فواید کنجد - خواص دارویی و درمانی کنجد

خواص دارویی و درمانی کنجد خواص دارویی و درمانی کنجد دانه ی کنجد نه تنها منبع عالی از مس و منگنز است بلکه منبع خوبی از کلسیم ، منیزیم ، آهن ، فسفر ، ویتامین ب 1 ، روی ، مولیبدن (Molybdenum) ، سلنیوم و فیبر غذایی نیز می باشد. علاوه بر این مواد مغذی مهم ، دارای دو ماده منحصر به فرد سسامین (Sesamin) و سسامولین (sesamolin) یعنی دو دسته از اسیدهای چرب ضروری مفید برای بدن از نوع لیگنان نیز می باشد که باعث کاهش کلسترول می شود. همچنین تحقیقات نشان می دهد که سسامین از کبد در برابر آسیبهای اکسیداتیو محافظت می کند .

هفت فایده ی جالب کنجد

1. منبع غنی از فیتواسترول های کاهش دهنده ی کلسترول

تحقیقات اخیر بر روی مواد مغذی موجود در دانه کنجد (به ویژه اسیدهای چرب و آنتی اسیدانها) نشان دهنده ی فعالیتهای فیتواستروژنی و اثرات دانه کنجد و روغن دانه کنجد بر کاهش میزان کلسترول است. در بین دانه ها ، مغزها، حبوبات و غلات ، دانه کنجد دارای بیشترین مقدار فیتواسترول های کاهش دهنده ی کلسترول می باشد. فیتواسترول (Phytosterol) گروهی از ترکیبات هستند که ساختمانی مشابه کلسترول و استروئیدها دارند و در گیاهان یافت می‌شوند که باعث کاهش جذب کلسترول در روده‌ها شده و در نتیجه موجب کاهش سطح کلسترول خون می‌شوند. 200 گرم دانه کنجد تقریبا حاوی 400 میلی گرم فیتواسترول است. فیتواسترول موجود در کنجد از نوع خاص بتا سیتوسترول (beta-sitosterol) می باشد که برای بهبود سلامت پروستات و همچنین بهبود عملکرد قلب مفید می باشد.

2. به سلامت قلب کمک می کند

تحقیقات نشان می دهد که لیگنان ها (lignans ) موجب تنظیم کلسترول و فشارخون می شود. لیگنان ها می تواند از طریق کاهش کلسترول در سرم خون و همچنین از طریق کاهش کلسترول در کبد به کاهش کلی کلسترول کمک کند . بر اساس تحقیقی نشان داده شده است که مصرف روزانه پنجاه گرم کنجد پودر شده به مدت پنج هفته تاثیرات مثبتی بر کلسترول، کلسترول LDL ، نسبت کلسترول LDL به کلسترول HDL و وضعیت آنتی اکسیدان در بدن دارد.

3. موجب بهبود فشار خون می شود

روغن کنجد می تواند به نرمال کردن فشار خون کمک کند . بر اساس تحقیقی که در سال 2006 منتشر شد ، اثرات مصرف روغن کنجد برای 45 روز بر روی بیماران با فشارخون بالا مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و مشاهده شد مصرف کنجد می تواند راهی عالی برای کاهش فشارخون به صورت طبیعی باشد. بعد از بررسی داده های آزمایشی 32 بیمار مبتلا به فشارخون بالا و بین سن های 35 تا 60 سال که به مدت 45 روز به عنوان روغن خوراکی فقط از روغن کنجد استفاده کردند ، محققان دریافتند که مصرف روغن کنجد به میزان قابل توجهی به کاهش فشارخون ، کاهش پراکسیددار شدن لیپید و افزایش میزان آنتی اکسیدانها در اکثریت بیماران کمک می کند.

4. به تنظیم هورمون ها کمک می کند

محققان اظهار می کنند که دانه کنجد می تواند تاثیر مثبتی بر تولید هورمون های جنسی به خصوص بر روی زنان در زمان یائسگی داشته باشد . مطالعات نشان می دهد که سسامین (نوعی لیگنان موجود در کنجد) به وسیله باکتری های موجود در روده به آنترولاکتون (enterolactone) تبدیل می شود . آنترولاکتون یک فیتواستروژن با فعالیت های شبه استروژنی است. بعد از تحقیق در مورد اثرات مصرف روزانه 50 گرم دانه کنجد پودر شده بر روی هورمون های جنسی ، چربی های خون و اکسایش در 25 زن یائسه در یک دوره پنج هفته ای مشاهده شده است که مصرف دانه کنجد باعث بهبود عملکرد و سطح هورمون های جنسی می شود. همچنین از آنجایی که دانه کنجد سرشار از پروتئین ، چربی ها و مواد مغذی مهم می باشد غذای مناسبی برای دوران بارداری است. مطالعات نشان می دهد که دانه کنجد می تواند ماده ی غذایی خوبی برای سوزاندن چربی های بدن باشد چون لیگنان های موجود در این دانه باعث بهبود مکانیسم های مهم کبد می شود . با بهبود فعالیت های آنزیم های مختلف که وظیفه ی شکستن اسیدهای چرب را دارند باعث افزایش سوزاندن چربی های بدن می شوند.

5. با سرطان مبارزه می کند

دانه کنجد منبع غنی ای از لیگنان ها می باشد ، دو لیگنان به نام های آنترولاکتون (enterolactone) و انترودیول (Enterodiol)، به وسیله باکتری های موجود در کولون تولید می شود . بر اساس تحقیقات انجام شده این دو لیگنان دارای اثرات ضد سرطانی هستند به خصوص در جلوگیری از سرطان پستان و سرطان کولون موثر هستند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2012 بعد از بررسی میزان مصرف لیگنان ها توسط 683 زن مبتلا به سرطان پستان و 611 زن سالم که مبتلا به سرطان پستان نیستند ، محققان دریافتند که احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنانی که بیشنرین مقدار لیگنان را دریافت کرده اند نسبت به زنانی که کمترین مقدار لیگنان دریافت کرده اند 40 تا 50 درصد کمتر است. هفت فایده ی جالب کنجد هفت فایده ی جالب کنجد

6. به کاهش چربی بدن کمک می کند

چربی ها به مغزمان پیام می دهد که هورمون هایی تولید کند تا ما احساس رضایت کنیم و به مدت طولانی تری در بین وعده های غذایی احساس سیری داشته باشیم . در اصل چربی های سالم باعث کاهش میزان هورمون گرلین (Ghrelin) شده و به سوزاندن چربی بدن کمک می کند. هورمون گرلین باعث ایجاد حس گرسنگی در بدن می شود.

7. به جذب بهتر مواد مغذی کمک می کند

لیگنان موجود در کنجد به عنوان ماده ی مهم در فعالیت های آنتی اکسیدانها عمل می کند چون به جذب ویتامین e و سایر گیامغذی ها کمک می کند . به طور کلی ما به اسیدهای چرب برای جذب مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین آ، ویتامین د و بسیاری از آنتی اکسیدان ها نیاز داریم. دانه کنجد با دارا بودن 50 % روغن و 20 % پروتئین ، منبع غنی ای از اسید های چرب ضروری آمینو اسیدها است.روغن دانه کنجد حاوی دو دسته از اسیدهای چرب ضروری مفید برای بدن از نوع لیگنان می باشد : سسامین (Sesamin) و سسامولین (sesamolin). روغن دانه کنجد همچنین دارای دو ترکیبات فنولیک دیگر به نام های سسامول (sesamol ) و سسامینول (sesaminol) است که در طی مرحله تصفیه تشکیل می شود. ارزش غذایی در یک قاشق غذاخوری کنجد به این قرار است :
  • 52 کالری
  • 4 گرم چربی
  • 1 گرم کربوهیدرات
  • 2 گرم پروتئین
  • 4 میلی گرم مس
  • 2 میلی گرم منگنز
  • 87 میلی گرم کلسیم
  • 31 میلی گرم منیزیم
  • 3 میلی گرم آهن
  • 57 میلی گرم فسفر
  • 1 میلی گرم تیامین
  • 0.7 میلی گرم روی
نظرات: 0 مشاهده