موز - خواص و فواید درمانی - مضرات "موز" برای بدن

خواص موز و ارزش غذایی آن

موز یکی از میوه های پرطرفدار و پر مصرف در جهان است . با توجه به این که موز مقدار بسیار زیادی قند دارد و از طرفی سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی است ، همیشه این سوال وجود دارد که آیا مصرف موز مفید است یا مضر ؟ خواص موز و ارزش غذایی آن خواص موز و ارزش غذایی آن موز منبع بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری از جمله پتاسیم ، منیزیم،فیبر و غیره است . همچنین موز ، به دلیل داشتن کربوهیدرات ، یک میوه ایده آل برای ورزشکاران و بدن سازان برای بالا بردن سطح انرژی ، محسوب می شود . مزایای و فواید بسیار بالای مصرف موز در کنار تولید 100 کالری انرژی می تواند این میوه را به یک گزینه عالی برای تغذیه تبدیل کند . اما موز می تواند برای افراد خاص مضر باشد . از آنجایی که موز مقدار زیادی کربوهیدرات و قند دارد ولی تقریبا هیچ پروتئین و چربی سالمی ندارد ، مصرف آن می تواند به سرعت باعث بالا رفتن قند خون شود . این می تواند برای کسانی که دچار مقاومت بدن به انسولین هستند و یا دیابت دارند مشکل ایجاد کند . در صورتی که دیابت دارید و داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین مصرف می کنید، در خوردن موز باید احتیاط کنید .

ارزش غذایی موز

یک موز متوسط دارای ارزش غذایی زیر است :

  • 110 کالری انرژی تولید می کند
  • 5 گرم چربی دارد
  • 27 گرم کربوهیدرات دارد
  • 14 گرم قند دارد
  • حاوی 3 گرم فیبر است
  • 1 گرم پروتئین دارد
  • 25 درصد از نیاز بدن به ویتامین B6 را تامین می کند
  • 16 درصد از نیاز بدن به منگنز را تامین می کند
  • 12 درصد از نیاز بدن به پتاسیم را تامین می کند
  • 12 درصد از نیاز بدن به فیبر را تامین می کند
  • 10 درصد از نیاز بدن به مس را تامین می کند
  • 10 درصد از نیاز بدن به بیوتین را تامین می کند
  • 8 درصد از نیاز بدن به منیزیم را تامین می کند

خواص و فواید موز

1 ) موز باعث افزایش انرژی بدن می شود

موز نوعی میان وعده عالی است چرا که کربوهیدرات های موجود در آن به راحتی و سریعا در بدن مورد استفاده قرار میگیرد و تولید انرژی می کند . بخصوص بعد از تمرینات ورزشی که بدن شما به کربوهیدرات برای بازیابی انرژی و عضله سازی نیاز دارد ، موز کمک می کند تا ذخایر گلوکز بدن شما بعد از تمرینات سنگین به سرعت جایگزین شوند . بعد از تمرینات ورزشی به جای مصرف شیرینی و مکمل هایی که قند بالایی دارند می توانید موز بخورید که علاوه بر تامین قند مورد نیاز بدن ، حاوی مواد مغذی و معدنی بسیار زیادی است .

2 ) موز سرشار از پتاسیم است

موز یکی از میوه های غنی از پتاسیم است به صورتی که هر عدد موز به طور متوسط حاوی 500 میلیگرم پتاسیم است .پتاسیم یکی دیگر از مواد مغذی است که برای سلامت بدن انسان و بخصوص برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی دارند بسیار مهم است . پتاسیم در بدن به عنوان یک الکترولیت عمل میکند و به سلامت گردش خون بدن کمک می کند .همچنین پتاسیم نقش مهمی در اکسیژن رسانی به سلول های بدن دارد . پتاسیم از فشار خون بالا جلوگیری کرده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند . پتاسیم با تحت تاثر قرار دادن اثرات سدیم در خون ، باعث کاهش فشار خون می شود . هر چند مکمل های حاوی پتاسیم در بازار وجود دارد ولی متخصصان توصیه می کنند تا جایی که می توانید ، پتاسیم را از منابع طبیعی دریافت کنید . یکی دیگر از خواص پتاسیم بهبود گرفتگی های عضلانی است که می تواند برای ورزشکاران مفید باشد . همچنین می تواند به کاهش گرفتگی های عضلانی قبل از قاعدگی و دوران پریود کمک کند .

3 ) موز سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

هر عدد موز حاوی 3 گرم فیبر است که می تواند تقریبا 10 درصد از فیبر روزانه بدن ما را تامین کند . فیبر موجود در موز می تواند از یبوست ، نفخ و سایر علائم گوارشی جلوگیری کند . فیبر کمک می کند تا ضایعات و سموم موجود در دستگاه گوارش از بدن دفع شود . در صورتی که دائما احساس خستگی می کنید ، مصرف فیبر می تواند حس خستگی را از شما دور کند . تحقیقات اخیر نشان داده است که یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا می تواند از بیماری های قلبی و عروقی و حتی سکته مغزی تا حدود زیادی پیشگیری کند . فیبر به کاهش التهاب بدن کمک می کند به همین دلیل می تواند از ابتلا به برخی از بیماری ها پیشگیری کند . علاوه بر این ، هضم موز بسیار آسان است و به دلیل داشتن نشاسته و فیبر و پتاسیم می تواند با حفظ تعادل آب در روده ، اسهال را درمان کند .

4 ) موز به تقویت حافظه کمک می کند

موز حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که با تنظیم سروتونین به بهبود خلق و خو ، افزایش حافظه و شادی و جلوگیری از افسردگی و اضطراب کمک می کند . علاوه بر این ، موز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به انتشار دوپامین در مغز کمک کرده و احساس خستگی و بیحوصلگی را از بین می برد .

5 ) موز حاوی مقدار خوبی منگنز است

هر عدد موز می تواند 16 درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین کرده و به سلامت مغز ، پوست و استخوان کمک کند . به علاوه منبع خوبی برای ویتامین C است و با مصرف هر عدد موز تقریبا 16 درصد از نیاز روزانه بدن تامین می شود .. ویتامین C به تولید کلاژن در بدن کمک کرده و باعث سلامت و زیبایی پوست می شود . مطالعات نشان داده است منگنز می تواند با بهبود عملکرد مغز از بیماری هایی مانند صرع ، پارکینسون پیشگیری می کند . علاوه بر این ، مطالعات نشان داده است کمبود منگنز باعث کاهش سلامت استخوان و اسکلت بندی بدن می شود و با احتمال ابتلا به پوکی استخوان همراه است . منگنز با کمک به تولید کلاژن در بدن می تواند باعث جوان سازی پوست شود . همچنین منگنز به عنوان ماده ضد التهاب و آنتی اکسیدان عمل می کند و با کاهش استرس اکسیداتیو بدن و از بین بردن رایکال های آزاد ، به جوان سازی بدن و کاهش التهاب بدن کمک می کند .

6 ) موز نسبت به خواصی که دارد ، ارزان است

یک موز متوسط ، حدودا 100 الی 110 کالری انرژی تولید می کند که در مقایسه با اکثر میان وعده های رایج ، میان وعده سالم محسوب می شود . به همین دلیل موز یک گزینه عالی برای کسانی است که می خواهد وزن کم کنند زیرا انرژی کمی تولید می کند و در عوض باعث کاهش اشتها شده و مواد مورد نیاز بدن را تامین می کند . همیشه می توانید موز را همراه خود داشته باشید تا زمانی که احساس گرسنگی می کنید ، بجای مصرف فست فوت ها و سایر میان وعده های مضر ، یک عدد موز میل کنید . البته در مصرف موز باید اعتدال را رعایت کنید زیرا قند و کربوهیدرات زیادی دارد و می تواند باعث افزایش قند خون شود . اگر می خواهید از موز به عنوان میان وعده استفاده کنید توصیه می شود همراه با آن از کره بادام زمینی یا نارگیل استفاده کنید تا میزان جذب قند موز کاهش پیدا کند  .
مطلب پیشنهادی : خواص روغن نارگیل

مضرات و عوارض مصرف موز

کسانی که مشکل قند خون و دیابت دارند باید در مصرف موز دقت کنند . همچنین موز نسبت به سایر میوه ها ، فیبر کمتری نسبت به قند دارد . فیبر تاثیر بسیار زیادی در جذب قند دارد و ایده آل ترین حالت این است که در یک میوه ، نسبت فیبر بیشتر از قند باشد در حالی که در موز برعکس است .برای مثال توت فرنگی یکی از این میوه هاست که بهترین نسبت فیبر به قند را دارد .

روش های استفاده از موز در میان وعده های روزانه

اگر از مصرف موز خسته شده اید می تواند با روش هایی به مصرف موز تنوع بدهید مثلا : 1 ) موز را حلقه حلقه کنید و به آن کمی بستنی و آجیل اضافه کرده و میل کنید 2 ) برای خوشمزه تر شدن موز و ایجاد تنوع می توانید موز را با پودینگ شکلات میل کنید 3 ) می توانید موز را سرخ کرده و با کره بادام زمینی برای وعده صبح میل کنید 4 ) در کوکی ها بجای شکر از موز استفاده کنید تهیه و ترجمه اختصاصی /pamuh.com ©
نظرات: 0 مشاهده