10 فایده سیب - خواص دارویی و درمانی سیب

خواص دارویی و درمانی سیب

خواص دارویی و درمانی سیب خواص دارویی و درمانی سیب سیب با نام علمی (Malus domestica) میوه شیرین و گوشتی است و درخت سیب ، درختی برگ ریز از خانواده گلسرخیان (Rosaceae ) است . بیش از 7500 گونه سیب در جهان موجود است . شواهد ژنتیکی فعلی ، به گونه ای وحشی از سیب به نام مالوس سیورسی ( Malus sieversii ) ، در کوه های تیان شان (Tian Shan) آسیای مرکزی به عنوان نیاکان اصلی سیب های امروز اشاره می کند . این گونه وحشی به سرعت اهلی شد و سپس از طریق راه ابریشم به قسمتهایی از کوه های قفقاز در آسیای غربی و همچنین به اروپا برده شد . خوردن سیب برای بیماری های قلبی ، معده ، ناراحتی های کبدی ، سنگ کیسه ی صفرا ، یبوست ، کم خونی ، دیابت مفید است . سیب همچنین ریسک ابتلا به بیماری های رماتیسم ، بیماری های چشم ، انواع سرطان ، نقرس ، آلزایمر و بیماری پارکینسون را کاهش می دهد. سیب به رفع ضعف بدنی کمک می کند ، برای درمان دیسانتری (dysentery) مفید است ، به هضم کمک می کند . همچنین برای سلامت دندان و پوست مفید می باشد .

ارزش غذایی سیب

ارزش غذایی یک عدد سیب با اندازه ی متوسط (تقریبا 182 گرم) به این قرار است :
  • انرژی : 95 کیلو کالری
  • فیبر : 4.37 گرم
  • شکر : 19 گرم
  • پروتئین : 0.47 گرم
  • ویتامین سی : 4 میلی گرم
  • پتاسیم : 196 میلی گرم
  • ویتامین کا : 4 میلی گرم
  • ویتامین ب6 : 0.1 میلی گرم
  • منگنز : 1 میلی گرم

ده خاصیت غذایی و درمانی سیب :

1 ) منبعیسرطانی مهم از آنتی اکسیدانهای ضد

سیب سرشار از آنتی اکسیدان ها و منبع بسیار غنی از فلاونوئید ها (flavonoids) است . از لحاظ فراوانی ترکیبات فنولیک ، بعد از کرن بری ، سیب در رده ی دوم در بین تمام میوه ها است. در مقایسه با میوه های دیگر ، سیب دارای بیشترین مقدار از ترکیبات فنولی آزاد می باشد و این به این معنی است که این مولکول ها به ترکیبات دیگر در میوه ، که می تواند فعالیت های مفید آنها را در بدن کند نمایند ، متصل نیستند . تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های مفید در سیب شامل ، کوئرستین (quercetin) ، کاتچین (catechin) ، فلوریزین (phloridzin) و اسید کلروژنیک (chlorogenic acid) هستند .به خاطر این ترکیبات ویژه ، سیب نه تنها با رادیکال های آزاد مبارزه می کند بلکه ، دارای اثر ضد تکثیری و دارای تاثیرات مفیدِ " نشانه‌گذاری یاخته" (cell-signaling) نیز است. در مطالعات انجام شده ، غذاهای ضد التهابی مثل سیب ، به دلیل دارا بودن کوئرستین با پیشگیری از سرطان پروستات ارتباط دارند. سایر شواهد نشان می دهد که برخی فتوکمیکال های محافظ موجود در پوست سیب ، می تواند به جلوگیری از رشد مجدد سلول های سرطانی درون کولون کمک کند . از آنجایی که هر دوی بیماری های قلبی عروقی و سرطان به میزان زیادی با "استرس اکسیداتیو" مرتبط است ، توانایی مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد و اکسیداسیون چیزی است که سیب را به میوه ای شفابخش تبدیل می کند . یکی از چیزهایی که باید توجه داشته باشید این است که برای بهره مندی از حداکثر فواید این میوه ، باید سیب را با پوست مصرف کنید . هنگامی که محققان ظرفیت آنتی اکسیدانی گلابی و سیب را بررسی کردند ، دریافتند که رژیم های غذایی ای که حاوی پوست میوه هستند ، نسبت به رژیم های غذایی که در آن پوست میوه خورده نمی شود ، دارای مفدار بیشتری از اسیدهای چرب سالم (سطح بیشتری لیپید پلاسما) و فعالیت آنتی اکسیدانی هستند .
مطلب پیشنهادی : خواص موز

2 ) از بروز التهاب جلوگیری می کند

باور بر این است که ، فیتوکمیکال های موجود در میوه های رنگارنگ ، از جمله فنول ها (phenolics) ، فلاونوئیدها (flavonoids) و کاروتنوئیدها (carotenoids) ، خطر بسیاری از بیماری های مزمن ،که به طور گسترده ای در سراسر جهان وجود دارند (ولی قابل پیشگیری هستند) ، را کاهش می دهد. این به این دلیل است که فیتوکمیکال ها ، موجب سلامت شریان ها ، کاهش التهاب و جلوگیری از سطح بالای استرس اکسیداتیو می شود . مطالعات اخیر از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا ،  غذاهای با آنتی اکسیدان بالا ، از جمله سیب را با بهبود دیابت ، زوال شناختی ناشی از پیری ، کنترل وزن ، سلامت استخوان ، عملکرد ریوی و حفاظت از دستگاه گوارشی ، مرتبط می داند .

3 ) با بیماری های قلبی مبارزه می کند

شواهد قوی وجود دارد که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی ، به خصوص میوه ها و سبزیجات تازه ، می تواند به کاهش خطر ابتلا به تعداد زیادی از بیماری های مزمن ، از جمله بیماری ای که از مهمترین عوامل مرگ و میر می باشد یعنی بیماری قلبی بیانجامد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ، افرادی که بیشتر ، غذاهای تازه گیاهی که سرشار از آنتی اکسیدان هاست ، مصرف می کنند، به میزان کمتری دچار التهاب می شوند و بنابراین خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در این افراد کاهش پیدا می کند . نوع خاصی از فیبر موجود در سیب ، به نام پکتین ، به ویژه برای کاهش سطح کلسترول به طور طبیعی مفید است . در یک مطالعه انجام شده توسط دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ ، که به مدت 15 سال افراد بالغ را مورد بررسی قرار دادند مشاهده شد که مصرف مقدار بیشتر میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به مرگ و بیماری های قلبی عروقی همراه است . همچنین شواهدی وجود دارد که میوه های غنی از آنتی اکسیدان می توانند نقش مهمی در جلوگیری از سکته مغزی ، بیماری مزمن انسدادی ریوی ، بیماری دیورتیکولی (diverticulosis ) و فشار خون بالا داشته باشند .
مطلب پیشنهادی : خواص هویج

4 ) سیب غنی از فیبر است

با بیش از چهار گرم فیبر در هر یک عدد سیب ، مصرف این میوه راهی عالی برای اطمینان از این است که 25 تا 30 گرم از نیاز روزانه تان به فیبر را تامین می کنید . سیب مخصوصا منبع خوبی برای تامین پکتین است ، پکتین یک نوع فیبر محلول است که به مواد چرب در دستگاه گوارش -از جمله کلسترول و سموم - متصل می شود و باعث پیشبرد دفع این مواد از بدن می شود .

5 ) به سلامت سیستم گوارشی کمک می کند

بر اساس یافته ها نشان داده شده است که ، پیروی از رژیم غذایی غنی از فیبر ، برای مبارزه با اختلالات مربوط به گوارش مانند سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) و حتی سرطان های سیستم گوارشی مفید می باشد . مصرف بیشتر میوه ها با سلامت عمومی سیستم گوارشی ، به ویژه کولون ، معده و مثانه مرتبط است . مواد مغذی موجود در سیب می توانند به حفظ اندام های گوارشی از استرس اکسیداتیو ، همچنین به آلکالی کرد بدن و تعادل سطح pH کمک کند . یک راه عالی برای جلوگیری یا درمان یبوست به روش طبیعی ، مصرف زیاد غذاهای با فیبر بالا است. پکتین در سیب همچنین به عنوان یک دیورتیک طبیعی محسوب می شود و دارای اثر ملین کننده ملایم است ، بنابراین می تواند به مبارزه با نفخ و احتباس آب در بدن ، کمک کند . سعی کنید سیب را به صورت خام مصرف کنید (همچنین به یاد داشته باشید که سیب را همراه با پوست استفاده کنید ) علاوه بر آن می توانید به صورت پخته هم این میوه را مصرف کنید .

6 ) منبع خوب ویتامین C

یک عدد سیب حدود 14 درصد از ویتامین C روزانه شما را تامین می کند ، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که برای سلامت پوست ، چشم ، سیستم ایمنی و مغز مهم است . همانند سایر آنتی اکسیدان ها که از سبزیجات و میوه های تازه به دست می آید ، ویتامین C به مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد کمک می کند و از DNA و از سلول ها در برابر جهش و ناهنجاری ها محافظت می کند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C برای حفظ متابولیسم سالم و ترمیم بافت بسیار مهم است، به ویژه در مورد چشم ها و پوست . غذاهای غنی از ویتامین C مانند سیب ها دارای اثرات ضد پیری طبیعی هستند زیرا باعث نوسازی سلول های پوستی ، بهبود زخم یا بریدگی ها ، محافظت در برابر عفونت ها و باکتری های مضر شده و همچنین مانع از آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش می شود . سیب منبع خوب ویتامین C سیب منبع خوب ویتامین C

7 ) می تواند به شما کمک کند وزن خود را کنترل کنید

تحقیقات زیادی نشان داده است که مصرف بالای میوه و سبزی با کنترل وزن بدن مرتبط است . در حالی که سیب سطح بالایی از مواد مغذی مهم و آنتی اکسیدان ها را تامین می کند، به خاطر درصد بالای حجم آب و فیبر ، کم کالری هم هستند.

8 ) می تواند به مبارزه با دیابت کمک کند

محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، متوجه شدند که خوردن روزانه ی مقدار مناسبی از میوه ها و سبزی ها به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را در بزرگسالان کاهش می دهد . ممکن است به نظر برسد که چون میوه ها و سبزیجات ، که به طور طبیعی حاوی قند هستند ، با میزان بروز دیابت مرتبط باشد ، اما مطالعات عکس این موضوع را نشان می دهد . باور بر این است که برخی از فلاونوئیدها موجود در سیب و سایر میوه ها باعث بهبود حساسیت به انسولین می شود ، که این هم برای جلوگیری از دیابت و افزایش وزن مفید است. دیگر آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در سیب نیز در اثرات ضد دیابتی این میوه نقش دارند، زیرا ما می دانیم که رژیم غذایی با فیبر و مواد مغذی ، همانند یک "درمان طبیعی دیابت" عمل می کند. از آنجایی که سیب  دارای فیبر بالا است ، این میوه ی مفید ، شاخص گلیسمی پایینی دارد . در مقایسه با کربوهیدرات های تصفیه شده یا محصولات شیرین شده ، سیب ها توانایی دارند که قند را در جریان خون با سرعت کمتری افزایش دهند . این به این معنی است که سیب سطح قند خون را پایدار نگه می دارد و از نوسان گلوکز خون - که به طور بالقوه منجر به مقاومت به انسولین می شود - مانع می شود .
مطلب پیشنهادی : متفورمین چیست ؟ 

9 ) می تواند به مبارزه با علائم آسم کمک کند

جالب است بدانید ، نشان داده شده است که سیب ها ، به عنوان یک درمان طبیعی آسم عمل می کنند و با سلامت کلی ریه ارتباط دارند . در مطالعه منتشر شده در سال 2003 ، 1600 بزرگسال در استرالیا ، مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد که مصرف سیب و گلابی با کاهش خطر ابتلا به آسم و کاهش حساسیت شدید برونش (bronchial hypersensitivity) مرتبط بود. این مطالعه ، نزدیک به 600 فرد مبتلا به آسم و 900 فرد بدون آسم را از لحاظ رژیم غذایی و شیوه زندگیشان مورد بررسی قرار داد . در مجموع در مورد مصرف میوه و سبزیجات ، تاثیر کمی در ارتباط با آسم مشاهده شد ، اما مصرف سیب ارتباط معکوس و شدیدتری با آسم داشت . تأثیرات مثبت در افرادی که حداقل دو سیب در هفته مصرف می کردند، واضح تر بود. آنچه جالب است این است که به نظر می رسد این تاثیر در مورد آسم منحصر به مزایای تغذیه ای سیب است؛ مصرف پیاز و چای چنین تاثیزی در بیماری آسم ندارد ، در حالی که این مواد غذایی فیتوکمیکل های مشابهی دارند. این نشان می دهد که تعاملات ویژه ای از فلاونوئیدها در سیب وجود دارد که بهتر از سایر آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ، به علائم آسم کمک می کند .

10 ) سیب سرساز از بور ، است

حقیقتی که در مورد سیب زیاد شنیده شده نیست ، این است که این میوه یکی از بهترین منابع طبیعی بور می باشد ، ماده ی معدنی ای که برای ساختن استخوان های قوی و کمک به پیشگیری از پوکی استخوان مفید است . دیگر مزایای بور شامل کمک به ایجاد هورمون های جنسی ، ساخت عضلانی و حمایت از عملکرد مغز است . برخی شواهد نیز نشان می دهد که مصرف پایین بور ممکن است با خستگی ، آرتریت و تغییرات خلق وخوی مرتبط باشد.

نکته آخر

بسیاری از آنتی اکسیدان هایی که در سیب یافت می شوند، حساس هستند ، در نتیجه بهترین شکل استفاده از این میوه به صورت خام یا کمی پخته می باشد . درجه حرارت بالا می تواند مواد مغذی سیب را کاهش دهد . سیب به تنهایی میان وعده ای سالم و خوشمزه می باشد ولی می توانید به عنوان تنوع سیب را همراه با این سس بسیار ساده نیز امتحان کنید :
  • به مقدار دلخواه ارده ، شیره خرما/شیره انگور ، دارچین و در صورت دسترسی وانیل طبیعی را با هم مخلوط کرده ، به همراه سیب های قاچ شده نوش جان کنید!
کارامل دارچینی سالم کارامل دارچینی سالم (می توانید به جای ارده از کره ی بادام زمینی و یا کره ی سایر مغزیجات هم استفاده کنید . به جای شیره هم می توانید مقداری خرما را به همراه آب ولرم در یک مخلوط کن با سرعت زیاد مخلوط کرده و از ترکیب به دست آماده استفاده کنید.) کارامل دارچینی سالم همراه با سیب کارامل دارچینی سالم همراه با سیب تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه تغذیه و سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده