کنسرت باعث افزایش طول عمر می شود! فواید موسیقی

مطمئنا در مورد فواید و مزایای گوش دادن به موسیقی بسیار شنیده اید و می دانید که گوش دادن به موسیقی می تواند به بهبود افسردگی و اضطراب کمک کند . ولی آیا تا به حال به این فکر کرده اید که به یک کنسرت بروید و از موسیقی زنده لذت ببرید ؟ تحقیقات اخیر نشان داده است که رفتن به کنسرت به صورت منظم (هر دوهفته یکبار) می تواند امید به زندگی را در افراد 9 سال افزایش دهد . (منبع +) این مطالعه نشان می دهد که صرف 20 دقیقه زمان در کنسرت و اجرای زنده موسیقی می تواند احساس امنیت و آرامش فردی را تا 21 درصد افزایش دهد.به نظر می رسد موسیقی زنده با افزایش حس شادی و تخلیه افکار و احساس ناخوشایند می تواند باعث آرامش عمومی بدن شود.
  • موسیقی زنده تا 25 درصد می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود.
  • تا 75 درصد می تواند باعث افزایش تحرک و فعالیت ذهنی شود .

چند دلیل برای اینکه موسیقی برای شما بسیار مفید است

  • موسیقی درد زخم های بزرگ مانند زخم چاقو و یا جراحی را کاهش می دهد .در یک مطالعه مشخص شده است که گوش کردن به موسیقی به طور قابل توجهی می تواند درد جراحی را کاهش دهد .
  • موسیقی باعث آرامش می شود . در حال حاضر از موسیقی به عنوان یک ابزار موثر برای آرامش افرادی که در معرض اختلال استرسی پس از ضایعه روانی (به انگلیسی: Posttraumatic stress disorder) (به صورت مخفف: PTSD)و یا شوک هستند استفاده می شود .
  • موسیقی خلاقیت شما را بیشتر می کند . مطالعات نشان داده است که موسیقی شاد و یا آرامبخش می تواند باعث افزایش خلاقیت در شما شده و باعث الهام شدن ایده های خوبی به ذهن شما شود .
  • موسیقی باعث بهبود خواب می شود - به دنبال روش خوبی برای درمان مشکلات خواب خود هستید ؟ یک مطالعه نشان داده است که گوش دادن به موسیقی کلاسیک و آرامبخش به شما کمک می کند تا خواب راحتی داشته باشید .
  • موسیقی می تواند سرعت عمل شما را افزایش دهد . در یک مطالعه مشخص شد زمانی که دونفر دونده مرد باهم در حال مسابقه بودند ، دونده ای که به موسیقی گوش میداد سرعت بیشتری نسبت به دونده مقابل داشت .
  • گوش دادن به موسیقی حافظه را تقویت می کند- در صورتی که شما در حال یادگیری زبان جدیدی هستید ، گوش دادن به موسیقی مناسب می تواند به شما کمک کند . یافته های جدید تاثیرات مشابهی در افراد مبتلا به آلزایمر نشان داده است .
  • گوش دادن به موسیقی ، خشم ترافیک را در شما کم می کند - در یک ترافیک سنگین گیر کرده اید و اعصابتان خورد شده است ؟ مطالعات نشان میدهد گوش دادن به موسیقی در ترافیک می تواند باعث آرامش شما شود .
  • موسیقی به کاهش افسردگی کمک می کند - تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی می تواند اعتماد به نفس را در کودکان افزایش  داده و باعث کاهش افسردگی و اضطراب شود .
حالا مسئله این است که در صورتی که شما امکان رفتن به کنسرت را ندارید چه می شود ؟ شدیدا توصیه می شود تا جایی که امکان دارید در کنسرت ها و یا اجرای زنده موسیقی شرکت کنید زیرا حسی که در کنسرت وجود دارد كاملا متفاوت است . ولي در صورتي كه امكان حضور در کنسرت ندارید می توانید از روش های زیر استفاده کنید .
  • با هدفون در حین انجام کارهای خود به موسیقی گوش دهید
  • در حال رانندگی به موسیقی گوش دهید ولی توجه داشته باشید که موسیقی که در حال گوش دادن هستید می تواند بر عملکرد شما تاثیر بگذارد . موسیقی های هیجانی می تواند باعث بروز خطر در هنگام رانندگی شود. موسیقی های آرامبخش نیز می تواند باعث خواب آلودگی شما شود .
  • در حال خوردن غذا بجای تماشای اخبار ، موسیقی گوش کنید و یا کانال های پخش کلیپ های موسیقی را تماشا کنید
  • در هنگامی که قصد دارید بیرون از منزل غذا بخورید ، سعی کنید رستوران ها و غذاخوری هایی را انتخاب کنید که موسیقی پخش می کنند و یا حتی ممکن است داخل این غذاخوری ها موسیقی زنده نیز اجرا شود .
  • برخی از کنسرت ها بصورت زنده از اینترنت پخش می شوند . می تواند به صورت زنده و همراه خانواده ، این کنسرت ها را تماشا کرده و باهم شادی کنید .

برخی از فواید گوش دادن به موسیقی

1 ) باعث تسکین درد می شود

موسیقی به طور معنی داری می تواند باعث کاهش درد بدن شود . این فایده می تواند در سالمندان بیشتر مورد استفاده قرار گیرد . تحقیقات نشان داده است از موسیقی می تواند برای کاهش درد بعد از عمل جراحی و حتی زایمان طبیعی و سزارین استفاده کرد . قبل از عمل نیز گوش دادن به موسیقی می تواند باعث کاهش اضطراب و استرش قبل از عمل شود.

2 ) عملکرد ورزشی و استقامت بدن را افزایش می دهد

در مطالعاتی مشخص شد که گوش دادن به موسیقی در حین دوچرخه سواری می تواند سرعت و استقامت در حین دوچرخه سواری را افزایش داده و به دیرتر خسته شدن کمک کند. این موضوع در مورد دونده ها نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه مشابهی به دست امده است .همچنین گوش دادن به موسیقی در حین انجام تمرینات سخت مانند بدنسازی نیز می تواند در دیرتر خسته شدن و افزایش استقامت بدنی بسیار مفید باشد . یک مطالعه نشان داده است که گوش دادن به موسیقی بعد از تمرینات ورزشی سنگین می تواند ریکاوری و سرعت بازیابی عملکرد بدنی بعد از ورزش را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

3 ) به بهبود کیفیت خواب کمک می کند

گوش دادن به موسیقی می تواند باعث آرامش ذهن شده و به درمان مشکلات خواب مانند بی خوابی کمک کرده و جایگزین مناسبی برای داروهای خواب آور مانند سیتالوپرام باشد .

4 ) به کمتر غذا خوردن کمک می کند

یک مطالعه نشان داده است که گوش دادن به موسیقی به کاهش سرعت جویدن و غذا خوردن کمک می کند بخصوص اگر در نور کم باشد . این کاهش سرعت جویدن غذا و با سرعت کم غذا خوردن می تواند تاثیر بالایی در کاهش میزان غذای مصرفی و کاهش وزن شما داشته باشد .

5 ) بهبود عملکرد رگ های خونی

گوش دادن به موسیقی می تواند جریان خون در بدن را بهبود بخشیده و باعث احساس شادی بیشتر در بدن شود .

6 ) به کاهش استرس کمک می کند

موسیقی به راحتی می تواند استرس و اضطراب بدن را کم کند . گوش دادن به موسیقی می تواند حالتی مانند حالت مدیتیشن در بدن ایجاد کرده و سرعت و نوع انواج مغز را تغییر دهد.زمانی که فرد در حال گوش دادن به موسیقی و یا خواندن ریتمیک متن است ، حالتی شبیه به هیبنوتیزم در فرد ایجاد می شود که می تواند به کاهش استرس و حتی دردهای میگرنی کمک کند .

7 ) کاهش علائم افسردگی

وقتی احساس دلتنگی و خستگی از دنیا دارید ، موسیقی می تواند کل احساسات بد شما را تحت تاثیر قرار داده و شما را شاد کند . تحقیقات نشان داده است که در این مورد نوع موسیقی که گوش می دهید بسیار مهم است . برای دوری از افسردگی باید به موسیقی های شاد و آرامبخش گوش کنید و از موسیقی های غمناک و آه و ناله دوری کنید .

8 ) به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک می کند

موسیقی می تواند عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشد. یکی از مطالعات قدیمی نشان داده است که گوش دادن به موسیقی می تواند باعث شود در زمان امتحان گزینه های بیشتری را پاسخ دهید . زمانی که شما در حال شنیدن موسیقی چیزی را حفظ می کنید ، در زمان امتحان اگر همان موسیقی پخش شود و یا خود شما آن موسیقی را با خود زمزمه کنید ، راحت تر می توانید به سوالات پاسخ دهید .

9 ) کمک به کسانی که سکته مغزی کرده اند

تحقیقات نشان داده است کسانی که سکته مغزی کرده اند با دو ساعت گوش دادن به موسیقی ، توانایی تکمل بهتری کسب می کنند .
نظرات: 0 مشاهده