سفید کردن دندان ها - روش های خانگی و گیاهی برای "سفید کردن دندان"

روش های خانگی و گیاهی برای سفید کردن دندان ها

امروزه داشتن دندان های سفید و مرتب بسیار مهم است. به همین دلیل بسیاری از مردم به دنبال روش های مختلف سفید کردن دندان هستند. در زمان گفتگو و برقراری ارتباط اجتماعی ، دندان ها اولین جایی هستند که جلب توجه می کند.در این مطلب ، به دلایل تغییر رنگ دندان ها و روش های خانگی برای سفید کردن دندان ها اشاره شده است . متاسفانه بسیاری از مردم به دلیل داشتن عادت های بد مانند سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد چای و قهوه و همینطور رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، سلامت دندان های خود را از دست می دهند. همچنین با افزایش سن و نازک تر شدن مینای دندان ، رنگ دندان ها زرد می شود.

برخی از دلایل زرد شدن دندان ها

  •  سیگار کشیدن
  • نوشیدن بیش از حد چای و قهوه
  • نازک شدن مینای دندان به دلیل پیری
  • داشتن رژیم غذایی ضعیف و استفاده بیش از حد از فست فود ها ، نوشابه های گاز دار ، برخی از مکمل ها و ...
  • کاهش بزاق و خشک بودن دهان
  • استفاده بیش از حد از فلوراید
  • مصرف برخی از انتی بیوتیک های قوی مانند : مترونیدازول ، داکسی سایکلین ، سفیکسیم و ...
  • ژنتیک
  • انواع آسیب ها . به عنوان مثال آسیب های ناشی از ضربه و یا سقوط
  • و...

روش های طبیعی و گیاهی برای سفید کردن دندان

1 ) استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان

جوش شیرین کاربردهای فراوانی در خانه دارد . یکی از کاربردهای جوش شیرین از بین بردن لکه های دندان است. البته به یاد داشته باشید با وجود اینکه جوش شیرین می تواند لکه های دندان را از بین ببرد ، در صورتی که غیر اصولی و بیش از حد استفاده شود می تواند برای مینای دندان بسیار مضر باشد.برای این منظور می توانید از روش های زیر استفاده کنید.
  • یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین را با چند قطره آبلیموی تازه و طبیعی مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. دندان های خود را با این خمیر به صورت معمول مسواک بزنید. بعد از دو دقیقه دندان های خود را بشویید. این کار را می توانید در هفته یک الی دو بار انجام دهید.همچنین می توانید مسواک نرم و نم دار را مستقیما به جوش شیرین بزنید و استفاده کنید
  • یکی دیگر از روش های سفید کردن دندان ، استفاده از پراکسید هیدروژن است.پراکسید هیدروژن خاصیت آنتی بیوتیک دارد و می تواند به عنوان پاک کننده مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور : به یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین کمی پراکسید هیدروژن اضافه کنید تا به شکل خمیر در آید . سپس طبق معمول دندان های خود را مسواک بزنید. بعد از 30 دقیقه دهان و دندان خود را خوب بشویید. اینکار را می توانید 2 الی 3 بار در هفته تکرار کنید. (توجه : در داروخانه ها معمولا پراکسید هیدروژن 3% فروخته می شود. شما می توانید با اضافه کردن کمی آب ، غلظت آن را به 1.5 % برسانید.)

2 ) استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان

روغن نارگیل می تواند باعث کاهش التهاب شده و باکتری های مضر دهان را از بین ببرد. برخی از مطالعات نشان داده است که در صورت استفاده روزانه از روغن نارگیل ، باکتری های بیماری زای دهان و دندان به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. از روغن نارگیل برای سفیدتر کردن دندان نیز می توان استفاده کرد. برای این منظور :
  • با استفاده از کمی حرارت (مانند حرارت دست) روغن نارگیل را ذوب کرده و به دندان ها و لثه خود بمالید و خوب ماساژ دهید. این کار را 15 دقیقه ادامه داده و بعد دهان و دندان های خود را خوب بشویید.
مطلب پیشنهادی : خواص روغن نارگیل

3 ) استفاده از سرکه سیب برای سفید کردن دندان

سرکه سیب از زمان های بسیار قدیم به عنوان تمیز کننده و ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گرفته است .اسید استیک موجود در سرکه سیب به طور موثری می تواند باکتری های مختلف را از بین ببرد.تحقیقات اخیر نشان داده است که سرکه سیب خاصیت سفید کنندگی دندان نیز دارد. البته توجه داشته باشید که سرکه سیب می تواند به دندان ها آسیب زده و به مرور زمان باعث نرم تر شدن دندان ها شود. برای استفاده از سرکه سیب به عنوان دهان شویه و با هدف سفید کردن دندان ، باید آن را با کمی آب رقیق کنید. سپس چند دقیقه دندان های خود را با آن مسواک زده و بشویید. بعد از آن با استفاده از خمیر دندان معمولی ، یکبار دیگر مسواک بزنید.
مطلب پیشنهادی : خواص سرکه سیب

4 ) استفاده از سیب برای سفید کردن دندان

سیب حاوی ویتامین C است که برای سلامت دندان ها بسیار مفید است . همچنین خوردن سیب می تواند به سفید شدن دندان ها کمک کند.

5 ) استفاده از لیمو شیرین برای سفید کردن دندان ها

برخی از مطالعات نشان داده است که استفاده از پوست مرکباتی مانند لیموشیرین ، پرتقال و گریپ فروت می تواند به سفید شدن دندان کمک کند. با این وجود ، میزان اسید موجود در پوست این مرکبات در طولانی مدت می تواند به مینای دندان آسیب وارد کند. برای این کار می توانید پوست لیموشیرین و یا پرتقال را بر روی دندان های خود بمالید و سریعا بشویید. بعد با استفاده از خمیر دندان معمولی ، یکبار مسواک بزنید.
مطلب پیشنهادی : خواص گریپ فروت

6 ) استفاده از توت فرنگی برای سفید کردن دندان ها

برخی از افراد مشهور ادعا می کنند که دندان های خود را با استفاده از توت فرنگی سفید کرده اند . تایرا بنکس یکی از این شخصیت های مشهور است .توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت دندان بسیار مفید هستند. می توانید توت فرنگی را له کرده و با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید و با استفاده از این مخلوط دندان های خود را مسواک زده و بلافاصله بشویید.

7 ) سفید کردن دندان با استفاده از آناناس

برخی از محققان اعتقاد دارند که اناناس می تواند به طور طبیعی به سفید کردن دندان ها کمک کند. می توانید آب آناناس و یا اسانس اناناس را به خمیر دندان خود اضافه کرده و مسواک بزنید. البته تحقیقات معتبری مبنی بر اینکه آناناس به سفید شدن دندان ها کمک می کند وجود ندارد .

8 ) سفید کردن دندان ها با استفاده از زغال فعال

یکی از معروف ترین روش های خانگی برای سفید کردن دندان ، زغال فعال است .زغال فعال از طریق جذب عوامل میکروسکوپی و پلاک ها ، به سفید شدن دندان کمک کند.برای این منظور :
  • مسواک خود را خیس کرده و به پودر زغال فعال آغشته کنید. دندان های خود را مسواک زده و بلافاصله بشویید. از این روش می توانید 2 بار در هفته استفاده کنید.

9 ) سفید کردن دندان با استفاده از رس کائولن

طرفداران خاک رس کائولن  ادعا می کنند که مسواک زدن با رس کائولن می تواند به سفید شدن دندان کمک کند. رس کائولن خاصیت سایشی کمی دارد و می تواند برای از بین بردن لکه های روی دندان مفید باشد. البته هنوز مطالعات قابل استنادی در مورد این خاصیت رس کائولن در دسترس نیست.

10 ) سفید کردن دندان با استفاده از زردچوبه

از زردچوبه در برخی از موارد برای رنگ آمیزی چیزهای زرد استفاده می شود ولی با کمال تعجب ، زردچوبه می تواند به سفید شدن دندان ها کمک کند. برای این منظور می توانید زردچوبه را با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده و با استفاده از خمیر به دست آمده دندان های خود را مسواک بزنید. بعد از اینکار یک بار دیگر و با استفاده از خمیردندان معمولی ، مسواک بزنید.
مطلب پیشنهادی : خواص زردچوبه
برای پیشگیری از زرد شدن دندان ها به این نکات توجه کنید :
  •  مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی رنگ های طبیعی و شیمیایی را مصرف نکنید
  • مصرف غذاهای سرخ شده را محدود کنید
  • مصرف شکر و شیرینی جات را محدود کنید. وجود قند بالا در رژیم غذایی می تواند به رشد باکتری استرپتوکوک موتانس کمک کرده و باعث تغییر رنگ دندان ها شود.
  • موادغذایی حاوی کلسیم مصرف کنید. لایه زیرین مینای دندان دنتین یا عاج دندان نام دارد که تقریبا زرد رنگ است . وقتی مینای دندان نازک می شود به دلیل دیده شده عاج دندان ، رنگ دندان زرد به نظر می رسد. برای جلوگیری از نازک شدن دندان ،از مواد غذایی و خوراکی های سرشار از کلسیم استفاده کنید.
  • بعد از هر وعده غذایی و نوشیدن قهوه ، چای و یا نوشابه مسواک بزنید.
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده