8 خاصیت غذایی و دارویی توت فرنگی + جدول ارزش غذایی

8 خاصیت غذایی و دارویی توت فرنگی

8 خاصیت غذایی و دارویی توت فرنگی 8 خاصیت غذایی و دارویی توت فرنگی طعم ملایم و شیرین و بافت آبدار ، توت فرنگی را به یکی از محبوب ترین میوه ها تبدیل می کند . تاریخچه توت فرنگی به سال های دور ، تا حداقل 2200 سال قبل بر می گردد . این میوه در ابتدا ، 234 سال قبل از میلاد در قسمتی از ایتالیا و فرانسه رشد کرد . توت فرنگی ، حاوی فلاونوئید و آنتی اکسیدان های ضد پیری به نام آنتوسیانین (anthocyanin ) و کاتچین (catechin ) است که با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی نیز مرتبط است . همچنین مطالعات دیگری ، مصرف توت فرنگی را -به دلیل توانایی این میوه در مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد - با سلامت چشم ، سلامت عصبی ، سلامت پوست ، سطح پایین التهاب و حتی کاهش درد ناشی از التهاب مفصلی ارتباط می دهد.
تنها با 49 کالری در هر پیمانه ، مقدار نسبتا کم شکر ، منبع فراوان از فیبر غذایی و مزایای فراوان دیگر برای سلامتی ، توت فرنگی یکی از مغذی ترین میوه ها است.

8 خاصیت توت فرنگی

1. غنی از آنتی اکسیدان ها

با توجه به مطالعات انجام شده ، توت فرنگی منبعی سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف از جمله لوتئولین (luteolin) ، گالیک اسید (gallic acid) ، فلاونول ها (flavonols) ، کوئرستین (quercetrin) و ... می باشد . توت فرنگی حاوی ویتامین A (به شکل بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین A است ) و ویتامین C (به صورت اسید اسکوربیک) است ، [که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند و به کاهش آسیب رادیکال های آزاد - که منجر به التهاب و پیشرفت بیماری مزمن می شوند ] کمک می کنند . آنتی اکسیدان ها به رادیکال های آزاد ناپایدار -که الکترون ندارند- الکترون "اهدا" می کنند . در نتیجه ، رادیکال های آزاد به دنبال جذب الکترون ها از سلول های سالم نخواهند رفت و از بین خواهند رفت . آنتی اکسیدان ها باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شوند . استرس اکسیداتیو ، عامل فرایند پیری و تشکیل اکثر بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی، دیابت و اختلالات عصبی است . اگرچه رادیکال های آزاد در بدن همه انسان ها موجود هستند و پدیده ای طبیعی می باشند ، خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ها مانند توت فرنگی ، به خنثی کردن اثرات مضر آن ها ، کاهش التهاب و کاهش روند پیری کمک کند.
مطلب پیشنهادی : خواص سیب

2. از سرطان جلوگیری می کند

تحقیقات نشان داده است که مصرف توت فرنگی، برای مبارزه با سرطان مفید است. توت فرنگی توانایی جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی و سرکوب پیشرفت و تکثیر تومورهای سرطانی را دارد. در مطالعات کنترل شده ، نتایج نشان داده است که وقتی به شرکت کنندگان ، عصاره توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین داده شد ، سلول های سرطانی کبد انسان در مقایسه با گروهی که این عصاره را دریافت نکردند ، به طور قابل توجهی مهار شدند . مصرف توت فرنگی همچنین با کاهش خطر بروز سرطان پستان ، سرطان روده بزرگ ، سرطان پروستات و سرطان پوست همراه است .

3. در جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند

آنتی اکسیدان های توت فرنگی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی از طریق مهار اکسیداسیون کلسترول LDL ، به محدود ساختن تشکیل پلاک در شريان ، بهبود عملکرد رگ های خونی ، کنترل فشار خون و کاهش تمايل به لخته شدن خون در رگ های خونی (ترومبوز : thrombosis ) کمک می کند . علاوه بر این ، نشان داده شده است که عصاره توت فرنگی التهاب بدن - که یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی است - را کاهش می دهد . آنتی اکسیدان های توت فرنگی همچنین با فرآیند اکسیداسیون مبارزه می کنند ، که این هم بسیار مهم است زیرا آسیب های اکسیداتیو با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی ، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. محققانی در یک تحقیق در مورد مواد مغذی توت فرنگی ، از شرکت کننده ها خواسته بودند تا رژیم غذایی ای را که برای جلوگیری یا درمان بیماری های قلبی ، توسط این محققان در نظر گرفته شده بود دنبال کنند ، دریافته اند که افزودن توت فرنگی و میوه های دیگر ، باعث افزایش جذابیت رژیم غذایی و پایداری افراد در ادامه دادن رژیم غذایی به مدت طولانی تری می شود .

4. محافظت در برابر پیری پوست

در طول زمان و با افزایش سن ، به خاطر عوامل داخلی و بیرونی ، شرایط و ظاهر پوست تغییر پیدا می کند . در نتیجه ی پیروی از رژیم غذایی نامناسب و مضر ، در معرض اشعه آفتاب قرار گرفتن ، و توکسین های موجود در محیط زندگی ، پوست در معرض پیری و التهاب قرار می گیرد و ممکن است علائم اختلال ایمنی ، آکنه و سایر اختلالات پوستی را نشان دهد. خوشبختانه ، محققان تغذیه ، در حال توسعه بینش جدیدی درباره ی رابطه بین مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی و سلامت پوست هستند . مطالعات نشان می دهد که بعضی از غذاهای گیاهی ، از جمله غذاهای سرشار ازآنتی اکسیدان ها مانند توت فرنگی ، بسیار برای حفظ سلامت پوست مفید هستند . یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست شامل توت فرنگی و سایر انواع توت ها است . توت ها حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و ویتامین C هستند که با بهبود شرایط پوست ، از جمله آب رسانی به پوست ، تولید چربی ، سطوح کمِ چروک و بهبود رنگ ، کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست و افزایش کشش پوست همراه است. سطوح بالای ویتامین C ، یکی از بزرگترین مزایای تغذیه ای توت فرنگی است که به افزایش ساخت کلاژن ، محافظت از اشعه ماوراء بنفش آ و ب ، کاهش لکه های تیره و بهبود انواع بثورات التهابی که می توانند بر روی پوست ظاهر شوند ، کمک می کند.

5. مفید برای سلامت مغز و جلوگیری از بيماری‌های نورودژنراتيو ( Neurodegenerative Diseases)

رژیم های غذایی سرشار از توت فرنگی و سایر انواع توت ها ممکن است از افراد در برابر پیری مغز محافظت کنند . توت ها دارای مقدار زیادی از فلاونوئیدها ، به ویژه آنتوسیانیدین ها (anthocyanidins) است ، در مطالعات تجربی نشان داده شده است که آنتوسیانیدین ها باعث بهبود قدرت ادراک می شود .نتایج نشان داد که بین مصرف بیشتر توت و میزان آهسته شدن آسیب اکسیداسیون در مغز رابطه مثبت وجود دارد . به همین علت، متخصصان بهداشت توصیه می کنند که افراد تا جایی که ممکن است ، انواع توت ها را در رژیم غذایی خود جای دهند تا توانایی بدن خود را در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز ، از دست دادن حافظه ، و بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل بالا ببرند . توت فرنگی به سم زدایی بدن کمک می کند توت فرنگی به سم زدایی بدن کمک می کند

6. به سم زدایی بدن کمک می کند

بسیاری از مردم در کشورهای توسعه یافته ، رژیم غذایی ای مملو از غذاهای آماده و بسته بندی دارند که متأسفانه اغلب حاوی انواع مختلف شکر ، روغن ها و چربی های تصفیه شده ، مواد مصنوعی و سموم است که برای دستگاه گوارش مضر است . مواد مغذی موجود در توت فرنگی ، با کمک به بازگرداندن سلامت دستگاه گوارش ، کمک به دفع منظم و با فراهم کردن آنتی اکسیدان های ضد التهابی ، به بدن در سم زدایی کمک می کند . علاوه بر فیبر غذایی ، توت فرنگی دارای آنتی اکسیدان های ویتامین A و ویتامین C است که بخشی ضروری ، از سم زدایی مداوم در بدن شما می باشد . این آنتی اکسیدان ها به ویژه در طول فرآیند سم زدایی بدن برای خنثی سازی و حذف سموم - که باعث ایجاد آسیب های رادیکال های آزاد ، التهاب و اختلالات گوارشی می شود - مورد نیاز است . فیبر غذایی موجود در توت فرنگی با جلوگیری از یبوست ، متعادل کردن pH سطح روده و کاهش التهاب در روده می تواند به سالم نگه داشتن سیستم گوارشی کمک کند . هر یک پیمانه از توت فرنگی تازه ، حاوی 3 گرم فیبر غذایی می باشد که حدود 10 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند.

7. سرشار از منگنز است

یک پیمانه توت فرنگی 29 درصد از نیاز روزانه ی شما به منگنز را تامین می کند . منگنز برای سلامت سیستم عصبی و سلامت مغز ، مورد نیاز است . بر اساس مطالعات انجام شده ، منگنز به منظور جلوگیری از اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و صرع ضروری است . این ماده معدنی همچنین در تشکیل استخوان ، بافت همبند ، فراهم کردن امکان انعقاد خون و تولید کافی هورمون های جنسی نقش دارد .

8. در دوران بارداری مفید است

توت فرنگی منبع خوبی از فولات است ، با هر پیمانه توت فرنگی تازه ، تقریبا 9 درصد از نیاز روزانه خود را می توانید تامین کنید . فولات یک نوع از ویتامین های گروه ب است که به رشد بافت ها و عملکرد درست سلول ها کمک می کند و برای بارداری سالم بسیار مهم است . مصرف مقدار مناسب فولات قبل و در دوران بارداری باعث جلوگیری از نقایص خاصی ، از جمله اسپینا بیفیدا (spina bifida) می شود . فولات همچنین به جلوگیری از کم خونی (آنمی) کمک می کند .

ارزش غذایی توت فرنگی

ارزش غذایی یک پیمانه (تقریبا 144 گرم) توت فرنگی تازه :  
انرژی 46 کالری مگنزیوم 18.72 میلی گرم
ویتامین سی 84.67 میلی گرم ویتامین ب 6  0.07 میلی گرم
منگنز 0.56 میلی گرم امگا 3 0.09 گرم
فیبر 2.88 میلی گرم ویتامین کا 3 میکروگرم
ید 12.96 میکروگرم شکر 7 گرم
فولات 34.56 میکروگرم
مس 0.07 میلی گرم
پتاسیم 220.32 میلی گرم
ویتامین ب7 1.58 میکروگرم
فسفر 34.56 میلی گرم
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده