آلوئه ورا برای سلامت و زیبایی پوست خود استفاده می کرد. آلوئه ورا سرشار از اسید سینامیک ، ویتامین B6 ، B2، B1 و فولات است.آلوئه ورا پوست را مرطوب کرده و منافذ پوست را کاهش می دهد.یکی دیگر از فواید آلوئه ورا برای پوست ، پیشگیری و درمان تیرگی زیر بغل است.برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های زیر استفاده کنید. روش اول : بعد از حمام کردن ژل آلوئه ورا را بر روی پوست زیر بغل خود بمالید و 15 الی 20 دقیقه ماساژ دهید.از این روش می توانید 2 الی 3 روز در هفته استفاده کنید و قبل از مصرف مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. روش دوم : ژل آلوئه ورا را با کمی ابلیمو مخلوط کنید و طبق روش اول استفاده کنید.

7 ) استفاده از سرکه سیب برای رفع تیرگی زیر بغل

سرکه سیب نوعی سفید کننده قوی پوست است چرا که سرشار از اسید استیک است و این اسید بخوبی می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد.علاوه براین سرکه سیب نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است و می تواند از عفونت بر اثر باکتری ها و میکروب های زیر بغل جلوگیری کند.برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های زیر استفاده کنید. روش اول :‌ سرکه سیب را با کمی آب رقیق کنید و بعد از حمام ، 2 الی 3 دقیقه بر روی پوست زیر بغل خود بمالید و سپس با آب سرد بشویید. از این روش می توانید 4 بار در هفته استفاده کنید. روش دوم : سرکه سیب را با روغن زیتون مخلوط کرده و بر روی پوست زیر بغل خود بمالید و 15 الی 20 دقیقه ماساژ دهید.سپس با آب سرد بشویید.
مطلب پیشنهادی : خواص سرکه سیب

8 ) عسل

عسل طبیعی و اصل به دلیل داشتن پراکسید هیدروژن می تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد.از پراکسید هیدروژن در لوازم ارایشی و بهداشتی برای سفید و صاف کردن پوست استفاده می شود .عسل نیز نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است و برای از بین بردن باکتری های مضر پوست بسیار مفید است.برای این منظور می توانید بعد از حمام عسل را بر روی پوست زیر بغل بمالید و بعد از 15 الی 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.

9 ) روغن کرچک

روغن کرچک می تواند ناخالصی های پوست را جذب کرده و منافذ پوست را تمیز کند.روغن کرچک به عنوان نرم کننده و سفید کننده پوست معروف است و می تواند به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کند.برای استفاده از این خاصیت می توانید بعد از حمام ، روغن کرچک را بر روی پوست زیر بغل خود بمالید و بعد از 5 دقیقه بشویید. از این روش می توانید به صورت روزانه استفاده کنید.
توجه : در هفته فقط از یکی از این روش ها استفاده کنید و از استفاده همزمان از چندین روش خودداری کنید .
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 1 مشاهده