خواص آب پنیر - پروتئين "آب پنیر" چه فوایدی دارد ؟

دو پروتئین مهم شیر ، کازئین و "وی" نام دارد. پروتئین آب پنیر (پروتئین وی whey) را می توان از کازئین شیر جدا کرد و به عنوان یک محصول جانبی شیر مورد استفاده قرار داد .  پروتئین آب پنیر (پروتئین وی whey) به عنوان یک پروتئین کامل شناخته شده است، زیرا حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری بدن است و مقدار بسیار کمی لاکتوز دارد . در ادامه این مطلب به برخی از خواص و فواید آب پنیر اشاره شده است . پروتئين "آب پنیر" چه فوایدی دارد ؟ پروتئين "آب پنیر" چه فوایدی دارد ؟

1 ) خواص آب پنیر ؛ یک منع عالی از پروتئین با کیفیت است

پروتئین آب پنیر ، پروتئین مایعی است که در زمان تولید پنیر از شیر جدا می شود . این پروتئین بسیار با کیفیت است و تمام اسید آمینه های ضروری بدن را یکجا دارد . علاوه بر این ، آب پنیر بسیار راحت هضم می شود و در مقایسه با سایر پروتئین ها ، خیلی سریع و راحت در روده ها جذب می شود . به همین دلیل ممکن است مصرف بالا و طولانی مدت آب پنیر موجب تنبلی روده و برخی از مشکلات روده شود .

در حال حاضر سه نوع پروتئین آب پنیر وجود دارد :

  • کنسانتره آب پنیر (WPC)
  • هیدرولیز پروتئین آب پنیر(WPH)
  • ایزوله پروتئین آب پنیر(WPI)
که کنسانتره آب پنیر (WPC) عمومی تر و ارزان تر است . این پروتئین در بین ورزشکاران و بدنسازان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است .

2 ) پروتئین آب پنیر به رشد عضلات و عضله سازی کمک می کند

به طور طبیعی با افزایش سن ، توده عضلانی کاهش پیدا می کند با این وجود با تغییر رژیم غذایی و انجام ورزش منظم می تواند از این کاهش توده عضلات تا حدودی جلوگیری کرد . انجام تمرینات قدرتی و مصرف آب پنیر یکی از روش های موثر برای عضله سازی و جلوگیری از کاهش توده عضلانی است . تاثیر بسیار بالای آب پنیر همچنین به دلیل وجود یک اسید آمینه زنجیره ای به نام لوسین است (لوسین(Leu): لوسین با فرمول شیمایی CH3CH(NH2)COOH یکی از سه نوع آمینواسیدهای شاخه دار می‌باشد که به عنوان یک آمینو اسید آلیفاتیک با ساختار زنجیری شناخته می‌شود)
نسبت به سایر پروتئین ها مانند کازئین ،‌ پروتئین آب پنیر نسبتا بهتر است .

3 ) فواید پروتئین آب پنیر ؛ می تواند فشار خون را پایین بیاورد

فشار خون بالا یکی از عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی و عروقی و حتی سکته مغزی است . مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف آب پنیر می تواند باعث کاهش فشار خون شود . این اثر به دلیل وجود نوعی پپتید فعال در آب پنیر است که نوعی بازدارنده‌ آنزیم مبدل آنژیوتانسین است .با این حال این اثر فقط در کسانی که فشار خون آنها کمی بالا است بیشتر دیده می شود.

4 ) آب پنیر می تواند به کنترل قند خون کمک کند

دیابت نوع 2 نوعی بیماری مزمن است که با اختلال در عملکرد انسولین باعث افزایش قند خون می شود .پروتئین آب پنیر با افزایش حساسیت بدن به انسولین می تواند به کاهش قند خون کمک کند . در صورتی که از داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین استفاده می کنید ، قبل از مصرف دارویی آب پنیر ، با پزشک خود مشورت کنید . مصرف پروتئین آب پنیر قبل از هر وعده غذایی می تواند از بالا رفتن قند خون جلوگیری کند .

5 ) آب پنیر به به کاهش التهاب بدن کمک می کند

التهاب مزمن می تواند برای سلامت بدن بسیار مضر باشد و باعث بروز انواع بیماری ها شود . آزمایشات نشان داده است که مصرف پروتئین آب پنیر می تواند به کاهش التهاب عمومی بدن کمک کند .

6 ) پروتئین آب پنیر برای التهاب روده مفید است

آب پنیر می تواند اثرات مفیدی بر روی بیماری های التهابی روده مانند کولیت و کرون داشته باشد .

7 ) آب پنیر می تواند باعث تولید آنتی اکسیدان در بدن شود

آنتی اکسیدان ها برعلیه اکسیداسیون در بدن فعالیت می کنند و باعث کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شوند . یکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها ، گلوتاتیون است. برخلاف بسیاری از سایر آنتی اکسیدان ها که از طریق تغذیه وارد بدن می شوند ، گلوتاتیون توسط بدن تولید می شود . تولید گلوتاتيون بستگی به وجود چندین اسید آمینه مانند سيستئين دارد .تحقیقات نشان داده است که مصرف آب پنیر ممکن است باعث کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش گلوتاتیون شود .

8 ) پروتئین آب پنیر می تواند کلسترول خون را کاهش دهد

کلسترول بالای خون (کلسترول بد یا LDL) یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است . مطالعات اخیر نشان داده است که در افراد چاق و کسانی که اضافه وزن دارند ، مصرف آب پنیر می تواند باعث کاهش کلسترول بد خون شود .

9 ) آب پنیر می تواند به کاهش اشتها کمک کند

آب پنیر می تواند باعث کاهش اشتها شده و اشتهای شما را کور کند . این خاصیت آب پنیر می تواند برای کسانی که اضافه وزن دارند و قصد کاهش وزن دارند ، کمک کننده باشد . این پروتئین با این که خواص بسیار بالایی دارد ولی کالری بسیار کمی تولید می کند . همچنین با افزایش متابولیسم بدن باعث کاهش وزن شده و در عوض با تقویت عضله سازی می تواند توده عضلانی را افزایش دهد .

عوارض جانبی مصرف پروتئین آب پنیر

مصرف مقدار زیادی آب پنیر هیچ تاثیری در بیشتر شده اثرات آن ندارد چون بدن تنها می تواند در یک زمان معیین مقدار خاصی پروتئین جذب و مصرف کند  .همچنین مصرف زیاد آب پنیر می تواند باعث تنبلی روده ، اسهال ، نفخ ، تهوع و استفراغ شود .در صورتی که به شیر حساسیت دارید ممکن است به پروتئین آب پنیر نیز حساسیت داشته باشید . در صورتی که دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستید بهتر است به جای کنسانتره آب پنیر از هیدرولیز پروتئین آب پنیر(WPH) استفاده کنید . درصورتی که دچار مشکلات کلیوی هستید ، قبل از مصرف آب پنیر با پزشک خود مشورت کنید .
نظرات: 0 مشاهده