23 خاصیت غذایی و دارویی زردآلو + جدول ارزش غذایی

23 خاصیت غذایی و دارویی زردآلو

23 خاصیت غذایی و دارویی زردآلو 23 خاصیت غذایی و دارویی زردآلو زردآلو ، که با نام علمی Prunus armeciaca شناخته می شود ، میوه ای مغذی متعلق به خانواده Rosacea است. زردآلو سرشار از فیبر ، ویتامین A و ویتامین C بوده ، در عین حال کم کالری می باشد . مزایای سلامتی زردآلو شامل توانایی این میوه در درمان سوء هاضمه ، یبوست ، بیماری های گوش ، تب ، بیماری های پوستی ، سرطان ها و کم خونی می باشد . زردآلو همچنین به بهبود سلامت قلب کمک می کند ، کشیدگی ماهیچه‌ای و زخم ها را درمان می کند . علاوه بر این ، زردآلو دارای توانایی کاهش سطح کلسترول ، کمک به سلامت چشم ، کمک به کاهش وزن ، درمان بیماری های تنفسی ، سلامت استخوان و حفظ تعادل الکترولیتی در بدن است.

مزایای میوه زردآلو برای سلامتی :

برخی از مزایای زردآلو برای سلامتی عبارتند از :

1.  از سرطان جلوگیری می کند :

زردآلو یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها است . رادیکال های آزاد معمولا به دلیل آلودگی ، اشعه ی خورشید و سایر شرایط محیطی ایجاد می شود . رادیکال های آزاد ، روند رشد سلول ها را متوقف کرده ، منجر به تغییر در DNA ی سلول ها می شوند و این هم منجر به تشکیل سلول های سرطانی در بدن می شود . بنابراین ، برای محافظت از خود در برابر سرطان ، به طور منظم زردآلو مصرف کنید .

2. به سلامت چشم کمک می کند :

غذاهای غنی از ویتامین A ویتامین C ، کاروتنوئید ها و بتاکاروتن می توانند به کاهش خطر بیماری های بینایی کمک کنند . اثر تخریبی رادیکال های آزاد ممکن است منجر به بروز بیماری آب مروارید شود . همچنین می تواند خون رسانی به چشم ها را مختل كرده و باعث دژنراسیون ماکولا  (macular degeneration) شود . سطوح بالای بتاکاروتین موجب بهبود جریان خون به چشم ها شده و موجب کاهش دژنراتیو ماکولا می شود. زردآلو حاوی آنتی اکسیدانی به نام زآگزانتین (Zea xanthin) است که به بهبود بینایی کمک می کند .

3. ضد یبوست است :

زردآلو حاوی مقدار زیادی فیبر محلول پکتین است که در درمان یبوست کمک می کند ، به همین دلیل ، این میوه اغلب به بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (irritable bowel syndrome) و یبوست توصیه می شود . فیبر ، حجم مدفوع را افزایش داده و انتقال آن را از طریق روده ها آسان تر می کند ، همچنين ، حرکات پریستالسیس دستگاه گوارش را فعال کرده و حرکات روده را تنظیم می کند . در حالت کلی ، سطح بالای فیبر در زردآلو برای سلامت روده ی بزرگ مفید است.

4. به سلامت استخوان ها کمک می کند :

زردآلو حاوی تمام مواد مغذی لازم برای رشد کامل استخوان است . بنابراین ، خوردن زردآلو به طور مرتب ، رشد و توسعه استخوان ها را تضمین می کند . همچنین از بروز معضلات سلامتی ناشی از پیری ، از جمله پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد . خواص ضد التهاب زردآلو باعث کاهش التهاب در بدن ، کاهش درد آرتریت و نقرس می شود .

5. برای سلامت قلب مفید است  :

زردآلو یک میوه عالی برای حفظ سلامت قلب است . تحقیقات نشان داده است که ، افرادی که غذاهای غنی از ویتامین C در رژیم غذایی خود دارند ، کمتر در معرض بیماری های قلبی قرار می گیرند . سطوح بالای فیبر غذایی ، کلسترول اضافی از شریان ها را برطرف می کنند در نتیجه موجب کاهش فشار از روی قلب می شوند ، با حفاظت از "لیپوپروتئین کم‌چگالی" در برابر اکسیداسیون ، از بیماری های قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند . پتاسیم موجود در زردآلو ، تراز سطوح آب داخل سلولی و خارج سلولی را تنظیم کرده و در نتیجه فشار خون را تنظیم می کند . نصف پیمانه زردآلو ، 10 درصد از مقدار توصیه شده از پتاسیم بدن را فراهم می کند. زردآلو برای سلامت قلب مفید است زردآلو برای سلامت قلب مفید است  

6. مفید برای کم خونی:

زردآلو یک منبع عالی آهن است . آهن ، یک ماده معدنی است که نقش خیلی مهمی در تشکیل هموگلوبین ایفا می کند . علاوه بر این ، زردآلو حاوی مس است که در جذب آهن کمک می کند ، جریان خون را در بدن بهبود می بخشد و از کم خونی جلوگیری می کند.

7. در کاهش وزن مفید است :

این میوه ی کم کالری ، برای اضافه کردن به رژیم کاهش وزن شما ، عالی خواهد بود. صد گرم زردآلو حاوی 45 کالری است. فیبر نامحلول در زردآلو ، آب را جذب می کند و معده را به مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. فیبر  باعث حرکت سریع غذا از سیستم گوارش می شود.

8. به سلامت تنفسی کمک می کند :

اعتقاد بر این است که روغن زردآلو ، ضد آسم طبیعی است و برای درمان بیماری های تنفسی و علائم مرتبط با آن بسیار مفید است . روغن زردآلو دارای مواد دفع کننده و تحریک کننده ای است که به کاهش فشار و استرس در سیستم تنفسی کمک می کند . در نتیجه برای جلوگیری از حملات آسم مفید است .
مطلب پيشنهادی : خواص موز

9. مفید برای دوران بارداری :

زردآلو برای زنان باردار بسیار مفید است . این میوه حاوی مواد مغذی ضروری است که می تواند در رشد و توسعه جنین کمک کند . به زنان باردار توصیه می شود که زردآلوی خشک مصرف کنند ، زیرا حاوی مقدار زیادی آهن است . آهن گردش خون را در بدن تسهیل می کند و از آنمی جلوگیری می کند . فیبر غذایی در زردآلو از سوء هاضمه و یبوست در زنان باردار جلوگیری می کند .
نکته : در صورت تمایل به استفاده از زردآلوی خشک باید از زردآلو هایی که به روش طبیعی خشک شده اند استفاده کنید

10. برای مبارزه با آکنه سودمند است :

خواص ضد التهابی روغن زردآلو ، احتمالا بتواند برای درمان آکنه و قرمزی پوست کمک کننده باشد . گوشت زردآلو مخصوصا برای درمان پوست مبتلا به آکنه مفید است . زردآلوی له شده را می توانید برای درمان آکنه و جوش استفاده کنید . آب برگ زردآلو برای درمان گال ، آفتاب سوختگی و اگزما مفید است . اسکراب زردآلو ، نقطه های سرسیاه پوست را کاهش می دهد ، منافذ گشاد را برطرف می کند و به صورت عمیق پوست را پاک کرده ، همچنین از ایجاد آکنه جلوگیری می کند .

11.برای پوست های حساس مناسب است :

روغن هسته زردآلو برای پوست حساس بسیار مفید است . همچنین به دلیل ماهیت ملایم و لطیف آن ، در محصولات بهداشتی و مراقبتی کودکان استفاده می شود .

12.در ماساژ کاربرد دارد :

روغن زردآلو معمولا برای ماساژ بدن و پوست استفاده می شود . این روغن در آروماتراپی برای حفظ سلامت پوست و تعادل سیستم عصبی استفاده می شود . فراموش نکنید قبل از استفاده از آن ، با دکتر خود مشورت کنید ، مخصوصا اگر پوست حساس دارید .

13.مرطوب کننده است :

خواص هیدراته ی روغن هسته ی زردآلو ، این روغن را به یک مرطوب کننده طبیعی تبدیل می کند . سطوح بالای لینولئیک اسید (linoleic acid ) موجود در این روغن ، موجب حفظ تعادل رطوبتی پوست می شود . این روغن سبک ، جذب پوست می شود ، بدون اینکه حالتی روغنی ایجاد کند . این روغن برای تمام انواع پوست ، از جمله پوست های چرب و آکنه ای نیز مناسب است .می توانید چند قطره از این روغن را به مرطوب کننده ی خود اضافه کنید .

14.علائم پیری را به تاخیر می اندازد  :

مصرف منظم زردآلو به حفظ الاستیسیته و انعطاف پذیری پوست کمک می کند . ویتامین E در زردآلو کمک می کند تا علائم پیری پوست به تاخیر بیافتد . همچنین پوست را سفت می کند . شما می توانید برای نرمی پوست ، زردآلوی له شده را به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.

15. مفید در آسیب های پوستی :

زردآلو حاوی اسید اولئیک (oleic acid ) و ویتامین A است که از آسیب های پوستی جلوگیری می کند . خواص ضد التهاب زردآلو برای تسکین بیماری های خفیف پوستی مانند اگزمای خفیف و پوست خشک مفید هستند .

16. نرم کننده ی مو :

مصرف منظم زردآلو ، باعث افزایش تولید سبوم در پوست سر شده و باعث نرمی مو می شود . چند قطره روغن هسته ی زردآلو را به شامپو و یا نرم کننده ی خود اضافه کنید تا مو هایی نرم و خوش حالت داشته باشید .

17. مرطوب کننده ی پوست سر :

استفاده منظم از روغن زردآلو می تواند مو را براق و نرم کند . برای تغذیه کردن و نرم ماندن ریشه های مو ، پوست سر را با روغن زردآلو ماساژ دهید . این کار همچنین ، فولیکول ها را تحریک می کند و در رشد مو کمک کننده است .

18. برای رفع شوره سر مفید است :

روغن هسته زردآلو برای درمان اختلالات پوست سر مانند خارش پوست سر ، شوره سر ، اگزما و پسوریازیس بسیار مفید است .

19. آهن :

زردآلوی خشک دارای مقدار نسبتا زیادتری از آهن ، نسبت به زردآلوی تازه است . برای افزایش میزان جذب آهن ، زردآلوی خشک را همراه با غذاهای غنی از ویتامین C مصرف کنید . نصف پیمانه زردآلوی خشک ، تقریبا 12 درصد از نیاز روزانه ی فرد به آهن را فراهم می کند.

20. آنتی اکسیدان ها:

زردآلوی خشک حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی قوی مانند لوتئین (lutein) ، زآگزانتین ( zea xanthin) و کریپتوزانتین (cryptoxanthin) می باشد . این ترکیبات در مقابل رادیکال های آزاد و "گونه های فعال اکسیژن" (ROS) که می تواند باعث پیری ، سرطان و سایر بیماری های مضر شود ، از بدن دفاع می کنند . مقدار آنتی اکسیدان یا ORAC زردآلوی خام ، 1115 umol TE در 100 گرم است .

21.مواد مغذی:

زردآلوی خشک حاوی مقدار زیادی از ویتامین E ، ویتامین A و بتا کاروتن است. نصف پیمانه از زردآلوی خشک ، 14 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه از ویتامین A را تامین می کند. زردآلوی خشک حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات می باشد . در واقع ، نیم پیمانه زردآلوی خشک ، 3 برابر کالری بیشتری نسبت به زردآلوهای تازه دارد .

22. ملین:

زردآلوی خشک به عنوان یک ملین طبیعی ، برای دفع مواد ناخواسته از بدن عمل می کند . همچنین باعث قلیایی تر شدن بدن می شود . توجه داشته باشید که ، به جای استفاده از انواع زردآلوی خشک شده با مواد شیمیایی ، زردآلو هایی که به روش طبیعی خشک شده اند را انتخاب کنید .

23. از کبد محافظت می کند :

برخی تحقیقات نشان می دهد که میوه ی زردآلو باعث سلامت کبد می شود و حتی ممکن است از بروز بیماری های کبدی جلوگیری کند . مصرف یک رژیم غذایی ضد التهابی ، کاهش سطح استرس و فعالیت بدنی بیشتر ، می تواند باعث حفظ سلامت کبد شما شود .

روغن هسته زردآلو :

حدود 40 تا 50 درصد از هسته ی زردآلو از روغن تشکیل شده است .. این روغن حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است که شامل اسید اولئیک (oleic acid) و اسید لینولئیک (linoleic acid) می باشند .
  • جدول ارزش غذایی شماره 1 (ارزش غذایی در هر 100 گرم از زردآلوی تازه) :
 
ارزش غذایی در هر 100 گرم از زردآلوی تازه
Nutrient Value
انرژی 50 Kcal
کربوهیدرات 11 گرم
پروتئین 1.4 گرم
چربی 0.4 گرم
فیبر غذایی 2 گرم
Vitamins
فولات 9 میکرو گرم
ویتامین ب3 0.600 میلی گرم
ویتامین ب5 0.240 میلی گرم
ویتامین ب6 0.054 میلی گرم
ویتامین ب2 0.040 میلی گرم
ویتامین ب1 0.030 میلی گرم
ویتامین A 1926 IU
ویتامین C 10 میلی گرم
 ویتامین E 0.89 میلی گرم
ویتامین K 3.3 میکرو گرم
Electrolytes
سدیم 1 میلی گرم
پتاسیم 259 میلی گرم
Minerals
کلسیم 13 میلی گرم
مس 0.07 میلی گرم
آهن 0.39 میلی گرم
منیزم 10 میلی گرم
منگنز 0.077 میلی گرم
فسفر 23 میلی گرم
روی 0.2 میلی گرم
Phyto-nutrients
آلفا کاروتن 19 میکرو گرم
بتا کاروتن 1094 میکرو گرم

کریپتوزانتین

104 میکرو گرم
لوتئین-زآگزانتین 89 میکرو گرم
 
  • جدول ارزش غذایی شماره 2 (ارزش غذایی در هر 100 گرم از زردآلوی خشک) :
ارزش غذایی در هر 100 گرم از زردآلوی خشک
Nutrient Value
انرژی 241 Kcal
کربوهیدرات 62.64 گرم
پروتئین 3.39 گرم
چربی 0.51 گرم
فیبر غذایی 7.3 گرم
Vitamins
فولات 10 میکرو گرم
ویتامین ب3 2.589  میلی گرم
ویتامین ب5 0.516 میلی گرم
ویتامین ب6 0.143 میلی گرم
ویتامین ب2 0.074 میلی گرم
ویتامین ب1 0.015 میلی گرم
ویتامین A 3604 IU
ویتامین C 1 میلی گرم
 ویتامین E 4.33 میلی گرم
ویتامین K 3.1 میکرو گرم
Electrolytes
سدیم 10 میلی گرم
پتاسیم 1162 میلی گرم
Minerals
کلسیم 55 میلی گرم
مس 0.343 میلی گرم
آهن 2.66 میلی گرم
منیزم 32میلی گرم
منگنز 0.235 میلی گرم
فسفر 71 میلی گرم
روی 0.39 میلی گرم

تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده