سلولیت چیست؟ روش های خانگی و گیاهی "درمان سلولیت"

سلولیت ران و باسن در حال حاضر یکی از مشکلات رایج بین زنان و مردان است ولی خانم ها بیشتر از آقایان به این مشکل حساسیت نشان می دهند چرا که این وضعیت باعث از دست دادن اعتماد به نفس در زمان پوشیدن انواع لباس های خاص زنانه می شود.در این حالت پوست ران ها و باسن حالت خشن و شبیه به پوست پرتقال به خود می گیرد.در سال 2015 در امریکا حدود یک میلیون و هفتصد هزار عمل جراحی زیبایی برای رفع سلولیت ران و باسن انجام شده است. سلولیت چیست؟ سلولیت چیست؟

سلولیت چیست و چرا به وجود می آید؟

سلولیت تغییر ساختار سلول های چربی و بافت همبند زیر پوست است . به عبارت دیگر سلولیت نتیجه تغییر سلول های چربی زیر پوست است که باعث ایجاد ناهمواری هایی در پوست مانند پوست پرتقال می شود .این مشکل معمولا در ران ، شکم و باسن بوجود میاید و اکثرا در بین زنان بزرگسال رایج تر است.اکثر مردم تصور می کنند که سلولیت به دلیل افزایش وزن و یا کاهش وزن به وجود میاید در حالی که متخصصلن اعتقاد دارند سلولیت ربطی به وزن ندارد. حتی کسانی که تناسب اندام خوبی دارند و تغییرات وزنی ندارند نیز ممکن است دچار سلولیت شوند. تحقیقات نشان داده است تقریبا تمام زنانی که دچار سلولیت در ران هستند دچار سلولیت باسن نیز خواهند شد.در صورتی که این حالت رفع و درمان نشود با افزایش سن بدتر خواهد شد.زنان بیشتر از مردان دچار سلولیت می  شوند و به نظر می رسد این مشکل به دلیل هورمون های زنانه باشد. در واقع سلولیت یک روش ذخیره سازی چربی در بدن زن است به همین دلیل مردان چاق و مردانی که هورمون های جنسی زنانه در بدن آنها بیشتر باشد معمولا در معرض خطر سلولیت قرار دارند.

دلایل ایجاد سلولیت در ران و باسن

دلیل سلولیت به صورت دقیق مشخص نیست و متخصصان اعتقاد دارند که ترکیبی از سبک زندگی ، رژیم غذایی و التهاب در بدن باعث بروز این مشکل می شود .کم تحرکی و ورزش نکردن ، مصرف بیش از حد غذاهای چرب ، مصرف زیاد شیرینی و کربوهیدرات ها ، کم آبی بدن و مصرف نکردن میوه و سبزیجات از دلایل اصلی سلولیت است.علاوه بر این ، افزایش سن ، جنسیت و تغییرات هورمونی نیز از سایر دلایل سلولیت هستند.برخلاف باور عموم ، افزایش وزن سلولیت را بدتر نمی کند بلکه افزایش وزن باعث می شود سلولیت کمتر دیده شود و کاهش وزن باعث بیشتر دیده شدن سلولیت می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که تغییرات هورمونی یکی از دلایل اصلی سلولیت است.محققان معتقد هستند چربی های موجود در هر نقطه از بدن توسط هورمون ها تحت تاثیر قرار می گیرد. هورمون استروژن یا هورمون زنانه بیشترین تاثیر را بر روی چربی های بدن دارد. به همین دلیل سلولیت در زنان بسیار بیشتر از مردان رخ می دهد.همچنین ممکن است مصرف قرص های پیشگیری از بارداری نیز می تواند به ایجاد سلولیت کمک کند.

روش های پیشگیری و درمان سلولیت ران و باسن

1 ) کالری کمتری مصرف کنید

یکی از روش های جلوگیری و درمان سلولیت مصرف کالری کمتر است.باید سعی کنید از مواد خوراکی استفاده کنید که کالری کمی تولید می کنند ولی سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مختلف هستند.اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار مناسبی پروتئین ، میوه ، سبزیجات و کربوهیدرات های پیچیده باشد . تا جایی که می توانید از فست فودها و تمام غذاهای آماده و شیرینیجات دوری کنید.

2 ) به میزان کافی آب بنوشید

مصرف آب به میزان کافی یکی از اولین و مهمترین روش های بهبود سلامت پوست و حتی خلاص شدن از سلولیت است. مخصوصا اگر ورزشکار هستید و یا فعالیت بدنی بالایی دارید باید بیشتر از دیگران آب بخورید.تا جایی که ممکن است از نوشیدنی های گاز دار و آبمیوه های پاکتی و صنعتی دوری کنید.

3 ) وعده های غذایی خود را افزایش دهید

در طول روز به جای اینکه سه وعده غذا بخورید ، وعده های غذایی خود را به وعده های کوچکتر تقسیم کرده و مثلا 6 وعده غذا بخورید. اینکار باعث افزایش متابولیسم بدن شده و اشتهای شما را کاهش می دهد .همچنین باعث می شود کمتر هوس خوردن شیرینی و فست فود داشته باشید .

4 ) مصرف چربی های اشباع را کمتر کنید

یکی از راههای مفید برای کاهش سلولیت ، کاهش مصرف چربی های اشباع و افزایش مصرف چربی های غیر اشباع است. غذاهای سرخ کردنی ، شیرینی ها ، دسرها و انواع غذاهای آماده حاوی چربی اشباع هستند.تا جایی که می توانید مصرف سرخ کردنی ها ، شیرینی جات و غذاهای آماده را کم کرده و از روغن های طبیعی حاوی چربی غیر اشباع استفاده کنید . روغن ماهی حاوی درصد بالایی از چربی های غیر اشباع امگا 3 است که می تواند به کاهش سلولیت ها کمک کند.همچنین روغن زیتون یکی از بهترین چربی های غیر اشباع است.

5 ) کمتر گوشت قرمز مصرف کنید

گوشت قرمز دارای میزان بالایی چربی اشباع و مضر است.بهترین کار این است که تا جایی که می توانید گوشت سفید و گوشت ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنید. علاوه براین اکثر ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای سلامتی و ایجاد تعادل بین امگا 3 و امگا 6 بسیار مفید هستند.تا جایی که امکان دارد ماهی تازه و وحشی تهیه کنید و از مصرف کنسروهای ماهی خودداری کنید.
مطلب پیشنهادی : فواید مصرف روغن ماهی

6 ) محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید

کلسیم به تنظیم میزان چربی در بدن کمک می کند و از تجمع بیش از حد چربی در زیر پوست جلوگیری می کند.

7 ) کلاژن بیشتری دریافت کنید

بافت همبند پوست از کلاژن تشکیل شده است بنابراین دریافت کلاژن از طریق رژیم غذایی می تواند به سلامت و زیبایی پوست کمک کند.مصرف مواد غذایی حاوی کلاژن می تواند قدرت کشسانی پوست را حفظ کرده ، از پیری زودرس جلوگیری می کند و باعث بهبود سریع تر سلولیت می شود.

8 ) استفاده از اسکراب قهوه

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان ها است و برای پوست فواید بسیار زیادی دارد. اسکراب قهوه می تواند گردش خون را در محل استعمال افزایش داده و به عنوان سفت کننده پوست عمل کند.اسکراب قهوه به از بین رفتن سلولیت در ران ، باسن و شکم کمک می کند.

9 ) استفاده از سرکه سیب برای درمان سلولیت

سرکه سیب حاوی موادی است که باعث شده است سرکه سیب خاصیت سم زدایی داشته باشد. همچنین سرکه سیب دارای آنتی اکسیدان هایی است که می تواند با تخریب چربی و ساختار سلولیت به درمان سلولیت کمک می کند.از سرکه سیب می توان به صورت موضعی برای درمان این مشکل استفاده کرد. برای این کار سرکه سیب را با عسل مخلوط کرده و بر روی محل سلولیت بمالید و بعد از 30 دقیقه بشویید. مصرف خوراکی سرکه سیب و عسل نیز می تواند با سم زدایی بدن به کاهش سلولیت کمک کند.اگر به سرکه سیب حساسیت دارید، دچار شکم درد و اسهال هستید نباید سرکه سیب مصرف کنید.

10 ) آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص بسیار زیادی برای سلامت پوست و مو دارد و می تواند به عنوان تصفیه کننده خون مورد استفاده قرار گیرد. آلوئین موجود در آلوئه ورا می تواند به درمان سلولیت کمک کند.نوشیدنی های آلوئه ورا نیز می تواند تولید سلول های فیبروبلاست کلاژن را افزایش داده و ساختار پوست را بهبود بخشد.

11 ) استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل به طرز شگفت انگیزی برای درمان سلولیت مفید است و باعث چربی سوزی می شود.در صورتی که روغن نارگیل به صورت موضعی مصرف شود ، به راحتی تا عمق پوست نفوذ می کند.روغن نارگیل باعث نرمی و جوان شدن پوست می شود و به سم زدایی بدن کمک می کند.همچنین این روغن گیاهی باعث افزایش گردش خون در محل استعمال شده و به تولید سلول های جدید پوست کمک میکند.

12 ) اسانس دارچین

روغن دارچین خواص بسیار زیادی دارد. از روغن دارچین می توان برای کاهش چربی زیر پوستی ، افزایش گردش خون ، سم زدایی بدن و از بین بردن سلولیت استفاده کرد.

13 ) ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به تجریه سلول های چربی سلولیت کمک کند.اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی قزل آلا می تواند به تقویت بافت های همبند پوست کمک کند.همچنین گردش خون را افزایش داده و به سم زدایی بدن کمک می کند.بهترین روش برای استفاده از مزایای ماهی قزل آلا کباب کردن است و سرخ کردن ماهی باعث از دست رفتن برخی از خواص آن می شود.

14 ) استفاده از چای سبز

چای سبز خواص آنتی اکسیدانی و چربی سوزی بسیار بالایی دارد که می تواند به درمان سلولیت کمک کند.از چای سبز هم می توانید به عنوان نوشیدنی و هم به صورت موضعی استفاده کنید.

15 ) استفاده از نمک دریایی

نمک دریا یک لایه بردار طبیعی است که می تواندمنافذ پوست شما را تمیز کند. همچنین خاصیت سم زدایی و ضد التهابی دارد. از نمک دریا می توانید دوبار در هفته استفاده کنید.

16 ) استفاده از جعفری

جعفری نیز یکی دیگر از روش های درمانی خانگی و طبیعی برای سلولیت است. جعفری خاصیت سم زدایی دارد و ادرار آور است. جعفری باعث تقویت کبد می شود و میزان قند خون را کاهش می دهد که همین خاصیت می تواند به کاهش سلولیت کمک کند. تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده