زگیل مقعد - علائم + 11 روش درمان خانگی و گیاهی "زگیل مقعدی"

زگیل مقعد چیست ؟

زگیل مقعد یکی از خطرناک ترین و مسری ترین بیماری های زنان و مردان است که نه تنها می تواند سلامت جنسی فرد را دچار خطر کند  بلکه گاهی می تواند باعث مرگ شود. زگیل مقعدی از آن بیماری های مسری و خطرناکی است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد . دلایل زیادی می تواند باعث ابتلا به زگیل مقعد شود که یکی از اصلی ترین این دلایل ، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا می باشد. عکس زگیل مقعدی در مراحل اولیه عکس زگیل مقعدی در مراحل اولیه زگیل مقعد توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می شود.این ویروس معمولا در غشای مخاطی مانند اندام های تناسلی ، مقعد ، دهان ، چشم و ... فعال می شود.این ویروس به راحتی منتقل شده و این بیماری به راحتی عود می کند .زگیل مقعد معمولا دوره انکوباسیون یا دوره نهفتگی بسیار طولانی دارد(2 الی 9 ماه) . در طی دوره نهفتگی معمولا هیچ علائمی از بیماری در فرد وجود ندارد ولی با این حال او به راحتی می تواند ناقل این ویروس باشد و باعث انتقال زگیل مقعد به دیگران شود. زگیل مقعدی در زنان بسیار خطرناک است . به دلیل اینکه می تواند گره ها و توده های بزرگی ایجاد کرده و باعث مسدود شدن دستگاه تناسلی زن شود. در صورتی که زنی در دوران بارداری به زگیل مقعد مبتلا شود به احتمال زیاد امکان زایمان طبیعی وجود نخواهد داشت و باید از روش سزارین برای زایمان استفاده شود. تحقیقات اخیر ارتباط معنی داری بین ابتلا به زگیل مقعد و احتمال بروز سرطان سرویکس و سرطان آلت تناسلی ، نشان داده است.

روش های انتقال و ابتلا به زگیل مقعد

این بیماری توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می شود که به روش های مختلف قابل سرایت و انتقال است . مانند :

1 ) انتقال زگیل مقعد از طریق رابطه جنسی

یکی از اصلی ترین راههای انتقال زگیل مقعد از طریق رابطه جنسی می باشد. در طول رابطه جنسی وجود کوچکترین خراش در پوست می تواند باعث انتقال زگیل مقعد شود.این ویروس از طریق رابطه جنسی دهانی نیز به راحتی و به سرعت منتقل می شود .حتی با استفاده از کاندوم نیز احتمال انتقال این ویروس وجود دارد.

2 ) انتقال زگیل مقعدی از طریق لوازم شخصی مشترک

این ویروس از طریق برخی از لوازم شخصی مانند حوله ، مسواک و حتی کاسه توالت و دستگیره های در نیز قابل انتقال است .در صورتی که این ویروس از طریق فرد آلوده به لوازم شخصی و یا هر جای دیگری از خانه و محل کار یا ماشین منتقل شده باشد ، به راحتی می تواند فرد دیگری را آلوده کند. ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) می تواند در محیط به مدت طولانی زنده بماند و افراد مختلفی را الوده کند. مخصوصا اگر محیط آلوده به ویروس ، مرطوب باشد.

3 ) انتقال زگیل مقعد از طریق مادر به کودک

به گفته پزشکان اگر زن حامله به زگیل مقعد مبتلا شود ، نباید به روش طبیعی زایمان کند. زیرا زمانی که جنین از مهبل زن عبور می کند در معرض ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) قرار می گیرد و به احتمال زیاد به زگیل مقعد مبتلا خواهد شد.همچنین بعد از زایمان ، هرگونه لمس نوزاد توسط مادر می تواند باعث انتقال این ویروس شود (مانند در آغوش گرفتن ، شیر دادن ، بوسیدن یا حتی نوازش کردن نوزاد توسط مادر).

4 ) انتقال از طریق زخم های باز

زخم های باز در مناطقی از بدن که مبتلا به زگیل مقعد باشد ، منبع ویروس پاپیلوم انسانی  است. مانند زخم های موجود در دهان ، مقعد ، آلت تناسلی ، چشم ، گوش و ...در صورتی که هنگام تماس با فرد آلوده ، پوست شما با زخم او و ترشحات زخم او در تماس باشد ، به احتمال زیاد دچار زگیل مقعد خواهید شد.این بیماری بسیار سریع و به راحتی منتقل می شود و شما تا ماهها علائمی از بیماری در خود مشاهده نخواهید کرد و فقط ناقل بیماری خواهید بود.

5 ) انتقال از طریق خون

در صورت استفاده از سوزن مشترک و یا استفاده از خون اهدایی حاوی این ویروس ، احتمال ابتلا به زگیل مقعد وجود دارد.
توجه : دوره پنهان زگیل مقعدی در افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند ممکن است بسیار طولانی و گاهی تا 18 ماه باشد در حالی که کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است حتی ممکن است در عرض 1 ماه علائم ابتلا به زگیل مقعد را در خود مشاهده کنند.

علائم و نشانه های زگیل مقعد

دوره انکوباسیون (نهفتگی) زگیل مقعد 9 الی 12 ماه است و بسته به قدرت ایمنی بدن و رشد ویروس می تواند برخی از علائم زیر را ایجاد کند :
ابتدا در بخش های مختلف بدن بیمار تومورها و یا خال های گوشتی بسیار ریزی ظاهر می شود. اکثر این تومور های در اندام تناسلی و در مقعد ظاهر می شوند.این زائده های گوشتی در ابتدا نرم و تقریبا صورتی رنگ و احتمالا روغنی یا مرطوب هستند. بعد از چند ماه این زائده های گوشتی بزرگ تر شده و حالتی شبیه به شکل "گل کلم" به خود می گیرند.در صورتیکه این زائده های گوشتی را فشار دهید ممکن است بوی بدی از انها خارج شود .
در مردان این زگیل ها معمولا بر روی کشاله ران ، بیضه ، آلت تناسلی و مقعد مشاهده می شود و در زنان معمولا بر روی کشاله ران ، مقعد ، ناحیه تناسلی ، واژن ، مهبل و دهانه رحم ظاهر می شود.اگر چه این زگیل ها دردناک نیستند ولی شدیدا مستعد ایجاد خارش هستند و همین خارش می تواند باعث ایجاد زخم و عفونت بخصوص در ناحیه مقعد و مهبل شود .
در صورت ابتلا به این ویروس معمولا ترشح های آلت تناسلی در مردان و زنان بسیار بد بو خواهد بود .کاهش میل جنسی ، درد در هنگام رابطه جنسی ، بی اشتهایی ، خستگی ، قاعدگی های نامنظم و تب می تواند از علائم زگیل مقعد باشد .

چه کسانی در خطر ابتلا به زگیل مقعد هستند؟

ویژگی اصلی زگیل مقعد این است که براحتی منتقل می شود و بسیار سخت درمان می شود . همچنین به دلیل اینکه مرحله پنهان بسیار طولانی دارد احتمال اینکه کسی به این ویروس مبتلا شده و افراد بسیار دیگری را نیز مبتلا کند بسیار زیاد است. بیشترین کسانی که در معرض ابتلا به این زگیل مقعد هستند ، افرادی هستند که روابط جنسی با افراد مختلفی دارند. به محض اینکه اولین علائم زگیل مقعد را در خود مشاهده کردید سریعا برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه کنید . در ادامه این مطلب به برخی از روش های درمانی خانگی اشاره شده است .

روش های گیاهی و خانگی درمان زگیل مقعد

1 ) درمان زگیل مقعد با سیب زمینی

سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین B ، آهن ، کلسیم ، پتاسیم و ...است . همچنین در تحقیقات اخیر مشخص شده است که سیب زمینی  خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی خوبی دارد و می تواند بسیاری از زخم ها و ضایعات پوستی را به خوبی درمان کند . همچنین مشخص شده است که سیب زمینی تاثیر زیادی بر درمان زگیل مقعد ناشی از ویروس HPV دارد. علاوه براین سیب زمینی یک نشاسته بسیار سالم است و خواص ضد سرطانی نیز دارد.

2 ) درمان زگیل مقعدی سرکه سیب

درمان زگیل مقعد با سرکه سیب درمان زگیل مقعد با سرکه سیب در میان درمان های مختلف خانگی برای زگیل مقعد ، استفاده از سرکه سیب یکی از بهترین و موثرترین راهها محسوب می شود . سرکه سیب حاوی پروتئین ، اسید آمینه ، آنزیم های مختلف ، ویتامین K ، کلسیم ، منیزیم و ...است . علاوه بر اینها ، سرکه سیب حاوی اسید مالیک است که نوعی ضد ویروس قوی و طبیعی محسوب می شود . با توجه به خواص ضد ویروس و ضد قارچی سرکه سیب ، این داروی گیاهی یک روش عالی برای درمان زگیل مقعد محسوب می شود .
مطلب پیشنهادی : خواص سرکه سیب
سرکه سیب نوعی اسید ضعیف است که دارای 4 الی 8 درصد اسید استیک است.با این حال حتی اسیدهای ضعیف هم در شرایطی می توانند باعث سوختگی شوند. بنابراین زمانی که می خواهید از سرکه سیب بر روی پوست ناحیه تناسلی و مقعد استفاده کنید باید بسیار احتیاط کنید.احتمال دارد در زمان استفاده ، سوزش و تحریک ملایمی احساس کنید .اگر درد و سوزش زیاد همراه با قرمز شدن محل مورد استفاده را مشاهده کردید ، سریعا محل را با آب سرد بشویید . برای استفاده از سرکه سیب برای درمان زگیل مقعد می توانید از روش های زیر استفاده کنید محل زگیل را خوب تمیز کرده و خشک کنید. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز و یا حوله کمی سرکه سیب را بر روی زگیل بمالید . بعد از ده دقیقا زگیل را بشویید و خشک کنید و این کار را 2 بار دیگر انجام دهید . از این روش می توانید دو الی سه نوبت در روز استفاده کنید . روش دوم به این صورت است که کمی سرکه سیب را روی بخش داخلی پوست موز بریزد و 10 دقیقه در یخچال قرار دهید . سپس پوست موز آغشته به سرکه سیب را بر روی زگیل بمالید .این کار را می توانید 1 الی 2 بار در روز تکرار کنید.
توجه : از سرکه سیب بر روی زخم های باز استفاده نکنید. از سرکه سیب فقط زمانی استفاده کنید که زگیل شما از نوع زگیل مقعد تشخیص داده شده باشد . سرکه سیب بر روی زگیل تناسلی که نوع متفاوتی از زگیل است تاثیر ندارد .

3 ) پوست موز برای درمان زگیل مقعد

پوست موز حاوی ویتامین B6 و ویتامین B12، منیزیم و پتاسیم ، مواد مغذی و کربوهیدرات است . پوست موز خاصیت ضد درد و مسکن دارد .مالیدن پوست موز به زگیل مقعد می تواند خارش آن را از بین برده و از زخم و عفونت مقعد جلوگیری کند .توجه داشته باشید که از پوست موز کاملا رسیده باید استفاده کنید و پوست موز سبز هیچ تاثیری در این مورد ندارد .
مطلب پیشنهای : خواص موز

4 ) استفاده از روغن کرچک برای درمان زگیل مقعدی

درمان زگیل مقعد با روغن کرچک درمان زگیل مقعد با روغن کرچک
روغن کرچک خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی دارد و برای درمان خانگی ریزش مو ، درد های آرتریت ، انواع بیماری های پوستی ، میگرن ، یبوست و ... مورد استفاده قرار می گیرد . روغن کرچک اصل و طبیعی خاصیت ضد ویروس و ضد التهاب دارد و می تواند برای درمان زگیل مقعد مورد استفاده قرار گیرد . برای این منظور فقط کافیست با استفاده از پنبه ، روغن کرچک را قبل از خواب بر روی زگیل بمالید و صبح روز بعد بشویید . این کار را تا از بین رفتن کامل زگیل ها ادامه دهید.

5 ) آب آناناس برای درمان زگیل مقعد مفید است

آب اناناس دارای انزیم هایی به نام برملائین است. برملائین موجود در اناناس می تواند به درمان بسیاری از مشکلات پوستی و همچنین درمان زگیل مقعد کمک کند.برای اینکار آب اناناس را با استفاده از پنبه بر روی زگیل بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید .

6 )عصاره دانه های گریپ فروت و درمان زگیل مقعدی

گریپ فروت به عنوان یکی از پر خاصیت ترین مرکبات اسیدی شناخته می شود که دارای انتی اکسیدان های زیادی است . این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است .عصاره دانه های گریپ فروت خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچ دارد و می تواند برای جلوگیری از عفونت های پوستی بسیار مفید باشد. عصاره دانه های گریپ فروت را بر روی زگیل بمالید و با استفاده از کمی پارچه تمیز و چسب آن را بپوشانید . صبح روز بعد محل زگیل را بشویید.
مطلب پیشنهادی : خواص گریپ فروت

7 ) استفاده از روغن درخت چای برای درمان زگیل مقعد

روغن درخت چای خواص درمانی بسیاری دارد . روغن درخت چای دارای اجزای مختلفی است. یکی از انها اوکالیپتول است که 42 الی 52 درصد از روغن درخت چای را تشکیل داده است.از اوکالیپتول به عنوان ماده اولیه برای داروهای درمان سرفه و انواع دهان شویه ها استفاده می شود . جزء دوم روغن درخت چای ترپینئول (α-Terpineol ) نام دارد.ترپینئول خاصیت ضد قارچ و ضد میکروبی بسیار خوبی دارد و برای استفاده بر روی پوست بسیار بی خطر است . از روغن درخت چای برای از بین بردن زگیل مقعد می توان استفاده کرد. برای این منظور :
2 الی 3 قطره روغن درخت چای را با 2 الی 3 قطره آب رقیق کنید . این مخلوط را بر روی زگیل بمالید و صبح روز بعد بشویید. اینکار را تا از بین رفتن کامل زگیل مقعدی ادامه دهید.
روش دوم : می توانید روغن درخت چای را با سرکه سیب مخلوط کرده و چند قره آب به انها اضافه کنید. این مخلوط را بر روی زگیل بمالید و باند پیچی کنید . هر 4 الی 6 ساعت یکبار باند را باز کرده و محل زگیل را بشویید و دوباره اینکار را تکرار کنید .
روش سوم : داخل روغن درخت چای چند قطره آب سیر اضافه کرده و بر روی زگیل بمالید . بعد از 3 ساعت محل را بشویید. این کار را می توانید 2 بار در روز تکرار کنید .
روش چهارم : روغن درخت چای را با روغن نارگیل مخلوط کرده و دوبار در روز بر روی زگیل بمالید .
مطلب پیشنهاد: خواص روغن نارگیل

8 ) درمان زگیل مقعد با استفاده از خواص سیر

سیر سرشار از آلیسین است که نوعی ماده ضد ویروس و موثر بر ويروس HPV است.همچنین سیر خواص انتی بیوتیک طبیعی و ضد التهاب دارد که می تواند از التهاب و عفونت محل زگیل جلوگیری کند . همچنین خوردن سیر می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند . برای استفاده از سیر به عنوان درمان زگیل مقعد می توانید از روش زیر استفاده کنید .
روش اول : سیر را کاملا بشویید و خشک کنید . سپس آن را نصف کرده و بر روی زگیل قرار دهید و اجازه دهید که 10 دقیقه بر روی پوست بماند. سپس محل مورد نظر را بشویید .
روش دوم : 2 عدد سیر را رنده کرده و به کمی سرکه سیب اضافه کنید . این مخلوط را هم می توانید به صورت خوراکی و همراه با غذا مصرف کنید و هم می توانید بر روی زگیل بمالید که در هر دو صورت برای درمان زگیل مقعدی مفید است .
روش سوم : 1 عدد سیر را رنده کرده و سپس یک کپسول روغن ویتامین E  را با سیر رنده شده مخلوط کنید . این مخلوط را بر روی زگیل بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید . این کار را می توانید 2 بار در روز تکرار کنید .
لطفا توجه داشته باشید که :
  • سیر فقط نوعی درمان موقت برای زگیل مقعدی است و نمی تواند جایگزین درمان های دیگر شود . حتما برای درمان اصوصلی ف با پزشک خود مشورت کنید .
  • سیر می تواند باعث تحریک پوست و سوزاندن پوست شود . از سیر به مدت طولانی استفاده نکنید و سعی کنید فقط بر روی زگیل استفاده شود و روی پوست اطراف زگیل قرار داده نشود .
مطلب پیشنهادی : خواص روغن ویتامین E

9 ) استفاده از چای سبز برای درمان زگیل مقعدی

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است که می تواند به مبارزه با رادیکال های ازاد بدن کمک کند . آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز می توانند بسیاری از ویروس ها مانند ویروس HPV را مهار کنند . برای این کار :
چای سبز را دم کنید . سپس چای را با استفاده از پنبه بر روی زگیل بمالید و بعد از 10 دقیقه بشویید .
مطلب پیشنهادی : خواص چای سبز

10 ) استفاده از زردچوبه برای درمان زگیل مقعد

ماده اصلی موجود در زردچوبه کورکومین است که خاصیت ضد سرطان و ضد التهاب قوی دارد . همچنین کورکومین می تواند به مهار و درمان زگیل مقعد کمک کند. زردچوبه نیز یکی از بهترین درمان های این ویروس محسوب می شود . برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های زیر استفاده کنید.
روش اول : زدچوبه را رنده کرده و بر روی زگیل قرار دهید . بعد از 20 دقیقه محل زگیل را بشویید . این کار را می توانید 3 الی 4 بار در روز تکرار کنید.
روش دوم : 2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با 2 قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و روزی دوبار بر روی زگیل بمالید و هر روز برای صبحانه میل کنید.

11 ) آلوئه ورا برای درمان زگیل مقعدی مفید است

الوئه ورا علاوه بر این که حاوی بیش از 35 نوع مواد مغذی مورد نیاز بدن است ، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار خوبی است که می تواند برای درمان زگیل مقعد مورد استفاده قرار گیرد .استفاده از آلوئه ورا بسیار ساده است . ژل درون آلوئه ورا را بر روی زگیل بمالید و بعد از 10 دقیقه بشویید . این کار را دوبار در روز تکرار کنید . نکات بیشتر :
  • از سبزیجات سبز و میوه ها بیشتر استفاده کنید
  • شیر طبیعی مصرف کنید
  • مصرف عسل طبیعی را افزایش دهید
  • به طور مرتب قارچ بخورید
  • مصرف سیر را فراموش نکنید
  • گوجه فرنگی زیاد بخورید
  • از ادویه جات تند و زنجبیل در غذاهای خود استفاده نکنید
  • تا زمانی که زگیل مقعد درمان نشده است اصلا نباید رابطه جنسی داشته باشید . حتی یکبار و حتی با کاندوم .
تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 1 مشاهده