خواص و فواید مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت

گریپ فروت یکی از میوه های خوش رنگ و خوش طعم است که فواید و مزایای بسیاری دارد . فقط نیمی از یک گریپ فروت متوسط می تواند نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند . گریپ فروت دارای لیکوپن ، بتا کاروتن ، لیمونین ونارنژنین است . (نارنژنین یکی از فلاونوئیدهای بسیار مفید برای درمان انزال زودرس است) . مطالعات انجام شده توسط یکی از مجلات داروسازی نشان می دهد که گریپ فروت یکی از میوه های مفید برای کاهش وزن است و در رژیم های لاغری می تواند نقش بسیار مفیدی داشته باشد . خواص و فواید مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت خواص و فواید مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت گریپ فروت را می توان به صورت های مختلف مورد استفاده قرار داد مانند خوردن میوه آن ، آب گریپ فروت ، اسانس گریپ فروت ، عصاره دانه های گریپ فروت و ...که هر کدام از آنها می تواند نقش موثری در سلامت بدن داشته باشند .

رایج ترین فواید گریپ فروت

1 ) کاهش وزن و لاغری

گریپ فروت دارای یک ترکیب ارگانیک به نام nootkatone است که با فعال سازی آنزیمی به نام پروتئین کیناز (AMPK) باعث سوزاندن بیشتر گلوکز در بدن و افزایش سوخت و ساز بدن می شود . این افزایش سوخت و ساز بدن می تواند نقش موثری در کاهش وزن داشته باشد . پروتئین کیناز در زمان ورزش کردن نیز فعال می شوند تا قند ، چربی و گلوکز ذخیره شده برای تولید انرژی بیشتر سوزانده شود . مطالعات انجام شده نشان می دهد آب گریپ فروت نقش موثری در لاغری و کاهش وزن دارد . در یکی از مطالعات که بر روی نمونه حیوانی انجام شده است، آب گریپ فروت با یک داروی کاهش وزن به نام سیبوترامین مورد مقایسه قرار گرفت . سیبوترامین به دلیل عوارض جانبی شدید مانند احتمال حمله قلبی و سکته مغزی ، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و در اکثر کشورها مصرف آن متوقف شده است .در این مقایسه مشخص شد که مصرف آب گریپ فروت نه تنها بسیار بیشتر از داروی سیبوترامین بر روی لاغری موثر است بلکه عوارض جانبی این دارو را ندارد و می تواند برای از عوارض جانبی این دارو را از بین ببرد . مطالعات انسانی نیز در مورد اثرات کاهش وزن گریپ فروت وجود دارد . در یک تحقیق که بر روی 91 فرد چاق انجام شد مشخص شد که آب گریپ فروت و کپسول مکمل گریپ فروت تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن دارد و به میزان مناسبی می تواند مقاومت بدن در مقابل انسولین را کاهش دهد و باعث متعادل شدن قند خون شود .

2 ) به کاهش سلولیت کمک می کند

یکی دیگر از مزایای گریپ فروت توانایی بی نظیر آن در جلوگیری از ایجاد سلولیت است . طبق گزارش مجله بین المللی علوم آرایشی ، بهترین روش برای استفاده از این میوه جادویی برای جلوگیری از سلولیت ، استنشاق بخار آن و بخور کردن با گریپ فروت است .علاوه بر این ، رایحه درمانی با اسانس گریپ فروت همراه با استعمال کرم حاوی کافئین می تواند نقش موثری در کاهش چربی داشته باشد .

3 ) به پیشگیری از سرطان کمک می کند

به گفته موسسه تحقیقات سرطان امریکا ، مطالعات حیوانی و سلولی نشان داده است که مواد فعال موجود در گریپ فروت توانایی این را دارد که از گسترش سرطان های کولون ، دهان ، پوست ، ریه ،  سینه ، پستان و معده جلوگیری کند . این تحقیقات نشان داده است علاوه بر این که این میوه دارویی می تواند از گسترش و پیشرفت سرطان پیشگیری کند ، توانایی این را دارد که به درمان سرطان نیز کمک کند . گریپ فروت به دلیل داشتن خاصیت ضد التهاب ، التهاب بدن را کاهش می دهد و آنتی اکسیدان قدرتمند موجود در آن به همراه ویتامین C موجود در گریپ فروت ، از تغییرات مضر DNA ناشی از تاثیرات رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و به همین دلیل از گسترش سرطان پیشگیری می کند .

4 ) تقویت سیستم ایمنی بدن

گریپ فروت به دلیل اینکه مقدار بسیار زیادی ویتامین C دارد و یکی از بهترین میوه ها برای شروع یک روز خوب است . بهترین نوع گریپ فروت برای دریافت ویتامین C نوع قرمز و صورتی آن است که می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود . مطالعات نشان داده زمانی که شما ویتامین C را به صورت طبیعی و منظم و به میزان کافی دریافت کنید ، سیستم ایمنی بدن شما در اوج قدرت خود خواهد بود . (البته برخی از سایر محققان معتقد هستند که ویتامین C هیچ نقشی در تقویت سیستم ایمنی بدن ندارد که تعداد این محققان بسیار کم است)

5 ) کاهش احتمال سکته مغزی

طبق مطالعه ای که در سال 2012 توسط انجمن قلب امریکا انجام شد ، مشخص شد که مصرف گریپ فروت و پرتقال می تواند برای کاهش خطر سکته مغزی مفید باشد . گریپ فروت و پرتقال و سایر مرکبات ، حاوی مقادیری از فلاونوئیدها هستند و مشخص شده است که فلاونوئیدها می توانند خطر سکته مغزی ایسکمیک را کاهش دهند . در این مطالعه که در بین 70 هزار زن انجام شد مشخص شد که زنانی که فلاونوئید های بیشتری از طریق مرکبات مصرف کرده اند 19 درصد کمتر در خطر سکته مغزی ایسکمیک قرار دارند .

6 ) به سلامت پوست کمک می کند

گریپ فروت حاوی اسیدهای طبیعی است که به سلامت پوست کمک می کند . این میوه حاوی ویتامین C است که به عنوان یک انتی اسیدان محافظت کننده از پوست عمل می کند و علاوه بر این به تشکیل کلاژن کمک می کند . تولید کلاژن برای داشتن پوستی صاف و بدون چین و چروک بسیار مهم است و باعث جوانی پوست می شود . گریپ فروت حاوی بتاکاروتن است که برای محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از خورشید بسیار مفید است . علاوه بر این اسید سالیسیلیک موجود در گریپ فروت یک درمان خانگی برای جوش صورت است .

ارزش غذایی و مواد موجود در گریپ فروت

گریپ فروت دارای شاخص گلیسمی 25 است (شاخص گلوکز) . با وجود اینکه این میوه بسیار کم کالری است ولی حاوی مواد مغذی و معدنی بسیار زیادی است . در ادامه این مطلب به برخی از این مواد مغذی موجود در نصف گریپ فروت (123 گرم) اشاره شده است .
  •  51.7 کالری انرژی تولید می کند
  • 13.1 گرم کربوهیدرات دارد
  • 0/9 گرم پروتئین
  • 0/2 گرم چربی
  • 0/2 گرم فیبر
  • 38.4 میلیگرم ویتامین C دارد . نصف گریپ فروت می تواند 64 درصد ویتامین سی مورد نیاز یک روز بدن را تامین کند .
  • مقداری ویتامین A
  • 166 میلی گرم پتاسیم
  • 16 میکروگرم فولات
  • 0/1 میلیگرم تیامین
  • 27.1 میلیگرم کلسیم
  • 0/1 میلی گرم ویتامین B6
  • 11.1 میلیگرم منیزیم
  • و ....

تداخلات دارویی گریپ فروت

اگر در حال مصرف دارو هستید باید توجه داشته باشید که گریپ فروت و آب گریپ فروت با بسیاری از داروها تداخل دارد و می تواند باعث افزایش اثرات و عوارض جانبی برخی از داروها شود . برای مشاهده برخی از این داروها می توانید مطلب " گریپ فروت با چه داروهایی تداخل دارد ؟ " را مطالعه نمایید .
نظرات: 0 مشاهده